- Liittynyt
- 14.10.2003
- Viestejä
- 1 020
- Ikä
- 44
Tämmösen löysin tiistain helsinginsanomista:
HairStore-kampaamoyhtiön ja sen emoyhtiön CenCein työoloista.
Ongelmia on niin työsopimuksissa, sairauslomien korvauksissa, ylitöiden teettämisessä kuin työilmapiirissäkin.
Uudenmaan työsuojelupiiri löysi puutteita HairStoren työehdoista tarkastuksessaan viime vuoden lopulla.
Vantaan poliisi selvittelee, onko yhtiössä mahdollisesti rikottu lakia.
Helsingin Sanomien haastattelemat entiset ja nykyiset työntekijät kertovat räikeästä oikeuksiensa polkemisesta sekä yrityksen hallinto-osastolla että yksittäisissä toimipisteissä.
Työntekijät eivät halua nimiään julki, koska he pelkäävät maineensa puolesta.
Osa sanoo pelkäävänsä työnantajaa.
Työntekijät ovat myös olleet yhteydessä ammattiliittoihin. He ovat muun muassa valittaneet, että heidät määrätään mielivaltaisesti ylitöihin, työterveyshuoltoon pääsee vain pomon suostumuksella ja sairauslomaa tai sairausloman palkkaa ei saa normaaliin tapaan.
Yhtiön työsuojeluvaltuutettu, henkilöstöpäällikkö ja työajoista vastaava ovat toimitusjohtaja Veikko Nenosen suvun jäseniä.
Luottamusmiestä ei ole.
HairStore käyttää paljon nuoria ja kokemattomia työntekijöitä. Ammattiliittojen on ollut vaikea käsitellä yhtiöön liittyviä valituksia, koska työntekijät ovat kirjoittaneet nimensä polveileviin ja monitulkintaisiin työsopimuksiin.
Esimerkiksi lupa lääkärissäkäyntiin on hellinnyt vasta, kun esimies on arvioinut työntekijän kyllin sairaaksi.
"Sitä ei tahdo nykyaikana uskoa, että yrityksessä pomo päättää, onko työntekijä riittävän sairas lääkäriin", aluepäällikkö Irmeli Mäenpää Palvelualojen ammattiliitosta Pamista sanoo.
Sopimusten liitteistä löytyy yksityiskohtaisia määräyksiä siitä, miten työaikana saa syödä, miten sairastetaan ja miten työmatkat hoidetaan.
Jotkut päällikkötasonkin toimihenkilöt ovat saaneet liikkua toimistolta työaikana vain hakemalla erikseen "matkustusluvan" toimitusjohtajalta.
Yhdessä sairastumisohjeessa sanotaan muun muassa näin: "Esimieheltä haetaan aamulla liikkeestä maksusitoomus/ lupa terveydenhoitajalle/ lääkärille joka käyntiä varten erikseen ja samalla mitataan kuume, jos kyse on ylähengitystiesairauksista."
Työntekijöiden mukaan toimitusjohtaja itsekin on mitannut sairastuneiden kuumetta. Pääosin se on kuitenkin ollut myymäläpäälliköiden tehtävä.
"Minun piti myös seurata sairastuneiden terveydentilaa päivittäin ja laatia laajoja raportteja sairauksista työnantajalle", eräs entinen päällikkö kertoo. "Kuume katsotaan HairStoressa sairaudeksi, flunssaa tai yskää ei."
HairStore on Pamin mukaan vaatinut kampaajilta ja kosmetologeilta työsopimuksia, jotka ovat määräaikaisia "työntekijän toivomuksesta".
"Mutta mitä työntekijä voi tehdä, kun työnantaja sanoo, että muuten ei tule sopimusta, jos et laita rastia ruutuun", Irmeli Mäenpää kysyy.
Toimitusjohtaja ja omistaja Veikko Nenonen kiistää osan työntekijöiden kertomuksista.
Hän kommentoi tilannetta asianajajansa välityksellä näin: "Yhtiössä on säännöllisesti 360 työntekijää, ja joukkoon mahtuu monenlaista mielipidettä ja käsitystä työolosuhteista."
"Yhtiö suhtautuu tietoihin vakavasti, ottaa ne käsiteltäväksi työsuojelutoimikunnassa ja tarvittaessa muuttaa käytäntöjä."
Lähde: www.hs.fi
Mullakin on pari tuttua ollut kyseisessä paikassa töissä/vuokratuolilla ja olen kuullut pelkästään negatiivista kommenttia ko. paikasta.
Eräskin henkilö meni sinne yrittäjäksi vuokratuolille ja joutui maksamaan jonkun "aloitusmaksun" 5000€ että pääsi sinne tekemään duunia. Työsuhde kesti reilu puolivuotta ja sen jälkeen hän yritti saada tätä 5000€:a takaisin hairstorelta, josta todettiin että sitä ei voi saada enää takaisin... aika perseestä!
Tästä yrityksestä olisi paljonkin muitakin juttuja kerrottavana..
Onkos porukalla kokemuksia tästä yrityksestä tai sen toiminnasta?
HairStore-kampaamoyhtiön ja sen emoyhtiön CenCein työoloista.
Ongelmia on niin työsopimuksissa, sairauslomien korvauksissa, ylitöiden teettämisessä kuin työilmapiirissäkin.
Uudenmaan työsuojelupiiri löysi puutteita HairStoren työehdoista tarkastuksessaan viime vuoden lopulla.
Vantaan poliisi selvittelee, onko yhtiössä mahdollisesti rikottu lakia.
Helsingin Sanomien haastattelemat entiset ja nykyiset työntekijät kertovat räikeästä oikeuksiensa polkemisesta sekä yrityksen hallinto-osastolla että yksittäisissä toimipisteissä.
Työntekijät eivät halua nimiään julki, koska he pelkäävät maineensa puolesta.
Osa sanoo pelkäävänsä työnantajaa.
Työntekijät ovat myös olleet yhteydessä ammattiliittoihin. He ovat muun muassa valittaneet, että heidät määrätään mielivaltaisesti ylitöihin, työterveyshuoltoon pääsee vain pomon suostumuksella ja sairauslomaa tai sairausloman palkkaa ei saa normaaliin tapaan.
Yhtiön työsuojeluvaltuutettu, henkilöstöpäällikkö ja työajoista vastaava ovat toimitusjohtaja Veikko Nenosen suvun jäseniä.
Luottamusmiestä ei ole.
HairStore käyttää paljon nuoria ja kokemattomia työntekijöitä. Ammattiliittojen on ollut vaikea käsitellä yhtiöön liittyviä valituksia, koska työntekijät ovat kirjoittaneet nimensä polveileviin ja monitulkintaisiin työsopimuksiin.
Esimerkiksi lupa lääkärissäkäyntiin on hellinnyt vasta, kun esimies on arvioinut työntekijän kyllin sairaaksi.
"Sitä ei tahdo nykyaikana uskoa, että yrityksessä pomo päättää, onko työntekijä riittävän sairas lääkäriin", aluepäällikkö Irmeli Mäenpää Palvelualojen ammattiliitosta Pamista sanoo.
Sopimusten liitteistä löytyy yksityiskohtaisia määräyksiä siitä, miten työaikana saa syödä, miten sairastetaan ja miten työmatkat hoidetaan.
Jotkut päällikkötasonkin toimihenkilöt ovat saaneet liikkua toimistolta työaikana vain hakemalla erikseen "matkustusluvan" toimitusjohtajalta.
Yhdessä sairastumisohjeessa sanotaan muun muassa näin: "Esimieheltä haetaan aamulla liikkeestä maksusitoomus/ lupa terveydenhoitajalle/ lääkärille joka käyntiä varten erikseen ja samalla mitataan kuume, jos kyse on ylähengitystiesairauksista."
Työntekijöiden mukaan toimitusjohtaja itsekin on mitannut sairastuneiden kuumetta. Pääosin se on kuitenkin ollut myymäläpäälliköiden tehtävä.
"Minun piti myös seurata sairastuneiden terveydentilaa päivittäin ja laatia laajoja raportteja sairauksista työnantajalle", eräs entinen päällikkö kertoo. "Kuume katsotaan HairStoressa sairaudeksi, flunssaa tai yskää ei."
HairStore on Pamin mukaan vaatinut kampaajilta ja kosmetologeilta työsopimuksia, jotka ovat määräaikaisia "työntekijän toivomuksesta".
"Mutta mitä työntekijä voi tehdä, kun työnantaja sanoo, että muuten ei tule sopimusta, jos et laita rastia ruutuun", Irmeli Mäenpää kysyy.
Toimitusjohtaja ja omistaja Veikko Nenonen kiistää osan työntekijöiden kertomuksista.
Hän kommentoi tilannetta asianajajansa välityksellä näin: "Yhtiössä on säännöllisesti 360 työntekijää, ja joukkoon mahtuu monenlaista mielipidettä ja käsitystä työolosuhteista."
"Yhtiö suhtautuu tietoihin vakavasti, ottaa ne käsiteltäväksi työsuojelutoimikunnassa ja tarvittaessa muuttaa käytäntöjä."
Lähde: www.hs.fi
Mullakin on pari tuttua ollut kyseisessä paikassa töissä/vuokratuolilla ja olen kuullut pelkästään negatiivista kommenttia ko. paikasta.
Eräskin henkilö meni sinne yrittäjäksi vuokratuolille ja joutui maksamaan jonkun "aloitusmaksun" 5000€ että pääsi sinne tekemään duunia. Työsuhde kesti reilu puolivuotta ja sen jälkeen hän yritti saada tätä 5000€:a takaisin hairstorelta, josta todettiin että sitä ei voi saada enää takaisin... aika perseestä!
Tästä yrityksestä olisi paljonkin muitakin juttuja kerrottavana..
Onkos porukalla kokemuksia tästä yrityksestä tai sen toiminnasta?