• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Uusi ilmainen kalorilaskuri/ateriasuunnittelija

Moi,

Kun kalorilaskurin ilmainen versio lakkasi olemasta, sain ajatuksen tehdä itse omaan käyttöön vastaavan sivun. Nyt vihdoinkin sain sivun tehtyä ja siitä tulikin ihan hyvä niin ajattelin jakaa sen myös täällä.

https://makro.diet

Saa käyttää ihan vapaasti. Ruoat on haettu Finelistä, joskin sieltä on poistettu paljon ns. turhia ruokia välistä. Jos rekisteröityy, voi lisätä itse ruokia ja tallentaa ateriapohjia, jotta ei tarvitse aina aloittaa alusta. Lisäksi hakuun saa näkyviin vain alunperin tietokannassa olleet ruoat ja itse lisäämät tai mukaan voi ottaa myös muiden lisäämät safkat.

Kehitysideoita ja/tai bugi-ilmoituksia voi heittää tähän ketjuun.

s18

pikaisesti tuota testailin, ja suorastaan uskomattoman hienoa on nähdä tuo nopeus millä tuo sovellus toimii esim myfitnesspaliin verrattuna. Sen tarkemmin en katsonut mitä kaikkea muuta tuo tarjoaa, esim painonseurantaa tai makrotavoitteita, mutta suorastaan liikutuin tuosta nopeudesta millä sivu toimii. Iso peukku :D

pikaisesti tuota testailin, ja suorastaan uskomattoman hienoa on nähdä tuo nopeus millä tuo sovellus toimii esim myfitnesspaliin verrattuna. Sen tarkemmin en katsonut mitä kaikkea muuta tuo tarjoaa, esim painonseurantaa tai makrotavoitteita, mutta suorastaan liikutuin tuosta nopeudesta millä sivu toimii. Iso peukku :D
Kiitos. Sivuston käytön ei pitäisi hirveästi rasittaa palvelinta, sillä suurin osa jutuista tapahtuu käyttäjän päässä. :) Mutta täytyy seurata tilannetta ja laittaa lisää tehoa palvelimelle, jos tuolle tulee kovasti käyttäjiä ja sivu alkaa hidastelemaan.

su-

Itse olen tuota sulamoa käyttänyt. Tuotteiden yleisimmät pakkauskoot olisi hyvä olla pikavalintana tai esiasetuksena tms. Nyt ainakin näyttäisi että kaikissa on oletuksena 100g paino jolloin joutuu itse kirjoittamaan uuden painon. Esim kauratyynyssä 30g viipale. Toki vaatii sen että käyttäjät itse ilmoittaisi ne pakkauskoot

Ihan mielellään olen sulamosta maksanut kun pystyy pistämään kaikki mitat ja näkee kehityskäyrän, teorianopeuden verrattuna todelliseen painon muutokseen jne. mutta toki miettii että olisiko ilmaisia vaihtoehtoja.

e: kun laittaa omat tiedot profiiliin (pituus/paino) niin antaa aika hurjia kulutuslukemia, en tiedä mitä laskukaavaa tuo käyttää. toisaalta niin antoi sulamokin, mihin piti laittaa asetuksiin inbodystä saatu lepokulutus joka oli n. 500kcal vähemmän kuin sivu oletti. olisi hyvä olla vaihtoehtona laittaa oma lepokulutus jos sen tietää.

Itse olen tuota sulamoa käyttänyt. Tuotteiden yleisimmät pakkauskoot olisi hyvä olla pikavalintana tai esiasetuksena tms. Nyt ainakin näyttäisi että kaikissa on oletuksena 100g paino jolloin joutuu itse kirjoittamaan uuden painon. Esim kauratyynyssä 30g viipale. Toki vaatii sen että käyttäjät itse ilmoittaisi ne pakkauskoot

Ihan mielellään olen sulamosta maksanut kun pystyy pistämään kaikki mitat ja näkee kehityskäyrän, teorianopeuden verrattuna todelliseen painon muutokseen jne. mutta toki miettii että olisiko ilmaisia vaihtoehtoja.

e: kun laittaa omat tiedot profiiliin (pituus/paino) niin antaa aika hurjia kulutuslukemia, en tiedä mitä laskukaavaa tuo käyttää. toisaalta niin antoi sulamokin, mihin piti laittaa asetuksiin inbodystä saatu lepokulutus joka oli n. 500kcal vähemmän kuin sivu oletti. olisi hyvä olla vaihtoehtona laittaa oma lepokulutus jos sen tietää.
Tuotteiden pakkauskoot olisivat kyllä hyvä, mutta valitettavasti vähän liikaa työtä yhdelle ihmiselle käydä noin 1100 tuotetta läpi manuaalisesti. :(
Itsekin olen sulamosta tälle vuodelle maksanut, mutta kun käyttö on sen verran vähäistä enkä tarvitse sen kummempaa seurantaa sieltä niin en halunnut maksaa siitä jatkossa ja tein tämän. Ilmaisena vaihtoehtona on mm. uusi kotimainen laskuri, mihin törmäsin pari viikkoa sitten (jos olisin aikaisemmin löytänyt, olisi oma saattanut jäädä tekemättä), mikä löytyy osoitteesta: https://www.kilokalori.net
Nopealla vilkaisulla vaikutti varsin toimivalta.

Kulutuksen laskemiseen on käytetty tätä kaavaa https://en.wikipedia.org/wiki/Harris–Benedict_equation mihin törmäsin lihastohtorin blogissa. Voisin lisätä mahdollisuuden muokata omaa kulutusta, jos niin haluaa kunhan vain ehdin. Kehityskäyräkin on hyvä ehdotus, joten voisin sellaisen kehittämistäkin miettiä. Tällä hetkellä valitettavasti ylimääräistä aikaa ei ole liiemmin työn, koulun ja salin ohella, joten sivun kehitys on melkoisen hidasta. Mutta kiitos palautteesta!

Nyt on mahdollisuus muokata kulutus mieleisekseen (kunhan on mittansa syöttänyt ensimmäisen kerran). Sen lisäksi muutin vähän ulkoasua siihen suuntaan mihin se tulee menemään, kunhan saan lisättyä mahdollisuuden asettaa tavoitemakrot ja -kalorit.

Jtz

Kaupunki
Rovaniemi
Mites kananfileet? En löydä mitään edes sen suuntasta vaihtoehtoa. Tässä yritän täytellä oman päivän ruokia mutta tyssäs kananfileisiin :D Syön niitä kuitenkin 3:lla aterialla päivässä että suhteellisen oleellinen asia.

Jtz

Kaupunki
Rovaniemi
Mites kananfileet? En löydä mitään edes sen suuntasta vaihtoehtoa. Tässä yritän täytellä oman päivän ruokia mutta tyssäs kananfileisiin :D Syön niitä kuitenkin 3:lla aterialla päivässä että suhteellisen oleellinen asia.
Eipä mittään, löyty kun sisällytti hakuun muitten lisäämät ruuat

En löytänyt haun kautta täysmaitoa :( Siihen tyssäsi mun aamupalan kirjaaminen. Kevytmaito ja äidinmaito/rintamaito kyllä löytyy :D
Heh, joo. Valitettavasti data on aika puutteellista, mutta pyrin sinne lisäilemään aina kun itse huomaan puutteita.

Eipä mittään, löyty kun sisällytti hakuun muitten lisäämät ruuat
Näissä molemmissa tapauksissa en ole itse tarvinnut kyseistä tuotetta niin ei ole tullut lisättyä. Kanasta olen lisännyt vain broilerin ohutleikkeet. Lisään täysmaidon nyt.

Jtz

Kaupunki
Rovaniemi
Pitää alkaa käyttää tätä työkaluna. Onko tämä yhden miehen harrastusprojekti vai onko tässä jotain laajempia tavoitteita? Omaan ohjelmointitaitoja niin pystyisin mahdollisesti myös auttamaan kehitystyössä.

Vois olla hyvä että pystyis kustomoimaan nuo ateriat. Jos ei esim syö 5 kertaa päivässä tai käyttää eri nimityksiä aterioista.

Pitää alkaa käyttää tätä työkaluna. Onko tämä yhden miehen harrastusprojekti vai onko tässä jotain laajempia tavoitteita? Omaan ohjelmointitaitoja niin pystyisin mahdollisesti myös auttamaan kehitystyössä.

Vois olla hyvä että pystyis kustomoimaan nuo ateriat. Jos ei esim syö 5 kertaa päivässä tai käyttää eri nimityksiä aterioista.
Ihan yhden miehen harrastusprojekti kyseessä. Rakensin tämän omaan käyttöön ja ajattelin jakaa muillekin halukkaille, jos vain käyttöä löytyy. Sen suurempia tavoitteita ei ole. Mietin tuota aterioiden nimien muuttamista ja mahdollista lisäämistä aikanaan, mutta se on ajan puutteen vuoksi unohtunut.
Voit käydä tiirailemassa lähdekoodia Githubista ja jos näyttää siltä, että haluat osallistua kehitykseen, laita mulle vaikka privaa.

Otin työn alle tuon aterioiden nimen ja määrän muuttamisen, mutta ottanee jonkin aikaa, että saan muutokset tehtyä. Vaatii aika paljon muutoksia koodiin, koska olen tehnyt huonoja ratkaisuja aikaisemmin. Nyt sitten kärsitään siitä. :nolo::D

Jtz

Kaupunki
Rovaniemi
Ihan yhden miehen harrastusprojekti kyseessä. Rakensin tämän omaan käyttöön ja ajattelin jakaa muillekin halukkaille, jos vain käyttöä löytyy. Sen suurempia tavoitteita ei ole. Mietin tuota aterioiden nimien muuttamista ja mahdollista lisäämistä aikanaan, mutta se on ajan puutteen vuoksi unohtunut.
Voit käydä tiirailemassa lähdekoodia Githubista ja jos näyttää siltä, että haluat osallistua kehitykseen, laita mulle vaikka privaa.
Laitoin seurantaan githubissa. Vois forkkailla kun tulee paremmin aikaa. Jonkin verran tuota vuejs:ää käpistelly ja nyt näyttäis olevan mahdollisuus tutustua vähän lähemmin siihen! Laittelempa sitten pull requestia jos jotain saan aikaseksi :oujee:

Julkaisen varmaankin huomenna (viimeistään ylihuomenna) uuden version nettisivusta ja sen verran isoja muutoksia tuli koodiin, että käyttäjän täytyy kirjautua ulos kertaalleen, jotta kaikki varmasti toimisi oikein.

Uusina ominaisuuksina on aterioiden nimien ja määrän muuttaminen sekä makrotavoitteiden asettaminen. Oletuksena makrotavoitteet lasketaan ihmiselle painon mukaan, jos sellaisen on tallentanut tietoihinsa. Jos ei ole tiedossa painoa, makrotavoitteet lasketaan kulutuksesta. Sekä kalori- että makrotavoitteet saa piilotettua, jos ne ei kiinnosta.