Treenipäiväkirja

Hei kiinnostaisi tietää minkälaisia muistiinpanoja teette treeneistänne. Mulla oli itellä jossain vaiheessa käytössä vihko, jonne kirjasin kaiken liikkumisen. Haluisin taas aloittaa kirjanpidon...pohdiskelin vaan, että minkälainen tsydeemi ois käytännöllisin. Oisko se valmiiksi sarakkeisiin jaettu sivu, johon omaan sarakkeeseen tiedot esim. juoksulenkistä, puntista, fillaroinnista. Toisaalta haluaisn myös seurata punttiharjoittelua, ja toistojen ja painojen määrää/kehitystä.

Taukoa on tullu pidettyä punttitreenaamisesta jonkin aikaa ja muutenkin olen liikkunut huomattavasti vähemmän kuin ennen. Nyt innostus on taas suuri, mutta haluisin seurata kehittymistäni, vinkkejä!?!

Kiittooos. :)

Treenipäiväkirjan pitäminen on tosi hyvä juttu! Minusta on kiva seurata omaa kehitystä sen avulla! Yleensä täytyy vaan pitää siitä kiinni, et kirjaa jutut ylös heti treenin jälkeen...muuten laiskuus iskee ja unohtaa kaiken tekemänsä.

Tässä mun esimerkki: teen vaikka 3 sarjaa jalkakyykkyä. Ensimmäisessä sarjassa 15, toisessa 10 ja kolmannessa 8 toistoa. Painot olisivat vaikka 1. 75kg, 2. 80 kg ja 3. 90 kg

Merkkaan ne vihkoon näin...

5*15-10-8 jalkakyykky (75-80-90 kg)

Tietenkin merkkaan alkuun päivämäärän ja loppuun millaisella fiiliksellä treeni kulki :thumbs:

esimerkki vaikka aerobisesta päivästä:

klo 17-18 fat spinning, syke 120-145 tms...

Mä yritän seurata access tietokannan avulla. Siihen laitan ensin treenin eli mitä olen tehnyt ja siitä yhteyden kehitykseen eli missä on painot ja sen sellaiset.
Vihon kanssa menisi turhan vaikeaksi...

Mulla on puntilla harjoitusohjelma, jossa sarakkeet painoille ja toistoille. Merkkaan heti tehtyäni sekä pulssaa/miinusta sen mukaan miten meni. Siitä on sitten kätevä katsoa seuraavalla kerralla painot niin, että nousujohtoisuus säilyy.

Mulla on sykemittari aina päällä, sekä puntilla että spinningissä (tms.). Sykemittarilta siirrän tiedot sitten Polarin harjoituspäiväkirjaan, johon merkkaan myös painon päivittäin.

Kyllä treenitietojen merkkaaminen muistiin on ihan ehdotonta. :)

Mie olen jo kymmenisen vuotta pitänyt kirjaa treeneistäni. Tavallinen vihko kelpaa. Vasemmalle teen kapean sarakkeen, johon merkkaan päivän (SU 12/10). Keskellä on laaja palsta, johon raapustan tekemiseni, nykyisin myös miten vedin alkuverran (5 min pyörä, tanko, 30 kg, 40 kg) Sitten sen alapuolelle alan merkkaamaan tyyliin: rinnallev. 8 x 3 x 60kg, ynnä muut. Äärimmäisenä oikealla on vielä kapeahko alue, johon merkkailen tuntemuksia tai jotakin muuta, esim. jos on runsaat menkat. Se osa on nykyisin erilaisten smiley-pärstien kirjavoima. :) tarkoittaa, että meni oikein mukavasti. :D tarkoittaa suorastaan mahtavaa fiilistä. Joskus tuon virnistyksen kera ovat kulmat äkäisessä asennossa, merkkaa, että pitipä äristä, mutta olipas ihana polte. Sinne oikeaan laitaan kirjaan myös treenin keston 5 minsan tarkkuudella. Ai niin, tuleehan sinne myös palautustauon pituus, jos se on normaalista poikkeava tai muuten tärkeä. Pakkotoistot tulee myös kirjatuksi.

On muuten hauskaa lukea, miten on treenannut joku 5 - 10 vuotta sitten, ja miten treenipainot + enkat ovat kehittyneet. Vihon takasivulla on tilaa enkoille lähes kaikessa, mikä vain mieleen juolahtaa: penkki, mave, kuula, moukari, työntö, leuanveto, tikanheitto, etunojapunnerrus, saappaanheitto 38 ja 42 jne. vain muutamia mainitakseni.

Tääkin pitää päiväkirjaa tekemisistään. Punttitreenistä kirjaan liikkeet, sarjamäärät, toistomäärät, painot, treenin kokonaiskeston ja vielä "otsikoks" mitkä lihasryhmät on tehty tai muuta sellasta, joka tiiviisti ilmasee treenin sisällön. Aerobisen reenin ajan käytän sykemittaria ja merkkaan kirjaan kaiken mitä mittarista irti lähtee sekä lyhyen kuvauksen treenin sisällöstä tyyliin "pitkäkestoinen matalasykkeinen hölkkä".

Viikoittain teen lyhyen yhteenvedon treenimääristä, juoksukilometreistä yms. Ja vastaavia yhteenvetoja, kaavioita ja kehityksen seurantakäyriä voi tietysti tehdä taas kuukausittain ja vaikka vuosittain. Mä rakastan kaikkia diagrammeja ja taulukoita!! Ainakin jos kehitys näytää nousujohteiselta, niitä on mukava katsella.. ;) :lol2:

Myös tuollainen metrin mainitsema "hymiösektori" löytyy joka päivälle, eli lyhyt kommentti olosuhteista, fiiliksestä, treenin sujumisesta, poikkeuksellisesta treeniajankohdasta, huonoista unista, mahdollisista vammoista jne sekä nykyään yhä useammin yleiskuvaus koko hoidosta jollakin hymiöllä tai ties millä irvistyksellä :D
Suurin osa tuosta tiedosta on hyödytöntä, mutta monta kertaa jälkeen päin tarkastellessa nuo tiedot auttavat analysoimaan tapahtunutta tai tapahtumatta jäänyttä kehitystä. Ja kuten sanottu, mä olin tällänen käyräfriikki :)

:offtopic: Metri muuten, minkälaisia metrilukemia olet tuota lekaa viskonut?
-nimim. itsekin aikoinaan mörssäröinyt.. ;)

:offtopic: Kehtaanko kertoa? Taustatiedoksi, että olen vasta neljänkympin hujakoilla saanut pieneen päähäni alkaa moukaroida. Tein sen ilman apuja, pari vinkkiä olen joskus saanut. Vasta näinä päivinä olen saanut kaksi pyörähdystä jotenkin jullilleen. Viikontakainen enkkani on kahdella pyörähdyksellä tehty 32,51m. Yhdellä olen saanut 32,36m. Paljonkos sie? Odotan, että rutkasti enemmän.
(Aloitin moukaroinnin vasta kun ihastuin veteraanien SM-kisoista, siellä eritoten heitto-5-ottelusta. Pakko oli opetella.)

Joo, jotain tollasta mäkin olen joskus väsäillyt. Meinaa vaan välistä unohtua ottaa vihko mukaan...mun kun on pakko punttiksen pukkarissa viimeistään merkata tiedot ylös muuten unohdan ne onnellisesti.

Mutta hyviä vinkkejä, kiitos vaan. Erityisesti viikko-/kuukausitilastoinnille täytyy antaa lisää huomiota, jotta voi sitten laskea esim. viikon juoksukilometrit.

Eehkä kandeis alotella treenipäivis, voisi auttaa motivaation puutteessa huonoina hetkinä.. muistin varassa vaan oon pelaillu, ja senhän tietää mitä siitä seuraa .. :rolleyes: , mitään muista kun on tarvis.

Kun tulee sokeeksi omalle kehitykselleen, niin on joskus to-si vaikeaa motivoitua.. :(

Treenis on ihan must juttu:)

Itse teen ensiksi suunnitelman, yleensä muutaman viikon eteenpäin. Treenipäivät salille. Aerobisia en suunnittele, koska aamulenkkejä tulee niin extempore.Merkitsen kyllä ylös kaikki.

Treenivihkoon salilla laitan aina ylös sarjat, toistot ja painot; en vältsisti etukäteen, mutta treeni on kyllä käyty mielessä läpi ennen 'hoohetkeä'. Liikkeet on jo aikasemmin valittu.
Fiilikset sarjoista ja treenistä ja muut olosuhteet laitan kanssa muistiin, on sitten helppo valmistautua seuraavaan treeniin.

Ilman treenistä en kyllä pysyisi perässä, enkä muistais välttämättä edes viikko takaperin treeniä, halkopää siis tarvittee muistinvirkistystä:).

Mitenkähän saisin liitettyä tähän tekemäni "päiväkirjamallin" kun sitä on aika hankala selittää, mutta on mielestäni todella kätevä.

Olenpa itsekin alkanut treenipäiväkirjaa pitämään, lusmuilun välttämiseksi: joillakin liikkeillä on melkoinen taipumus jäädä "ensikerralla"¨tehtäviksi.

Systeemini on tämä, kaikessa selkeydessään: otetaan ruutuvihko ja avataan se. Aukeaman toiselle sivulle listataan kaikki ohjelmaan kuuluvat liikkeet, numeroituina, sarjoineen ja toistoineen (jaottelu miten paraiten sopii, vaikkapa lihasryhmittäin). Toiselle sivulle kaksi víivaa, toinen sivun yläreunaan, toinen vasempaan reunaan, jonka viereen numerot. Yläreunaan sitten päiväys, ja kun jokin liike on tehty, rasti ruutuun. Helppoa sitten nähdä mikä ei miellytä...

Tämä tietenkin vaatii melkoista jääräpäisyyttä treenaamisessa... Joten mahdollisia ja mahdottomia poikkeuksia (esim. penkkipunnerruksessa níitä riittää) varten onkin seuraava aukeama, jolle kirjoittelen kaikenlaisia treenin myötä mieleen nousseita ajatuksia, painoja, mietteitä päivän mahdollisten muiden treenien vaikutúksista, säähavaintoja...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom