vähähiilarinen ruokavalio

Näitä sivuja lueskellessani olen huomannut usean treenarin suosivan vähä hiiilarista ruokavaliota.
Elikkäs missä määrissä sen pidätte? Olisi mukava kuulla teidän muiden systeemejä. Esim. hiilaripitoista syötte päivässä?
Jääkö se esimerkiksi vain 1dl ruispastaa, 1 omena ja 1 ruisleipälinjalle. ??

Saatan olla väärässä, mutta olen tulkinnut, että valtaosa pakkislaisista on enempi HYVÄhiilarisella ruokavalioilla kuin vähä-. Paitsi dieetillä tietenkin.

Ero on käsittääkseni siinä, että vähähiilarisella pyritään pitämään hiilarien määrä erittäin vähäisenä (yllättäen) kun taas HYVÄhiilarisella määrän ei ole niin väliä, kunhan hiilarit ovat "laadukkaita". Tietysti runsas proteiinin syöminen vähentää pakostakin hiilarien osuutta, kun kukaan ei jaksa määräänsä enempää syödä.

Tähän aikaan vuodesta ainakin minä olen mansikkapainoitteisella ruokavalioilla. ;)

Jos itse joskus olen vähähiilarisella, niin silloin tiputan leivät, riisit ja vastaavat pois, ja syön ruuan yhteydessä runsaasti kasviksia niiden tilalla. Eli paljon rasvatonta lihaa, ja muita proteiininlähteitä sekä lisään ruokavalioon silloin entistä enemmän hyvälaatuisia rasvoja.

edit. ja näin kesällä varsinkin ihan äärettömän helppoa toteuttaa esim. grillaamalla possun sisäfilettä ja kasviksia. nam. Tosin tuohonkin alkaa kyllästymään jos syö esim. pari kuukautta putkeen.... :rolleyes:

Joskus ajat sitten oon kokeillut vähänhiilarista dieettiä. Silloin karsin leivät ja suurimman osan riisistä/pastasta pois ja hiilarit painottui aamuun, ennen treeniä ja palkkariin. 4-viljan puurosta en pysty aamuisin luopumaan vaikka mikä olis ja banaanit on mun intohimo :kuola: Treenistä ei tuu mulla mitään, jos en saa hiilareita ja palkkarissa en myöskään tingi hiilareista, koska oon muuten niin kipeä, että viikkoon en pääse liikkumaan...

Ei ehkä kannata orjallisesti noudattaa mitään vähähiilarista dieettiä, vaan kokeilla mikä on itelle paras määrä, esim. että jaksaa treenata ja palautuu kunnolla. Pääasia, että tuntuu hyvältä ja syö hyvin vaikka dieetillä olisikin. Tällä hetkellä en oo dieetillä ja yhdyn aikaisempiin mielipiteisiin hiilareiden laadusta eli tummaa/täysjyvä riisiä/pastaa, kaurapuuroa, ruisleipää, jne...

Kiitos vaan vastauksista..tiedän kyllä ns. "hyvät", "hitaat"- hiilarit.
Halusin vain kuulla konmmentteja.
Itsekin huomaan, että jos hiilarit jää kovin alhaalle, niin eipä tule treenistä yhtikäs mitään...luonnolisesti.
AURINKOISIA KESÄPÄIVIÄ KAIKILLE !!! =)

sportti-82 sanoi:
Itsekin huomaan, että jos hiilarit jää kovin alhaalle, niin eipä tule treenistä yhtikäs mitään...luonnolisesti.
Mulla tuo hiilareiden vähäisyys ei juurikaan vaikuta treeniin. Toki sitten, jos tosi matalilla hiilareilla on menty pitemmän aikaa. Ja jos treeni alkaa hiipumaan, niin sitten on tankkauspäivän vuoro, ja homma toimii taas.

Minulla on tuo vähä/hyvähiilarinen jäänyt päälle, nyt jo kolmas vuosi alkaa. Hiilarit on siinä 100 g tienoolla/päivä. Ei vaan tullut hiilareita lisäillessä otettua takaisin leipiä, riisiä, perunaa ym. En keksinyt miksi niitä pitäisi taas syödä, varsinkin kun saan niistä mahani aina kipeäksi. Hiivatonta täysjyväruisleipää syön satunnaisesti, ja kaurapuuroa joka aamu, mutta muuten juuri ei. Ja ilman mitään jalostettuja hiilareita tuohonkin määrään (100g) saa puputtaa ruokaa lähes koko päivän, joten en sitten ole ottanut stressiä siitä että tuon saisi ylemmäs, kun ei ole treeneissäkään näkynyt mitenkään (siis sen ekojen kolmen viikon jälkeen).

Alotin lauantaina elämäni ensimmäisen "ketodietti"-kokeilun.. Ainoot hiilarit tuli 2*30 grammasta kauralesettä. Eilen (4. "ketopäivä") olikii sitte iltapäivästä niin huono olo :urjo: , et oli pakko siirtyy takasin omaan normaaliin diettiin (hiilarin lähteet: 50g kauralesettä, 2*50g täysjyvä pastaa, 100g ruisleipää ja palkkarista 30g hiilaria).
On ollu taas ihanan pirtee olo tänää ku on saannu tarpeeks hiilaria! :hyper:
Saa kyl keskittyy mun "ketoilut" viikonlopuille ku ei muuten kykene olemaa töissä..

Varoituksen sananen ketodieetistä: koskaan ei oo rasva tarttunut kroppaan niin helposti ja nopeasti kuin keton jälkeen. Mikäli vähähiilarista/ketoruokavaliota ei noudata myös dieetin jälkeen, voi toivottaa rasva-nestepöhön tervetulleeksi elämänkumppaniksi (ainakin toistaiseksi). Kyllä ketolla rasva palaa, mut palaaminen normaalin onkin sitten hemmetin vaikeaa.

t. rantojen kauhu, aaltoilee nimittäin pelkästään kääntyessä eikä tarvii ees mennä veteen ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mulla kans Sportin kanssa yhtenevät kokemukset vähien hiilarien negatiivisesta vaikutuksesta treenitehoihin..lähinnä tietty, kuten Vilmis jo sanoikin, on suhteessa dieetin kestoon. Itsellä dieetillä hiilarit käsittääkseni yleisen mittapuun mukaan suht korkeella (max 250g/vrk, nyt mennään keskimäärin n.150-200g:lla, hiilaripvä 1x/vko jolloin hh n.500g), ketoefektiä ei edes kokeilla ja kuullunna olen muiltakin kun nyt Kialta, että olo ei hjuva ole ketoajilla. Tuolla aiemmin hehkutinkin sitä, kuinka mah-ta-vaa on dieetilläkin kyetä treenaamaan hyvillä tehoilla, ja tästä on kyllä ihan noita hiilareita suurimmaksi osaksi kiittäminen. Teen kyllä sitten tosi paljon aerobistakin eli vastapainoksi kulutus on korkealla. Paino on toistaiseksi tippunut ihan suunnitellusti. Mut kaippa nää on yksilöllisiä juttuja tietennii.
Lisäkyssärinä: kuinka moni harrastaa dieetillä protsku-ja rasvamäärien manipulointia? Pidättekö "runsaamman rasvan/proden päiviä"?

Mulla kans Sportin kanssa yhtenevät kokemukset vähien hiilarien negatiivisesta vaikutuksesta treenitehoihin

Tämä on tähän threadiin kyllä vähän OT, mutta nyt kun olen tältä vähähiilarisen ylläpidolta lähtenyt kiristelemään, niin yllättäen tuo sama efekti (treeni tyssää kuin seinään, tehot pois) on tullut vastaan kun olen vähentänyt rasvaa...

Miuku sanoi:
Minulla on tuo vähä/hyvähiilarinen jäänyt päälle, nyt jo kolmas vuosi alkaa. Hiilarit on siinä 100 g tienoolla/päivä. Ei vaan tullut hiilareita lisäillessä otettua takaisin leipiä, riisiä, perunaa ym. En keksinyt miksi niitä pitäisi taas syödä, varsinkin kun saan niistä mahani aina kipeäksi. Hiivatonta täysjyväruisleipää syön satunnaisesti, ja kaurapuuroa joka aamu, mutta muuten juuri ei. Ja ilman mitään jalostettuja hiilareita tuohonkin määrään (100g) saa puputtaa ruokaa lähes koko päivän, joten en sitten ole ottanut stressiä siitä että tuon saisi ylemmäs, kun ei ole treeneissäkään näkynyt mitenkään (siis sen ekojen kolmen viikon jälkeen).

Melkein kuin minun tekstiäni...

Täysin ilman sokeria ja vehnää elellään. Hiilarini otan vihanneksista, marjoista, riisistä ja kaurapuurosta. Satunnaisesti syön hiivatonta täysruisleipää, riisikakkuja, pilttiä... Kuitenkin hiilarin määrän pidän 150-250 g koska treenaan niin paljon, mm. aerobista tulee yli 13 h viikossa (työ mukaan lukien) + punttitreenit.

Nopeista hiilareista oloni on todella vetämätön - väsyttää ja tympii. Mahani on todella nirso muutenkin, ja saa aina varoa mitä sinne pistää. Toisaalta jos hiilarin määrä jää alle 200 g:n, tulee viimeistään viidentenä päivänä jotenkin raivostuttava olo...

Tavallaan parasta yrittää ottaa rennosti ja itseään kuunnellen, mikä sopii ja mikä ei. Tietenkin kokonaiskalorit ja yleisesti treenin/levon/ravinnon suhde ratkaisee hyvinvoinnin, ei sitä voi yksittäisen ravintoaineen ansioksi lukea.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom