Unettomuus - liian nopea aineenvaihdunta?

Olen 20-vuotias mies ja olen kärsinyt unihäiriöistä kuusitoista vuotiaasta asti. Viime aikoina unettomuus on pahentunut entisestään. Ennen unihäiriöni olivat sitä että nukahtamiseen meni aikaa tunti tai kaksi. Nyt minä saatan nukahtaa vasta neljän tai viiden maissa aamuyöllä oltuani siis jo useita tunteja sängyssä. Olen pohtinut (väsyneenä) erilaisia teorioita jotka voivat aiheuttaa tämän kärsimyksen ja joskus onnistunut pääsemään tästä eroon, mutta aina vaan on vaiva palannut ja kun ei muistikaan pelaa niin ei muista niitä toimivia teorioita.
Nyt olen sitä mieltä, että minun aineenvaihduntani on liian vilkas joka voisi aiheuttaa unettomuutta. Olen kovassa kunnossa - käyn usein lenkillä ja nostelen paljon painoja, mutta ylikunnon vaaraa ei minun treenimäärälläni ole. Ravintoni on pääsääntöisesti terveellistä: syön paljon kasviksia ja jonkin verran hedelmiä, valkoista lihaa, pastaa, perunaa, riisiä, heraproteiinijahetta palautumiseen. Voiko olla siten että jos minulla on luonnostaan vilkas metabolisaatio niin liikunta ja terveellinen ruoka kiihdyttää sitä entisestään? Eikö ole siten että mitä vilkkaampi aineenvaihdunta niin sitä vaikeampi on pysyä aloillaan ja rauhoittua? Jos neuronien aineenvaihdunta on nopeaa niin eikö se piristä aivoja liikaa? Mitä voi tehdä jotta aineenvahduntani( jos se nyt on siitä kiinni) hidastuisi? Lopetanko liikunnan kokonaan ja syön epäterveellisemmin? Onko kenelläkään vastaavanlaista ongelmaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sama homma ollu ittellä reilu pari vuotta, plus tuohon vielä lisäks järkyttävä hikoilu ja satunnaisia rytmihäiriöitä. Tuntuu kyllä että aineenvaihdunta on ihan käsittämättömän nopea, eikä painoa saa nostettua kovin helpolla vaikka syö ku norsu.. Mirtazapin auttaa tuohon aineenvaihdunnan hidastumiseen, ja nukkumiseen, mutta sit sitä on seuraavan päivänkin ihan puolikuollut.

sama homma ollu ittellä reilu pari vuotta, plus tuohon vielä lisäks järkyttävä hikoilu ja satunnaisia rytmihäiriöitä. Tuntuu kyllä että aineenvaihdunta on ihan käsittämättömän nopea, eikä painoa saa nostettua kovin helpolla vaikka syö ku norsu.. Mirtazapin auttaa tuohon aineenvaihdunnan hidastumiseen, ja nukkumiseen, mutta sit sitä on seuraavan päivänkin ihan puolikuollut.

Mä vedin kans aikoinaan samaa lääkettä, mutta lopetin sen kun en kestänny sitä jäätävää väsymystä mitä se aiheutti. Mulla on myös tota hikoilua, mutta rytmihäiriöitä ei ole onnuks ollu pariin vuoteen,nuorempana kylläkin.

Mirta aiheutti itselläni lähinnä järjettömän nälän sekä makeanhimon, ja yleisesti vetelän ja väsyneen olon. En suosittele kokeilemaan jos ei varsinaista tarvetta ko. aineelle ole.

Nykyisellään nappaan tarvittaessa 3*350mg magnesiumia ja nukun erittäin sikeästi. Määrä on ehkä hieman korkeahko, mutta olen hieman keskimääräistä kookkaampi joten minulle ok. Toimii itselläni erityisen pätevästi jos nukkumaan pitää päästä 3-4 tunnin sisällä reilummasta fyysisestä aktiviteetista. Muussa tapauksessa yö mennään katsellen kelloa puolen tunnin välein..

Sinkkitabun nappaan muuten myös mankun ohella, mutta sen pois jääminen ei ole yöuniin vaikuttanut.

Mirta aiheutti itselläni lähinnä järjettömän nälän sekä makeanhimon, ja yleisesti vetelän ja väsyneen olon. En suosittele kokeilemaan jos ei varsinaista tarvetta ko. aineelle ole.

Nykyisellään nappaan tarvittaessa 3*350mg magnesiumia ja nukun erittäin sikeästi. Määrä on ehkä hieman korkeahko, mutta olen hieman keskimääräistä kookkaampi joten minulle ok. Toimii itselläni erityisen pätevästi jos nukkumaan pitää päästä 3-4 tunnin sisällä reilummasta fyysisestä aktiviteetista. Muussa tapauksessa yö mennään katsellen kelloa puolen tunnin välein..

Sinkkitabun nappaan muuten myös mankun ohella, mutta sen pois jääminen ei ole yöuniin vaikuttanut.

Sinkkiä vedin joskus..mut huomasin että tulin julmetun aggressiiviseks. sinkkihän nostaa t-tasoja.
Magnesiumia voisin itsekkin kokeilla nukahtamiseen, kun ei aikasemmin ole tullu mieleen.

Unettomuutta voi aiheuttaa myös myöhään illalla tehty treeni ja/tai raskas ateria. Nimim. tankkauspäivän jälkeen uneton yö, varsinkin jos keksin mennä vielä illalla liikkumaan. Ruoansulatus ja kroppa käyvät 'ylikierroksilla' vaikka nukkumaan mennessä keholle pitäisi antaa aikaa rauhoittua.

Minullakin magnesiumnapit auttoi lujasti nukahtamisvaikeuksiin. Arginiinin puolestaan olen havainnut vähentävän yöllisiä heräilyjä, mikä myöskin oli joskus ongelma. Vihreä tee pitkällä haudutusajalla on sitten varma tajunlähtö, mutta kääntöpuolena diureettinen vaikutus on sen verran huomattava, että yöllä on todennäköisesti herättävä kuselle.

Ravintoni on pääsääntöisesti terveellistä: syön paljon kasviksia ja jonkin verran hedelmiä, valkoista lihaa, pastaa, perunaa, riisiä, heraproteiinijahetta palautumiseen.

Missä rasvat ? Niitä lisää reilusti. Älä koita mennä nukkumaan jos ei väsytä, tee jotain hyödyllistä kuten järjestele sukkia. Suunnittele muutenkin vähän unirytmiä. Ei haittaa paskaakaan kehitystä jos toisinaan nukkuu vain 5-6h kunhan saa sen sitten jossain vaiheessa otettua takaisin.

Missä rasvat ? Niitä lisää reilusti. Älä koita mennä nukkumaan jos ei väsytä, tee jotain hyödyllistä kuten järjestele sukkia. Suunnittele muutenkin vähän unirytmiä. Ei haittaa paskaakaan kehitystä jos toisinaan nukkuu vain 5-6h kunhan saa sen sitten jossain vaiheessa otettua takaisin.

Rasvoja en syö sen takia että (öljyt) parantaa solukalvojen läpäisevyyttä ja näin ollen lisää solujen aineenvaihduntaa, josta yritän nimenomaan päästä eroon. Eli en helvetissä lisää. Tästä esimerkkinä kun vedin kahden viikon kuurin omega 3 niin en nukkunut tuntiakaan kahden viikon aikana...onneksi oivalsin lopettaa sen paskan syömisen, niin pystyin hijalleen taas saamaan vähän unta.
Minä en valitse unta - uni valitsee minut... se on täysin minun suunnitelmistani riippumatonta nukahdanko vai enkö. Eli hieman vaikea suunnitella unirytmiä. Olisipa minulla normaali aineenvaihdunta...antaisin mitä vaan...kaikki vuoden menny hukkaan koska en saa nukuttua..lääkärit ei auta..syöttäis vaan skitsofrenia lääkkeitä..tai pakottaa terapiaan..mikään ei auta...ajattelen vaan koko ajan sitä miten pääsen eroon ongelmasta eli itsestäni...vedänkö itteni jojoon? käytänkö käsiasetta? asetanko pääni raiteen päälle lepäämään että yöjuna saattaisi minut uneen...vähän unta, kiitos..saisinko?

Rasvoja en syö sen takia että (öljyt) parantaa solukalvojen läpäisevyyttä ja näin ollen lisää solujen aineenvaihduntaa, josta yritän nimenomaan päästä eroon. Eli en helvetissä lisää. Tästä esimerkkinä kun vedin kahden viikon kuurin omega 3 niin en nukkunut tuntiakaan kahden viikon aikana...onneksi oivalsin lopettaa sen paskan syömisen, niin pystyin hijalleen taas saamaan vähän unta.
Minä en valitse unta - uni valitsee minut... se on täysin minun suunnitelmistani riippumatonta nukahdanko vai enkö. Eli hieman vaikea suunnitella unirytmiä. Olisipa minulla normaali aineenvaihdunta...antaisin mitä vaan...kaikki vuoden menny hukkaan koska en saa nukuttua..lääkärit ei auta..syöttäis vaan skitsofrenia lääkkeitä..tai pakottaa terapiaan..mikään ei auta...ajattelen vaan koko ajan sitä miten pääsen eroon ongelmasta eli itsestäni...vedänkö itteni jojoon? käytänkö käsiasetta? asetanko pääni raiteen päälle lepäämään että yöjuna saattaisi minut uneen...vähän unta, kiitos..saisinko?

Jos syöt hiilaripainotteisesti niin syö sitä rasvaa vähintään silti 70g päivässä taisaisesti tyydyttyneistä/monityydyttömistä/yksittäistyydyttymättömistä vaikka olisitkin kynis. Kalorit skidisti plussalle, ei tuppaa hormoonitoiminta toimimaan jos ei saa rasvaa.

Aivan varmasti joku homo poistaa tän ketjun koska täällä puhuu ihminen jolle ei ole ollut tilaa pilvilinnassa: "liika alatyylisiä lausuntoja". Painukaa vittuun! Vituttaa nuo saatanan kaiken maailman hymiöt ja pomppivat banaanit - ei helvetti! Ja sitten pitäs jaksaa käydä koulua ja katella ahneita ja kieroja ihmisiä päivästä toiseen ja teeskennellä pirteetä ja hymyillä komeesti kaikille ihmisille. Saatanan kuvottavaa! Hyi helvetti!Minä en pidä itseäni juurikaan minään, enkä pidä mitään tässä maailmassa juurikaan minään! Kaikki on perseestä! Elämässä ei ole yksinkertaisesti kuin yksi asia joka voisi tuottaa minulla nautintoa ja häntä en voi saada koska olen aina väsynyt ja alakuloinen...vittu!

Jos syöt hiilaripainotteisesti niin syö sitä rasvaa vähintään silti 70g päivässä taisaisesti tyydyttyneistä/monityydyttömistä/yksittäistyydyttymättömistä vaikka olisitkin kynis. Kalorit skidisti plussalle, ei tuppaa hormoonitoiminta toimimaan jos ei saa rasvaa.

Jumankauta munapää! Olen kyllä syönyt öljyjä, mutta kun en kykene nukahtamaan jos näin teen. Kuten edellä jo mainitsin nämä rasvat lisäävät solujeni metabolisaatiota joka johtaa siihen että en väsy niinkuin minun pitäisi. Enkä minä ole kynis olen 182cm ja 71kg. Hoikka kyllä, mutta en kynis.

Itsellä oli myös unettomuutta, heräilyä, hikoilua ja kaikki em. "oireita".. Tein ravintoremontin, johon kuulu juuri tuo rasvan lisäys. Aikasemmat makrot oli 45p/55hh/5r... Nyt 30/40/30 ja uni tulee paljon helpommin.
Huomasin, että nesteen nauttiminen ennen nukkumaanmenoa auttoi. Ennemmin herään kerran kuselle, josta en suunnilleen muista edes mitään aamulla, kun taistelen nukahtamisen kanssa ja heräilen jatkuvasti.

En sano, että sama toimisi sulla, mutta mulla se pelasi! Uskallan väittää, että tuon ravintotottumusten muutosten myötä yleinen vireystila nousi.. Ei enää päikkäreitä ja väsyneenä treenaamista.

Kyllä hormonitoiminta pelaa vaikkei sitä rasvaa vetäiskään niinkuin joku viiksekäs mursu. Rasvaa saan joka tapauksessa jonkin verran lihasta, maidosta ja juustoista. Ei ne rasvat niin täkeitä ole massankaan kannalta..hiilareita kun syö tarpeeksi niin osa niistä muuttuu rasvaksi anyway. Ihmiskunta on säilynyt hengissä tähänkin saakka vaikka on ollut monia kausia jolloin ihmiset eivät ole saaneet ruuastaan tarpeeksi rasvaa tai muita ravintoaineita. Ei siihen kuole jos ei syö tasan niinkuin suositellaan, sillä on muistettava että se mitä suositellään yleisesti ei välttämättä päde yksilöllisesti , sillä jokainen ihminen on omien geeniensä ja biologisen kehityshistoriansa tuotos. Se mikä sopii muille ei välttämättä sovi minulle.

Täällä myös yksi unettomuudesta kärsiä. Päivittäin tulee kilpatason urheilua harrastettua noin kaksi tuntia... Kärsin voimakkaasta hikoilusta ja aineenvaihdunta on huippuluokkaa, sillä päivässä tulee syötyä hyvinhyvin paljon ja missään ei syömiset näy. Magnesiumpilleri on tullut nakattua naamaan aamuisin ja myös sinkkiä silloin tällöin. Uni tulee 1-3 tunnin sängyssä pyöriskelyn jälkeen ja sitten aamuyöstä 5:n jälkeen alkaa jatkuva heräily noin tunnin parin välein. Ja olen 17 vuotias... Siirrän nuo magnesiumit ja sinkin iltaan niin jospa se auttaisi nukahtamaan ja rentoutumaan :)

Joskus unettomuus voi olla kiinni vain väärästä unirytmistä vertaen siihen, että väsyttää tajuttomasti, mutta ei pysty nukahtamaan esim. jännityksen takia. Itse ainakin tein virheen omaa unettomuutta hoitaessa etsiä jotain ihmehoitoa, mutta turhaahan se on, jos biologinen kello on vituillaan. Biologisen kellon siirtämiseen auttaa valohoito. Aikasin illalla valot pois, aamulla mieluiten ajastimen kanssa valot päälle. Suosittelen päivänvalolamppuja.

Lisätietoa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_response_curve

Olen 20-vuotias mies ja olen kärsinyt unihäiriöistä kuusitoista vuotiaasta asti. Viime aikoina unettomuus on pahentunut entisestään. Ennen unihäiriöni olivat sitä että nukahtamiseen meni aikaa tunti tai kaksi. Nyt minä saatan nukahtaa vasta neljän tai viiden maissa aamuyöllä oltuani siis jo useita tunteja sängyssä. Olen pohtinut (väsyneenä) erilaisia teorioita jotka voivat aiheuttaa tämän kärsimyksen ja joskus onnistunut pääsemään tästä eroon, mutta aina vaan on vaiva palannut ja kun ei muistikaan pelaa niin ei muista niitä toimivia teorioita.
Nyt olen sitä mieltä, että minun aineenvaihduntani on liian vilkas joka voisi aiheuttaa unettomuutta. Olen kovassa kunnossa - käyn usein lenkillä ja nostelen paljon painoja, mutta ylikunnon vaaraa ei minun treenimäärälläni ole. Ravintoni on pääsääntöisesti terveellistä: syön paljon kasviksia ja jonkin verran hedelmiä, valkoista lihaa, pastaa, perunaa, riisiä, heraproteiinijahetta palautumiseen. Voiko olla siten että jos minulla on luonnostaan vilkas metabolisaatio niin liikunta ja terveellinen ruoka kiihdyttää sitä entisestään? Eikö ole siten että mitä vilkkaampi aineenvaihdunta niin sitä vaikeampi on pysyä aloillaan ja rauhoittua? Jos neuronien aineenvaihdunta on nopeaa niin eikö se piristä aivoja liikaa? Mitä voi tehdä jotta aineenvahduntani( jos se nyt on siitä kiinni) hidastuisi? Lopetanko liikunnan kokonaan ja syön epäterveellisemmin? Onko kenelläkään vastaavanlaista ongelmaa?

Monelta heräät aamuisin? Käytkö töissä? Nukutko päiväunet?

Noi asiat ensin kuntoon, sitten voi alkaa miettiä muita syitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom