Työtä työn lisäksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aylah
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
41
ei ehkä oikea aihe tänne, mutta kysynpä kuitenkin. poistakaa jos aihetta, mutta en yleiselle puolelle kirjoittele asiasta. mitä lisätöitä voisi tehdä oman normaalin työn lisäksi? onko kahden työn tekijöitä täällä? itse olen hoitoalalla vuorotyössä vakituisessa toimessa. (onneksi, sillä rahaa tulee menemään nyt niin paljon laskuihin, että hyvä jos normi palkka riittää!) nyt vain kelalta räpsähti maksettavaksi opintotukia takaisin yli 2200euroa:itku: :itku: , vaikka uudelleenkäsittelypyyntö tehty jne. se siitä että repi itsensä yövuoron jälkeen kouluun. pientä vitutusta sanoisin, mutta oma moka:david: . ei saarnoja kiitos.

ei kovin tuo hoitoalan palkkaus paras mahdollinen:rolleyes: , kun kuitenkin laskut pitää maksaa ja elääkin pitäisi, mietin josko jotain duunia vois tehdä tässä lisäksi. onko ehdotuksia? ja kyllä säästöjä on, mutta en haluaisi kaikkia tuhlata vaan tehdä enemmän työtä ja maksaa sillä sitten kelalle takaisin. ahne paska kun on. mietin tilapäisesti veroprosentin alentamista, mutta sekin on sitten edessä kuitenkin jos liian matalaksi laskee prosentin, ettei mitään hyötyä ole loppupeleissä. taikka jos nostais veroprosenttia sitten vaihteeksi korkeammalle, kun saanut hoidetuksi tuon laskun. apua.

, mietin josko jotain duunia vois tehdä tässä lisäksi. onko ehdotuksia?

mietin tilapäisesti veroprosentin alentamista, mutta sekin on sitten edessä kuitenkin jos liian matalaksi laskee prosentin, ettei mitään hyötyä ole loppupeleissä. taikka jos nostais veroprosenttia sitten vaihteeksi korkeammalle, kun saanut hoidetuksi tuon laskun. apua.

Hmm. Jos teet jo kolmivuorotyötä muutenkin, niin millaista työtä olet lisäksi ajatellut? Kaupankassa ja lehdenjako tulee ekana mieleen, niihinhän ei suurta koulutusta tarvii. (siis hoitoalan koulutuksen lisäksi tarkoitan. )Ehkä toi veroprosenteilla pelaaminen vois onnistua?

Hmm. Jos teet jo kolmivuorotyötä muutenkin, niin millaista työtä olet lisäksi ajatellut? Kaupankassa ja lehdenjako tulee ekana mieleen, niihinhän ei suurta koulutusta tarvii. (siis hoitoalan koulutuksen lisäksi tarkoitan. )Ehkä toi veroprosenteilla pelaaminen vois onnistua?

tota verojuttua itekin mietin, mutta faija sanoi ettei se loppupeleissä kannata. tietty nostaisin, kun sais hommat tasapainoon, veroprosenttia normaalia ylemmäs tasapainottamaan talouselämää. no toi vuorotyö on kyl sinänsä haitta. ei ihan joka homma onnistukaan. ite mietin (ehkä hieman noloa) että jos paikkakunnan salille vastaanottoihmiseksi??:nolo: se on kiinnostanut, mutta en tiedä kehtaako tällain tavallinen salilla käyjä edes hakea ja miten sellaiseen pääsee edes. varmaan jotain liikuntaan liittyvää opiskelua pitäisi olla, et tekis edes vaikutuksen. nää pyörinyt päässä. se olis hyvää vastapainoa omalle työlle. ei oikein viitsis lähteä heittämään keikkaa minnekään toiseen hoitolaitokseen, kun oma työ ihan tarpeeksi. mutta sekin tietty vaihtoehto..

Aylah: ite oon kanssa hoito alalla ja oon saanu mukavasti lisätienestiä säästötilille kun käyn oman taloyhtiön mummoja hieromassa ja auttamassa kauppareissuissa, siivouksissa yms. Ei oikeestaan tunnu työltä ku kaikki niin mukavia vanhuksia keitä autan :) pimeetä työtähän tää on, mut tein sen asiakkaille selväks että tästä työstä en sitten maksa veroa, minulla ei ole toiminimeä, enkä myöskään voi antaa kuittia maksusta...

En usko, että saat valitustasi läpi. Kela ei jaa "reippauspisteitä" vaikka olisitkin painanut pitkää päivää koulussa ja duunissa.

Saatko joustoa työvuoroihin vakituisesta toimestasi? Helpottaa huomattavasti toisen työpaikan hankintaa jos tiedät varmasti milloin pääset töihin.
Osa-aikatyötä löytyy postilta, kaupoista (vielä huonompi palkka kuin teidän alalla) tallentajana, mielipidekyselyjen tekijänä, mainosten jakajana, löytyyhän noita, riippuu tietenkin millä paikkakunnalla asut.

Eräälle tutulleni kävi hieman samalla tavalla, eikä hänenkään kerralla takaisin tarvinnut maksaa. Menet kelaan juttelemaan, uskon että saat sovittua tietyn summan kuukaudessa, minkä maksat takaisin. Kyllä yleensä joustavat, melkein kaikki muutkin tahot, jos vaan ottaa ajoissa yhteyttä

mä oon joskus teininä käyny siivoon tädilläni ja siit saa kyl ihan kivat rahat. Kuten jo kilppuli tuumaskin,niin vanhusten auttaminen, siivous yms. on hyvää "pimeetä" hommaa ja voi tehdä vuorotyön lisäksi. tai sit kävelee pankkiin ottaan lainan ja maksaa sen sit mahd. pian takas...tai lainaa vanhemmilta ja maksaa niille takas:rolleyes:

Ihan ensimmäiseksi osanottoni, tilanne on nimittäin tuttu itsellenikin. Yhtenä vuotena ikävien sattumien kautta jouduin takaisinperintään ja sitten ei tiedossa vähään aikaan ollutkaan muuta kuin työn tekoa.

Kahta työtä tuli opiskelujen ohessa tehtyä paljonkin, onneksi sellaisia, joista lisävuoroja sai ottaa enemmän kuin mielellään. Siitä tulikin mieleeni, että olisiko lisävuorot samassa tai vastaavassa paikassa mahdollisia - sillä kysehän on ymmärtääkseni vain lyhytaikaisesta kaudesta?

Muutoin kaikki ehdotukset, mitä täällä tytöt ovat antaneet ovat mielestäni käyttökelpoisia. Itse työskentelin nuorempana kahvilassa ja ainakin sieltä löytyi myös aina lisävuoroja tarpeen mukaan. Noin pidemmän päälle on kuitenkin mielestäni kahden työn tekeminen opisekelujen ohella suhteellisen raskasta, etenkin jos kaikissa hommissa tahdotaan ihan eri asioita.

Ja totta kai kehtaat kysyä töitä saliltasi! Ainakin salimatkasi jäisi pois ja todennäköisesti saisit myös treenata jatkossa siellä ilmaiseksi. Eli ei yhtään hassumpi vaihtoehto. ;)

:offtopic:

Kaupankassa ja lehdenjako tulee ekana mieleen, niihinhän ei suurta koulutusta tarvii.

Eipä taida kassalle päästä enää nykyään ilman minkäänlaista kaupan alan koulutusta - ja hyvä niin. Ko. työ on nimittäin yllättävänkin paljon vaikeampaa ja monipuolisempaa, kuin mitä yleensä luullaan.

Terv. entinen kaupan kassa

Kelalta on mahdollista saada maksujärjestely, jos sitä anoo 30 päivän kuluessa perinnän saamisesta. Maksujärjestelyhakemuksesta tulee ilmetä suunnitelma, kuinka paljon esim. kuukaudessa maksaa ja missä ajassa aikoo maksaa summan takaisin. Takaisinmaksun päättyminen ei siis saa olla sitten joskus :) .

Ilmeisesti järjestely on aika yleinen. Kelaan kannattaa mennä tän maksusuunnitelman kanssa ja sieltä neuvotaan mikä lomakse tms. tarvii täyttää.

Extratöitä teen blokkarina baarissa. Hyvä vaihtoehto ja todella joustavat työajat, ainakin itse olen saanut hyvin sovitettua päivätyöni ja yötyöt. Lisäksi yötöistä saa ihan kivoja lisiä. Tosin useimmiten extroja tarvitaan pääasiasssa silloin, kun tapahtuu ja useammat juhlapyhät olenkin viettänyt töissä, vaikka olisinkin ollut halukas juhlimaan.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Eipä taida kassalle päästä enää nykyään ilman minkäänlaista kaupan alan koulutusta - ja hyvä niin. Ko. työ on nimittäin yllättävänkin paljon vaikeampaa ja monipuolisempaa, kuin mitä yleensä luullaan.

Pääsee, tiedän monia. Siihen en ota kantaa, kuinka järkevää on palkata vailla koulutusta olevia noihin hommiin, mutta niin pienet kuin isommatkin ketjut sitä tekee. Tai ainakin täällä päin...

Itse oon tehnyt hoitotyön lisäksi töitä leipomolla. Eli jos asuinpaikkakunnaltasi löytyy leipomo, ei muuta kun töitä kysymään! :)

Tällä hetkellä teen töitä opiskelun ohessa pe-la yönä. Palkka on ok, tuplaa opintotukeni+asumislisän jos oon 4 kertaa kuussa töissä. Myös kahviloista on hyvä kysellä töitä..Tuota yötyötä suosisin, sillä sillä tienaa helposti saman 8 tunnissa, kun toiset 3-5 iltana esim. kaupan kassalla.

Kannattaa kuitenkin varoa, ettei liialla työnteolla aja itteään työuupumukseen...

Mä maksan tällä hetkellä 20 (!) euroa kuussa takaisin opintotukeani vuodelta 2004! Aluksi maksoin enemmän kuussa, mutta sitten huomasin ettei rahat riitä (en käy töissä nyt ollenkaan, kun teen gradua), niin otin yhteyttä opintotukilautakuntaan (se hoitaa Turun yliopistossa nää jutut) ja kysyin, että voisinko maksaa vähemmän kuussa ja ne ehdotti kahtakymmentä euroa, mikä tietty sopi mulle vallan mainiosti :)

Mun neuvo on se, että älä ota mitään paniikkia asiasta, vaan kuten täällä onkin jo neuvottu, niin sovit, että maksat sitä pikku hiljaa takaisin - juuri sen verran mitä pystyt kuussa maksamaan. Kyllä ne ymmärtää :)

Tsemppiä!

:offtopic:

Terv. entinen kaupan kassa

En tarkoittanut mollata kaupan kassoja. Itsekin olen noin 4 vuotta yhteensä ollut kaupan kassana, ilman mitään koulutusta (lukiolaisena ja lukion jälkeen... no siitä on jo aikaa!) Mutta ei se ainakaan siihen aikaan hirveen vaativaa ollut.

Mutta tuo salille töihin pääseminen olisi varmasti kannattavaa. Ei niillä saleilla, missä mä käyn, ne työntekijät mitenkään erityisen fitness-fitness-kissoja ole.

Tai sit vaan koitat sopia Kelan kanssa osittaismaksua. Itselläni on onnistunut toi sopiminen!

:offtopic: täähän meni nyt niin monimutkaiseksi homma kelan kanssa:eek: . olivat tuettomia kk laittaneet enemmän tai jotain sinne päin, että mulla menee ylitse ja lujaa. joten olen ottanut yhteyttä oikeusaputoimistoon, ja saavat selvittää tätä juttua. ei riitä itellä rahkeet, mutta jonkin sortin virhettä on tapahtunut. eka syyttivät että olen ite laittanut virheellisesti tietoja kuukausituloihin, mutta kyllä ne kotona laskiessa oikein ovat. kelalla saivat toisia tuloksia. ihan friikkiä juttua. en ihan kelan tätiä nuijinut suohon, mutta lähellä oli etten räjähtänyt. viereisessä kopissa sattumalta työpaikan osastonhoitaja toimitti asioitaan, senkään takia ei kehdannut räjähtää:D :evil: :nolo:

nyt vain pitää oikeusaputoimistoon kiikuttaa kaiken maailman kuitit että saako ylipäätään sitä apua:rolleyes: - ilmaiseksi. mutta asiaan. kai tässä kyl joutuu oikeasti hakemaan toista duunia, taikka sit puhun ko. osastonhoitajalle, että josko yövuoroja ja pyhätöitä vois tehdä enemmän tilanteen takia. tää nyt vain niin vastoinkäymistä on koko ajan. saa unohtaa kaiken ylimääräisen menon. sitä nyt vain mietin että mistä kaikesta sitä voi vielä vähentää. salikäynnit tietty, mutta haluanko niistä luopua. en.:itku: täytyypä huomenna tehdä hakemuksia paikkakunnan kuntosaleihin tai minne vain.

annoin myös palautetta tuosta summasta mikä muka pitäisi maksaa kerralla. oli vähän nolona tuo kelatäti. luulee varmaan totta kai jokaisella tuollainen summa on repäistä heti. nih.

Kannattaa ehkä katsella noita työvuokravälitysfirmojen sivuja, niillä on yleensä tarjota sellaisia keikkaluontoisia hommia (kauppojen inventoinnit, messusesittelyt, flyerinjakajat ym), joita voisi ehkä helpoiten sovitella vuorotyöhön. En osaa sanoa mitä nykyään maksavat, sekin varmaan selviää sieltä sivuilta.

Kaupan kassaksi pääsee ilman koulutustakin, ja ainakin isommilla marketeilla on ns. "tarvittaessa töihin kutsuttavia", jotka saavat listalta käydä valitsemassa itselleen sopivia vuoroja. Sekin voisi vuorotyön kanssa toimia.

Aina sitä jotain keksii! Ja sovi tosiaan sellainen vähän inhimillisempi maksuohjelma. Se voi muuten olla että työnantaja on ilmoittanut palkkatietosi jotenkin väärin eteenpäin, jos Kelalle menee eri infoa kun mitä palkkakuiteissasi on. Kannattaa sekin tarkastaa.

Miten saatte sumplittua kahden työn työvuorot? Minulle tarjottiin mahdollisuus toisen (aamutyön) tekemiseen. Se veisi parina päivänä muutaman aamutunnin ns.normi(kesä)töistä mutten tiedä miten toimisin, kysyisin vakkaripaikasta myöhempiä työvuoroja vai tästä uudesta paikasta mahdollisutta työskennellä vain muutaman tunnin. Hitsi kun tuo tarjottu työ olisi niin hyvä lisätienisti tähän opiskelijan kesään!

Tää tyttö on tehnyt jo pitkään (silloin kun tein töitä, nyt opiskelen) toisena työnään jumppien ohjaamista. Suht helppoa rahaa sen jälkeen kun on kouluttautunut ja ei vie montaa tuntia illassa/aamussa käydä paria jumppaa vetämässä. Itelle ainakin tämä toiminut jo monta vuotta:)

Helppoja rahanhankintakeinoja:
- siivous, lastenhoito, koiranulkoilutus jne. (käy esim. jakamassa puh. nrolla varustettuja ilmoituksia kerrostalojen ilmoitustauluille).

- työnvälitysfirmoilla on jatkuva haku erilaisiin keikkatöihin mm. datan tallentamiseen. Kyseessä yleensä ihmisten yhteystietojen ja mahdollisten gallup-tulosten naputtelua tietokoneelle. Tätä pystyy joskus tekemään kotoa käsin jos on oma tietokone (ja data ei ole ns. "arkaluontoista").

- promohommat. Välitysfirmat ja erilaiset event agencyt hakevat ulospäinsuuntautuneita ihmisiä erilaisiin kamppiksiin. Esim. Elixialla on ollut jo pitkään kymmeniä promoihmisiä erilaisissa kauppakeskuksissa ja muissa paikoissa (missä ihmiset liikkuvat) kertomassa lähelle avatun Elixian palveluista ja mahdollisuudesta tutustua ilmaiseksi jne. Näissä hommissa on usein päivä palkka (esim. 100e/pv). Miinus verot.

- bloggariksi ravintolaan. Pitäisi päästä aika helpolla. Ole yhteydessä haluamaasi paikkaan. Vaatii humalaisten kestämistä.

- lehtien ja mainosten jakaminen

no eipä tuo takaisin perittävä summa enää tuosta nouse. tällä viikolla pitäisi maksulaput tippua postilaatikkoon:jahas: ja kyllä, sain sovittua maksun pienempiin eriin. ei kai tässä nyt hätää ole, nyt kun tietää että selviää tuosta summasta:) ja osastonhoitaja oli niin kiva että on laittanut mulle paljon pyhä-, vkltöitä sekä yövuoroja:) vakituisessa työssä vain piti tehdä jokin sivutoimi-ilmoitus, mistä olin ihan täysin pihalla, ellenkö olis oh:n kanssa puhunut asiasta ihan muissa asioissa. noh, ilmoitus tehty.. täytyyköhän odotella jotain "päätöstä" vai riittiköhän toi mun ilmoitus.. täytyy varmaan soitella asiasta etiäpäin:rolleyes: ettei vain siitä saa mitään sanktiota:jahas: selvis noi avokin rahamenotkin tässä vkl:na - myös avokin porukoille. mutta selvittäköön omat sotkunsa ite, kun hän on saanutkin aikaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom