Uupumus?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Huih, kerrotaan nyt ensin että oli vaikeaa keksiä mihin tämä kuuluisi, kun ei varsinaisesti ole "vamma".

Ja nyt kerrotaan kaikki "ongelmat". Mulla ei ole mitään hajua liittyykö nämä mitenkään toisiinsa, mutta kerron nyt silti kaikki paskat asiat kerralla.

1. Eli outo väsymys vaivaa, tuntuu kun lihakset eivät pystyisi yhtään mihinkään. Salilla kaikki liikkeet tuntuu raskailta, ja kolmen liikkeen jälkeen on jo sellanen fiilis että täytyislähteä kotiin, kun mikään ei enään onnistu.

2. Lihakset tuntuu oudoilta, sekä treenatessa että ihan kun ei tee mitään. Kädet ja jalat tärisee, ja käsin kirjoittaminen on vaikeaa.

3. Lepopulssi lähtee pari-kolme kertaa päivässä yht'äkkiä nousuun, esim. tietokoneen edessä istuttaessa saattaa joskus olla pitkälle yli sadan.

4. Oon tehnyt liikkeitäni salilla n. 3kk ajan samoilla painoilla, ja tuntuu kuin mikään ei olisi kehittynyt.

Elämäntilanne ei ole mitenkään muuttunut, luen tällä hetkellä pääsykokeisiin, käyn salilla n. 3 kertaa viikossa ja lenkillä kerran viikossa. Näin olen tehnyt jo parin-kolmen vuoden ajan, eikä moisia ongelmia ole koskaan ollut. Syön hyvin/normaalisti/samalla tavalla kuin aina, ja nukun vähintään 8 tuntia öisin. Eli mikään ei ole muuttunut.

En tiedä onko mainitsemisen arvoinen asia, mutta suvussa on aika paljon sydän- / verisuonitauteja.

"ongelmani" eivät vaikuta niin pahoilta, mutta tämä on tosiaan ihan perseestä, myös henkisesti. En tiedä pitäiskö sitä mennä lekurin puheille jossei teillä ole parempia vinkkejä. Ja minkälaiselle lekurille sitä menis..?

Ei ehkä liity suoraan ketjun aloittajaan, mutta kerronpa oman kokemukseni. Itselläni alkoi joskus helmikuun alussa yhtäkkiset "väsymiskohtaukset", jotka kestivät usein aamusta reilusti iltapäivän puolelle. Muistan vielä sen sunnuntain, kun en jaksanut mitään tehdä, kun kävin urheilemassa. Kuittasin tämän silloin vielä olankohautuksella. Kuitenkin nämä väsymiset, johon liittyi myös apea mieliala, tulivat uudestaan. Eniten itseä hämäsi, että aamuolotilalla ja iltaolotilalla oli todella suuri ero. Aamuisin olin masentunut ja levoton, eikä mikään tuntunut miltään. Myös ruokahaluttomuutta oli. Iltaisin oloni oli lähes normaali. Tämä taas lisäsi ahdistusta, joka iski kerran jonkinlaisen "ahdistuskohtauksen", ja aloin pikkuhiljaa epäilemään kaiken maailman sairauksia, josta tämä johtuu.

Lopulta jotakuinkin pari viikkoa näiden alkamisesta suuntasin lääkäriin, ja kerroin oireistani. Tehtiin kaikki verensokeritestit, sen jälkeen verikokeet ja kilpirauhastestit. Kaikki näistä näytti kuitenkin normaalia. Menin sitten uudestaan lääkärin luo, joka sitten epäili, että kärsin paniikkikohtauksista, vaikka itse tiesin, ettei nämä kaikki oireet sitä olleet. Käski tulla kahden viikon kuluttua uudelleen, jos mikään ei muutu. No, mikään ei muuttunut, vaan esiin astui myös keskittymiskyvynpuute, näön heikkeneminen ja toisen korvan jonkinlainen lukkoon meneminen aiempien sydämentykytysten ja mielialan laskun lisäksi. Suuntasin sitten jälleen samalle lääkärille, joka epäili kuitenkin samaa paniikkikohtaus-tuubaa.

Yhtenä päivänä tutun luona käydessä hän huomautti, että allekirjoittaneella on niskat jonkin verran jumissa, ja suositteli hierojalle menemistä. Menin sitten lopulta osteopaatille, joka avasi vähän niska- ja hartiaseutuja , ja oireet vähän laantuivat. Yritin tästä lähtien myös välttää huonoja asentoja niskoille. Kävin vielä uudelleen samassa paikassa. Lopulta kaikki oireet hävisivät pienellä viiveellä. Eli kaikki tuo paska johtuikin siitä, että niskanseutu oli mennyt jumiin huonon istuma-asennon ( liian matala työtuoli) ja telkkarin katseleminen niska kyyryssä johdosta. Näin jälkikäteen ihmettelen, ettei lääkäri(t) huomioineet mitenkään niska- ja hartiaseudun jumiutuneisuutta, enkä itsekään osannut sitä ajatella ennen kuin tuttuni mainitsi siitä. Eli reilun kuukauden eläminen jonkinlaisessa tokkurassa ihmeellisine oireineen hävisi kokonaan, kun pistin niskat kuntoon. :)

Tämä on juuri sitä, mitä itse olen miettinyt. Nyt toista viikkoa niskat ja paikat jumissa pahanlaisesti, ja olo on niin totaalisen seis, ettei tosikaan. Nimenomaan totaalisen väsynyt ja ajattelukin takkuaa, eikä sängystä meinaa jaksa nousta ollenkaan. Ja samallai yleensä iltaa kohden tilanne paranee. Itsellä ollut yläselkä, niskat ja hartiat oikeasti vuosia jumissa ilman, että niitä on koskaan kunnolla saanut auki, ja pitäisi varmaan vihdoin tehdä asialle jotain. Viimeksi, kun meni pahemmin jumiin, kävin hierojalla, mutta se oli niin uskomatonta rahanhukkaa, kun hieroja ei tehnyt yhtään mitään, mitä pyydettiin. En viitsinyt mennä uudestaan toisaalle, kun rahaa ei muutenkaan ole hirveästi ylimääräistä.

Mutta osteopaatti olisi siis sellainen, jonne kannattaisi mennä? Auttaisi elämää kovasti, ettei aina välistä tulisi tällaisia kausia, että menee puolet ajasta totaalisen hukkaan, kun ei pysty toimimaan.

Tämä on juuri sitä, mitä itse olen miettinyt. Nyt toista viikkoa niskat ja paikat jumissa pahanlaisesti, ja olo on niin totaalisen seis, ettei tosikaan. Nimenomaan totaalisen väsynyt ja ajattelukin takkuaa, eikä sängystä meinaa jaksa nousta ollenkaan. Ja samallai yleensä iltaa kohden tilanne paranee. Itsellä ollut yläselkä, niskat ja hartiat oikeasti vuosia jumissa ilman, että niitä on koskaan kunnolla saanut auki, ja pitäisi varmaan vihdoin tehdä asialle jotain. Viimeksi, kun meni pahemmin jumiin, kävin hierojalla, mutta se oli niin uskomatonta rahanhukkaa, kun hieroja ei tehnyt yhtään mitään, mitä pyydettiin. En viitsinyt mennä uudestaan toisaalle, kun rahaa ei muutenkaan ole hirveästi ylimääräistä.

Mutta osteopaatti olisi siis sellainen, jonne kannattaisi mennä? Auttaisi elämää kovasti, ettei aina välistä tulisi tällaisia kausia, että menee puolet ajasta totaalisen hukkaan, kun ei pysty toimimaan.

Tai sitten meet toiselle hierojalle ja kerrot mitä haluat. Paska hieroja sellanen, joka ei asiakasta kuuntele. Kannattaa kuitenkin muistaa että hieroja voi vaan lievittää/avata niskan, mutta se syy siihen jumiutumiseen pitäisi löytää, jotta sama ei toistu. Tällä foorumilla kun ollaan, niin tod. näk. käyt puntilla (?). tarkista ihmeessä tekniikat ja mieti sellaisia liikkeitä, jotka vahvistaa ja avaa sitä yläselkää, ei jumita. Ei se pelkkää venyttelyn puutetta voi olla.

En viitsi uutta keskustelua perustaa nii isken tän tänne.

Menin tammikuussa inttiin ja oon ollu siellä nyt vähän yli puol vuotta. Ongelmanani on se että jalat uupuu kokoajan vaan nopeemmin ja kaikesta mahollisesta. Palveluksen alkuvaiheessa kaikki oli ok, mut parin kuukauden jälkeen marssiminen, tetsaus, portaiden nousu ym. alko aiheuttaa siihen asti epänormaalia jalkojen väsymistä. Nykyään tulee semmosia hetkiä että pitää taistella itteensä eteenpäin jo ihan lyhyillä kävelymatkoilla... Juoksukunto on ollu aina huono mut intin alotuscooperissa juoksin pakkasessa ja lumessa, kasarmin pihalla kuitenki sen 2200 metriä vielä parin viikon sairastelun jälkeen. Ja nyt noin kuukaus sitte juoksin 2000 metriä radalla hyvissä olosuhteissa. Parinsadan metrin kohdalla jalat alko jo painamaan, vaikken ollu yhtään hengästyny tai mitään. Onko kellään mitään aavistuksia mistä tää vois johtua. Koulutus on ollu melko rankkaa välillä, mut lepoaki on kyllä saanu ottaa välistä ihan tarpeeks. Ja siis kunnon ois luullu todellakin parantuneen tässä ekan ja tokan cooperin välissä. Ennen inttiä en juossu juuri yhtään, kävin vaan salilla. Ku jalat väsyy tälleen epänormaalisti nii tuntuu että jalat painaa enemmän ku normaalisti, veri ei kierrä (tai jotai semmosta) ja ihan helvetin väsyneet vaa. Ei jaksais kävellä eikä astua, tekis mieli vaa mennä istumaan ja lepuuttaa. Ja väsyminen tapahtuu vaan niin helvetin nopeasti etten tajua mistä se voi johtua... Huomenna pitäis lähteä 25km marssille ja tiedän jo valmiiks että se on yhtä helvettiä alkumetreistä. Onko mitään veikkauksia mitä tämä vois olla? Jotain loppuunpalamista tai verenkiertoon liittyvää? Koko muu kroppa voi aina ihan hyvin mut jalat tuntuu vaan kahelta puupökkelöltä...

Huih, kerrotaan nyt ensin että oli vaikeaa keksiä mihin tämä kuuluisi, kun ei varsinaisesti ole "vamma".

Ja nyt kerrotaan kaikki "ongelmat". Mulla ei ole mitään hajua liittyykö nämä mitenkään toisiinsa, mutta kerron nyt silti kaikki paskat asiat kerralla.

1. Eli outo väsymys vaivaa, tuntuu kun lihakset eivät pystyisi yhtään mihinkään. Salilla kaikki liikkeet tuntuu raskailta, ja kolmen liikkeen jälkeen on jo sellanen fiilis että täytyislähteä kotiin, kun mikään ei enään onnistu.

2. Lihakset tuntuu oudoilta, sekä treenatessa että ihan kun ei tee mitään. Kädet ja jalat tärisee, ja käsin kirjoittaminen on vaikeaa.

3. Lepopulssi lähtee pari-kolme kertaa päivässä yht'äkkiä nousuun, esim. tietokoneen edessä istuttaessa saattaa joskus olla pitkälle yli sadan.

4. Oon tehnyt liikkeitäni salilla n. 3kk ajan samoilla painoilla, ja tuntuu kuin mikään ei olisi kehittynyt.

Elämäntilanne ei ole mitenkään muuttunut, luen tällä hetkellä pääsykokeisiin, käyn salilla n. 3 kertaa viikossa ja lenkillä kerran viikossa. Näin olen tehnyt jo parin-kolmen vuoden ajan, eikä moisia ongelmia ole koskaan ollut. Syön hyvin/normaalisti/samalla tavalla kuin aina, ja nukun vähintään 8 tuntia öisin. Eli mikään ei ole muuttunut.

En tiedä onko mainitsemisen arvoinen asia, mutta suvussa on aika paljon sydän- / verisuonitauteja.

"ongelmani" eivät vaikuta niin pahoilta, mutta tämä on tosiaan ihan perseestä, myös henkisesti. En tiedä pitäiskö sitä mennä lekurin puheille jossei teillä ole parempia vinkkejä. Ja minkälaiselle lekurille sitä menis..?

Kirjoita esimerkki päivän ruokavaliosta.

Onko mitään veikkauksia mitä tämä vois olla? Jotain loppuunpalamista tai verenkiertoon liittyvää? Koko muu kroppa voi aina ihan hyvin mut jalat tuntuu vaan kahelta puupökkelöltä...

Intin lääkärit ovat kyllä perseestä, mutta silti suosittelisin käymään kysymässä aiheesta! Onko mitään selkävaivoja? Tuntuuko pakaralihaksessa kipua kun painaa? Mulla on toinen pakaralihas jumissa ja aiheuttaa jalkaan juuri väsymystä ja puutuneisuuden tunnetta. En tiedä sitten tarkemmin onko syynä piriformis vai iskias tai kenties SI-nivel. Pakaran vasemmassa reunassa tuntuu kuitenkin kipeä kohta.

Vähän samat fiilikset itsellä, ongelma on jatkunut jo vuosia ja on todella rasittava. Illalla jaksaa paremmin kuin herätessä, mutta pirteä ei ole koskaan. Niskat kyllä ovat aina ihan jumissa, josko siitä sitten itselläkin löytyisi ainakin osittainen syy koska veriarvoissa ei ole mitään epänormaalia. Hierojalla kun en ole ikinä käynyt, tahtoo huonosti liietä moiseen opiskelijabudjetista rahaa. Ja sitä eroa kun tuskin ihan kertakäynnillä huomaa... :/

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Suositut

Back
Ylös Bottom