Tulehtunut akillesjänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Amerikkalaista jalkapalloa ja punttisalia on tullut nyt yhdisteltyä kahden kuukauden verran, mistä tuloksena on ilmennyt uudenlainen este harjoitteluun.

Oikean jalan akillesjänne on siis tulehtunut. Aristaa ja särkee levossa, sekä erityisesti kovemman rasituksen jälkeen. Minkälaisilla tavoilla tuota tulisi palautella toimintakuntoon?

Pidin kovemmasta juoksemisesta parin viikon tauon ja tänään revin ensinmäistä kertaa tosissani treeneissä ja särkyä on selkeästi havaittavissa. En vain osaa erottaa onko se tervettä vai epätervettä särkyä.

Lepuutat ja venytät sitä nyt kunnolla (niin kauan että se paranee, voi mennä kuukausiakin), ennenkuin se menee poikki..

Mulla oli vuosia sitte ongelmia molempien jalkojen kanssa, ihan älyttömän vittumainen vaiva. Sillon mulle ainaki neuvottiin kylmähoitoa/jääpalahierontaa ja siihen päälle venyttelyä, sen jälkeen ku käsitelty jänne on taas lämmenny.

Itsellä meni puolisen vuotta tulehtuneen akillesjänteen paranemiseen. En alkuun jotenkin tajunnut koko vaivaa ennen kuin se kipeytyi säännöllisesti juoksusta yms. Yritin pitää viikon tai parin taukoa muutaman kerran, mut ei ne mitään auttanut.

Sitten jätin juoksut ja jumpat ja siirryin salille. Alkuun ei voinut tehdä jalkatreeniäkään, otin sen sitten myöhemmin mukaan. Jumppasin jänteitä ahkerasti jonkun netistä poimitun kuntoutusoppaan liikkeillä ja venyttelin jänteitä ja pohkeita. Jossain vaiheessa siirryin tekemään lämmittelyt soutulaitteen/crossarin/pyörän sijaan juoksumatolla ja nostin rasituksen kestoa pikkuhiljaa, kun nilkka ei oireillut. Lopulta pääsin taas lenkkeileen, hyppimään yms, eikä vaiva ole onneksi uusiutunut. Epäilen, että jumiset pohkeet edesautto tulehdusta, joten niitä venyttelen nykyäänkin melko tunnollisesti.

On kyllä varsin vittumainen vaiva, tsemppiä ja malttia paranteluun! Mun oli helppo motivoitua, kun läheisellä on katkennut akillesjänne ja on saanut seurata sivusta sitä edeltävää ja jälkeistä aikaa...

Latest posts

Back
Ylös Bottom