Työpaikan vakio-saikkuilijat - miten suhtautua?

Löytyykö teidän työpaikalta ainaisia sairaslomalaisia?
Meillä töissä on muutama tyyppi jotka tuntuu olevan koko ajan sairaslomalla. En tiedä olenko jotenkin ahdasmielinen tai ilkeä ihminen, mutta varsinkin tällaisessa työssä, jossa yhden poissaolo lisää muiden työmäärää tuntuvasti, tuollaiset ihmiset ottavat aivoon.

Ymmärrän kyllä sellaisia ihmisiä, joilla on joku krooninen sairaus jonka takia he joutuvat olemaan paljon töistä pois. En tietenkään voi tietää mitähe joutuvat kokemaan ja olen tavallaan jäävi arvosteleen.
Meillä on kuitenkin myös niitä tyyppejä töissä, jotka ovat usein saikulla ja sitten facebookisa kirjottelevat statuksia tyyliin "ihana viikonloppu perheen kanssa maalla". Täällä töissä sitten painetaan tuli perseenalla, kun kukaan meillä ei suostu enää nykyän tuleen ylitöihin. Tiedän myös, että jotkut kuitekin saikulla pystyvät menemään joihinkin vapaaehtoishommiin, joka on mielestäni myös vähän kyseenalaista. Sunnuntaina ei tietenkään koskaan kukaan ole saikulla kun ei kehtaa passata tuplapalkkaa...

Olenko vaan oikeesti itsekäs, pitäisikö tällaista ymmärtää? Olen itse tosi vähän saikulla, mitä nyt se perus nuhakuume kerran vuoteen. En kyllä tule kipeenäkään töihin, koska siten on niitäkin jotka ON kipeenä töissä ja kaikki muut saavat kuunnella voivotelua ja ulinaa.:curs:
Mielipiteitä!

Mitäs teidän pomo noista sanoo, onko tietoinen? Hän nyt on oikeastaan ainoa, joka asialle voi jotain tehdä... Jos ei mitään rupea tapahtumaan, ryhdy itse samanlaiseksi, tyly vaihtoehto mutta helpointa sulle :)

Lintsailevat työkaverit vie kyllä hyvin sitä omaa työmotivaatiota. Meiltä löytyy myös muutama tällainen tapaus, yhtä ei ole näkynyt töissä koko keväänä, mitä nyt pari kertaa tullut sinne aukomaan päätään ja ärsyttämään muita. Ei hän saa enää työterveyslääkäriltäkään sairauslomaa, mutta käyttääkin omia lääkäreitään... Toinen on töissä noin jokatoinen viikko. Ja saikkua tulee ihan naurettavistakin syistä. Ja kolmannella jää usein ryyppyputki päälle... Kaupungin töistä on ilmeisesti mahdoton saada potkuja, varsinkaan jos on sukulaisia samassa työpaikassa...

Ei auta muu kuin kestää tai ottaa itsekin vähän "omaa lomaa". ;)

Paska homma noissa on se, ettei työnantajallakaan välttämättä ole paljon mahdollisuuksia tehdä asialle mitään. Suomessa on vaikea antaa potkuja duunarille vaikka se tekisi mitä, kunhan ei ilmoittamatta jätä tulematta töihin. Yleensä kai vaikeat tapaukset vain jollain tavalla lahjotaan lähtemään.

Jep, meillä kans lakimiesten voimin on puitu yhden työntekijän tilannetta. Vielä ei ole ilmeisesti löytynyt riittävän hyvää syytä potkia sitä pihalle... Epäreilua vaan muille työntekijöille tuollaset.

Kyllä itseäni ärsyttää suunnattomasti nämä muutamat vakisaikkuilijat, toinen heistä on ollut enemmän saikulla kuin töissä. Juuri se tässä on ärsyttävintä, että itse joutuu näiden saikkuilijoiden vuoksi venymään/ tulemaan aikasemmin töihin ja ihan varmaa on se, että kun luulet saaneesi nauttia siitä ansaitusta vapaapäivästäsi puhelin soi: " pääsisitkö töihin kun neiti x on kipeä?". Nykyään olen asettanut itseni työn edelle jos oikeasti tuntuu siltä, että nyt on oikeasti löysättävä työtahtia. Loppupeleissähän se ei ole millään tavalla meikäläisen ongelma jos ei saada paikkaajia.
Ja meilläkin nämä saikkuilijat ovat nuoria ihmisiä, mutta äärimmäisen huonokuntoisia. Olen varma, että jos muuttaisivat ruoka-ja liikuntatapojaan turhilta saikuilta vältyttäisiin (tiedän tämän omasta kokemuksestani).

Ja meilläkin nämä saikkuilijat ovat nuoria ihmisiä, mutta äärimmäisen huonokuntoisia. Olen varma, että jos muuttaisivat ruoka-ja liikuntatapojaan turhilta saikuilta vältyttäisiin (tiedän tämän omasta kokemuksestani).
Joo, mut miten tuota sanot kellekään:(

Mä paikkailen saikkuilijoita ihan mielelläni, koska tiedän sen nostavan omaa asemaani pomon silmissä. Lisäksi jos tulee sellainen tilanne että tarvitsen itse saikkua, voin hyvällä (tai no, paremmalla) omatunnolla ottaa sitä, koska tiedän olevani ns. plussalla. Jossain vaiheessa tulee tietysti raja vastaan ja silloin on hyvä sanoa suoraan "ei" kun kysytään tuuraamaan, koska eihän keneltäkään voi vaatia loputonta joustamista.

Vihaan yli kaiken turhien saikkujen ottajia, sillä ihmisen pitäisi osata järjestää tarpeeksi lomaa sille perheen viikonlopulle tms. tai jättää se kossupullo kauppaan, mikäli tietää, ettei kykene tulemaan darrassa töihin. Jos mä saisin päättää, työpaikalla olisi tietty määrä saikkupäiviä vuodessa (lääkärintodistuksella) ja ylimääräisistä voitaisiin neuvotella :D Itse otin viimeisessä työpaikassani 6kk aikana 2 päivää saikkua ja sitä edellisessä paikassa vuoden aikana muistaakseni päivän. En siis tykkää saikkuilusta yhtään, koska tiedän laittavani työkaverit kurjaan asemaan. Tietysti eri asia jos on oikeasti tosi kipeä, mutta harvat vakisaikkuilijat ovat...

Ulkoistaminen ja konsulttityö.

Meillä on ainakin töissä sellanen kolme neljä tyyppiä jolla on oikein yhteinen sairaskerho. Yksi on oikein kova etsiin jostain lääkäri.fi:stä uusia sairauksia, aina sillä on vähintään syöpä tms. Sitten ne kovaan ääneen kaakattaa kahvihuoneessa kellä on pahin tauti ja mitä lääkkeitä kukakin on syöny. Joskus on tosi raskasta duunissa, jos sattuu oleen töissä jonkun läpikipeen kanssa, mä olen niin huono jakaan sääliä... Kerran mä sanoin pomolle, ettei mun työnteosta tuu mitään kun yks muija itkee tihrustaa ja voivottelee koko ajan viereisessä työpisteessä. Pomo sano että kaikenlaisia ihmisiä pitää työelämässä vaan kestää! Ja ettei tää ihminen halua olla kotonakaan, koska on siellä niin yksinäinen. Että näin meillä!!!

Ny on pakko tässä vähän sellaisesta asiasta huomauttaa, että jos jollain ihmisellä on jonkin perussairauden vuoksi (esim astma, diabetes) tavallista heikompi vastustuskyky, niin sairaslomaa voi tulla useita viikkoja ihan vaikkapa tavallisen flunssan takia. Ei paljoa viiti leikkiä terveydellään, jos vaikkapa jälkitauti pamahtaa, pakko vaan syödä kiltisti antibioottinsa ja maata sängynpohjalla kunnes tauti hellittää.

On paskaa elää huonon vastustuskyvyn kanssa, kun osa ihmisistä on niin urpoja etteivät pese käsiään edes vessassakäynnin jälkeen, ja kohta on taas joku kolibakteeri liikenteessä. Terveethän niitä viruksia levittävät, kun itse eivät saa välttämättä edes oireita viruksesta tai tulevat vielä puolikuntoisina pärskimään ja niistämään töihin, jolloin heikommat saavat samasta viruksesta huomattavasti pahemman taudin.

Mutta lorvailijoita ei tueta, tai krapulan vuoksi saikkua ottavia. Jos on itse itselleen krapulan juonut, niin kärsikööt sitten töissä siitä kamalasta olosta.

meillä yksi oli niin paljon sairaslomalla, että sai muiden työntekijöiden vihat niskaansa. Se sanoutui irti :D Ja olikin aihetta, aina oli joku vaiva, varpaan kynnen irtoamisesta lähtien :D

Meillä on kans töissä samanlainen ongelma. Kyseinen henkilö on hieman iäkkäämpi jo ja kärsii eräästä perussairaudesta. Lääkitys tuo vielä mukanaan omat ongelmansa. Kyl mie ymmärrän et työnteko on hankalaa eikä kipujen takia pysty, mut kun tilanne on ikävä kyllä se, että hän on lähes yhtä paljon sairaslomalla kuin on töissä ja hänen poissaolonsa merkitsevät meille muille vain lisää työtaakkaa. Omassakii duunissa on tekemistä niin, et joutuu ylitöitä tekemää ja kyl miuta ottaa päähä joka kerta ku tulee ilmotus, et taas työkaveri on poissa. Esimiehet tuntuu tajuavan kyl tilanteen, mutta ei vaan oo löytäneet ratkasua asiaan. Eiks tälläses tilantees kuitenkii jo kannattais harkita jotaa työkyvyttömyyseläkettä tai jotaa? Meiän työ kuitenkii vaatii sujuvaa kulkemista paikasta toisee.

Todellakin, meillä myös!
Oon itse kerran vuodes kipeenä ja tietyt henkilöt on joka viikko. Mahdollisesti siihen päälle vielä lasten sairastamiset.
Välillä pistää mietityttämään... Oikeat sairaudet kuten astma ja diabetes erikseen.
Ihmetyttää eikö yhtään omatunto kolkuta kun muut joutuu tekemään toisenkin hommat?
Mahdollisesti vielä pienessä flunssanalussa kun oma pokka ei kestä jäädä himaan pienistä...

Kyllähän pomo huomaa, mutta missä menee raja ottaa asiaa puheeksi?

Itseäni ei häiritse tippaakaan muiden saikuttamiset, ja itsekin otan reippaasti sairaslomaa jos on yhtään syytä. Inhoan ihmisiä ketkä tulevat sairaana työpaikalle vaikka kokevat olevansa työkykyisiä "pikkuisen flunssan" ym takia. Muuten ok, mutta kun he samalla saattavat tartuttaa monia muita. Pysyisi ennemmin sen 2-3 päivää himassa vaikkei niin kovin kipeitä olisikaan, kun se sama tauti voi tulla sitten pahempana toisille.

Meillä on töissä hurjasti sairaspoissaoloja. Työ on henkisesti stressaavaa ja paineen alla työskentelyä ja tietynlaiset firman muutokset aiheuttaa aika paljon ns. "omia lomia". Joko on oikeesti pinna kireällä ja ollaan burn outin partaalla tai sitten otetaan ennakkoon lomaa kun alkaa päässä kiristämään. Myöskin erilaiset selkä/olkapäävaivat ovat yleisiä (nörtteillään tietokoneiden ääressä), ja itsekin olin viime vuonna 3krt 2-3vko kerrallaan sairaslomilla pahan olkapäätulehduksen takia ja sain kortisonipiikkejä ym fysioterapiaa.

Ymmärrän sinänsä että jos joku on "korvaamaton" ja työntekijöitä on vähän, niin yhden poissaoloista muut kärsii, ja silloin se voi hieman kiukuttaa. Toisaalta, jokainen on vapaa myöskin itse ottamaan sairaslomaa eikä tarvi kantaa muiden taakkaa hartioillaan. Meillä tilanne on siinä määrin hyvä, että vaikka sieltä olisi 20 samaan aikaan pois niin eipä se pahemmin missään näy. Muille ei siis kerry enempää töitä, jokainen hoitaa vain omat hommansa.

Mä taas olen jotenkin päätynyt sellaisiin työpaikkoihin, joissa saikkua ei oteta vaan tullaan pää kainalossa töihin. Nimenomaan naiset siis. Ihan järjestään siis tulevat kipeänä paikalle, ja kun yrität sanoa että "kannattaisko sun lähteä potemaan", he esiintyvät suurina työn sankareina ja "emmä nyt vaan ehdi, kärsittävä on". :jahas:

On mullakin töitä, jotka on kätevämpää ja nopeampaa tehdä itse vaikka vähän kipeänä, kuin alkaa opastaa puhelimessa toisia. Mutta tällaisessa firmassa on ihan äärettömän suuri kynnys jäädä kotiin, vaikka olisi ihan oikeasti kipeä! :(
Olin loppiaisen tienoilla kuumeessa, mutta tulin silti joka aamu hetkeksi töihin tekemään pakolliset jutut, ja lähdin sitten kotiin potemaan. Koska mulla oli niin kauhean huono omatunto, että olen lusmu ja laiskuri näiden "ei-koskaan-saikulla"-ihmisten keskellä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom