SUPERCARB 1kg -40%

Tuskallisen hidas aineenvaihdunta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Annamoi
  • Aloitettu Aloitettu
Tein nyt uuden ketjun sivuuttaen kilpirauhasen vajaatoimintaa, toivottavasti täältä löytyisi ihmisiä ketkä osais tsempata.
Mä sain vajis diagnoosin huhtikuussa ja luulin sen auttavan mun hitaaseen aineenvaihduntaan (sisters you know it..).
Oon käyny salilla nyt aktiivisesti sen 3x viikossa ja satunnaisesti muutama tunnin lenkki viikossa helmikuusta asti. Mulla oli personal trainer koko kevään ajan ja mulle tehtiin ruokavalio jota oon noudattanut noin 80% sieltä helmikuusta asti. Välillä orjallisesti ja nyt vähän lepsummin. Eli toisinsanoen oon ollut 1800kcal dieetilla puolisen vuotta ja siltikään mun ongelmakohta eli vatsa ei juurikaan pienene. Lihasta on kyllä tullut melkeimpä jokapaikkaan ihan kivasti mutta rasva palaa niin saakelin hitaasti että turhauttaa. Olen 162-65 mitoiltani ja tahtoisin kiristää ainakin sen 5kg pois.

Mitä keinoja on vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja millähän ton pömpön saa pois!? Onhan tässä tietysti 10kk aikaa ensi kesään mutta jotenkin viikosta toiseen turhauttaa dieetata vähillä hiilareilla ja kaloreilla kun "mitään" ei tapahdu. Hyvä jos ahkeralla treenillä ja liikkumisella lähtee 100-200g viikossa ja sekin kovan työn takana. En stressaa juuri nyt kireästä kropasta koska petyin siihen unelmaan kun toivomani kevätkaristus ei tuottanut tulosta kun vaivaiset 2kg 4kuukaudessa. Olen toisaalta kyllä kokoajan menossa unelmakroppaani kohden eli näkyviä lihaksia haetaan mutta tuo rasvaprosentti se vain vaivaa..

Täytyyks mun vaan urheasti jatkaa tätä nälkädieettiä "turhaan" vielä 10kk toivoen että jonain päivänä vielä karistan kiloni pois vai mitähän keinoja tässä pitäis keksiä..

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
onko sun kilppariarvot korjaantunu lääkityksellä? aika pieneltä kuulostaa toi 1800 kcal?ootko kokeillu syödä enempää jos se boostais aineenvaihduntaa? juotko vettä minkä verran? mulla todettii kans vajis mut lääkkeet ei tehoa ja mahassa on ylimäärästä,vatsaan kerty oikeestaa heti kaikki mitä tulikin. mä en edes kuvittele laihduttavani ku on näi vähä aikaa lääkityksen alottamisesta sillä en haluu sekottaa kroppaa yhtään enempää :) mitä oon kuullu ni voi mennä jopa vuosi ennenkuin aineenvaihdubta alkaa pelittää normaalisti tyroksiinin alotuksesta..

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Myös mun mielestä kalorimäärä kuulostaa vähältä. Jos sulla on kilpparin takia hidastunut aineenvaihdunta ja siihen päälle pitkään (ilman tuloksia) jatkunut dieetti, niin se kyllä hidastaa aineenvaihduntaa entisestään. Mun mielestä se kuvaa tilannetta aika hyvin, että oot omien sanojen mukaan nälkädieetillä, mutta silti paino ei tipuu. Todennäköisesti tuota jatkamalla ajat kropan vain pahempaan jamaan, joten komppaan kyllä edellistä ja sanon että lisää ruokaa kehiin.Tsekkaa hiilareiden lisäksi myös rasvan saanti, tuleehan sitä ainakin se 1g/kg/pv?

Kiitos vastauksista!
Mietin myös itsekin tuota ruoan lisäämistä kun ei tällä nykyselläkään tunnu olevan mitään myötävaikutuksia. Lääkityksen aloittamisesta meni joku kuukausi kun se alko tippumaan hitaasti, 0.5kg kahdessa viikossa suurinpiirtein ja välillä ei ollenkaan. Ja nyt siis taas pysähtynyt. Vettä tulee juotua sen 3litraa minkä pystyy, työpäivän aikana hyvin vaikea juoda oikein mitään koska teen työkseni kotihoitoa ja vessaan ei pääse silloin kun tarvis.
Mikä olis teijän mielestä sellanen sopiva ylläpito kalorimäärä ja hiilarimäärä päivää kohden? 2000-2100kcal?

Edit// Lääkityksestä sen verran, oon käyny kahdesti lääkityksen saamisen jälkeen kontrolleissa, loppukuusta taas sen aika. Mielestäni annostus on nyt sopiva (100mikrogrammaa/pv) vaikka välillä tuntuukin että pitäis lisätä ehkä 1/4, kun vointi välillä heittelee.
Palautuuko tästä ikinä aineenvaihdunta normaalille tasolle vai pitääkö vaan hyväksyä että dieettaaminenkin on työn ja tuskan takana?

Viimeksi muokattu:
suosittelisin ainakin tonne 2000kcal kun teet vielä fyysistä liikkuvaa työtä. voi olla että enempikin olis hyvä :) aika henkilökohtasta miten toi aineenvaihdunta palautuu, osalla paino voi pudota tekemättä mitään kun lääkitys on kunnossa ja osalla se ei toimi niin. ajan kanssa sen varmaan huomaat :) mutta tosissaan kannattaa antaa kropalle nyt ravintoa riittävästi, myös hiilaria ehdottomasti ja lepoa myös.

Tuo tarpeellinen kalorimäärä on niin yksilöllinen juttu, että siitä on vaikea antaa mitään suoraa ohjetta. Mä sanoisin, että nosta heti siihen 2000kcal ja jatka nostoa esim 100kcal viikon tai kahden välein niin kauan kuin paino ei nouse (toki alkuun voi tulla kilo lisää pelkästään siitä, että syö enemmän hiilaria = kroppaan sitoutuu enemmän vettä, eli sitä ei kannata säikähtää). Aineenvaihduntaa pystyy kouluttamaan, ja sulla tosiaan on fyysinen työ ja kovat treenit, niin ylläpitokalorit vois helposti olla jopa 2500-2700, mutta missään nimessä tuollaisiin määriin ei kannata heti nostaa.

Tää nyt on näin yleiseltä kantilta, kilpparipuoleen saa tietävämmät ottaa kantaa :)

(Mulla myös vajis. Oon ollu n. 4 vuotta lääkityksellä ja vajaan pari vuotta olo on ollut normaali ja homma myös liikunnan saralla toimii)

Nyt ehdottomasti vajiksen ehdoilla eli alkuun ei missään tapauksessa dieettiä. Anna elimistön toipua ja löytää tasapaino. SItten kun olet saanut lääkityksen tasapainoon ja olon muuten normaaliksi on aika miettiä rasvanpolttoa ja dieettejä. Elimistö on kuitenkin tavallaan stressitilassa eikä sitä kannata nyt ärsyttää. Tsemppiä & kärsivällisyyttä!

Suositut

Back
Ylös Bottom