Urheilijan proteiinintarve

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joopa joo...perustiede laaha 10 vuotta perässä käytännöstä ja lisäravinnelafkojen markkinointiosasto 10 vuotta edellä jopa teoriaa...

Proteiinin tarve ja urheilu

Käsittelin itse myös urheilijoiden proteiini- ja aminohappometaboliaa omassa liikuntalääketieteen opinnäytetutkielmassa. Kyseinen työ hyväksyttiin "epävirallisesti" tänään; epävirallisesti tarkoittaa siis tässä sitä, että paperikasa ja tarkastajien kommentit lähetetään vielä Dekaanin allekirjoitettavaksi.

Tässä alustava vedos ko. opinnäytteestä. Tein useita tarkennuksia (korjailin kirjoitusvirheita, hioin ulkonököä yms.) lopulliseen versioon, mutta sanoma on sama:

http://www.keho.net/xtra/tiedostot/protein.pdf

Terveisin,

Anssi Manninen

PS. Artikkeli ei sisällä luonnollisesti minkään maailman tuotepuffeja, joten moderaattorit sallinevat tämän linkin laittamisen tänne. :kippis1: Artikkelista löytyy myös tietoa mm. proteiinihydrolysaateista, perusproteiineista (hera, soija, terni jne.) yksittäisistä aminohapoista yms.

Re: Proteiinin tarve ja urheilu

Originally posted by Anssi
Käsittelin itse myös urheilijoiden proteiini- ja aminohappometaboliaa omassa liikuntalääketieteen opinnäytetutkielmassa...
Siinähän meillä on sitten ihka oma proteiinien asiantuntija. ;) Työkään ei ollut mikään parin sivun mainoslappunen, vaan näytti ihan asialliselta opukselta kun haluaa tutustua proteiineihin. Ainakin osa kuvista näytti ikävästi kärsineen liian alhaisesta resoluutiosta ja siitä voinee syyttää osin PDF:ää, koska olen nähnyt aiemminkin vastaavanlaista ongelmaa kuvien esittämisessä PDF:nä...

PDF

Joo, se PDF taitaa jossain määrin heikentää resoa, joten monimutkaisimpien kuvien lukeminen voi tuottaa hieman ongelmia. Useimmat lienevät kuitenkin hyvin luettavissa.

Kannataa erityisesti huomata se osio, jossa käsitellään proteiinin saannin vaikutuksia luuston terveydeen. Reilusti proteiinia sisältävän ruokavalion "vaarallisuus" on lähinnä läpät silmillä operoivien "ravitsemusasiantuntijoiden" omaa keksintöä :mad2:

Itseasiassa RDA-suositus ei ylläpidä normaalia kalsiumhomeostaasia sohvaperunoilla, joten niukasti proteiinia sis. ruokavalio saattaa altistaa osteoporoosille. Ja tämä on tieteellinen fakta; tosin kuin se "pseudofakta", että runsas proteiinin saanti altistaa osteoporoosille. Bullshit sanon minä Toki superjättimäärät voivat olla haitallisia. :evil:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom