Usemman lajin kausittainen treenaaminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Näin mahdollisimman ytimekkäästi; onko juurikaan mitään järkeä treenata vaikkapa kahta hyvin erilaista lajia ns. kausittain (heitetään nyt esimerkkinä vaikka jotain tyyliin puolet vuodesta kickboxingia ja puolet vuodesta brasilian ju-jutsua)? Miksikään kovaksi kilpailijaksi ei nyt ole tarkoitus tulla, mutta kuitenkin tarkoitus treenata vakavissaan, joskin ihan omaksi huvikseen = ts. oikeasti kehittyä tekniikassakin. Tälläisen systeemin luulisi ainakin toimivan jos lajit ovat yhtään mitenkään lähellä toisiaan....omakohtaisia kokemuksia/mielipiteitä?

Itse olen kikkaillut erityyppisillä lajeilla jonkin verran. Tosin yleensä niissä kaikissa on ollut mukana painia jossain muodossa.

Itse ainakin voisin noita sinun ehdottamisia lajeja treenata siten, että reenaisin molempia samaan aikaan, mutta esim. bjj:tä kerran vkossa ja toisin päin. Eli en jättäisi kumpaakaan kokonaan pois missään vaiheessa, jotta pieni tuntuma säilyisi kumpaakin lajiin.

Miksi ei samaan aikaan? Niinhän sitä mm. vapaaottelupuolellakin tavallaan tehdään, eli treenataan esim. pystymättöä ja painia samoissa treeneissäkin, tai ainakin saman treeniviikon aikana.

EDIT: Niin ja tuntuma mm. painimiseen ja painikunto ainakin mulla kärsisi jos kokonaan jättäisi painimisen pois. Tekninen osaaminen varmasti heikkenisi, ainakin erikoisemmat tai itselle heikoimmat tekniikat heikkenisivät jopa huomattavastikin. En yksinkertaisesti näe mitään etua tuollaiseen kausittaiseen treenaamiseen, ennemmin vaikka 2 x viikossa pystyä ja 2 x viikossa mattoa niin pysyy tatsi kokoajan kumpaankin lajiin hyvänä.

Mitään järkeähän tuossa ei ole oppimisen kannalta. Se on sitten eri asia, että tarvitseeko harrastuksissa olla järkeä. Joka tapauksessa kehityt hyvin hitaasti, koska aloittaessa tauon jälkeen menee aina pitkä aika, että pääset edes entiselle tasolle.

Tampereella on kuitenkin mahdollisuus treenata vapaaottelua, jossa olisi sekä lyömine, potkiminen että painiminen mukana järkevänä kokonaisuutena. Olisi ehkä motivoivampaa ja varsinkin kehittävämpää treenata sitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom