Tyhmä kysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aada
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Eli siis tyhmä kysymys olisi tulossa. Ja taustaani vasten se TODELLA tyhmä, mut..

Mietin tota kaloritarvetta. Tavoitteenani on ollut senttien pudotus kevään tasolle, lähinnä vyötäröltä ja reisistä. Liikuntana on ollut juoksu ja kuntosali sekä hyötypyöräily. Reisissä tapahtui kesällä selkeästi rasvan lisääntymistä, joten lihaskasvusta ei voi olla kyse, vaikka pyöräily oli turhankin runsasta koko kesän. Nyt pari kuukautta olen hyvinkin tarkasti pyrkinyt seuraamaan kaloritarvetta ja -kulutusta. Mässypäiviäkin on välissä ollut ihan mielenterveydellisistä syistä.. :D
Edistymistä ei ole kuitenkaan tapahtunut. Enemmänkin päinvastoin; paino on noussut 1,5 kg, sentit ovat pysyneet suunnilleen samoissa.
Energian saannin olen pyrkinyt pitämään suunnillee 1800-2000, peruskulutus on noin 1800. Liikunnan vaje on noin 500/pvä (joskus vain 300, joskun jopa 1000). Tarkoituksella olen pitänyt vajetta vähän pienempänä, mutta kyllähän pitemmällä ajalla pitäisi silti tulosta tulla!!?!

Eilen sitten hermostuin, ja pidin sykemittaria vuorokauden läpi (laskee samalla kalorikuluktusta). Hereillä olo ajan kulutus oli 2800 (sisälsi pyöräilyn sallille ja takaisin, treeninä oli palauttavampi pallojumppa; eli kyseessä oli kevyt päivä).

Nyt siis siihen tyhmään kysymykseen; kuinka toi kaloritarve tulisi laskea? Hereilläolo ajasta, vai koko vuorokausi? Hereilläolo aikana kulutus oli siis ton 2800, nukutun yön jälkeen lukema reippaasti 3000 päälle.

Voisiko kyseessä todella olla säästöliekki, vai olenko vain kärsimätön, joka syö liikaa?

Please help... :itku:

Taustaa vähän; 168/67, kesällä meni vähän ylikunnon puolelle työmatkapyöräilyn ja fyysisesti todella raskaan työn vuoksi; ote ravinnon ja stressin suhteen herpaantui kesän puolessa välissä, jonka seurauksena paino nousi 4 kg--> tuli vyötärölle ja reisiin

Energiantarvetta laskettaessa huomioidaan aina koko vuorokausi, ei se elimistö yöksi energiankulutusta pois kytke (vaikka toki nukkuessa kulutus vähäistä onkin). Lihasten kasvuhan tapahtuu ymmärtääkseni pääosin nukkumisen aikana!

Mitä taas tuohon sykemittarin antamaan lukemaan tulee, niin kannattaa suhtautua siihen lähinnä ohjeellisena/suuntaa antavana - mikään absoluuttinen totuus se ei ole, kuten ei myöskään kuntopyörän/soutulaitteen/ylipäätään minkään aerobisen laitteen ilmoittama energiankulutus.

Mittasi ja aktiivisuutesi huomion ottaen tuon 1800-2000 kcalin ei kyllä mielestäni pitäisi rasvan kertymistä aiheuttaa - oletko varma, ettei painonnousu sittenkin ole jotain muuta, esim. nesteen kertymistä syystä tai toisesta...? Ihan noin vertailun vuoksi, olen itse n. 162cm/65kg (arvio, en tiedä tarkkaa painoani tällä hetkellä), käyn salilla 4 kertaa viikossa, 1-2 aerobista siihen päälle + hyötyliikunnat, ja pyrin syömään n. 2500 kcal/pvä. Enkä ole (ainakaan vielä) mitenkaan mainittavaa läskin kertymisilmiötä havainnut. Eikä ruokavalioni ole edes mitenkään puhdasoppinen aina... :nolo:

Säästöliekki on yksi mahdollinen selitys, toinen sitten tietenkin se, että ns. huomaamattasi syötkin enemmän, kuin luulet syöväsi. Helpottaisi kommentointia, jos laittaisit esimerkin päivittäisistä ruokailuistasi tähän ketjuun?

Väittäisin, että jos lasket ruoan kalorit oikein, syöt liian vähän. En kyllä ole mikään energia-asiantuntija, mutta itse syön energynetin mukaan jotain 2400 kaloria päivässä (silloin kun syön kunnolla, valitettavan usein taitaa jäädä alle) ja mitat on 167/58. Eikä painoni ole muuttunut vuosiin mihinkään. (juu, ei massakaan tullut, valitettavasti.) Samoin energynetin mukaan energiankulutukseni olisi tuon 2400 luokkaa.

Noissa mitoissa missä nyt olet, sinuna keskittyisin vähän aikaa vain siihen, että saamasi ruoka on laadukasta ja sitä on paljon -kun nimittäin liikut runsaasti. Ja jaksat paremmin treenatakin. Sitten, kun olet tavallaan stabiloinut tilannetta vaikka kuukauden, voit miettiä uudestaan kiristelyä.

Näin siis minä tekisin, mutta minä olenkin "jos olet kutakuinkin normaalipainoinen, hakkaa vaaka lekalla mäsäksi ja keskity ruoan laatuun, ei kaloreihin" -liikkeen tulenkantaja. ;) Saan ihan näppylöitä siitä, kun kaikki koko ajan laihduttaa, vaikkei siihen oikeasti olisi tarvettakaan.

Kiitos pikaisista vastauksista!
mun pitäisi lukea tenttiin, mut täällä on mukavampaa.. :D

Tarkoitukseni ei siis ole sinänsä pudottaa painoa, sentit olisi kiva saada pienemmiksi, varsinkin reisistä ja vyötäröltä (ostin keväällä ihanat farkut ja nyt ne kinnaa..). Painoa tulee vielä turhaan tujotettua; loppu vuosi 2003- alkukevät 2004 (7kk) sain painoa pudotettua painonvartijoiden pointseilla n. 10kg (sovellettuna!!) (samanaikaisesti sain lisättyä painoa jalkaprässillä 60-->110kg+kelkka!).

Esimerkkipäivän ruokailu olisi tässä. Päivä oli "treenitön" (ainoastaan hyötypyöräilyä reipas 45min. ja kaverin kanssa kävelyä 45 min.). Työpäivä oli kevyt neljätuntinen (opetan yläasteikäisille bilsaa).

Aamu (7.30): puuro+1prk calvon tonnikalaa vedessä (56g)+9g rypsiöljyä

Tuntien välissä (n. klo 10) 15g maapähkinää ja 15g rusinaa (mulla ei ollut varsinaista taukoa)

Lounas (12.30): 100g broilerin rintafilettä, 1 maissitortilla (45g), 60g keso raejuustoa (5%), 85g salaattia

Välipala (13.30): 2 puolikasta ruispalaa, 100g satsumaa, pala hy-pro patukasta (n. 5g)

Päivällinen (17.30): Puurohetki (kaneli-omena), 0,5 prk rasvatonta raejuustoa, maapähkinöitä 25g, satsumaa 100g

(Kävely kaverin kanssa, 45min.)

Illalla (n. 20.30): maustamatonta, rasvatonta rahkaa 125g, exquisa rahkaa 50g, maapähkinöitä 25 g, rusinoita 25g, low fat popcornia 15g

Kok. kalorimäärä 1750, %-osuudet (r/p/hh) 28/29/43 (grammamäärät: 54/128/185) (määrät mitattu kutrin nettisivuilta saatavalla exel-taulukolla)
Olen pyrkinyt nostamaan hyvien rasvojen määrää (hence the peanuts); vieläkään en ihan tavoitteeseen pääse (reilu 60g).

Päivä oli siis tosi kevyt niin ruokailun kuin liikunnankin osalta.

reinhardt sanoi:
Näin siis minä tekisin, mutta minä olenkin "jos olet kutakuinkin normaalipainoinen, hakkaa vaaka lekalla mäsäksi ja keskity ruoan laatuun, ei kaloreihin" -liikkeen tulenkantaja. ;) Saan ihan näppylöitä siitä, kun kaikki koko ajan laihduttaa, vaikkei siihen oikeasti olisi tarvettakaan.

Perustetaanko kerho, minä ainakin liittyisin heti? :hyper:

Painavaa asiaa Reinhardtilta, myös minun mielestäni syöt ehdottomasti liian vähän. Yksi sudenkuoppa piilee myös siinä, että lasket "treenittömäksi" päivän, jolloin olet kuitenkin pyöräillyt 45min ja tehnyt samanmittaisen kävelylenkin - vaikka olisivatkin sitten kevyitä teholtaan, niin ne lisäävät silti energiankulutusta huomattavasti verrattuna siihen, ettet oikeasti liikkuisi päivän aikana yhtään! Tulee mieleen kumppanini työkaveri, hoikka ja liikunnallinen n. nelikymppinen nainen, joka kulkee työmatkansa pyörällä kesät talvet. Eli ensin töihin ja takaisin pyörällä (muistaakseni n. puoli tuntia suuntaansa, saattoi olla enemmänkin), ja sitten vielä illalla joogaamaan pyörällä (taas AINAKIN se puoli tuntia suuntaansa). Ja silti ko. mimmi ei laskenut tuona päivänä liikkuneensa kuin vain joogatunnin verran.

Pointtina tuossa siis se, että runsaasti liikkuvana tarvitset myös salittomina päivinä runsaasti energiaa - mielestäni tuo 2400-2500 kcal ei olisi yhtään liikaa. En kuitenkaan suosittele nostamaan energiansaantia kertarysäyksellä, vaan pikkuhiljaa, vaikka parin viikon välein aina parisataa kcal kerrallaan. Näin kroppasi tottuu lisääntyneeseen energiansaantiin ja vältät ähkyt, vatsavaivat jne.

Vaihtaisin aamuöljyksi pellavaöljyn, siinä on vähän enemmän hyödyllisiä rasvahappoja. Ja unohtaisin hetki-puurot, niissä on kammottavia määriä sokeria, ja tavallisista hiutaleista tulee melkein yhtä nopeasti.

Muuten joku fiksumpi saa antaa lisäneuvoja syömisen suhteen, yleisesti ottaen näytät syövän terveellisemmin kuin minä. ;)

reinhardt sanoi:
Ja unohtaisin hetki-puurot, niissä on kammottavia määriä sokeria, ja tavallisista hiutaleista tulee melkein yhtä nopeasti.
Musta noi Hetki-puurot on kyllä ihan ok, etenkin jos ei muuten oo niin hirvee puuron ystävä (ei koske tosin itseäni :)). Tosin on niissä sekin ongelma, että yhdestä pussista ei tuu kun vihaseks, sen verta vähän siinä on :D

Kiitos hyvistä ja todella nopeista vastauksista!! :worship:

Tuleehan sitä tosiaan "treenittöminä" päivinä liikuttua, mut hyötyliikuntaa ei sinänsä osaa laskea täysmääräisenä; jostain luin, että jos liikkuu samalla vastuksella pidemmän aikaa, esim. työmatkat, kroppa tottuu liikkeeseen ja alkaa käyttämään ko. liikuntasuoritukseen vähemmän energiaa.
Mut täytynee jatkossa ottaa sitä vähän paremmin huomioon.

Ruuan suhteen on vielä vähän totuttelua suuremmissa määrissä; vaikka söin pointseja sovelletusti, ruokamäärät jäivät pienemmiksi kuin mitä olisi hyvä treeniini nähden. Toi ruuan lisäys pikkuhiljaa kuulostaa tosi hyvältä; tänään sain huomata, et varsinkin pastaa syödessä ähkyraja tulee vastaan tosi nopeesti.

Onneksi kesän ylikunto on jo helpottanut; treenikin maistuu jo hyvältä! Testailen tuota ruuan lisäystä ja toivottavasti kesään mennessä olen upeassa bikinikunnossa! :lol2: :D :D

Suositut

Back
Ylös Bottom