Ukraina/Prypjat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kinttu
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kukaan täältä käynyt Prypjatissa ?
Vaikuttaisi ihan mielenkiintoiselta paikalta käydä. Siksi kaipaisinkin tietoa sinne järjestettävistä retkistä (yksin ei olettaakseni tuonne alueelle ole asiaa?), matkanjärjestäjistä, hintatasosta ja muutenkin yleistä infoa Ukrainasta ja sen muista nähtävyyksistä. Kokemuksia, anyone?

edit. ei toi linkki sit toimikaan, mutta kyseinen sivu löytyy kun pistää hakuun tuon Prypjat:in.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kukaan käynyt Ukrainassa hetkeen. Pitäisi lähteä heinäkuun puolessa välissä katsoon Pripyat ja ulkoministeriön matkailutiedoitteessa on, että pitää olla käteistä 600 USD + 100 USD / päivä mukana. Eli aika mälli. Tuollainen mälli on jo pelottava pitää mukanakin.

Onko pitänyt paikkansa?

Vastataanpa itselle. Vaikka reissustakin on jo aikaa tovi.

Ei tarvi olla käteistä. Ei alkanut kukaan penkoon lompsan pohjia.

Paikasta sen verran, että suosittelen. Pian se on kuitenkin Pripyat kasvanut liian umpeen ja Kiovan turismi pilannut, kuten Budan konsanaan.
IMAG3358.jpg

Kerro ihmeessä lisää Pripyatista! Pitääkö paikkansa, että sinne pääsy on vaikeutunut/kallistunut huomattavasti verrattuna vaikka yli viiden vuoden takaiseen?
Miten pääsitte alueelle? Vieläkö siellä järjestetään turistikierroksia, vai onko aina ostettava paikallinen opas messiin? Hinnat kiinnostaa myös.

Entä miltä Ukrainan tilanne ja konflikti näytti paikan päällä? Kävitkö siellä siis heinäkuun hollilla?

Tullut itsekin käytyä paikoissa, joissa olisi pitänyt olla tietty summa käteistä päällä päästäkseen maahan. Muutamalla eri rajalla on vielä tullivirkailijat alkaneet kysellä käteisen perään. Mulla ei ole kuitenkaan tapana kantaa reissussa isoja summia käteistä, aina oon päässyt määränpäähän pienellä selittelyllä ja pankkikortin vilautuksella.

Ei sinne mitenkään vaikea ollut ainakaan meillä päästä, kun tosiaan oli matkatoimisto apuna. Itse Tsernobyliin (3-vyöhyke muistaakseni?) eli tähän edelleen toimivaan "kaupunkiin" pääsee kyllä käsittääkseni kuka tahansa, jos osaa lupia ym muita hommia itse hakea. Jännäkakka tosin saattaa heikkohermoisella olla silti pöksyssä, kun sotilaat on aseet tanassa portilla. Itse Pripyatin kaupunkiin, eli sisemmille vyöhykkeille sitten ei olekkaan enään asiaa ilman opasta, käsittääkseni. Me otettiin SoloTravelilta privakierros, eli meidän 5 hengen porukka ja meillä oli oma autokuski + lisäksi opas joka kierrätti vielä pelipaikoilla kävellen.

Oisko kustanntanut noin 250-300 e / lätty ja maksaisin uudelleen mielläni. Sai esittää kysymyksiä mielinmäärin ja päättää itse minne mennään + koko päivä oli aikaa. Osaan rakennuksista meidät vietiin ja kun jostain kysyttiin, oli vastaus että joihinkin tiettyihin rakennuksiin emme saa mennä. Lopulta tosin päästiin keskenämmä sisään, vaikka sen pitikin olla kiellettyä. Jos tuonne haluaa mennä, niin parempi on mennä ainakin 10 v sisään. Luonto hoitaa kuitenkin tehtävänsä, joten pian ei paljon näkemistä ole.

Heinäkuussa tosiaan oltiin ja itse Kiovasta meinasin raapaista matkakertomuksen, mutta samalla reissulla kun käytiin Budapestissä, niin näki miten turismi pilaa kaupunkeja. Päätin olla kirjoittamatta, jos se viivyttää pilaavaa turismia edes päivän verran :D Sanotaan näin, että riippuu toki millasesta tykkää. Neukkulahan se on vanhoine paskoine rakennuksineen ja autoineen, mutta maailman kauneimmat naiset ja hyvää ruokaa + juomaa. Ensi kesänä uudelleen Kiovaan.

@Cochino

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom