Ulkosyrjän kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mugg
  • Aloitettu Aloitettu
Aloittelin juoksemisen n. 4vko sitten. Aluksi tietenkin kävin ostamassa uudet Niken n. 40e tossut. Tänään sitten en kyennyt lähtemään lenkille, kun tossut aiheutti mieletöntä kipua pikkuvarpaan ensimmäisen nivelen luuhun/ulkosyrjään. :curs: Mielestäni kengät eivät ole pienet (46), kun päivittäiset allaround kengät ovat kokoa 45, joten kipu ei siitä tulisi.

Omistan mielestäni supinoivan askelluksen (jalat ovat kymmentä vaille kaksi juostessa/kävellessä). Olisiko syytä suunnata askelklinikalle/kauppaan ostamaan uusia tossuja, jotka sopivat supinoivalle askellukselle vai onko kyse jostain muusta?

Viime viikolla pidin vielä lepo viikkoa, jolloin juoksin huomattavasti vähemmän kuin edellisillä viikoilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täälläkin on ihan samanlaiset aku ankka-koivet...

Voi tietty olla makuasioita mutta jos mä lähden hakemaan juoksutossuja niin asia nro 1 on että ne sopii kuin hanskat, ts. ei isot eikä pienet. Jos tossut hinkkaa niin ei kannata hakata päätä seinään vaan hakea uudet. Koitapa silti, jos pystyt niillä kävelemään, vaikka ihan kävelylenkillä ajaa paremmin sisään ja ostaa vaikka lisäpohjalliset. Eikä 40 eskoa ole vielä hinta eikä mikään lenkkareista, vaikken toisaalta itsekään suostuisi paljoa enmpää sijoittamaan.

Askellusklinikka voi olla hyväkin vaihtoehto mutta paljon voi tehdä ihan itsekin. Jos nuo jalat sojottaa ulospäin niin kannattaa alkaa keskittyä niiden asentoon. Ei pelkästään juostessa vaan ihan kävellessä vaikka vain tietokoneelta jääkaapille:) . Jos ei ala lyyti kirjoittaa, kannattaa käydä fysiolla.

Täälläkin on ihan samanlaiset aku ankka-koivet...

Voi tietty olla makuasioita mutta jos mä lähden hakemaan juoksutossuja niin asia nro 1 on että ne sopii kuin hanskat, ts. ei isot eikä pienet.
Mun mielestä tilaa pitäisi nimenomaan olla n. peukalon leveyden verran isovarpaan kärjen ja kengän kärjen välissä, koska muuten isovarvas hankautuu kenkää vasten. Niin löysä ei tietenkään saa olla, että kantapää liukuu juostessa.

Omistan mielestäni supinoivan askelluksen (jalat ovat kymmentä vaille kaksi juostessa/kävellessä).
Mistä päättelet, että supinoit? Ulospäin suuntautuvat jalkaterät ovat pikemminkin päinvastaisin ilmiön eli ylipronaation oire.

Ilmaisilla askelklinikoilla voi parhaimmillaan saada hyviä neuvoja. Varsinkin jos käy parissa eri klinikassa ja neuvot ovat saman suuntaisia.

hyvät kengät maksaa 100€----> 40€ kengät on halvat, sama kuin ostaisit toyotan kun on tarjolla mersu :) Mulla oli joskus 3-4 vuotta sitten kantapää-nilkka alue repeämispisteessä koska olin typerä ostanut 35€ juoksukengät ja kävin jopa lääkärille näyttämässä jalkaa ja se käski lepuuttamaan. Noh ei sitten auttanut vaan ostinpa uudet kengät jotka maksoivat n.100€ . Tais olla Nike pegasukset ja viime kesänä ostin brooksin kengät jotka maksaa 140€ ja molemmat ovat olleet hyviä kenkiä mutta noi uudet on nannaa :thumbs: ... Niin ja tosiaan kannattaa vaihtaa kengät 2-5 vuoden välein,, käytön ja juoksupinnan mukaan. Eli vähän suurempi sijoitus kenkiin, jotka kestävät kauan, kannattaa. MARS MARS KAUPPAAN!!! :whip: :D

Pari kommenttia tähän:

- Juoksukengissä pitää olla varpaiden kohdalla n. puoli cm löysää, koska jalka "venyy" pitkällä lenkillä.
- Hyvät lenkkarit maksavat yleensä 100-200 euroa, ja liikkeen myyjän kanssa kannattaa käydä läpi mitä tarvitsee
-Lenkkeily kannattaa aloittaa rauhallisesti, pari kertaa viikossa ja siitä lisäämään (nimin. penikkatauti pamahti parin viikon jälkeen)

Niin ja tosiaan kannattaa vaihtaa kengät 2-5 vuoden välein,, käytön ja juoksupinnan mukaan. Eli vähän suurempi sijoitus kenkiin, jotka kestävät kauan, kannattaa. MARS MARS KAUPPAAN!!! :whip: :D

Ihan omaan kokemukseen perustuen on vähän turhan harva vaihtoväli tuo 2-5 vuotta! Itse en juokse pitkiä matkoja (yli 400m) ja lenkkarit kuluu kyllä juoksu kelvottomiksi alle vuodessa. Muuhun käyttöön niistä kyllä vielä on.

Jos juoksee pidempiä matkoja, luultavasti lenkkari kuluu vielä enemmän. Lenkkarin pohja saattaa kyllä olla vielä kunnossa, mutta jos on askelvirhettä, niin lenkkarin antama tuki lyöstyy käytön myötä ja askel alkaa taas menemään vikaan. Jos juoksee säännöllisesti niin 1-2 vuoden välein kannattaisi vaihtaa lenkkarit.

Ja vielä hinnoista.. Alle 100€ lenkkarit ei sovellu kuin sorsan heittoon.:)

Minä voisin sanoa hieman eriävän mielipiteen lenkkareiden hinnoista.
Hinnalla ei ole mitään väliä kunhan lenkkari on hyvä jalassa, ja tukee jos siihen on oikeasti tarvetta.

Tämän päivän lenkkarimarkkinat ovat siinä mielessä kieroutuneita, että ns. neutraaleja kenkiä ilman tukia on enää hyvin vaikea saada. Suurimmassa osassa on tukea johonkin suuntaan. Kuka näitä tukia oikeasti tarviaa ? Hyvin harva.
Joillain on oikeasti rakenteellinen vinoutuma ja näille henkilöille tuet ovat tarpeen, mutta ei suurimmalla osalla väestöä ole näitä virheitä. Virheet ovat lähinnä juoksun tekniikassa ja siinä, että jalan tukilihakset ovat surkastuneet ja tästä johtuen käyttäytyy mitä ihmeellisemmin ja toimii sitä paremmin mitä enempi niitä tuetaan.

Vähän kuin kyykky, tukivyön kanssa pystyy nostamaan verrattain suuriakin painoja, mutta ilman vyötä onkin toinen juttu kun tukilihasten pitää olla kunnossa, että homma toimii.

Kerran kokeilin ns. paremman hintaluokan lenkkareita enkä toista kertaa sille polulle eksy, onneksi ne oli adidakset ja oli päällä joku testaa kuukausi kampanja. Kalleimmat lenkkarit mulla on maksanut 80e, yleensä 40e.

Hyvä iskunvaimennus onkin sitten toinen juttu :D

Viimeksi muokattu:
Minulla on fysioterapeutin toteama ylipronatoiva askel, tuota estävät tukipohjalliset ja Niken Air Zoom Elitet (normaalille/pronatoivalle askeleelle). Olen toisinaan huomannut, että noiden tukien yhteisvaikutus kääntää askeleen väkisinkin supinoivaksi, ja siitä niitä ulkosyrjän kipuja sitten ilmaantuu. Jos tosiaan jalassa ja askeleessa on jotain vähän vialla, ei kunnossa pysymiseen taida olla muuta tietä kuin käyttää enemän aikaa harjoitteluun.

Käytännössähän tämä siis tarkoittaa venyttelyä, riittävän monipuolista harjoittelua (monotoniset lenkit monta kertaa viikossa ovat pahinta myrkkyä, muita lajeja siis ehdottomasti mukaan), juoksutekniikan parantamista, jalkojen lihastasapainon ylläpitoa (tärkeää!) ja riittävää lepoa. Jos huomaat kipuja, pidä suosiolla välipäivä. Minä olen jaloistani kärsinyt valtavan paljon, ja noilla periaatteilla homaa pysyy kutakuinkin kasassa.

Lenkkareita en pelkästään heti syyttäisi, sillä jalalla saattaa mennä jokunen hetki tottua niihin, ja kivutkin ovat siis suurella todennäköisyydellä ohimeneviä. Supertechin kanssa olen samaa mieltä siinä, että hinta ei suinkaan saa olla ainoa ostoperuste, mutta eri mieltä siinä, etteikö tukeen kannattaisi kiinnittää huomiota. Kyllä suurella osalla suomalaisista on jaloissaan epätasaisuuksia, joita on melko mahdotonta korjailla omin avuin ihan pelkästään lihasharjoittelulla. Kun kilometrejä nostetaan viikossa useisiin kymmeniin, jalkojen rakenne joutuu valtavalle, monotoniselle rasitukselle. Siinä oikein tuettu kenkä on korvaamaton väline. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kyseessä mikään patenttiratkaisu olisi, vaan vaatiihan se toki kaikkea tuota edellämainittua, siis lujaa työtä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom