• Käy heittämässä ääni Pakkotoistolle vuoden Podcast äänestyksessä.KIITOS!
  • Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Utti "Hulkki" Hietala ja avaruusinsinöörin pätevyyttä vaativat treenimetodit

Failure

Banned
Liittynyt
23.7.2012
Viestejä
389
Olen katsellut jo pitempään noita Utin treenipäivityksiä tuolta Fast-spacesta, fiksun oloinen äijä on hauska ollut seurailla noita Floridan seikkailuita. Mutta onko noin moninmutkainen ja "tieteellinen" treenitapa todella välttämätön? Mies on kuitenkin Suomen bodyskenen seuratuimpia hahmoja ja monen aloittelijan idoli fysiikkansa puolesta. Saattaa vain monella tulla olo, että salilla käyminen on jotakin salatiedettä, joka vaatii diplomi-insinöörin pätevyyden. Kannustaako tuon blogin seuraaminen muka ketään aloittamaan saliharrastusta? VAI pikemminkin pelottaa ihmisiä pois moninmutkaisuudellaan ja luo ajatuksen että "Vittu minä ikinä opi treenaamaan järkevästi ja tehokkaasti, turha edes ostaa sitä salikorttia...".

Monet (naiset) sanoo ettei uskalla aloittaa saliharrastusta kun ei tiedä miten pitäisi treenata. Itselläkin on olo, että onkohan tää mun "kolme vuotta kolmijakoisella päätä seinään" -treeni välttämättä ihan fiksumpia mahdollisia, kun katsoo Utin erikoistekniikoita ja jatkuvaa treenitavan vaihtamista. Hienoja tuloksiahan hän on saanut, eikä hänen bloginsa varmaan ole suunnattukaan aloittelijoille. Mutta mietin vaan, että saavutetaanko noilla supertekniikoilla niin merkittävää etua? Vai onko kyse vain Utin vaihtelunhalusta? Saavuttaisiko hän samoja tuloksia simppelimmällä treenillä?
 
Liittynyt
26.5.2012
Viestejä
2 013
Se on varmaan jo saavuttanut sen maksimaalisen simppelillä ja nyt voi vaan tuo pientä erottuvuutta erikoisemmilla esille.

Mun mielestä suomen parhaan nyt tuskin kannattaa kirjottaa jostain kultasesta kuusikosta, kun ei se sitä tee, tai värvätä näitä ihq fitnesstyttöjä.
 

Failure

Banned
Liittynyt
23.7.2012
Viestejä
389
Se on varmaan jo saavuttanut sen maksimaalisen simppelillä ja nyt voi vaan tuo pientä erottuvuutta erikoisemmilla esille.

Mun mielestä suomen parhaan nyt tuskin kannattaa kirjottaa jostain kultasesta kuusikosta, kun ei se sitä tee, tai värvätä näitä ihq fitnesstyttöjä.
Tottahan tuo. Mutta mietin, että hänen bloginsa on Fastin seuratuin, moniko on sitten tuolla tasolla, että saa jotain irti hänen päivityksistään. Ja no noita wannabe-fitnessmuijia tässä on mun liianit/perse/puuro-blogeineen ei tarvita kyllä yhtään lisää.
 
Liittynyt
31.8.2013
Viestejä
140
Katselet asiaa mielestäni aivan väärältä kantilta. Ajateleppa, jos lukiossakin opetettaisiin vain lyhyttä matematiikkaa eikä lainkaan pitkää, kun lyhyt on helpommin sisäistettävissä. Oma näkökantani on, että hietalan analyyttinen ote treeneihin auttaa häntä seuraavia aloittelevia sekä pitemmälle ehtineitä treenajia miettimään tarkemmin miten treenata ja mitkä tekijät vaikuttavat mihinkin sekä näkemään, että treenaaminen on aina lopulta yksilöllistä ja vain kokeilemalla erilaisia tapoja voi löytää ne itselleen toimivimmat. Näin saavuttaa myös taatusti paremman lopputuloksen mikä johtaa luonnollisesti suurempaan kehitykseen ja näin ollen myös ruokkii motivaatiota paremmin pitemmällä tähtäimellä.

Mitä tuohon aloittamisen vaikeuteen tulee niin mielestäni on vaan hyvä, että alussa hankitaan tietoa ja osavaa apua ennen kuin edes aloitetaan koko vastusharjoittelua. Motivaatio säilyy takulla paremmin kun alusta asti tehdään asiat oikein, kehitytään ja vältetään turhat loukkaantumiset. Eli jos Hulkin blogi saa jonkun näkemään kuntosaliharjoittelun myös muunakin kuin pelkkänä päättömänä raudanrepimisenä on se takuulla myös harrastajan oma etu.
 

Hulkki

Pieni ja vihreä
VIP
Liittynyt
18.4.2002
Viestejä
7 479
Olen aika tarkkaan mm. kehonrakennusharjoittelun jaksotusta koskevassa artikkelisarjassani selittänyt, että treeniuran alussa tulisi treenata mahdollisimman yksinkertaisesti. Treenivuosien myötä harjoittelun kompleksisuuden tarve kuitenkin kasvaa, eikä se kyykky/penkki/mave 3x8 enää vain toimi samalla tavalla kuin innokkaana aloittelijana. Jos kehittyisin paremmin tekemällä 3x8 parissa perusliikkeessä, luuletko ihan oikeasti että en tekisi niin?

Muutenkin on pakko ihmetellä, mikä meikäläisen omissa treeneissä (jotka siis on suunniteltu 17 vuotta treenanneelle kilpailijalle) muka on niin monimutkaista tai käsittämätöntä?

Toinen asia mitä on pakko ihmetellä: miksi 3 vuotta treenannut jamppa kuvittelee, että hänen kannattaisi treenata samalla tavalla kuin 17 vuotta treenannut kilpailija?
 
Liittynyt
6.2.2003
Viestejä
11 874
Ikä
37
Toinen asia mitä on pakko ihmetellä: miksi 3 vuotta treenannut jamppa kuvittelee, että hänen kannattaisi treenata samalla tavalla kuin 17 vuotta treenannut kilpailija?
Koska se taas ajattelee asiaa sillä tavalla, että Hulkki on kova jätkä ja treenannut niin kauan ja kokeillut vaikka mitä, niin tämän viimeisimmän treenityylin täytyy olla päivitetty ja paras ja sillä saa parhaat tulokset. Mutta ei tämä ihan niin suoraviivaista ole. Kolme vuotta treenannut saattaa ihan hyvin kehittyä vielä paremminkin vain lyömällä lisää rautaa tankoon ja muistaa treenata enemmän kuin murehtia miten treenaa.
 
Liittynyt
4.5.2007
Viestejä
2 997
Omasta mielestä noita blogeja on mielenkiintoista seurata ja lukea. Vaikka kys treenimenetelmiä en itselleni soveltaisi (ainakaan nyt) on tiedosta aina hyötyä. Tommone think outside the box-meininki iha hauskaa vaihtelua sen "3 kertaa 10 ja joka treeniin 2,5kg lisää painoa" höpötyksen sijaan mikä sekin tosin ihan toimivaa tietyn aikaa :)
 
Liittynyt
10.1.2013
Viestejä
98
Hulkin treeniblogia seuranneena luulen, että ahdistusta voi aiheuttaa tottumattomalle sen järjestelmällisyys ja sitovuus. Esim. että ei ole pelkästään tietynlaista viikkorytmiä (kuten vasta-alkajilla yleensä) vaan suunnitelma on viikko- ja kuukausikohtainen tms. Itsekin aloittaneena vilkaisin blogia ja ajattelin, että voi jumalauta, täähän on monimutkaismpaa ja vaatii enemmän ajatustyötä kuin korkeakouluopiskelu, että tuleekohan tästä yhtään mitään. No, onneksi selvisi sitten, että aloittelijalla tuloksia tulee simppelimmälläkin kaavalla :D Nyt pystyy sitten jotain osia tai liikepareja tms ideoita bongailemaan Utin päivyristä tai Wlogeista tms, pikku hiljaa enemmän ja enemmän.

Treeniuran alussa sitä vaan on niin idiootti, että ei välttämättä ymmärrä lihasärsytyksen - tai kasvun mekanismeja ollenkaan niin saattaa kuvitella, että pitäisi treenata samoin kuin isommat kaverit, jotta saisi maksimaalisia tuloksia aikaan, vaikka hyviä (maksimaalisia?) tuloksia saa aikaan yksinkertaisemmin ja vähemmälläkin, kokemattomampana.
 
Liittynyt
5.10.2012
Viestejä
390
Hulkki on hokannu sen että on vähemmän kilpailua kun antaa muitten luulla että pitää treenata avaruustekniikalla. "Kato laita tää 2,5 kilon kiekko hampaitten väliin kun teet vasemmalla kädellä vipareita olkapäät itä-länsi suunnassa, oikealla kädellä teet hauis-ojentaja liikettä samanaikaisesti ja kyykkäät tasan 3,7 sekunnin välein, pulssin pitää olla tasan 67, muuten on hyödytön treeni" -> Jonnet luovuttaa ja Hulk jatkaa loputtomiin Suomen parhaana. I rest my case
 
Liittynyt
3.11.2007
Viestejä
575
Laittakaapa nyt joku esimerkki jostain "avaruusinsinöörin" pätevyyden vaativasta treenistä, jonka Hulkki on oikeasti blogiinsa laittanut. Musta lähinnä tuntuu että osa jengistä ei osaa laskea painojakaan tankoon ku korkeintaan kympin välein, ni Hulkin treenit on sitten muka jotain rakettitiedettä. Miehellä on vaan insinöörin luonne, tykkää kirjotella ylös ja analysoida. Jos joku jonne sen takia luovuttaa saliharrastuksensa ni ei se ainakaan Hulkin vika ole.
 
Liittynyt
10.1.2013
Viestejä
98
Laittakaapa nyt joku esimerkki jostain "avaruusinsinöörin" pätevyyden vaativasta treenistä, jonka Hulkki on oikeasti blogiinsa laittanut. Musta lähinnä tuntuu että osa jengistä ei osaa laskea painojakaan tankoon ku korkeintaan kympin välein, ni Hulkin treenit on sitten muka jotain rakettitiedettä. Miehellä on vaan insinöörin luonne, tykkää kirjotella ylös ja analysoida. Jos joku jonne sen takia luovuttaa saliharrastuksensa ni ei se ainakaan Hulkin vika ole.
Ei varmaan yksittäinen treeni vaikutakaan sen monimutkaisemmalta, mutta kyllä se vähän vaatii vaivaa suunnitella ajatuksella kuukausia eteenpäin erilaisia blokkeja huomioiden overreaching, kevennykset, volyymiviikot, eri ajanjaksot pelkästään suorille sarjoille, erikoistekniikoille ja kulloisenakin aikana painotettaville lihasryhmille ja mitä kaikkea Utti nyt sitten pyörittääkään...

Niin ja siis tämähän on pelkästään positiivista ja ihailtavaa, että osaa tehdä tavoitteellisesti. Ei kai kukaan tässä syyttänytkään, että joku tämän takia saliharrastuksen jättäisi..
 
Liittynyt
31.10.2012
Viestejä
184
Hahaa, Hulkin edesottamuksia aiemmin hieman vilaisseena pidin herraa ihan hyväntahtoisesti hiukkasen latvalahona, mutta äskettäin syvennyin hetken tarkemmin tämän self-confessed narukäden edesottamuksiin ja näin aloittelijana sain kyllä niistä jotain ihan irtikin. Ei, en aio kopioida Hulkin treenityyliä millään muotoa, mutta monisyisen sisäisen tutkiskelun jälkeen äijän seikkailuja tuijoteltuani muutama palikka pollassa naksahti uuteen järjestykseen, mutta ne on kyllä sellaista huttua ettei niistä viitsi edes yrittää kertoa.

Ydinajatuksena voisin tiivistää, että yön pimeydessä Hulkkendaalin treeniblogia sukankudin kädessä ihmetellessäni syvin oivallus, jonka saavutin, oli se, että tuloksia ei tule lukemalla, ne tulee tekemällä. Meikäläisen perisynti kaikilla elämän osa-alueilla on aina ollut sellainen liika suunnittelu ja nysvääminen, jostain syystä vaan tykkään imeä mahdollisimman paljon tietoa kaikesta uudesta, josta innostun, mutta parhaidenkin master planien implementaation kanssa on usein ollut vähän niin ja näin. Eli ihan sama millaista rakettitiedettä koitat tehdä mistä hyvänsä, jos oikeasti olet "ingengörare", niin eipähän silloin mitään tapahdu.

Näin omalta kantiltani katsottuna sanoisinkin, että niin märkäkorvien kuin pidempäänkin treenanneiden voisi olla hyvä päästä yli siitä, mitä ja miten Hulkki on tehnyt tai tekee, ja keskittyä ennemmin siihen, että töitä on tehty säännöllisesti ja määrätietoisesti vuosien ajan. Itse annan osan herra Hietalan jutuista mennä ihan hyvällä yli hilseen, koska miehen ulosannissa on omasta mielestäni jotain varsin viihdyttävää vaikken kaikista jutuista suoranaisesti mitään irti saisikaan.
 
Liittynyt
26.9.2003
Viestejä
3 005
Ikä
33
Ehkä on parempi että Utti alkaa nyt tekemään kultaista kuusikkoa että muutkin uskaltaa taas lähteä salille. Olet Utti esimerkki nuorille, toimi sen vaatimalla tavalla.
 
Liittynyt
22.1.2013
Viestejä
1 470
Jotenkin tästä aloitusviestistä välittyi sellainen kuva, että hulkilla olisi joku velvollisuus olla johtamatta muita harhateille. Eiköhän jokainen kuitenkin vastaa itse itsestään ja paljon typerämpiä tapoja treenata löytyy taatusti.
 
Liittynyt
23.10.2002
Viestejä
2 465
Minustakaan noissa treeneissä ei ole mitään monimutkaista, perustreeniä yhdistelmäjaolla tässä vaiheessa ja vielä suorilla sarjoilla, muutamia apuliikkeiden poikkevuuksia lukuunottamatta. Minäkin jopa tajuan, vaikka olen pelkkä insinööri :D

Treenit vaikuttaa vain monimutkaisilta, jos treenaamisen teoriaan ei ole yhtään perehtynyt. Minä ainakin saan usein hyviä tipsejä omiin harjoituksiini, viimeisimpänä juurikin tämä viimeisin artikkeli takareisien tekemisestä ennen kovia jalkatreenejä. Toki olen tuonkin kokeillut jo aikoja sitten.. Mistäpä muualtakaan, kuin miehen Fastin omasta treeniblokista. Polvet kun ei meinaa kestää. -> Esim. polvet ei kestä ja seuraa monia ammattilaisia -> hyviä trickkei ja tipsei, jos heillä on ollut vastaavia ongelmia.

Treenejä ei kannata apinoida 1:1, mutta treenifilosofiaa ja teorian pohjaa voi ja mielestäni pitää + kannattaa opiskella ihmisiltä, jotka ovat jo saman polun kulkeneet.
 

Failure

Banned
Liittynyt
23.7.2012
Viestejä
389
No joo aika hölmö ketju tuli aloitettua. Tarkoitus ei ollut Hietalaa kritisoida, kova äijä. Mietin vain sitä, että moniko hänen blogiinsa eksynyt satunnainen hessu on säikähtänyt luultuaan, että aloittelijan pitäisi treenata noin. Kun kuitenkin kovasti hitsejä kerännyt blogi, veikkaisin että suurin osa käy uteliaisuuttaan kurkkimassa, eikä sinänsä saa kovin paljoa itse päivityksistä irti omaan treeniinsä. Mutta eipä se Hietalan vika ole, varmasti hänen postauksensa ovat monille edistyneemmille treenaajille arvokkaita. Mietin vain sitä että onko osaltaan tuohon treenimetodien monimuotoisuuteen syynä vaihtelunhalu, vai onko motivaattori 100% se, että tuollainen treeni on yksinkertaisesti ainoa mitä enää kannattaa tehdä. Ilmeisesti siis syynä ei missään määrin ole vaihtelunhalu, vaan kyse on puhtaasti treenin tehokkuuden maksimoimisesta. Ja oon mä itseasiassa jo 4 vuotta treenannut, mutta oma treeni on vielä niin simppeliä rankaisua etten oikein Utin blogeista saa mitään irti.
 

