• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Treenitavoitteet

Liittynyt
15.4.2003
Viestejä
108
Ikä
42
Tärkein asia mielestäni salitreenauksessa kunnollisen ohjelman ohella on tavoitteiden määrittely: mihin tuolla ohjelmallaan tarkalleen pyrkii.

Itse olen aloittelija salilla ja minua kiinnostavat eniten nostetut kilomäärät, ei niinkään lihasten koon mittailu. Lihasmassaahan sitäpaitsi tulee pakostikin jos voimat kasvavat.
Poikkeuksena tästä ovat vatsat, niissä kiinnostaa eniten ulkonäkö eikä esimerkiksi se kuinka suurella lisäpainolla saa istumaannousuja tehtyä.

Olen sen verran realistinen että tiedän ettei minusta tule kehonrakentajaa eikä voimannostajaa enkä tuskin koskaan tule osallistumaan mihinkään kilpailuihin. Lisäksi tajuan sen, että tuloksia ei pysty parantamaan ikuisesti treenasipa miten kovaa tahansa.

Siksipä olenkin ajatellut, että olisi hauska saavuttaa perusliikkeissä suhteellisen nopeasti tietyt tulokset ja pystyä sitten pitämään niitä samoina mahdollisimman pitkään, esim. 30-40 vuotta.

Nyt ovat tulokset perusliikkeissä seuraavat:
- penkkipunnerrus 10 x 75 kg
- jalkakyykky 10 x 75 kg
- maastaveto 10 x 100 kg
- pystypunnerrus niskan takaa tangolla 10 x 45 kg
- hauiskääntö seisten tangolla 10 x 35 kg

Mitkä voisivat olla realistiset tavoitteet jos niiden haluaisi pysyvän vanhaksi ukoksi asti. Nyt on ikää 25 vuotta, pituutta 180 cm ja painoa vähän yli 80 kg (josta ehkä 5 kg läskiä). Kannattaisiko tietyt tulostavoitteet asettaa näiden lisäksi vielä jollekin muulle liikkeelle.

Tällä hetkellä treenaan 4 kertaa viikossa 4-jakoisella ohjelmalla ja aikaa kuluu joka kerta noin 1 h 30 min johon tietysti suihkut, saunat ja treenimatkat tulevat vielä päälle. Sekin on tavoitetuloksiaan miettiessä hyvä ottaa huomioon että koko ikää ei välttämättä ole aikaa treenata näin paljon vaikka into säilyisikin.
 
Liittynyt
19.1.2003
Viestejä
1 265
Originally posted by jjylonen
painoa vähän yli 80 kg (josta ehkä 5 kg läskiä)
Miten sä voit jotain tällästä määritellä, ellet tiedä rasvaprosenttias? Tiedoksesi se olisi noin 6% eli olisit aika saatanan tiukassa kunnossa. Vituttaa niin ku jotku 90 kiloset kaverit (läskit) sanoo jotain et "joo, ehkä täs on tollaset 5-10 kiloa läskiä...blaablaa.." En tietenkään voi tietää vaikka olisit kuinka tiukassa kunnossa, mutta jos rasvaprosenttisi olisi todella 6 ja painat 80 kiloa niin ehkä tulokset ois hieman enemmän kuin

"- penkkipunnerrus 10 x 75 kg
- jalkakyykky 10 x 75 kg
- maastaveto 10 x 100 kg
- pystypunnerrus niskan takaa tangolla 10 x 45 kg
- hauiskääntö seisten tangolla 10 x 35 kg"
 
Liittynyt
8.6.2003
Viestejä
51
Ikä
30
Vähän niinku Tony Halme jonka rasva% on 10 :D :D
 
Liittynyt
2.2.2003
Viestejä
888
Ikä
38
Voi yksinkertaisesti sanoa, että penkkipunnerrus 1.5 kertaa omapaino on aika OK tulos. Jalkakyykky ja maastaveto voisi tyypillisesti olla noin 2 kertaa omapainon. Jos tulokset ovat yli näitä mainittuja niin menee se enemmän urheilun kuin terveyden piikkiin. Toki saa tulokset olla myös alle, etenkin kun on ikää hieman... Tärkeämpi IMHO kuin tulokset kiloissa on kyllä liikkuvuus ja suoritusten puhtaus, sekä tietenkin tekniikka.
 
Ylös