Tyhmä on se, joka ei kysy!

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Tuli tässä mieleen, että onko kaikille täällä vaikuttaville punttimimmeille täysin tuttua nuo kaikki termit, mitkä liittyvät kuntosalitreenaamiseen ja ruokavalioon. Paljon käytetään englanninkielisiä sanoja tai muuten vaan sellaista jargonia (= ammatti- tai muun ryhmän kieli, jota muiden on vaikea ymmärtää, Suuri Sivistyssanakirja). Luulen, että täälläkin saattaa olla jonkun verran aloittelijoita, jotka ovat ensimmäistä kertaa näiden juttujen kanssa tekemisissä. En huomannut, että täältä olisi löytynyt tällaista toista ketjua.

Joku kyseli tuolla toisessa ketjussa, että mikä se prässin kelkka on? Minusta on hyvä, että uskaltaa kysyä, jos jotain ei tiedä. Tyhmä on se, joka ei kysy. Tehkäämme siis tästä ketjusta kysely- ja vastausketju. Minä olen ainakin huomannut sen (vaikka olen käynyt salilla yhteensä jo yli 10 vuotta), että minulle tulee vastaan ihan uusia juttuja. Lisäksi monet olettavat minun tietävän paljon erilaisia asioita tämän takia, vaikka en niitä oikeasti ymmärtäisi.

Tiedän, että yleisellä keskustelupuolella on olemassa ”Tyhmien kysymysten kerho”, mutta tässä ketjussa ei tyhmiä kysymyksiä olekaan ja ne liittyvät ennen kaikkea treenaamiseen tai ruokavalioon. vastaukset on hyvä antaa selvällä ja yksinkertaisella suomen kielellä.

Minä aloitan:

1) Tiedän noin suurin piirtein sen, mitä tarkoittaa kun kroppa menee säästöliekille, mutta voisiko joku selittää sen oikein kunnolla, mitä elimistössä silloin käytännössä tapahtuu?

2) Olen itseoppinut treenaaja ja treenaan aikalailla pelkillä vapailla painoilla, eli aika harvoin laitteissa. Siksipä minulle on ihan outoja nuo englanninkieliset laitteiden tai liikkeiden nimet, joita täälläkin ihan yleisesti viljellään. Voisiko joku kirjoittaa minulle, mitä mikäkin tarkoittaa (noista eniten käytetyistä)?

Minäpä jatkan kysymysten tulvaa... :hyper:

1) Mitä mieltä olette, jos käyttää treenin ohella Fast:n Massaa ja Muscle+:aa? Eikös Muscle+ sovi ihan hyvin palautusjuomaksi?

2) Jos laihdutan samalla -500 kcal/pv (yleensä kyllä -3 kcal/pv), voiko lihas kasvaa, jos treenaa kunnon painoilla?

Itse hain enemmänkin takaa alkuperäisellä viestilläni tuota sanastoa, mutta minäpä kysyn Angeleneltä näistä nimistä/termeistä: Mitä ovat Fast Massa ja Muscle+?

Angelene sanoi:
Minäpä jatkan kysymysten tulvaa... :hyper:

1) Mitä mieltä olette, jos käyttää treenin ohella Fast:n Massaa ja Muscle+:aa? Eikös Muscle+ sovi ihan hyvin palautusjuomaksi?

2) Jos laihdutan samalla -500 kcal/pv (yleensä kyllä -3 kcal/pv), voiko lihas kasvaa, jos treenaa kunnon painoilla?

1) Palautusjuomaksi Muscle+ on erinomainen, mutta dieetillä jättäisin tuon Massan ottamatta, sillä siinä on maltoa, joka on erittäin nopeaa hiilihydraattia, sellaista jota ei todella kannata kroppaansa dieetillä tukkia muulloin kuin palautusjuomassa <-- menee suoraan lihakseen. Välipalana ottaisin ennemmin vaikka pelkkää heraproteiinia, ja sellaista laatua joka imeytyy hitaasti (ei siis pitkälle esipilkottua kuten palautusjuomassa). Proteiinin kaverina sitten täysjyväleipää tai hedelmää kuten omenaa.

2) Lihas voi kehittyä miinuskaloreillakin, JOS olet aivan aloittelija, eli ärsykettä ei lihas ole ennen juurikaan saanut. Muuten tämä on periaatteessa/käytännössä mahdotonta. Kuitenkin kun rasva palaa, lihakset tulevat paremmin näkyville, ja tämä voi näyttää joskus siltä, kuin lihakset olisivat kasvaneet.
Poikkeuksia on kuitenkin henkilöistä riippuen, ja raportointia lihaksen kasvusta dieetin aikana on olemassa, mutta vain sellaisissa tapauksissa (ei aloittelijoilla), kun sekä ravinto, lepo että treeni ovat olleet 100% optimaalisessa suhteessa. Tähän tarvitaan kuitenkin osaamista ja kokemusta enemmän kuin tavan treenaajilla yleensä löytyy.
Lihas tarvitsee siis energiaa kasvaakseen! Pelkkä kova treenaaminen ei siis tuota tulosta, vaan täytyy muistaa aina "bodarin" pyhä kolmio: Treeni, ravinto ja lepo, kaikki yhtä tärkeitä! :thumbs:

Edit: En nyt halua olla "Käytä söörtsiii!!!!"- tyyppi :rolleyes:, mutta kannattaa oikeesti käyttää tuota Search- toimintoa, jos askaruttaa jotkut asiat. Siinä voi hakea myös sanan "osia" silleen että laittaa *-merkin viimeseksi. Esim Säästöliekki, niin kirjoittaa säästöliek*, niin se löytää myös taivutetut muodot sanoista jne.

Kiitos Trinity! :)
Mulla oli vahingossa tullu tohon "yleensä -3 kcal/pv" :hyper: , joka on siis "yleensä -300kcal/pv". Sori toi virhe. :D

Kylkien treenaaminen

Tässä yksi "tyhmä kysymys":
Miten kylkiä kannattaa treenata? Tarkoitan siis sitä että jostain olen lukenut ettei kannata tehdä ihan maksimipainoilla jottei kylkilihakset kasva liikaa - siinähän vähäinenkin vyötärö katoaa. Onko totta vai tarua (=MeNaiset-osastoa)? Itse olen tehnyt kylkitreeniä (lähinnä taivutuksia käsipaino kädessä) suhteellisen pitkiä sarjoja, 20+, ja sellaisilla painoilla että tuntuu muttei polttele.

Mielipiteitänne?

Itse en pidä kylkien treenaamista kovinkaan tärkeänä eli en treenaa niitä erikseen. Uskon, että nuo kylkilihakset selviää ihan hyvin muun treenin ohessa.

Nikoliina sanoi:
Tässä yksi "tyhmä kysymys":
Miten kylkiä kannattaa treenata? ...

Riippuu ihan tavoitteitasi - koska oma treenini on tällä hetkellä pikemminkin voimahakuista, ja yhä enenevässä määrin sinnepäin siirtymässä, treenaan niin vatsaa kuin kylkiäkin isoilla vastuksilla. Mutta jos taas treenaat fitnesstyylisesti, niin ehkä ei ole tarvis näin tehdä...? Tosin, lihaksethan kasvavat ylipäätään naisilla aika hitaasti, joten tuskin tuo vyötärön häviäminen nyt mikään kovin realistinen skenaario on IMO. Ja jos näin alkaa tapahtua, niin sitten vaan entistäkin kovempaa treeniä selälle ja reisille... ;)

Kylkitaivutukset ovat tehokkaita kylkiliikkeitä, itse teen ne mieluiten taljassa. Suosikkini kylkien kurittamiseen on kuitenkin side bridge: Maataan kyljellään, alempaan kyynärvarteen nojaten, yläpuolinen käsi joko vartalon edessä maassa tai sitten kyljen päällä, ja siitä nostetaan vartaloa suoraan ylöspäin, kyljen voimalla, niin että kroppa on yläasennossa alimmaisena olevan jalkaterän ja käden varassa. Eikä tietenkään päästetä kroppaa romahtamaan takaisin maahan, vaan lasketaan hallitusti. Ihanan raskas liike, mutta ollut nyt valitettavasti hyllyllä jonkin aikaa, kun kipeä olka ei ole oikein tykännyt siitä, että siihen nojataan voimakkaasti :(

Saakohan tuosta selityksestä mitään selvää... :nolo:

Gillyanne sanoi:
Tosin, lihaksethan kasvavat ylipäätään naisilla aika hitaasti.
Joo, huomattu on... :curs:

Gillyanne sanoi:
Ja jos näin alkaa tapahtua, niin sitten vaan entistäkin kovempaa treeniä selälle ja reisille... ;):
:whip: :lol2:

Gillyanne sanoi:
Saakohan tuosta selityksestä mitään selvää... :nolo:
Sain selvää, kiitos! Täytyypä kokeilla.

Siksi kysyin noista kylkiliikkeistä kun ihmeen vähän niitä näkee salilla tehtävän - ehkäpä kyljet saa kyytiä muissa liikkeissä tarpeeksi? Tosin mielestäni kyljet on kuitenkin niin tärkeä lihasryhmä keskivartalon hallinnan takia että treenaan niitä vaikka vaan vähän ekstraakin, ihan vaan varmuuden vuoksi...

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom