Ulkomailla työskenteleville

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Erkka80
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
26.1.2004
Viestejä
234
Ikä
44
Vastavalmistuneena työasiat kiinnostavat. Koska olen hetken aikaa viettänyt ulkomailla opintojen ja vähän työnkin merkeissä kiinnostaisi tulevaisuutta ajatellen tietää enemmän eri mahdollisuuksista työskennellä ulkomailla. Tämän threadin tarkoituksena olisi kartoittaa tapoja, millä Suomalaiset eri alojen ammattilaiset ovat päätyneet työskentelemään ulkomaille sekä kerätä kokemuspohjaista tietoa asiasta.

Kysymyksiä:
1: Mitä kautta päädyit työpaikkaasi Suomen rajojen ulkopuolella? Hakemalla normaaliin tapaan, yrityksen sisäisen haun kautta, pyysikö joku tuttu tms?

2: Millainen palkkataso/elintaso työskentelymaassasi oli verrattuna vastaavaan suomalaiseen työpaikkaan?

3: Miten urakehitys jatkui palattuasi suomeen/miten odotat sen jatkuvan/jos et aio palata, miten odotat urakehityksesi jatkuvan ulkomailla?

Kaikki muukin info ulkomailla työskentelystä kiinnostaa, vaikka omalla kohdalla maiseman vaihto ei juuri tällä hetkellä ajankohtaista olekaan. Kiitos vastanneille!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
itseänikin kiinnostaisi saada vastauksia näihin kysymyksiin. omat opiskeluni lähenevät loppua ja DI:n paperit pitäisi saada tulevana keväänä. tulevaisuus on vielä täysin auki mutta työskenteleminen ulkomailla kiinnostaisi. olisi kiva kuulla kommentteja koska pakkiksella on varmaan useita, joilla tätä ulkomaan työkokemusta on. siispä kommentteja:)
 
1: Viitisen vuotta (joista kaksi opiskeluaikana) kovaa ja määrätietoista duunia Suomessa. Tunteja laskematta ja välillä pomolle muistuttaen, että ulkomaille olisi kiva lähteä katsomaan jossain vaiheessa. Jossain vaiheessa sitten pomon pomo otti yhteyttä ja kysyi, kiinnostaako lahteä. Kiinnosti.

2: Työskentelymaan yleinen palkkataso on surkea, mutta komennuksella (=expat) palkka on jonkin verran parempi kuin Suomessa. Veroprosentti pienempi, plus jotain muita etuja -> tilille napsahtaa tuplasti se mitä Suomessa. Lisäksi firma maksaa asunnon, joten siihenkään ei mene rahaa.
Isosta kaupungista löytyy kyllä kaikki tarvittavat tavarat ja palvelut. Ja halpaa on, joten elintaso pysyy kohdallaan.

3: Tuskin tämä ainakaan haitaksi on urakehitykselle... Jos palaan Suomeen, pääsen samaan hommaan varmasti. Todennäköisimmin kuitenkin löydän itseni hieman paremmasta positiosta. Vastaavasti jos jään tänne, urakehitys varmaankin jatkuu hieman nopeampana kuin Suomessa, mutta palkkakehitys ei mene samaa tahtia, kun sopimusta vähitellen pudotetaan kohti paikallista normia.
 
Jee! Hienoa että tähänkin joku vastaa. Uskon, että meitä kiinnostuneita tosiaan on useampiakin.

Edelleen, jos vastaajia tulee lisää, niin toki myös työskentelypaikka (siis maa) ja -ala kiinnostavat ellei niitä nimen omaan halua pitää salassa. :) Samoin järjestelyt mahdollisen perheen kanssa jne.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kiva tietää missä maassa teette tuota työtänne. Itse olen kovin kiinnostunut erityisesti työskentelystä Bangkokissa. Muutama ideakin on jo ajatuksen tueksi...
 
Eikös noi expat-sopimukset oo nykyään aika kiven alla? Itselle tarjottiin IT-arkkitehdin hommia Pekingistä, mutta sanoin samantien ei kiitos kun expattisopparia ei ollut tarjolla.

Miten muuten oon viihtynyt siellä?
 
Kysymyksiä:
1: Mitä kautta päädyit työpaikkaasi Suomen rajojen ulkopuolella? Hakemalla normaaliin tapaan, yrityksen sisäisen haun kautta, pyysikö joku tuttu tms?

Olin ulkomailla post doc:ina yliopistossa, hankin suhteita, ja pyysin paikallisia proffilta neuvoja tyonhakuun. Kun hain toita, sain kayttaa naita proffia suosittelijoina, josta oli kylla varmasti apua siihen etta saa jalan oven valiin. Mutta loppupeleissa kaikki on itsesta kiinni, haastattelut ovat aika tiukkoja.

Luulen, etta moneen maahan on vaikea saada kontaktia suoraan Suomesta kasin hakemalla. Osittain voi olla, etta firmat eivat halua lahtea mihinkaan tyoluparumbaan mukaan. Siksi EU maat ovat varmaan helpoimpia?

2: Millainen palkkataso/elintaso työskentelymaassasi oli verrattuna vastaavaan suomalaiseen työpaikkaan?

Palkkataso on (ainakin koulutetuilla) paljon Suomea parempi ja veroprosentti selvasti alempi. Joten elintaso kylla nousi, ja saastoonkin jaa rahaa.

Olen talous-/lakipuolella, mutta tiedan etta myos / etenkin IT-alan osaajista olisi kovaa kysyntaa taalla Jenkeissa.

3: Miten urakehitys jatkui palattuasi suomeen/miten odotat sen jatkuvan/jos et aio palata, miten odotat urakehityksesi jatkuvan ulkomailla?

Suomeen kysellaan takaisin jatkuvasti, ja tarjoukset ovat parempia kuin entinen palkkani oli. Tiedan myos, etta entisiin hommiin paasen aina takaisin. Mutta ulkomaan kokemus, ja etenkin esimiestehtavien hoitaminen pitaisi nakya myos Suomen urakehityksessa, jos sinne palaan.

Suosittelen ulkomailla kaymista joko opiskelun yhteydessa tai toiden myota, jos siihen vain suinkin tarjoutuu mahdollisuus. Omat kokemukset ovat olleet positiivisia joka reissulla, vaikka valilla kylla on rankkaakin.
 
Hiukan vaatimattomampi tarina :D

Olin skotlannissa helpparissa töissä vajaan vuoden, en suosittele.

Lähdin koska kiinnosti lähteä ulkomaille, ei mitään varsinaista ura ajatusta tms. takana. Kiinnostus nähdä mitä "isossa maajilmassa" asiat hoidetaan. Unohtuneen kielitaidon kohennus oli myös mielessä.

Pistin cv:n nettiin ja tarjouksia tuli aika perkeleesti. Sieltä sitten blokkarin kiinostavimman ja lähdin. Kovat oli lupaukset, mutta montaakaan lupausta ei pidetty.

palkka ~2000€ veroprossa pienempi mitä Suomessa. Ok pärjäsi, mutta rikastumaan nyt ei pääse.

kuten sanoin, urakehitys ei ollut edes mielessä, mutta Suomeen tullessa haastatteluissa kyllä oltiin kiinnostuneita ulkomaan työkokemuksesta. Ei tarvinnut kortistossa lojua.

Kokemuksena kiva, mutta vastaaviin töihin minua ei saa enää ikinä. Ulkomaat ei ole pois suljettu, mutta palkan ja duunin pitää kyllä olla paikallaan.

Jos ei omaa koulutusta ja kiinnostaa lähteä ulkomaille niin noita paikkoja on mm. Irlannissa pilvin pimein ja niihin pääsee jos osaa sanoa nimensä englanniksi. Luvattuihin haastaviin ongelmiin, jatkuvaan kouluttamiseen ja urakehitykseen kannattaa sitten suhtautua enemmän kuin epäilevästi. Kyttäämiseen ja vittuiluun kannattaa sitten taas varautua.
 
Jakob kerroppas lisää tosta Skotlannin reissusta, siis miten käytännössä pääsit töihin, itseäkin kiinnostais kävästä skotlannissa tai irlannissa kieltä parantelemassa ja kattomassa näitä maita. Olsisi vaan kiva kun siellä olisi myös työ niin ei tarttis persaukisena elellä. itte tällä hetkellä valimolla koiranhommissa, joten melkeeen mikävaan kelpaa.
 
Eikös noi expat-sopimukset oo nykyään aika kiven alla?

On ja ei. Hommiin, johon on tyrkyllä 100 paikallista tyyppiä 1000 euron palkkavaatimuksilla, ei helpostikaan expattia oteta. Mutta jos on sellaista kompetenssia (lue: kokemusta) jota ei paikallisilta löydy, ja hommaan todella tarvitaan, kyllä se kunnon diili tulee aika helposti. On täällä expatteja eri firmoissa vaikka kuinka paljon.

Miten muuten oon viihtynyt siellä?

Paremmin kuin hyvin, ja kavereilla tuntuu olevan samat fiilikset. Ei paljon valitusta kuulu poislukien osa perheellisistä, joille elämä tuntuu olevan vähän haastavampaa täällä.
 
Jakob kerroppas lisää tosta Skotlannin reissusta, siis miten käytännössä pääsit töihin, itseäkin kiinnostais kävästä skotlannissa tai irlannissa kieltä parantelemassa ja kattomassa näitä maita. Olsisi vaan kiva kun siellä olisi myös työ niin ei tarttis persaukisena elellä. itte tällä hetkellä valimolla koiranhommissa, joten melkeeen mikävaan kelpaa.

Pistin cv:n nettiin vaikka www.monster.ie ja meni vajaa viikko niin tuli eka puhelu. Odottelin vielä ja tuli lisää tarjouksia joista sitten yhteen päätin hakea. Huomaa, että ne on todella hanakoita lyömään päivämääriä lukkoon, kannattaa olla tiukkana ja sanoa, että ihan heti ei voi lähteä , jotta saa aikaa katsella muita "tarjouksia". Olisivat jopa lennättäneet paikan päälle haastatteluun, mutta olin aika varma siitä, että saan paikan jos vaan haluan. Kieläydyin lähtemästä pikavisiitille, koska olen istunut ihan tarpeeksi lentokoneessa aiemmin. Haastattelu hoidettiin videoneuvotteluna ja tunti haastattelusta soitettiin, että tervetuloa.

Mulla on suhteellisen pitkä työura tietokoneitten parista, joten en nyt uskalla luvata, että sinne heittämällä pääsee. Ei sinne mitkään kummalliset kriteerit kuitenkaan ole ja onhan siellä muutakin työtä kuin suoraa teknistätukea.

Firma (adecco/manpower/..) maksaa matkat ja asumisen alkuun, sekä jonkinlaisen relocation rahan. Aluksi on aika leppoisaa koulutusta ja vapaita iltapäiviä asunnon hakemista varten. Asiat yleensä lutviutuu oman tiimin kanssa, eli ne jeesaa kyllä asunnossa (pääsee bunkkaamaan tarvittaessa), kertoo vapaista soluista yms.

Ääh, en mä nyt tähän jaksa tylsää tarinaa kirjoittaa. Jos on kysyttävää niin laita vaikka mut messengeriin niin kerron lisää.
 
Olisi kiva tietää missä maassa teette tuota työtänne. Itse olen kovin kiinnostunut erityisesti työskentelystä Bangkokissa. Muutama ideakin on jo ajatuksen tueksi...

Sun kanssa keväällä tästä jo jutellutkin, mutta laitetaan tilannepäivitystä kehiin. Eli Bangkokissa olen nyt 5 kuukautta ollut töissä. Lähdin valmistumisen jälkeen heti tänne ja tällä tiellä edelleen ollaan. Taskussa on insinöörinpaperit tietoliikennetekniikasta. Työskentelen pienessä tietotekniikka yrityksessä, joka vastaa eri yritysten teknisestä tuesta ja järjestelmien valvonnasta (eli lähes tulkoon kaikesta tekniikkaan liittyvästä). Asiakkasyrityksinä on noin 15 eri kokoista ja eri kansallisuutta edustavaa yritystä. Tunnetuimpana ehkäpä finnair (bangkokin toimisto sekä lentokenttä). Kommunikointikielenä englanti, suomi ja thai.

Pääasiallisena tehtävänäni on käydä joko rutiinikäynnillä jossakin firmassa tai "avun tarpeessa olevan" asiakasyrityksen luona ja korjata eri näköisiä ja kokoisia ongelmia. Ongelmat liittyvät yleensä windows-käyttöjärjestelmiin, msoffice-ohjelmiin, virusten poistoihin, uusien tietokoneiden asennnuksiin, laitteistovikoihin, ohjelmistovikoihin, mailien siirtelyihin paikasta toiseen. uusien mail-accountien luonteihin, verkkopuolen ongelmiin, serveri ongelmiin, backuppien luonteihin, tietoteknisen tavaran ostoihin ja myynteihin ja niiden asennuksiin loppukäyttäjälle, wlan-asennuksiin jne jne. Eli yritys on administrator-asemassa monessa firmassa. Kliseisesti sanottuna yksikään päivä ei ole samanlainen, sillä esimerkiksi pelkästään outlook-ongelmia on niin tuhottomasti ettei mitään rajaa.

Kurasimmillaan homma on perus helpdesk-tason toimintaa. Siisteimmillään hienoissa toimistorakennuksissa netissä surffailua, uusien ihmisten tapaamista ja 1 tuntisia työpäiviä. Työtä täällä riittää yllin kyllin tekniselle osaamiselle, sillä pomoni mukaan esim. ihan vastaavanlaista yritystä ei toista Bangkokista löydy.

Palkkaus on huonoa tasoa itselläni. Tai no paikalliseen insinööritasoon verrattuna hyvä, mutta kansainvälisessä mittapuussa aika vaatimaton. Noin 800 euroa (40 000 bahtia) verottomana käteen. Sillä pitäisi maksaa sitten asuminen sekä muu eläminen. Oikein käytettynä toi on suhteellisen iso raha täällä ja vertailukohtana voidaan pitää, että noin 60 tuntista työviikkoa tekevä (ite teen noin 30 h) ns. perusduunari tienaa 4500 bahtia kuussa (baarimikot, kauppojen kassaneidit yms). Eli suhteellisen hyvin elää, mutta ei kuitenkaan niin hyvin, että jotain suurempaa voisi ostaa tai säästöön jäisi mitään.

Työlupaa ei itselläni ole ja se tuokin oman mausteensa thaimaalaiseen keittoon mukaan. Eli ns. rajalla kääntymisiä on minun tehtävä tästä lähtien 1-3 kukauden välein, riippuen mistä viisumini hommaan. Viisumisäädökset muutuivat 1.10.2006 eli tästä lähin on vaikeampaa ns. hillua täällä. Rajajuoksuja ei hyvällä katota. Ylihuomenna olisi tarkoitus lähteä Malesiaan hommaamaan 3 kuukauden viisumia. Saa nähdä mitä siitäkin tulee, sillä Etelä-Thaimaassa on levotonta ja vettä tulvii teillä.

Summa summarum olen helvetisti tykännyt työstä täällä ja kova yritys olisi yrittää täällä tehdä uraa. Joko tässä nykyisessä firmassa tai sitten jossakin muussa. Palkkaus on nyt ainakin semmoinen asia, minkä takia voi joutua lyömään hanskat tiskiin ja palaamaan Suomeen ja lisäksi tietysti toi viisumiasia. Toisaalta olen vasta suhteellisen vähän aikaa täällä ollut eikä ikääkään ole vielä hirveästi niin katellaan rauhassa. Olen laskeskellut, että lähemmäksi 100 000 bahtia (2000 euroa) tulisi tienata kuussa, jotta tänne kannattaisi pysyvästi alkaa jäämään.

Ps. niin ja tosiaan hintatasosta sen verran, että ilmastoitu bussikyyti maksaa Pattayalle n. 2 euroa ja 10 eurolla taitaa lentää Hua Hiniinkin. Alle eurolla ravintolasta safka jne...
 
jakob puhuu asiaa. Irlanti ja Englanti ovat varmastikkin hyvin samanlaisia tyokulttuureiltaan. Kyttaamista, selkaanpuukotusta, vittuilua pain naamaa.

Englantiin ja Irlantiin on todella helppo hakeutua toihin talla hetkella. monsteriin vaan hakusana finnish. kokeilkaa mita tulee. sielta tulee paljon noita helppari toita. Ne on kaikki paskaa niinkuin jakob tuossa mainitsi, mutta alku se on huonokin alku ?

sitten noi kysymykset:
1: Mitä kautta päädyit työpaikkaasi Suomen rajojen ulkopuolella? Hakemalla normaaliin tapaan, yrityksen sisäisen haun kautta, pyysikö joku tuttu tms?

Kypsyin suomeen.
Muutin Lontooseen, oli tein mita oli saatavilla, etsin tyo itse esim sanomalehdista. En osannu ees kunnolla englantia. Koulutus peruskoulu.

2: Millainen palkkataso/elintaso työskentelymaassasi oli verrattuna vastaavaan suomalaiseen työpaikkaan?

Rakennuksilla tiilenkantohommissa 60 puntaa paiva pimeena kateen. (1 punta = 10mk)
pakettiautokuski vuosipalkka 14500 puntaa tasta sitten verot pois (25%)
postinlajittelusta 4 puntaa tunti ja yovuoro 6,5 puntaa tunti
IT teknillinen tuki vuosipalkka 20 000 puntaa vuosi
IT myynti (account manager) 50 000 puntaa vuosi verot pois (30 000 asti 25% ylimenevalta 40%)

Elintaso: lontoossa 35 000 puntaa vuodessa on ok. Silla pystyy vuokraamaan yksion, ja on varaa autoon. Yksion vuokra 10 km keskustasta noin 1000 puntaa kuussa + laskut. kamppa yleensa lapimata. Homeesta vihreena olevat ikkunan karmit maalataan paalle ennen vuokrausta. Taman jalkeen home tulee kuukaudessa lapi, ja vuokraisanta syyttaa sinua tasta > pitaa vuokratakuun itsellaan. ja taa nyt oli vaan yksi esimerkki. Englantiin jos muuttaa niin elintaso menee alas varmasti !!

Asuin lontoossa 8 vuotta, menin sinne kun olin 19vee.

3: Miten urakehitys jatkui palattuasi suomeen/miten odotat sen jatkuvan/jos et aio palata, miten odotat urakehityksesi jatkuvan ulkomailla?

Lontoossa satuin saamaan pimpsaa ranskalaiselta tytolta, jonka kanssa olen sen jalkeen asunut taala ranskan rivieralla. Taala olen ollut 2,5 vuotta. Teen hovimestarin hommia, elintaso on menny ylos, edut parantuneet, esim moottoripyora, autot, asuminen, laskut, ruoka on ilmaista. palkka on noin puolet siita mita lontoossa.

suomeen en ole tulossa. Urakehityksesta ? sen kun tietaisi, en ikina ole ollut opiskelija, joten kai tassa jonkin kurssin voisi kayda.???
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom