Kävin terveydenhoitajalla näyttämässä jalkojani, joissa isot verisuonet pullottavat kuin helminauha sisäreidestä polven ulkosivun kautta säärtä alas. Jalat eivät ole kipeät, mutta näyttävät pahalta. Nämä ovat siis laskimoita, joihin veri jumittuu eikä kierrä kunnolla takaisin sydämeen. Sain ohjeita ja niiden mukaan pitää istua jalat mahdollisimman ojennettuina, suihkuttaa kylmällä vedellä, nostaa jalkoja ylös ja liikutella sekä sivellä Hirudoid Fortea. Näin olen toiminut ja tosiaan siitä laskimot silottuvat ihan sileiksi niin ettei mitään kohoumia tunnu ainakin hetkeksi - kohoumat nousevat hyvin nopeasti kun nousee ylös ja lähtee liikkeelle ja ovat pahimmillaan kun on harrastanut liikuntaa, iltaisin, helteellä (tosin tätä on ollut koko talvenkin), muuten tulevat ja menevät pitkin päivää. Olen alle kolmenkymmenen, en polta, ylipainoa pari kiloa korkeintaan, liikun noin 5 kertaa viikossa (kävely-hölkkälenkkejä, joista nyt tulee taukoa penikkataudin takia, kuntosalia 2xvko ja rasvanpolttojumppaa) ja syön terveellisesti eli ainoat riskitekijät ovat se, että istun paljon (ja tähän asti AINA jalat joko toinen toisen päällä tai jalat ristissä tuolilla, nyt pitää opetella siitä pois), sekä huonot perintötekijät: suvussa riittää sydän- ja verisuonitauteja ja suonikohjuja.
Mutta kun ohjeissani sanotaan myös, että raskaiden painojen nostaminen ja painoharjoittelu on pahaksi tukkoisille laskimoille. Olen käynyt puntteja nostelemassa pari kuukautta (esim. maastaveto 65 kg eli isoista painoista ei ole kysymys). Onko tietoa miten vaarallista tämä on? En halua ottaa riskejä kun on isojen verisuonien tukkeutumisesta kysymys.
Mutta kun ohjeissani sanotaan myös, että raskaiden painojen nostaminen ja painoharjoittelu on pahaksi tukkoisille laskimoille. Olen käynyt puntteja nostelemassa pari kuukautta (esim. maastaveto 65 kg eli isoista painoista ei ole kysymys). Onko tietoa miten vaarallista tämä on? En halua ottaa riskejä kun on isojen verisuonien tukkeutumisesta kysymys.