Työn hinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
4.4.2005
Viestejä
1 041
Ikä
44
Otsikko ei ehkä kuvaa asiaa kovin hyvin mutta en muutakaan keksinyt. Mutta asiaan.

Jos yritys laskuttaa esim 100€/tunti tehtävästä työstä (per henkilö), niin kuinka paljon keskimääräisesti voisi olettaa tästä menevän itse työntekijälle?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Otsikko ei ehkä kuvaa asiaa kovin hyvin mutta en muutakaan keksinyt. Mutta asiaan.

Jos yritys laskuttaa esim 100€/tunti tehtävästä työstä (per henkilö), niin kuinka paljon keskimääräisesti voisi olettaa tästä menevän itse työntekijälle?

Jos veloitus on 100€ sis Alv 22% niin kuluja menee seuraavasti:
- alviton osuus on 100/1.22 = 81.96€
- työnantaja ottaa oman katteensa (vuokrat, hallinnon palkat, firman tulostavoite jne) mukaisesti välistä esim 50% x 81.96 = 41€
- työnantajakustannukset (sosiaalimaksut, vakuutukset, lomapalkka, lomaraha, sairaspoissaolot jne) voidaan laskea 1.5 kertaiseksi itse työntekijälle masettavaan bruttosummaan = 41/1.5 = 27.33€ on siis sellainen summa minkä voisi ajatella tulevan työntekijälle BRUTTONA per tunti. Todellisuudessa firman kate voi olla isompi tai pienempi ja tämä vaikuttaa siihen mitä voidaan maksaa.
 
Vaikeahan tuollaisesta on edes mitään keskimääräistä ilmoittaa kun riippuu niin monesta asiasta. Firmojen kulut voivat olla todella erilaisia. Esimerkiksi toisiin töihin vaaditaan kalliita investointeja koneiden muodossa. Lisäksi vaikuttaa paljon kuinka iso osa työntekijän työajasta voidaan laskuttaa asiakkaalta. Joissain hommissa voidaan laskuttaa koko työpäivä, joissain taas esimerkiksi vain 2 tuntia päivässä vaikka työntekijä tekisi täyttä päivää, mikä pitää ottaa hinnassa huomioon.
 
eihän tuota tarkkaan tietenkään voi tietää, mutta hyviä arvauksia on näköjään tullutkin.

jäi vähän kysymyksen kirjottaminen kesken, mutta tarkennuksena et tohon ei kuulu mitään matka-, materiaali-, yms kuluja vaan kyse olisi esim. konsulttihommista.
 
100€ sis alv 22% niin firmalle jää 81.96€ mistä pitää työnantajakulut maksaa. Max siis varmaankin voisi maksaa 54€ bruttona. Tällöin ei olisi mitään ylimääräisiä kuluja ja kaikki menisi työntekijälle/valtiolle ja ei firmalle penniäkään.
 
Henkilön palkka ei ole juuri missään suhteessa yrityksen laskutukseen. Laskutus on kiinni siitä paljonko asiakasyritys on valmis palvelusta maksamaan ja työntekijöille taas maksetaan niin vähän kuin mahdollista.

Vaikka laskutetaan 100€/h, niin työntekijälle voi mennä 10-30€/h.
 
Laskutus ei yleensä mene yksi yhteen siinäkään mielessä, että kaikki työ ei aina ole 100% asiakaslaskutettavaa työtä. Voit tehdä esim. 30h josta puolet kirjataan asiakasprojektille ja puolet menee omaan piikkiin. Tai sitten sama työ voidaan laskuttaa eri asiakkailta useampaan kertaan. Eli käytännössä aika vaikeaa reknailla jotain yleispätevää prosenttiosuutta. Toki riippuu paljon myös alasta.
 
Itse asiassa yllättävän pieni osa niistä tunneista, joista työnantaja maksaa työntekijälle, voidaan laskuttaa asiakkaalta. Laskutusastetta alentavat esimerkiksi:
-vuosilomat
-sairaslomat
-muut vapaat
-koulutukset
-hallnnolliset tunnit
-tiedotustilaisuudet
jne...

Lisäksi kysyntä vaihtelee. Välillä tulee joutokäyntiä, kun tilauksia ei ole. Välillä maksetaan ylityökorvauksia, kun tilauksia tulee reippaasti.
 
Epäilen kyllä suuresti että 100 euron laskutuksella työntekijä yli 20 euron palkkoja nostaisi, ainakaan kovin monessa paikassa. Harze tossa jo listasikin ison määrän asioita mistä se palkka on maksettava vaikkei olisi mitään laskutusta.

EDIT: Tietysti jos on yhden miehen yritys ja laskuttaa vaikka 100 e tunti, voi se oma tuntipalkka ollakkin mitä vaan väliltä 10-50 euroa.
 
Töissä laskutan asiakkaan tiloissa tapahtuvista töistä 92€/h+ matkakulut

Itse saan n.10,5€/h + matkakuluja

Olen siis kiinteällä kuukausipalkalla, eikä noita töitä ole kuin 3-5h päivässä
 
Jos veloitus on 100€ sis Alv 22% niin kuluja menee seuraavasti:
- alviton osuus on 100/1.22 = 81.96€
- työnantaja ottaa oman katteensa (vuokrat, hallinnon palkat, firman tulostavoite jne) mukaisesti välistä esim 50% x 81.96 = 41€
- työnantajakustannukset (sosiaalimaksut, vakuutukset, lomapalkka, lomaraha, sairaspoissaolot jne) voidaan laskea 1.5 kertaiseksi itse työntekijälle masettavaan bruttosummaan = 41/1.5 = 27.33€ on siis sellainen summa minkä voisi ajatella tulevan työntekijälle BRUTTONA per tunti. Todellisuudessa firman kate voi olla isompi tai pienempi ja tämä vaikuttaa siihen mitä voidaan maksaa.

Tuohon saattaa tulla vielä matkakorvauksia, päivärahaa, laitevuokraa, sähkön ja veden käyttöä. Lisäksi kun muistetaan verottajan pitkä käsi, niin aika lähelle 10% ehkä jää työntekijälle kalleimmassa tapauksessa. Jos taas kyseessä on pelkästään "päänkäyttö" esim tietokoneella tapahtuva työ kotoa, saattaa duunarille jäädä 30-40%?
 
Tuohon saattaa tulla vielä matkakorvauksia, päivärahaa, laitevuokraa, sähkön ja veden käyttöä. Lisäksi kun muistetaan verottajan pitkä käsi, niin aika lähelle 10% ehkä jää työntekijälle kalleimmassa tapauksessa. Jos taas kyseessä on pelkästään "päänkäyttö" esim tietokoneella tapahtuva työ kotoa, saattaa duunarille jäädä 30-40%?

Näinhän se on. Tuossa vain yritin rautalankamallilla selventää mihin kaikkeen sitä rahaa menee firmalla.
 
Back
Ylös Bottom