Työssäoppimaan ulkomaille VINKKEJÄ KAIVATAAN!

No niin meikäläisellä on palava halu päästä tutkiskelemaan vähän muitakin kuin tätä oman maan kulttuuria ja nyt olisi oiva tilaisuus koulusta päästä työharjoitteluun ulkomaille :) Opiskelen kokiksi joten ravintolamaailmaan olisi tarkoitus mennä "töihin". En ole edes vielä saanut selville minne sitä lähtisi ja nyt koitan täältä vähän kysellä ehdotuksia/vinkkejä hyvistä maista...oikeastaan lähinnä Euroopan maista, koska kouluntuet riittävät näihin ja näin ollen ei tarvi itse maksaa asumisia jne.!? :D Ajankohta on Tammikuu ja siitä 6 viikkoa eteenpäin.

Aluksi kiinnosti Ranska&Italia, mutta koulunpuolesta/järjestäjien puolesta ei oltu hirveän innokkaina näistä kohteista, kun kuulemma näissä pitäisi osata heidän omaa kieltäänkin (ovat kuulemma vähän ylpeitä eivätkä halua puhua Englantia vaikka osaavat ? -.-). Nyt vahvana vaihtoehtona olisi Malta! Myös ehkä Hollanti&Saksa kiinnostaisi. Luokkakaveri oli viimevuonna Espanjassa ja oli kuulemma hieno kokemus, mutta en nyt ihan samaan paikkaan haluaisi.

Saa nähdä kuinka sitä aikaa sielä sitten on edes pyöriä ja tutkia nähtävyyksiä/paikkoja joten siitäkin tuo Malta voisi olla mukava kohde...ainakin pieni saari niin voi koluta "kaikki" paikat läpi :D Koitan tänne saada tehtyä sitten matkakertomuksen jos ja kun matka toteutuu :)

Eli jos joku osaa kertoa ihan päivittäisestä arjesta juurikin vaikka tuola Maltalla (tietysti noi muutkin maat kiinnostaa), hintatasoista, treenimahdollisuuksista jne. olisin kovin kiitollinen :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää menee semisti ohitse sun kysymyksen, mutta haluan silti antaa mun pari senttiä liittyen hieman tähän aiheeseen. Kun harjoittelusi on vain 6 viikkoa, lähtisin ihan suoraan hakemaan sellaiseen paikkaan mikä todella kiinnostaa, vaikka mainitsit, että koulun tuet eivät aivan kaikkiin kohteisiin riitä, niin kysyisin ihan vanhemmilta, että voisivatko he auttaa sinua rahallisesti hieman ( tää on vähän ristiriitaista, koska sun nimessä on 82, niin en tiedä viittaako se syntymävuoteen, mutta kuitenkin näytät opiskelevan ammattikoulussa, niin saatat jopa asua kotona vielä ja toi 82 on tuolla nickissä muuten vaan ). Kuitenkin miettien 6 viikon vuokraa, niin missä päin maailmaa tahansa sen ei pitäisi älyttömiä kustantaa.

Toiseksi kun olet päättänyt mitkä kohteet kiinnostaa ja mihin on mahdollista hakea, kannattaa tehdä hieman taustatutkimusta lähiympäristöstä ja olla loppupeleissä varma, että tää on just se mesta mihin haluat sun mahdollisuutesi käyttää. Tosiaan 6 viikkoa on todella lyhyt, niin kannattaa melkeen etukäteen sitten suunnitelma, että missä matkailee ja mitä haluaa nähdä.

Kolmanneksi, en voi kuin onnitella hyvästä päätöksestä, toivottavasti löydät mieleisesi paikan ja tulet viettämään todella mukavat 6 viikkoa, oli se sitten missä tahansa :)

Omalla kokemuksella voin sanoa, että missään et voi mennä kovin pahasti pieleen. Itse lähdin alunperin vaihto-opiskelemaan jenkkeihin, mikä johti työharjoittelupaikkaan (opiskelen amk:ssa ), tämä taas johti lopputyöhön ja työharjoittelu ja lopputyö yhdessä takasi mulle osa-aikaisen työpaikan ja mikäli tulevaisuus menee nappiin ja pääsen tänne kouluun niin mun tämän hetkiset pomot ( työskentelen parissa eri projektissa parille eri henkilölle ) sanoivat, että maksavat mun jatko-opiskelut yhdysvalloissa, jos mua sellainen kiinnostaa ja pääsen yliopistolle sisään.

Voisin huomenna kirjoitella vähän enemmän mihin ehkä kannattaa varautua ja mitä kannattaa odottaa jne. Ja kun tiedän, että ootko sä tosiaan pelkästään opinto/ asumistuen + koulun rahojen varassa, tai jos sä oletkin syntynyt 82 ja teet osa-aikaduunia, niin osaan heittää vähän erillaisella pohjalla ehdotuksia :)

Serkkutyttö on myös lähdössä vuoden vaihteessa turkkiin 6 viikon työharjoitteluun. Sen kanssa on tullut näistä aika paljon puhuttuakkin. Tai no näillä näkymin turkkiin, se ei ole vielä lyönyt sitä lukkoon, lähinnä hän on just miettinyt minne hakisi jne. mutta johkuin se kuitenkin lähtee.

maree: Kiitos! Kyllä toi 82 pitää paikkansa eli 30v miekkonen täälä on jo kyseessä ja amiksessa opiskelen (halusin vaihtaa alaa täysin raksoista yms. pois) :D Mun on pakko tehä tää "eka reissu" nyt pienellä budjetilla koska pukkaa meidän hääjuhlaa Maaliskuussa päällensä, joten kaikki ylimääräinen menee siihen + pitäs ostaa kaikenlaista juttuja sinne reissuun (joku laajakulma objektiivi kameraan jne. :D). Mutta siis kyllä nyt pitää rahaa sen verta järkätä sinne reissuun että saa "perusjuttuja" tehtyä, vierailla nähtävyyksissä jne.

Tarkoitus olisi pyrkiä ensi syksyksi sitten ammattikorkeaan ja restonomiksi eli sieläkin varmasti tulee vielä mahdollisuutta reissuun. Siihen voikin sitten panostaa vähän enemmän!

Huomenna tai siis tänään meillä on joku infotilaisuus koululla noista ulkomaankomennuksista, joten sen jälkeen ollaan taas ehkä vähän viisaampia :)

Nyt on info pidetty! Muutin tässä päivän mittaan vielä tuota matkakohteen 1.vaihtoehtoa Maltasta Teneriffaan...juttelin tänään kaverin kans joka oli 4 viikon jaksolla Maltalla ja kehui että tulee olemaan tylsää kun kaikki paikat on koluttu läpi nopeesti. He olivat vielä koko luokan voimin eli olisivat varmasti keksineet "tekemistä" isommalla joukolla ja voinki kuvitella että kuinka tylsäksi sielä elämä voi käydä jos yksin lähden matkaan !?

Nyt pitäs alkaa täytteleen CV:t sun muut ja laittaa ne eteenpäin. 2 vaihtoehtoa pitäisi saada kohteeseen ja tuo toinen on nyt vielä hakusessa...ehkä Espanja sittenkin vaikka se onkin "monelle tuttu" paikka tai Hollanti, mikä voisi olla kans mielenkiintoinen :)

Kiitos! Olipas mielenkiintoinen ja hyvä blogi :) "Vanhan peliriippuvaisen" mieltä alkaa heti kutkuttaan kun puhutaan peleistä :D

Näytti hienolta&pramealta noissa kuvissa ja sain "vähän" elitistisen kuvan kun lueskeli blogiasi, mutta miten arvelet että tälläinen opiskelija pulliainen pärjää/viihtyisi sielä ? Tosin empä mä nyt olekaan hakemassa mitään extreme elämyksiä ja eksoottista elämää vaan tarkoitus olisi oikeasti tutustua eri maan kulttuuriin ja työntekoon. Tavoite olisi viettää vapaa-aika vähän samoin kuin Suomessaki eli treenaten ja lopun aikaa vaikka kuvaillen...no niin no ehkä sitä alkomahooliakin joskus vois maistaa :D

No niin updatea! Sain tänään puhelun, jossa kyseltiin halukkuuttani lähteä työssäoppimaan Englantiin 1kk päästä! No vähän aikaa tässä mietittyä päätin ilmoittaa että "kyllä voin lähteä" :D Eli lämpimät maat saa nyt unohtua ja tervetuloa sateet :D

Se minkä takia halusin lähteä on ko. paikka mihin olen menossa harjoitteluun! Kyseessä on siis Oxfordin yliopisto ja sen keittiö (Potterin Hartsan keittiöön/ruokasali :D) ->

Christchurch-Great-Hall-Oxford.jpeg

The Great Hall - Hogwarts (Christ Church College) Oxford

6 viikkoa tuola vietetään, 5.11-19.12. Homma meni enemmän kuin hyvin...paikka on kiinnostava & historiallinen, koulun avustus kattaa kulut ja sielä jopa maksetaan "taskurahaa" millä pärjää ruoan osalta eli penniäkään ei mee omaa rahaa jos ei mitään ylimääräistä ostele :)

Nyt vaan pitäs jotenkin siirtää sali elämä jossain muodossa tuonne, vaikka tuleekin olemaan varmaan haasteellista ihan työaikojenkin puolesta :S Työajat 8-14, 3h tauko ja taas 17-22. No empä mä sinne ole lepäämään menossakaan :D Niin ja saa sitten lopusta ottaa vapaata kun tekee noin :)

Katotaan nyt saanko läppärin mukaan vai mites, mutta tarkoitus olis tehä sitten raporttia tännekkin sen mitä ehtii :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom