Työaikajoustoista

Liittynyt
27.3.2006
Viestejä
22
Minkälaisia kokemuksia eri aloilla työaikajoustoista? Kuinka työnantajasi on suhtautunut vaikkapa ehdotukseen työajan lyhentämisestä? Vanhempainvapaat, osa-aikasairaseläkkeet, yms ovat tietysti oma lukunsa. Itse työskentelen julkisella sektorilla asiantuntijatyössä ja suunnitelmissa piakkoin nostaa "kissa pöydälle", sillä toiveissani siintää lyhyempi (30h, nyt 36,25h) työviikko pienemmällä palkalla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omalla työpaikalla olen työnantajan edustajana päättämässä myös näistä asioista. Itse suhtaudun positiivisesti joustoihin, edellyttäen että joustoa löytyy myös toisinpäin eli kitisemättä tehdään pidempää päivää tarvittaessa. Meillä on käytössä oma työnajan suunnittelu eli kukin voi tietyissä raameissa suunnitella oman päivänsä tehtävien ja omien menojen pohjalta. Lisäksi lomarahoja on saanut ottaa vapaana, palkatonta vapaata tarvittaessa ja tehdä lyhyempiä työpäiviä. Lähtökohtana kuitenkin on ollut se että työnkuvan vaatimat tehtävät eivät saa kärsiä ja muita poissaolo ei saa kuormittaa. Vaimo puolestaan on julkisella puolella asiantuntijana saa saa aika hyvin palkatonta, lyhyempiä päiviä ja juuri nyt vuorotteluvapaata.

Eli itsellä on hyvät kokemukset. Uskon että jos pystyy työnantajalle perustelemaan asiansa siten että työt hoituvat edelleen ym ym niin tuskin vastustusta tulee.
 
Oon töissä isossa metalliteollisuuskonsernissa, jossa on erittäin paljon osa-aikaisia opiskelijoita ja muita jotka tekevät erikoisemman pituista päivää. Näihin suhtaudutaan varsin hyvin. Kaikilla toimihenkilöillä on liukuva työaika ja osa-aikaiseen sopimukseen saa vaihtaa, jos tahtoo. Jotenkin on tajuttu että ihmisillä on erilaisia tilanteita ja kun työpaikka mahdollistaa joustamisen niin sitten voidaan ihan aidosti neuvotella töiden hoitamisesta myös kun työpaikalla on kiirettä.
 
Eikös tuollainen työajan lyhentäminen (ja palkan pienennys samassa suhteessa) tarkoita nimenomaan sitä, että niitä töitä tehdään sitten vastaava määrä vähemmän ja väkisinki ne siirtyy jonkun toisen tehtäväksi? Eli käsitin Jambon tarkoittavan tuossa tilapäisiä tarpeita joustaa työajoissa, niitä nyt voi olla sen miljoona syytä. Itselläki on nyt tällainen syy päällä. Vaimolla TODELLA paha tulehdys selässä. Ehdoton kielto nostaa mitään. Ei siis nyt ainakaan viikkoon voi olla 3 ja 5 vuotiaiden villien poikiemme kanssa kotona. Mun on siis kikkailtava työvuoroilla ja ajoilla jotta pystytään hoitamaan homma hanksaa. Ei ollut ongelmia järjestää tätä, mutta tosiaan vastavuoroisesti jään itsekin töihin jos tarpeen. Just inventaaripäivänä tein 12 tuntisen ja pidän nuot ylimääräiset neljä tuntia nyt tässä rytinässä vapaana. Tämä ei ollut ennalta suunniteltu, kun tuo tulehdus tuli vasta inventaarion jälkeen ilmi. Mutta sattuipa soviasti yksiin.

Lyhyempi työpäivä toimii jos niitä töitä saa siirrettyä toiselle. Jos ei saa niin se sitten kostautuu järjettömällä työtahdilla tai sillä että ne päivät venyy kuitenkin normaalin mittaisiksi.
 
Totuuden nimissä ainakin julkisella puolella on semmoisia virkoja, joissa saa työpäiväänsä täyttää monenlaisella näennäistyöntekemisellä. Vaikea nähdä keneltä on poissa, jos sen ajan lunastaa itselleen työnantajalta...
 
Totuuden nimissä ainakin julkisella puolella on semmoisia virkoja, joissa saa työpäiväänsä täyttää monenlaisella näennäistyöntekemisellä. Vaikea nähdä keneltä on poissa, jos sen ajan lunastaa itselleen työnantajalta...

Tätä itse osaltaan ajoin takaa. Harvassa työpaikassa myöskään sykähdellään joka päivä koko työpäivän ajan kuukaudesta toiseen. Löytyy niitä sesongin mukaisia vaihteluita joita voi hyödyntää ottamalla vaikka lyhempää päivää.

Jostain luin/katsoin (?) jonku aikaa sitten että kun oli tutkittu tuottavuutta työpaikoilla niin työajan pidentäminen ei ollut lisännyt tuottavuuta vaan sitten oli sitä lisäaikaa alettu ikäänkuin "kuluttamaan" ja taas maltillinen työajan lyhennys oli lisännyt tuottavuutta, jos nyt muistan oikein.
 
Back
Ylös Bottom