Hulkki

Pieni ja vihreä
VIP
Liittynyt
18.4.2002
Viestejä
7 479
Mietin vain sitä että onko osaltaan tuohon treenimetodien monimuotoisuuteen syynä vaihtelunhalu, vai onko motivaattori 100% se, että tuollainen treeni on yksinkertaisesti ainoa mitä enää kannattaa tehdä. Ilmeisesti siis syynä ei missään määrin ole vaihtelunhalu, vaan kyse on puhtaasti treenin tehokkuuden maksimoimisesta.
Vaihtelunhalu? Seriously?

Teen treenisuunnitelmat tasan tarkalleen tuloshakuisuuden perusteella, treenin mukavuus tai psykologinen mielekkyys on aina toissijaista (vaikkakin mielekkyys on väistämättä otettava pidemmän päälle huomioon, se kun vaikuttaa treenimotivaatioon ja sitä kautta mm. hermoston palautumiseen sekä treenitehoihin). En edes ymmärrä miten monotonista treeniä pitäisi muka vetää? Kyykky-penkki-mave 3x viikossa totaalialoittelijatyyliin 3x5 joka kerta? Golden Six ja kaikki on tyytyväisiä?

Esim. syksyllä ennen Floridan reissua vedin melkein 20 viikkoa putkeen hyvin simppelillä volyymisyklityksellä, jossa tehtiin 2-jakoista treeniä todella riisutulla liikevalikoimalla viikosta toiseen. Olen myös aikanaan treenannut kutakuinkin täsmälleen samalla ohjelmalla (perus-DC) 13 kuukautta putkeen, koska sama ohjelma tuotti tulosta lähes koko tuon ajan. Milloin sinä olet viimeksi tehnyt samaa ohjelmaa samoilla liikkeillä ja samoilla toistomäärillä 13 kuukautta putkeen, kun kerran meikäläisen treenejä luonnehdit "vaihtelunhaluisiksi"? Nykyisessäkin ohjelmassani on erittäin selvästi heti alusta asti selitetty, että 2-jakoinen osuus on se vakiona pysyvä enemmän sarjapainoprogressioon painottuva puolisko, kun taas 3-jakoinen osuus on paljon vaihtelevampaa ja vapaamuotoisempaa. Noissa 3-jakoisissa treeneissä kierrätän joka viikko eri rasituslajeja/erikoistekniikoita.
 
Liittynyt
26.12.2013
Viestejä
270
Yleisesti ottaen on hyvä ,että tietoa erilaisista treenimetodeista , ravinnosta sunmuusta tähän punttitouhuun liityen on tarjolla . Lopullinen totuus ei ole Utin eikä kenenkään muunkaan päässä / metodeissa . Eikä kaveri varmaan niin ole väittänytkään .Jokaisen on löydettävä yrityksen ja erehdyksen kautta se OMA juttu . On aivan mahtavaa , että nykytreenaajilla on esim. youtube käytössä . Sieltä saat sellaisen määrän tietoa + opit oikeat suoritustekniikat ja erilaisia variaatioita . että jo sillä ollaan ihan eri lähtötasolla kuin kymmeniä vuosia sitten . Silloin katottiin Bodaus lehdykästä kuvia ja tavattiin reeniohjelmia :)
Henkilökohtaisesti en ole Utin blogeja tavannut ja tuskin jos kovin pitkiä esseitä ovat jaksaisin tavatakaan , mutta kyllähän niille kysyntää tuntuu riittävän. Aina kannattaa pitää silmät auki , kun katsoo vaikka clippejä bodarien ( tai voimanostajien / naisten / painonnostajien / minkä tahansa painojen kanssa tapahtuvasta harjoittelusta ) treeneistä . Tai kuuntelee seminaaria . Yleensä jotain tarttuu mieleen ja eikun kokeilemaan .Oletan , että Utti saa myös leivän tästä bodybusineksestä , eli hän suhtautuu mm treenaamiseen asianmukaisella hartaudella .Pitää jotenkin erottua massasta ja pystyä antamaan monenlaista ohjetta .
 
Ylös