• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Turvakengät

Eli mitkä olisi parhaat turvakengät?
Seuravaavat ominaisuudet pitäisi ainakin löytyä.

- Kevyt!
- Turvakärki
- Naulanastumissuoja

Paria eri mallia olen jo käynyt Sieviltä ja Jalakselta kokeilemassa mutta vähän painavilta ja jäykiltä tuntuivat kalleimmatkin mallit, tietty turvaominaisuudet yleensä vähän poistaa mukavuutta.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Sievin jotkut hyvät kengät ostin poistomyynnistä. 140e lähtöhinta, taisi jäädä jotain 60e hintaa. Aivan paskat, jalat kipeenä jos noita tunninkin pitää jaloissa.

Eli mitkä olisi parhaat turvakengät?
Seuravaavat ominaisuudet pitäisi ainakin löytyä.

- Kevyt!
- Turvakärki
- Naulanastumissuoja

Paria eri mallia olen jo käynyt Sieviltä ja Jalakselta kokeilemassa mutta vähän painavilta ja jäykiltä tuntuivat kalleimmatkin mallit, tietty turvaominaisuudet yleensä vähän poistaa mukavuutta.
Itellä parhaat turvakengät on ollu CATin tekemät, omaan jalkaan ainakin passasivat paremmin kuin vastaavat sievit/jalakset ja ehkä aavistuksen kevyemmätkin olivat.... Tokihan turvakengät on sitten erilaiset jalassa kuin tennarit eli painavat jonkin verran eivätkä suju välttämättä joka suuntaan yhtä hyvin...

Itellä parhaat turvakengät on ollu CATin tekemät, omaan jalkaan ainakin passasivat paremmin kuin vastaavat sievit/jalakset ja ehkä aavistuksen kevyemmätkin olivat.... Tokihan turvakengät on sitten erilaiset jalassa kuin tennarit eli painavat jonkin verran eivätkä suju välttämättä joka suuntaan yhtä hyvin...
CAT:in kengät on kyllä tyylikkäitä mutta itselle liian leveitä, ainakin ne joita olen kokeillut. Tosiaan yllättävän painavia oli kevyeinä mainostetut mallitkin. Kun 8h noita töissä käyttää niin sillä on jo vähän väliä mitä jalassa on.

Seuraavaksi voisi käydä kokeilemassa Jalaksen Exalter. Pitäisi olla markkinoiden kevein malli.

Tällä hetkellä on tämmöiset: http://www.wildshoe.fi/product_details.php?p=82
Ja sitä ennen oli tämmöiset: http://www.wildshoe.fi/product_details.php?p=74

Molemmat ovat tosi tukevia eikä ainakaan ole vaaraa että nilkka pyörähtää. Ensimmäinen vaihtoehto sopii minulle paremmin sillä teen betoni hommia ja niillä kärsii hyvin kävellä betonissa. Molemmat ovat kyllä melko painavia, mutta se ei minua ainakaan ole haitannut.
Riippuu paljon mitä töitä tekee sen mukaan kannattaa minun mielestä valita kengät.

Jalaksen offroadit on parhaat, vaikka ei ole kevyimmästä päästä. Ihan normi maihareitten painoiset ja on perhanan mukavat, suojaavat ja kestävät. En kyllä tajua miks haluat ultrakevyet turvakengät? Eihän noiden painossa ole kovinkaan paljon eroa vrt. normilenkkareihin kunhan kärki on alumiinia tai komposiittia eikä terästä. Kyllä mulla ainakin sähkärin duunissa on noi offroadit menny ja myös monza sportit ne on kanssa hyvät. Ei oo ollu jalat kipeenä kunhan on kävelly niillä viikon, että ovat muovautuneet jalkaan.

Tällä hetkellä on tämmöiset: http://www.wildshoe.fi/product_details.php?p=82
Ja sitä ennen oli tämmöiset: http://www.wildshoe.fi/product_details.php?p=74

Molemmat ovat tosi tukevia eikä ainakaan ole vaaraa että nilkka pyörähtää. Ensimmäinen vaihtoehto sopii minulle paremmin sillä teen betoni hommia ja niillä kärsii hyvin kävellä betonissa. Molemmat ovat kyllä melko painavia, mutta se ei minua ainakaan ole haitannut.
Riippuu paljon mitä töitä tekee sen mukaan kannattaa minun mielestä valita kengät.
Aivan, eli rakenusalaan liittyviin töihin ainakin itse haen kenkiä. Osa työkohteista ulkona eli saatta olla, että varrelliset täytyy ottaa.

Jalaksen offroadit on parhaat, vaikka ei ole kevyimmästä päästä. Ihan normi maihareitten painoiset ja on perhanan mukavat, suojaavat ja kestävät. En kyllä tajua miks haluat ultrakevyet turvakengät? Eihän noiden painossa ole kovinkaan paljon eroa vrt. normilenkkareihin kunhan kärki on alumiinia tai komposiittia eikä terästä. Kyllä mulla ainakin sähkärin duunissa on noi offroadit menny ja myös monza sportit ne on kanssa hyvät. Ei oo ollu jalat kipeenä kunhan on kävelly niillä viikon, että ovat muovautuneet jalkaan.

Kevyet koska kävelin vuoden työnantajan tarjoamissa suht painavissa, huonosti istuvissa halpiskengissä ja se sai riittää, tosin nykyisessä työssä ei tule aivan niin paljon käveltyä. Kyllä mä väitän, että turvalenkkarit/kengät on selkeästi painavemmat kuin normilenkkarit vaikka lähes kaikissa taitaa olla nykyään kärki komposiittia tai alumiinia mutta tuo paino nyt on on vaan yksi ominaisuus.

Mulla on ollut jalaksen kengät ja piti olla kaikki mahdolliset suojat ja ominaisuudet. Sekä ilmatyynyä/kiertotukea jne mutta kun olin niitä pitänyt noin 2kk töissä niin jalat meni aivan helvetin kipees ja kun sitten asiaa ihmettelin ääneen niin kaikki meillä firmassa jotka olivat hankkineet samat kengät sekä sitä kevyempää versiota olivat huomanneet että jalat kipeytyvät. Sitten kun selviteltiin asiaa niin selvisi että kun niihin ostaa viellä sellaiset tukevat/muotoilut pohjalliset joissa ei viellä erillinen kantavaimennus niin ei kipeydy jalat. No ei kipeydy nyt tuolla paketilla mutta jalat hikoavat pirusti nyt tuollla pohjallisella ja olen kokeillut graftin,segerin jne sukkia.
Itselläni olisi vaatimuksena kevyt,gore-tex ja sellainen "kävelykenkä" malli ei mitään maiharia.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Tuo on aina ongelma jos pitää olla naulaanastumissuoja ja kevyt. Nuo kun ei oikein samaan lauseeseen tahdo sopia.

Omat kokemukset rajoittuu Jalakseen ja Sieviin ja molemmat ihan hyviä kenkiä. Jos joutuu oleen ulkona pakkasella, niin sisällä kyllä takuulla hikoaa jalat. Ainakin itsellä. Viimevuonna joutu vielä säätään sisällä ja ulkona omassa duunissa, joten oli kahdet kengät. Pidemmillä ulkokeikoilla varrelliset "talvikengät" jalkaan ja sisällä sitten tällaiset avomallisemmat. Tosin en tartte naulaanastumissuojaa. Silleen kyllä tredi kiinnostaa kun pitää varmaan jotkut naulaanastumissuojalla varustetut hankkia omalle raksalle. Yhdet vanhemmat saappaat ois, nuo vaan on melko kuumat jos pitkään on sisähommissa.

Aivan, eli rakenusalaan liittyviin töihin ainakin itse haen kenkiä. Osa työkohteista ulkona eli saatta olla, että varrelliset täytyy ottaa.

Kevyet koska kävelin vuoden työnantajan tarjoamissa suht painavissa, huonosti istuvissa halpiskengissä ja se sai riittää, tosin nykyisessä työssä ei tule aivan niin paljon käveltyä. Kyllä mä väitän, että turvalenkkarit/kengät on selkeästi painavemmat kuin normilenkkarit vaikka lähes kaikissa taitaa olla nykyään kärki komposiittia tai alumiinia mutta tuo paino nyt on on vaan yksi ominaisuus.
Kenties avainsana tuossakin oli huonosti istuvat, varmasti vähän jokaisella kipeytyy jalat josseivät sovi omaan jalkaan, se paino ei niinkään ole ratkaiseva (esim. metsurin saappaat painavat hemmetisti enemmän kuin turvakengät muttei niissä jalat kipeydy).... Sievillä on myös hyviä geelipohjia työkenkiin jotka kanssa lisää mukavuutta huomattavasti...

Itsellä on tosiaan ollut raksalla jalaksia, sieviä ja CATteja, kaikki aikalailla samanpainosia mutta osa paremman ja osa huonomman mallisia...

Kenties avainsana tuossakin oli huonosti istuvat, varmasti vähän jokaisella kipeytyy jalat josseivät sovi omaan jalkaan
Asiantunteva myyjä osaa myydä/suositella oikealla lestillä olevia kenkiä. Omasta kokemuksesta/myynnistä voin sanoa, että meistä suomalaisista ainakin 80% tarvitsee xl-lestisen kengän.

Kaupunki
pks
Tuo on aina ongelma jos pitää olla naulaanastumissuoja ja kevyt. Nuo kun ei oikein samaan lauseeseen tahdo sopia.

Omat kokemukset rajoittuu Jalakseen ja Sieviin ja molemmat ihan hyviä kenkiä. Jos joutuu oleen ulkona pakkasella, niin sisällä kyllä takuulla hikoaa jalat. Ainakin itsellä. Viimevuonna joutu vielä säätään sisällä ja ulkona omassa duunissa, joten oli kahdet kengät. Pidemmillä ulkokeikoilla varrelliset "talvikengät" jalkaan ja sisällä sitten tällaiset avomallisemmat. Tosin en tartte naulaanastumissuojaa. Silleen kyllä tredi kiinnostaa kun pitää varmaan jotkut naulaanastumissuojalla varustetut hankkia omalle raksalle. Yhdet vanhemmat saappaat ois, nuo vaan on melko kuumat jos pitkään on sisähommissa.
Itsellä kans sievin solid XL+ S3 ja hyvin toimii myös lyhyehköllä kävelyllä ja pitää tietenkin jäisellä.

Sen mitä itse olen tuumannut, niin tuollaiset turvakengät, missä on jotain pehmikkeitä ja etenkin lämpöeristeitä, ovat helvetistä. Hiostavat, ovat pehmeitä ja jalka ei muovaannu niihin (kenkähän muovaantuu kyllä hieman jalkaan, poislukien ne suojaosat).

Parhaiten on toiminut esim. Jalaksen Jupiter (en tiedä saako tätä mallia enää), joka on lähes pelkkä karu maihari, jossa on suojat. Yksinkertainen, siisti, hiostamaton. Kylmillä keleillä näihin mahtuu hyvin saapassukka (ei siis villasukka eikä tennissukka, vaan villa-keinokuituseossukka. yleensä hiivatin kestäviä, lämpimät myös märkinä villan ansiosta, kuivuvat nopeasti, paksuhkot ja pehmentävät).

Ylläkin tais olla mainintaa, että miksi kevyet.. Itsekin pörrään rakennuksilla, ja en kyllä ole mitään eroa huomannut, on jalassa sitten jupiterit, raskaammat talvimallit, tai kesäsandaalit, kun ravailee isoimmillaan 25000 neliön mökeissä ympäriämpäri ylös ja alas. Mitä niissä nyt sitten olisi eroa, 100-200g? enemmän merkkaa onko ruuvimeisseli taskussa vai ei. Paljon, PALJON tärkeämpää on, että kenkä istuu jalkaan ja on riittävän iso, että turvotessaan iltapäivää kohti jalalla on tilaa eikä popo ala puristaa, hiertää, tai muutenvaan *tuttaa.