• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Uusi diettaamiseen, vinkkejä otetaan vastaan

Liittynyt
22.3.2012
Viestejä
14
Moro vaan kaikille

Tarvitsisin vähän vinkkejä oikeaan ruokavalioon, kuten mikä on päivittäinen kaloritarve massakaudelle ja painonpudotukseen.
Ruokavalioista sinänsä täällä on kyllä tietoa mutta noita kalorimääriä en mistään löytänyt.
Ja miten kannatta treenata massakaudella/painopudotuskaudella? Ihan samanlailla kummallakin?

Ikä 20v, painoa on 101 kg, pituus 186 cm, tiukka rantakunto varmastikkin siinä 95 kg tienoilla.
Punttia 4 krt viikossa ja tiukkaa kesätreeniä (säbää, juoksua, hyppimistä&pommppimista) kerran viikossa.
 
Liittynyt
16.4.2011
Viestejä
441
Vähän kun käyttää enemmän aikaa ja vaivaa ketjujen selaamiseen niin löytää vastaukset...
 
Liittynyt
1.2.2012
Viestejä
1 033
Laita Kalorilaskuriin omat tietosi (sukupuoli, ikä, paino, pituus, aktiivisuus) niin se antaa sun päivittäisen kulutuksesi. Siitä miinusta 250-500 kcal ja syö ne kalorit päivittäin. Lepo- ja treenipäivinä on loogisesti eri kulutus eli kannattaa päivittäin katsoa kulutus.

Suositus olisi syödä päivittäin proteiinia 2 g/painokilo, joka ylläpitää kehon proteiinimassaa eli minimoi katabolian. Hormonitoiminnan kannalta ilmeisesti optimi olisi syödä rasvaa 1 g/painokilo. Loput kalorit hiilareista. Eli syötä päivittäin tuonne syömäsi ruuat: orjallisesti, menee pari viikkoa niin osaa jo ilman laskuriakin katsoa "suunnilleen" paljonko voi/pitää/saa syödä.

Samat ruuat dieetillä (miinuskalorit suos. 250-500) ja massakaudella (pluskalorit 250-500), eri määrät vaan.
 
Liittynyt
22.3.2012
Viestejä
14
Kiitos kaikille vastanneille, eiköhän näillä pääse jo pitkälle.

Ps. Tarkoittiko Lapaluu viestissään että Kalorilaskuri näyttää 250-500 kcal liikaa päivittäiseksi energiantarpeeksi?
 
Liittynyt
15.1.2011
Viestejä
14 495
Kaupunki
Helsinki
Hienoa että jaksoit käytää aikaa ja vaivaasi informatiivisen viestisi kirjoittamiseen.
Hienoa, että jaksoit kommentoida takaisin. Tuonkin ajan olisit voinut käyttää stickyjen ja n+1 aihetta jo käsittelevän ketjun lukemiseen. Dieettejä yms. usein käsiteltyjä aiheita varten on nuo omat ketjut, koska vastausten kerääminen yhteen paikkaan on huomattavasti tehokkaampaa kuin jokaisen foorumille eksyneen opastaminen erikseen. Dona jo linkkasi sinulle ketjun, josta pääset hyvin alkuun. Jos haluat kokeilla jotain muuta niin lue ketjut ketoosidieetistä ja Intermittent Fastingista.
 
Liittynyt
16.4.2011
Viestejä
441
Hienoa että jaksoit käytää aikaa ja vaivaasi informatiivisen viestisi kirjoittamiseen.
Näitä uusia ketjuja kun tulee kuin sieniä sateella samoista asioista niin säännöllisesti, että sitä tietoa voi itsekkin oikeasti koluta täältä läpi :) Mutta hienoa, että jotkut jaksavat vielä vastailla näihin viesteihin ;)
 
Liittynyt
1.2.2012
Viestejä
1 033
Ps. Tarkoittiko Lapaluu viestissään että Kalorilaskuri näyttää 250-500 kcal liikaa päivittäiseksi energiantarpeeksi?
Jos Kalorilaskuriin on tunnukset niin siinä voi asettaa esim. tavoitepainon ja deadlinen yms.

Mutta perusversiossa se näyttää vain sen kulutuksen mitä kulutat päivässä, ja kun ruokia syötät tarpeeksi niin se rupeaa jossain vaiheessa näyttämään "laihdut/lihot tällä kalorimäärällä X määrän", jonka kannattaisi dieetillä olla -0,2 viiva -0,5 ja massakaudella +0,2 viiva +0,5 kg.

katso liitettä 81384

Tässä esim. mun peruskulutus (joka lukee ihan ylhäällä, ei näy kuvassa) on ~2550kcal. Tällä kalorimäärällä en laihdu enkä nosta painoa. Tuohon peruskulutukseen päivittäin lisää esim. 400kcal niin painon pitäisi optimitilanteessa nousta n. 400g/vko.


Vielä pari juttua.

1. Ekan dieettiviikon aikana paino voi pudota 1-4 kg. Se ei oo fläbää, vaan lihasten glykogeenivarastot ja neste kropasta tyhjentyvät = lihaspussit tyhjäksi.
2. En tiiä onko tää kumottu, mutta kaikista optimein olis, että teet dieettiliikunnan aamusta/ennen kun oot syönyt mitään, koska tällöin lipolyysi on voimakkaimmillaan eli rasvaa on eniten verenkierrossa käytettävissä energiaksi.
3. Kannattaa tosiaan ziigata tuo FAQ-topic mikä linkattiin.
4. Perunat (täyttää hyvin ja vähän hiilareita/100g vrt. riisi) ja täysjyvätuotteet, kasvikset jne. on hyviä "tyhjiä kaloreita" eli maha täyttyy mutta kaloreita ei tuu liikaa.
 

