Työajan hallinta ja sen työkalut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dippi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
21.8.2004
Viestejä
2 970
Pistetääs tämä kysymys tänne talouspuolelle, koska tämä on enemmänkin tällainen töihin liittyvä vapaamuotoinen kysymys.

Eli kiinnostaisi ihan kuulla, miten hallitsette ja seuraatte työaikaanne töissä? Onko teillä tarkasti määrätty työnkuva ja tunnit laskutetaan asiakkaalta, vai onko työ perinteinen 8-16 ruokatunteineen ja sitten kotiin?

Vai onko tilanne kuten minulla, eli työnkuva on hyvin pitkälle määrittämätön, mutta silti pitäisi pitää kirjaa tunneista ja tehtävistä? Miten yrittäjä seuraa omaa työaikaansa vai onko toiminta - kuten itselläni oli ennen näitä hölmöjä uudistuksia valtionhallinnossa - ihan vain tulospohjaista: töitä tehdään niin paljon kuin on tarpeen tuloksen takaamiseksi sen enempää aikaa seuraamatta.

Jos olette siirtyneet vapaamuotoisemmasta käytännöstä tarkempaan työajan seuraamiseen, niin oliko tästä hyötyä työtehon kannalta? Eli löytyikö löysää aikaa, jonka sai tehokkaammin käyttöön?

Mitä työkaluja tällaiseen seurantaan löytyy?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten yrittäjä seuraa omaa työaikaansa vai onko toiminta - kuten itselläni oli ennen näitä hölmöjä uudistuksia valtionhallinnossa - ihan vain tulospohjaista: töitä tehdään niin paljon kuin on tarpeen tuloksen takaamiseksi sen enempää aikaa seuraamatta.
Sen verran tulee kelloa seurattua, että ainakaan laskutettavat tunnit ei ihan hatusta ole. Laskutettavien seurannassa kohtuullistan joskus siihen väärään suuntaan, kun mun filosofian mukaan allekirjoittaneen "ammattitaidottomuudesta" ei asiakkaan tarvitse maksaa - vaikka olenkin (ilmeisesti) niin hyvä, ettei ne kysele koskaan mistä tunnit koostuu, lisäarvo on lienee siis kohdillaan. :D

Ihan kaikkea ei varmaan kyllä tule edes laskettua minkä periaatteessa voisi laskuttaa, ajattelenhan mä asiakkaan asioita välillä nukkumaan mennessäkin - ja ajatteleminen lukee sopimuksessakin eli sekin kuuluu laskutettaviin. :D Yleensä ajattelut tosin poikii laskutettavia tunteja, joten menköön siihen piikkiin sitten.

Muuten en seuraa kyllä mitenkään, ei ole mitään syytä, ei ketään kiinnosta, ei edes itseäni.
 
ja ajatteleminen lukee periaatteessa sopimuksessakin eli sekin kuuluu laskutettaviin. :D Yleensä ajattelut tosin poikii laskutettavia tunteja, joten menköön siihen piikkiin sitten.
Juuri tuollaiset on mua mietityttänyt. Mun työssä menee paljon aikaa tieteellisten julkaisujen lukemiseen sekä asioiden pohtimiseen (joskus ihan rehellisesti jalat pöydällä), mutta tuo ajatustyö hyödyntää periaatteessa kaikkia mun projekteja. Sitä ei siis voi kohdentaa mihinkään tiettyyn projektiin kuten nykyinen typerä työajan seurantajärjestelmä edellyttää.
 
liukuva työaika, pääsääntöisesti toimistolla pitäisi olla vähintään puoli kymmenestä kolmeen, mutta se nyt on vähän niin ja näin. Tunnit on annettu per kuukausi ja ne on täytettävä, mielellään ylitettävä niin saa vapaata. Ongelma on enemmänkin se että 4/5 päivästä ei ole mitään hommaa, mutta kellokorttisysteemin takia ei voi lähteä menemäänkään vaan tunnit on oltava paikalla. Sitten 1/5 ajasta, eli päivän viikossa on aivan saatanallinen kiire.

Mikseiköhän suomessa ole 35h viikkoja sellaisen haluaville, itse ottaisin mielelläni.
 
Kellokortti on tosiaan väline kokonaistyöajan seuraamiseen, mutta monessa paikassa tunnutaan seuraavan ajankäyttöä nyt ihan tehtävätasolla. Jos tuo laskutuspuoli jätetään laskuista pois (siinä tehtävätason seuranta on ilmiselvästi tarpeen), niin mua on aina ihmetyttänyt se, että saavutetaanko tällä jotain todellista hyötyä. Joku kouluttaja selitti joskus, että tuolla tavalla jokainen saa optimoitua ajankäyttönsä paremmaksi, mutta mitä olen juttuja ihmisiltä kuullut, niin enemmänkin tuo tuntuu olevan urbaani legenda. Onko joku täällä esimerkiksi onnistunut kieltäytymään lisätyötehtävistä vetoamalla siihen, että työajan seurannan mukaan ei mahdu enää lisää hommia?
 
Onko joku täällä esimerkiksi onnistunut kieltäytymään lisätyötehtävistä vetoamalla siihen, että työajan seurannan mukaan ei mahdu enää lisää hommia?

Varmasti jos työ on sellaista, että kalenteri on täynnä 2kk etukäteen. Laittaahan jotkut kalenteriin aikaa omalle työllekin.

Yleisellä tasolla sanoisin perinteisesti, että jos kotona työasiat pyörii mielessä, niin se menee omaan piikkiin ja työaikaa on se mitä viettää työpaikalla.
 
Mun normaalin työpäivän pitäisi kestää 7-15.30. Tosin mulla on ollut tapana tehdä 10 tuntisia työpäiviä silloinkun jotain tekemistä löytyy.
Nyt kyllä täytyy myöntää että työajat lipsuu taas vaihteeksi käsistä. On monta työmaata/paikkaa mitkä pitäisi saada valmiiksi. Tänäänkin tuli taas tehtyä semmoinen 14,5 tunnin päivä. Mutta minkäs teet kun ei ole porukkaa tarpeeksi ja nuoremmat asentajat eivät oikein halua tehdä edes 10 tuntisia päiviä.

Työaikaa ei tule sen tarkemmin seurattua. Töitten jälkeen kirjaan tuntilappuun työtunnit. Työpäivän aikana menee tosiaan ajatteluun ja miettimiseen välillä niin paljon aikaa että välillä ottaa vähän omatunnonpäälle. Mutta toisaalta jos sen ajattelun jättäisi tekemättä niin monet asiat joutuisi varmaan tekemään kaksi kertaa.
Usein tulee illalla suunniteltua seuraava työpäivä valmiiksi, että pääsee aamulla suoraan hommiin.
 
Juuri tuollaiset on mua mietityttänyt. Mun työssä menee paljon aikaa tieteellisten julkaisujen lukemiseen sekä asioiden pohtimiseen (joskus ihan rehellisesti jalat pöydällä), mutta tuo ajatustyö hyödyntää periaatteessa kaikkia mun projekteja. Sitä ei siis voi kohdentaa mihinkään tiettyyn projektiin kuten nykyinen typerä työajan seurantajärjestelmä edellyttää.
Tuo on kyllä jännä järjestelmä sitten. Pitäis olla joku "muut työt" otsikko minkä alle laittaa muut kuin selkeästi kohdistettavissa olevat työt. Varsinkin, jos työnantajan puolelta velvoitetaan (edes jollain tasolla) tekemään ajatustyötä yms. siinä määrin, ettei sen voida katsoa kuuluvan "normaalin omatoimisen työhön liittyvän valveutuneisuuden ylläpitämisen" piiriin.

Työpäivän aikana menee tosiaan ajatteluun ja miettimiseen välillä niin paljon aikaa että välillä ottaa vähän omatunnonpäälle. Mutta toisaalta jos sen ajattelun jättäisi tekemättä niin monet asiat joutuisi varmaan tekemään kaksi kertaa.
Kyllä se on parempi tehdä omatunnontuskitta kerralla kunnolla, vaikkei ihan joka kerta ajatustyöllä aikaa säästäisikään. Ihan riittävästi on tullu kaiken maailman hutilointeja seurattua ja usein se huonosti tehty työ kuluttaa sitten viimeistään muiden [kuin työnsuorittajan] aikaa ja se jos mikä on p*rseestä.
 
Juuri tuollaiset on mua mietityttänyt. Mun työssä menee paljon aikaa tieteellisten julkaisujen lukemiseen sekä asioiden pohtimiseen (joskus ihan rehellisesti jalat pöydällä), mutta tuo ajatustyö hyödyntää periaatteessa kaikkia mun projekteja. Sitä ei siis voi kohdentaa mihinkään tiettyyn projektiin kuten nykyinen typerä työajan seurantajärjestelmä edellyttää.
ehdotahan että seurantajärjestelmään lisätään ko. Aktiviteetti?

jos ei onnaa niin merkkaa minuutti joka projektille niin kauan että on kulunut aika täynnä ja sit merkkaat tunnin tuntien syöttöön ;)

itellä aikasemmassa paikassa laskutettavat&kustannustunnit jaolla joka projektilla n+2 aktiviteettia joita täytettiin puolen tunnin tarkkuudella.

nyt vähän löysempi systeemi.

muuta en tiedä mutta kustannuslaskelmiahan noiden avulla voidaan tehdä jos tunninkin tarkkuudella jokaisen jätkän tiettyyn projektiin käyttämät tunnit tiedetään ja mahdollisesti mm tarkistaa oma hinnoittelu jne.. Ja sit oppii tietämään paljon about itellään kestää missäkin hommassa niin helpompi arvioida jatkossa kauan mihinkin menee aikaa.
 
Juuri tuollaiset on mua mietityttänyt. Mun työssä menee paljon aikaa tieteellisten julkaisujen lukemiseen sekä asioiden pohtimiseen (joskus ihan rehellisesti jalat pöydällä), mutta tuo ajatustyö hyödyntää periaatteessa kaikkia mun projekteja. Sitä ei siis voi kohdentaa mihinkään tiettyyn projektiin kuten nykyinen typerä työajan seurantajärjestelmä edellyttää.

Oletko siis kenties joutunut tämän UPJ:n (Uusi PalkkausJärjestelmä) kurimukseen? Sitähän vastustettiin kovasti, ja sanottiin ettei se sovi yliopistoihin työn luonteen vuoksi. Aikaa menee muun muassa laitosten johtajilta täysin turhaan byrokratiaan (paradoksaalista sinänsä, että mallia on otettu yksityiseltä sektorilta, jonka pitäisi olla se unelma, kun taas julkinen sektori on se itse "byrokratia". :D)
 
Liukuva työaika ja leimauslaite käytössä. Käytännössä esimiehen kanssa sovittu, että olen töissä siinä 07:00-15:00 ja jos jotain tehtäviä jää rästiin/vikakeikkoja tms ilmenee, leimaan itseni kotona sisään koneelta ja teen hommia sen mitä tarpeelliseksi katson. Lapset ovat mulla paras työajankäytön hallinnan väline, ne kun on haettava hoidosta vaikka mikä olisi, joten työpaikalle ei voi jäädä iltoja viettämään. Ylimenevät tunnit saadaan pitää ns.liukumavapaina.
 
Oletko siis kenties joutunut tämän UPJ:n (Uusi PalkkausJärjestelmä) kurimukseen? Sitähän vastustettiin kovasti, ja sanottiin ettei se sovi yliopistoihin työn luonteen vuoksi. Aikaa menee muun muassa laitosten johtajilta täysin turhaan byrokratiaan (paradoksaalista sinänsä, että mallia on otettu yksityiseltä sektorilta, jonka pitäisi olla se unelma, kun taas julkinen sektori on se itse "byrokratia". :D)

Täällä yksi yliopistolainen, joka joutui työajanseurannan piiriin, vaikka teen puhtaasti virkatyötä enkä ole missään projektissa. Jollain taas ollut hauskaa tätä suunnitellessa... Onneksi kukaan meilläpäin ei ota systeemiä ylenpalttisen vakavasti. Kuka hemmetti jaksaa kirjata ylös jos tekee viisi minuuttia sitä ja kolme toista asiaa ja vaikkei lomista pidetäkään kirjaa, poissaolot pitäisi silti ilmoittaa järjestelmään x. Huoh. En aio ilmoittaa, mähän oon lomalla. :D

Yliopistolla siis käytössä kokonaistyöaika 1600h, jonka mukaan jokainen tekee virallisen työsuunnitelman, jossa tunnilleen lasketaan mihin aika menee (opetukset, hallintohommat, tutkimus...). Lomaa pidetään vähän oman mielen mukaan silloin, kun aikaa on. Edit: työaikaa ei siis varsinaisesti ole, mikä on mun mielestä hieno juttu - suurin osa ihmisistä silti tekee säännöllistä työpäivää. Joskus venyy illalla myöhempään illalla ja vastaavasti aina aamuisin ei oo niin kiirus töihin.
 
ELLI-leimauslaite ja RFID-läpyskä avaimenperänä. Menen joskus aamulla ja lähden joskus iltapäivällä, eli milloin huvittaa. Ja palkka sen mukaan.
 
Täysin liukuva työaika, menee välillä 16 tuntisia päiviä ja sitten taas pidän vapaata mahdollisuuksien mukaan / otan rahana.... ei tarvi tulla töihin kello seitsämältä, töitä saa painaa niin paljon kun haluaa ja periatteessa mihin aikaan tahansa.... puhelimen kanssa tosin olen naimisissa vapaillakin, kun asiakkaat soittaa.... perheyritys, niin ei kauheasti viitsi olla pois. Välillä tuntuu tosin, että tulee tehtyä helvetisti töitä ja otettua vastuuta ihan vaan velvollisuuden takia... :jahas:

ps. Jos olisin jollain toisella töissä, niin tekisin varmasti 8 - 16 ja en yhtään enempää, mutta kun.... :lol2:
 
40h/vko, liukuva työaika. Leimauslaite käytössä, mutta vain kulunvalvonnan vuoksi eli nähdään onko joku talossa vai ei. Nyrkkisääntönä on, että henkilön pitäisi olla tavoitettavissa työpaikalta 9.00-15.00. Tehdyt tunnit merkkaillaan sitten projektikohtaisesti viikkoraporttiin. Sisääntehdyt tunnit saa pitää vapaana tai ottaa palkkana 1:1. Ylitöinä tehdyt työt sovitaan sitten erikseen ja niistä asianmukainen korvaus. Tälläinen rytmi sopii itselle ihan hyvin vaikka tehdäänkin 40-tuntista työviikkoa 37½:n sijaan. Ei se puolituntinen päivässä tunnu juurikaan ja kertyypähän sitten pekkasia.
 
Back
Ylös Bottom