Tyhmiä kysymyksiä rahastoista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liquidi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
20.1.2007
Viestejä
388
Olen katselut noita Seligsonin rahastoja ja jos tarkastellaan esim. 10v tuottoa on se matalariskisessä rahamarkkinarahastossa 36,57 %. Jos taas katsotaan korkeariskisempiä osakerahastoja esim. Suomi, Eurooppa ja Global top 25 brands ovat vastaavat lukemat 23,84 %, -31,60% ja 5,49%. Noissa korkeariskisissä sijoituksissa on suositeltu talletusaika vähintään 7v eli pitääkö tämä nyt tulkita niin, että 10v on vain ollut liian lyhyt aika osakerahastojen kunnolliseen kasvamiseen? Sama kaava on noissa muissakin Seligsonin indeksirahastoissa.

Olen jo sijoittanut rahamarkkinarahastoon, mutta vähän epäilyttää tuo osakerahostoihin sijoittaminen, kun "best-case" scenariokin näyttää 10v aikavälillä huonommalta kun lyhyet korot. Ja sitten toisaalta minkä perusteelta edes noita osakevalintoja voisi tehdä, vai onko vain parasta hajauttaa tasaisesti eri alueille?

Ja sitten kysymys liittyen ajoitukseen. Eikö nuo indeksirahastot ole aika pitkälti riippuvaisia maailmantalouden tilasta, joten kannattaisiko ryhtyä kikkailemaan ajoituksen kanssa ja odottaa laman loppumista?

t: tietämätön
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. Hyvä että otat asioista selvää ennen sijoituspäätöstä.

Tässä on kyse siitä, että korkeampi tuotto-odotus tarkoittaa korkeampaa riskiä. Nyt vain kävi niin, että riskit toteutuivat lähes täysimääräisesti n. vuosi sitten ja tästä johtuen useiden osakkeiden viimeisen 10 v tuotot hävisivät taivaan tuuliin (osingot toki jäivät omistajille, mutta nyt on kyse rahastoista, jotka sijoittavat osingot uudelleen).

Kuten varmaan olet monesta paikasta lukenut: historia ei ole tae tulevasta. On todennäköistä, että osakkeet tuottavat paremmin kuin korot seuraavan 10 vuoden jaksolla, mutta tämä ei tietenkään ole varmaa.

Hajautus on toki tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on salkun korot-osakkeet painotus. Tällä säädellään kokonaisriskiä (ja tuotto-odotusta).

En itse usko ajoitukseen. Jos kymmenet tuhannet ammattilaiset yrittävät tätä päivittäin ja heistä vain pienen pieni osa onnistuu, niin miksi juuri sinä onnistuisit ajoittamaan ostot oikein?

Suosittelen lukemaan muutaman hyvän sijoituskirjan. Esim. Marko Erola - Paras Sijoitus, voisi olla hyvä lähtökohta indeksisijoittamiseen.
 
Back
Ylös Bottom