Uskonnon ja omantunnon laki 11§

Liittynyt
4.5.2007
Viestejä
4
Uskonnon ja omantunnon laki 11§

Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

Kaikki uskon harjoitus joka ei häiritse ketään tai ei ole vahingollista, siihen puuttuminen on suomen lailla kielletty.

Sananvapaus ja julkisuus 12§
Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia. 12§


Suomessa on erikseen hyväksytty uskonnonharjoittamislaki tai uskonvapaus!

Ilmeisesti tätä lakia joissakin piireissä rikotaan armotta, mikä ei ole kovin yleistä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Webradio taitaa viitata omiin mesoamisiin jossain uskontokeskustelussa.

Suomessa on juu sananvapaus, mutta jos oikein olen käsittänyt, niin yksityishenkilön omistamalla keskustelupalstalla ei tarvitse olla minkäänmuotoista sananvapautta. Mike voi rauhassa poistaa kaikki viestit, jotka jotenkin poikkeavat hänen omista näkemyksistään.
 
eiköhän tämä ole verrattavissa johonkin tietyn kohderyhmän lehteen tai vast. joten "päätoimittaja" saa ja hänen pitääkin valita mitä julkaistaan. jos menen keskustelemaan jumalanpalvelukseen esimerkiksi satanismista ja siellä ei herää sellaista keskustelua mitä olisin halunnut, niin vois kai sitä jonkun tutkintapyynnön tehä :D
 
Kaikki uskon harjoitus joka ei häiritse ketään tai ei ole vahingollista, siihen puuttuminen on suomen lailla kielletty.
Minua henkilökohtaisesti häiritsevät ihmiset, jotka tulevat pyytämättä porraskäytäviin kertomaan pahoista hengistä ja miten joudun helvettiin jos en tee niin kuin he sanovat, pelottaakin välillä tuollainen puhe. Vaikuttavat hiukan häiriintyneiltä. :(
 
Mutta entä kouluissa tapahtuva "pakkorukoiluttaminen"?

Esimerkiksi pakotetaan ala-asteikäiset lapset lausumaan ruokarukous, vaikka olisivat ei-uskovia? Tietenkään tätä ei tapahdu jos rukouksesta kieltäytyy tummahipiäinen muhammettilainen mutta "rukouspakko" koskee siviilirekisterissä olevia valkoisia, jotka ovat saaneet uskonnottoman kasvatuksen.
 
Enpä ole kuullut mistään koulusta, jossa ruokarukouksia luettais.

Kun olin ala-asteella (n.3 vuotta sitten) oli ruokarukous pakko lausua. Koulu oli pieni kyläkoulu, mutta opettajat aika nuorekkaita. Tällaista Pohjois-Karjalassa. Koulu on vieläkin toiminnassa ja rukous on edelleen rituaali ennen ruokailua.

Tuli vaan mieleen, samassa oppilaitoksessa on aamunavauksia, jotka ovat aina uskonnollisista aiheista. Tässä tapahtumassa muistan ainakin Virsien veisaamisen pakon, ja laulamatta jäämisestä sai isot huomautukset. Oikein?

Eikai penskoja rukoiluteta isommissa kouluissa, en ainaskaan ole tällaista kuullut, mutta myös joissain päiväkodeissa voi olla tällainen rukouspakko käytännössä.
 
Meillä ala-asteen 1-2 luokilla vedettiin lyhyt rukousloru ja valuttiin parijonossa ruokalaan, mutta ei sen jälkeen enää.

Edit: joo, ne ala-asteen keskiviikkoiset aamunavaukset olivat luonteeltan kristillisiä.

Siitäkin nyt on jo aikaa.
 
Ok, uskotaan. Mulla onkin kokemusta vaan pääkaupunkiseudun osalta. Aamunavauksia täälläkin on ollut ja ne on ollut seurakunnan pitämiä, kristillisiä siis. Toisaalta toi kristillisyys mun mielestä kuuluu suomalaiseen kulttuuriin, en välttämättä näe sitä pelkästään uskonnon tuputtamisena.

Ala-asteella meillä oli perjantaisin juhlasalissa aamunavaus koko koululle, jossa reksin vaimo polki urkuharmoonia ja veisattiin joku virsi :D
 
Kyllä ala-asteella oli meilläkin oli kaikkea kristillistä juttuja rukouksia jne. Vielä lukiossakin oli yksi seurakunnan pitämä aamunavaus per viikko. Tosin itseäni nuo eivät järin haitanneet, vaikka olen elämänkatsomukseltani lähellä ateistia.

Minua henkilökohtaisesti häiritsevät ihmiset, jotka tulevat pyytämättä porraskäytäviin kertomaan pahoista hengistä ja miten joudun helvettiin jos en tee niin kuin he sanovat, pelottaakin välillä tuollainen puhe. Vaikuttavat hiukan häiriintyneiltä. :(

Nuo ovat kyllä ärsyttävää sakkia. Mulle on tullut idea miten nuo eivät varmaan tulisi enää toistamiseen käymään. Nuorehko nais-henkilö tulisi ovelle ties minkä lapun kanssa kertomaan kuinka joudun ikuisesti kärsimään helvettissä, jos en pian käännä elämäni suuntaa. No tietysti kutsuisin hänet sisällä kertomaan ilosanomaa. Siinä kahvipöydässä, kun hän kertoilisi jumalastaan niin rennosti vaan käsi housuihin ja alkaisi ähisemään. Katsoisi tulisko rouvalle kiire poistua. Kukaan pakkislaisista halukas testaamaan? :D
 
Enpä ole kuullut mistään koulusta, jossa ruokarukouksia luettais.

Tätä tapahtuu Rovaniemellä ainakin Ylikylän ala-asteella. Tosin tämä onkin melko perähikiää.
 
Nuo ovat kyllä ärsyttävää sakkia. Mulle on tullut idea miten nuo eivät varmaan tulisi enää toistamiseen käymään. Nuorehko nais-henkilö tulisi ovelle ties minkä lapun kanssa kertomaan kuinka joudun ikuisesti kärsimään helvettissä, jos en pian käännä elämäni suuntaa. No tietysti kutsuisin hänet sisällä kertomaan ilosanomaa. Siinä kahvipöydässä, kun hän kertoilisi jumalastaan niin rennosti vaan käsi housuihin ja alkaisi ähisemään. Katsoisi tulisko rouvalle kiire poistua. Kukaan pakkislaisista halukas testaamaan? :D

Yks kaveri kertoi, että niiden ovelle oli tullut 2 mormonia kysymään, voivatko tulla keskustelemaan uskonnosta? Kaverin faija oli sanonut, että kyllä se sopii, keittänyt kavereille teetäkin ja istuttanut keittiön pöydän ääreen, sanoi, että keskustelkaa ja mennyt itse olohuoneeseen katsoon telkkaria.
 
Back
Ylös Bottom