Snoopy sanoi:
Hei!
Olen ihan uusi käyttäjä täällä, mutta koko päivän olen lukenut teidän kirjoituksia, ja paljon hyviä vinkkejä täällä on. Meinaa jo vähä väsyttää, mutta kirjoitan silti...
Hei, ja lämpimästi tervetuloa värikkäseen joukkoomme! Hienoa, että olet jo alusta asti ottanut selvää asioista ja lueskellut punttimimmien palstaa. Kuten jo itsekin totesit, täältä saa paljon vinkkejä ja vastauksia askarruttaviin kysymyksiin.
Snoopy sanoi:
...Olen nyt puoli vuotta tehnyt ohjelmalla 1.pv rinta,olkapää,hauis 2.pv jalat 3.pv selkä ja hauis. Sitten siellä välissä vatsat ja kyljet.
Ohjelma vaikuttaa muuten passelilta, mutta miksi treenaat hauiksen kaksi kertaa? Entä missä on ojentajatreeni? Suosittelisin ehdottomasti että pistät toisen hauistreenin tilalle vaikka ojentajatreenin. Näin saat treenattua tasapuolisesti jokaista kropan lihasryhmää. Muistathan jalkapäivänä myös pohkeet?
Snoopy sanoi:
En ole aiemmin käyttänyt mitään palautusjuomia..
aika tyhmää, tiedän.
Ota ihmeessä palautusjuoma mukaan! Sitä kun ei pysty ruualla korvaamaan ja on aika iso osa palautusmisprosessia. Heti treenin (minkätahansa myös aerobisen!) jälkeen nautittuna palaustusjuoma käynnistää välittömästi palautusmiprosessin ja pysäyttää treenin aikana alkaneen katabolisen (lihasta hajottavan) tilan. Palautusjuoma nimensä mukaan auttaa kehoasi palautumaan nopeammin ja tehokkaammin sille annetusta rasituksesta, jotta se on taas täysissä voimissaan vastaanottamaan uuden rasituksen eikä ylirasitu.
Palautusmisjuomia on markkinoilla monia monia mm. Pakkiksen kaupassa on paljon hyvän makuisia tuotteita
. Ainiin, maitoon ei palkkaria kannata sekoittaa...
Snoopy sanoi:
Nyt olen puoli vuotta käyttänyt Fastin dietmixia (onko kommentteja?) oisko joku muu parempi?
Tuota, mitä käyttötarkoitusta varten olet tätä kyseistä tuotetta käyttänyt? Ymmärtääkseni tuote on laihdutusvalmiste ja kaiken lisäksi uskon sen olevan pitkälti humpuukia
. Mutta siis jos haluat kasvattaa lihaksia ei laihtuminen ole samaan aikaan mahdollista.
Snoopy sanoi:
...Kuinka usein ohjelmaa kannattaa vaihtaa?
Ohjelman vaihtamiseen ei ole mitään yhtä ainoaa oikeaa tietä ja sitä on hyvin vaikea neuvoa, se kun on jokaiselle yksilöllistä. Ohjenuorana voin sinulle antaa että opettele kuuntelemaan kehoasi! Se kyllä ilmoittaa millon on aika treeniohjelman/treenimetodien vaihtoon. Eli siis käytännössä jos treeni alkaa maistumaan puulta tai treenipainot junnaavat tai jopa laskevat, on kyse (jos ei ylikuntoa ole) luultavammin siitä että kroppasi on tottunut jo treeniisi, joten sitä pitää "shokeerata" vaihtamalla treeniliikkeitä, sarjojen, toistojen ja palautumis aikojen (liikkeiden ja sarjojen välillä) pituuksia. Niillä saa jo ihmeitä aikaiseksi.
Snoopy sanoi:
Haluan mielelläni tehdä kolmijakoisena. Sarjoja olen tehnyt niin, että lämmittelypainoilla noin 12 sitten 10 ja lopuksi 6-8. Ois kiva saaha kesäksi käsivarret kondikseen ja olen valmis tekemään lujasti töitä.
Kolmijakoinen ohjelma on ihan jees, siinä missä muutkin. Lämmittelyt ovat ehdoton juttu välttääksesi loukkaantumisia, mutta niihinkin pätee sama että teet niin kuin sinusta itsestäsi tuntuu, again kuuntele kroppaasi. Mainitsemasi lämmittelysarjat kuulostavat ihan hyviltä, mutta tarve ei välttämättä ole tehdä noinkaan paljon sarjoja (3). Itse usein lämmittelen kaksi 10-15 toiston sarjaa ekassa liikkeessä ja toisessa sitten 1x15.
Jos haluat käsivarret kuntoon niin sitä suuremmalla syyllä ota myös ne oikkarit mukaan ohjelmaasi ja hauista vain kerta viikkoon, kuin mitä tahansa muutakin lihasryhmää.
Snoopy sanoi:
Ajattelin Tammikuun alusta vetää proteiinidiettiä ja siittä lähetään uusiin kujeisiin..Pituus on 166 ja paino 58. Harrastan noin 3-4 krt viikossa aerobista liikuntaa myös. Yritän pitää liikunnan monipuolisena.
Pituutesi/painosi on ok, siitä sinun ei ainakaan tarvitse olla huolissasi. Harrastat aika paljon aerobista liikuntaa viikossa. Onko sinulla joku syy tähän? Mahdolliset kisatavoitteet? Vanhat liikuntatottumukst tai jotain? Ei sillä, että se huono asia olisi. Olen vain utelias. Millaista tämä liikuntasi on? Aerobistakin liikuntaa on niin monenlaista, kuluttavaa ja vähemmän kuluttavaa, lihaksia kuluttavia ja enemmän aerobista kuntoa vaativia jne. Kun kerran liikut noin paljon viikossa niin saathan, saathan tarpeeksi ravintoa? Olethan siis pluskaloreilla? Tiedät varmaan että lihaskasvua on MAHDOTONTA tapahtua jos olet miinuskaloreilla? Jos et ole jo tehnyt ni laske peruskulutuksesi (netissäkin on monia hyvä laskureita) ja siihen päälle voi huolattakin laittaa monta sataa kilokaloria. Itse syön tällä hetkellä lähes 2800kcal/päivä enkä ole turvonnut mielettömästi ja aika lähellä sinun mittojasikin olen. Voit huoleti mielestäni tuolla aerobisen määrällä syödä ainakin ~2200-2400kcal/päivä. Muistat vaan että proteiinia tarpeeksi (1,5-3g/painokilo), se on lihaksen kasvuainesta ja tarpeeksi hiilareita että jaksat treenata täysiä. Kyllä se siitä!
Snoopy sanoi:
Suositteletteko muuten lisäravinteita ennen treeniä?
Ennen treeniä ei ole pakollinen tarve ottaa mitään, kunhan muistat että edellisestä ateriasta sen raskuudesta riippuen on kulunut 1-3h. Täydellä mahalla treenaaminen johtaa vaan pahaan oloon ja :urjo: . Tai vähintäänkin treeni ei luista parhaalla mahdollisella tavalla, koska suuri osa kehosi verestä on ruuansulatus-prosessissa, eikä auttamassa treeniäsi joten se on haitaksi.
Mutta jos haluat hieman "hifistellä" niin n. 30-60 min ennen treeniä voit ottaa esim. proteiinidrinkin, näin kroppa saa koko salitreenin ajan proteiinia ja tavallaan se estää tuota katabolista tilaa joka tulee treenin aikana. Itse otan proteiinia ennen treeniä ja olen sen havainnut hyväksi, ei ole niin väsy olo kun mitä muuten tulisi 2-3h syömättömyyden aikana.
Snoopy sanoi:
Eli kaikista kommenteistaa olen enemmän kuin kiitollinen :thumbs: ja pyrin kommentoimaan myös kaikkien muiden juttuja tästä lähin aktiivisesti...Nyt maate!!!!!
Toivottavasti vastauksestani oli apua. Kysy ihmeessä rohkeasti (vaikka saattaisi tuntua tyhmiltäkin kysymyksiltä, koska tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan. Kaikkihan me joskus olemme olleet alottelijoita! Mimmit neuvovat varmasti oikein mielellään. On aina niin mukava saada lisää tämän lajin harrastajia... ) jos vaan jotain tulee mieleen!
Treeni-intoa loppuvuodella ja lihasrikasta uutta vuotta