Markku Tikka

ProTrainer.fi
AMMATTILAINEN
Liittynyt
8.3.2007
Viestejä
3 371
Hienoa että jaksoit käytää aikaa ja vaivaasi informatiivisen viestisi kirjoittamiseen.
Minun mielestäni olet AavikonPuuma saanut yllättävän asiallisia vastauksia ottaen huomioon, että tämä on taas kerran yksi näitä "itse-en-viitsi-nähdä-yhtään-vaivaa-joten-tehkää-muut-minulle-kaikki-valmiiksi" -ketjuja.

...joten älä nyt hyvä mies ainakaan vittuilemaan ala sinulle vastanneille.
 
Liittynyt
22.3.2012
Viestejä
14
Lapaluu: kiitos, tämä selvensi paljon.

Näitä uusia ketjuja kun tulee kuin sieniä sateella samoista asioista niin säännöllisesti, että sitä tietoa voi itsekkin oikeasti koluta täältä läpi Mutta hienoa, että jotkut jaksavat vielä vastailla näihin viesteihin
Taisin olla aika asiaton äsken, olet aivan oikeassa.

Tietoa näiltä sivuilta löytyy mielettömän paljon, ongelmana (ainakin minulla) on se kaiken yhdistäminen. Ehkä sen vuoksi on vain helpompi aloittaa uusi topikki ja kysyä suoraan.

Kiitos vielä kaikille, vinkit ovat olleet oikein avuliata.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Uusi ilmainen kalorilaskuri/ateriasuunnittelija Ravinto 63
Uusi työ ja aikataulu. En tiedä miten syödä Ravinto 14
Visioi uusi seuraava hittituote Ravinto 24
Uusavuttomille suomalaisille taas uusi ruoka: Valmiiksi paistettu munakas Ravinto 62
Tässäkö taas uusi kesän ''mahtidieetti''? Ravinto 17
Ihon huono uusiutuminen ja ravinto Ravinto 15
Uusi "uskomaton" dieetti! Ravinto 22
Valion uusi pinkissä purkissa oleva rahka! Ravinto 54
Uusi Valion PROfeel maitorahka? Ravinto 139
Uusi uljaampi kalorilaskuri Ravinto 2
Animal Rage, uusi PWO Ravinto 31
Valiolta uusi rahka Ravinto 523
USPLabs - Pink Magic, Uusi toimiva testobuusteri? Ravinto 4
Heraproteiinit lihaskasvussa -uusi katsaus Ravinto 23
Kalorioppi uusiksi Ravinto 8
Jälleen uusi ketju kesäkunnon saavuttamisesta Ravinto 13
Uusi rasvanpolttaja (fukoksantiini)? Ravinto 3
Uusi treenin tehon lisääjä? Ravinto 28
Kyllä, kahvi on uusin terveysjuoma Ravinto 43
Helppo ruokavalio uusiolle Ravinto 2
Uusi tutkimus: CLA:n käyttö ja lihaskasvu Ravinto 11
Uusi tutkimus varoittaa (taas) limuista Ravinto 41
Uusi tutkimus; low-carb dieetit vaarallisia! beware! :) Ravinto 76
UUSI! HK:n Potku Ravinto 131
Uusi liikuntaravitsemuskirja Ravinto 10
Uusit tutkimus: Herahydro vs kaseiini (salirottatutkimus) Ravinto 42
Uusi lisäravinne Ravinto 110
Uusi tutkimus ennen treeniä otettavaan "tankkausjuomaan" liittyen Ravinto 27
Miten panostat ruokailuusi? Ravinto 19
Markkinoille uusi makeutusaine D-tagatoosi Ravinto 2
Ruokavalio uusiksi Ravinto 7
Muutama uusi urheiluravitsemusartikkeli (MD) Ravinto 5
Proteiini vs. hiilarit voimaharjoittelun yhteydessä. Uusi tutkimus Andersen et al. Ravinto 5
Uusi OMEGAT? Ravinto 4
Ehrmannin uusi etiketti Ravinto 24
Omskakas Katsausartikkeli uusimmista kreatiinitutkimuksista Ravinto 8
Uusia proteiinilähteitä kaivataan Ravinto 20
Proteiinit ja fyysinen harjoittelu. Uusi katsaus suomeksi, kannattaa lukaista :) Ravinto 60
Valion uusi raejuusto Ravinto 24
Reco juoman kaava uusiksi? Ravinto 4
Kehonrakentajan ravinto. Uusi review-artikkeli (englanniksi) Ravinto 33
Uusi huippuproteiini Ravinto 20
Uusi dieetti Bodaus lehdessä! Ravinto 48
Uusi palautumisvalmiste Ravinto 5
Uusi, 'tukeva' aamiainen Ravinto 32
Lihasten proteiinisynteesitutkimus *UUSI* Ravinto 22
Uusi yritys: Kokemuksia Nutrisportin LeanMassista Ravinto 11
Onko tässä uusi ECA...?! Ravinto 24
Uusi lisäravinne Ravinto 4
Karnosiini - uusi superpeptidi Ravinto 14
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös