Treeniohjelma dieetin ajaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Edari
  • Aloitettu Aloitettu
Kyselin tätä jo tuolla yleisellä puolella, mutta koska musta tuntuu, että diettaaminen on miehille monesti miljoona kertaa helpompaa kuin naisille, niin jatkan samasta aiheesta tällä puolella.

Homma menee näin. Oon tehnyt nyt puolisen vuotta voimatreeniä, viimeiseksi 5x5 -ohjelmaa kolme kertaa viikossa. Isoja liikkeitä. Toi on kuitenkin tosi rankka ohjelma, ja mun ruokahalu on valtava. Nyt haluan pudottaa painoa viitisen kiloa ennen kesää, ja mietinkin että mikä ohjelma tukisi tätä parhaiten. Kannattaako mun jatkaa vitosen liikkeillä (kyykyt, mave, penkki, ylätalja, pystäri), mutta vähän nostaa toistoja ja vähän sarjoja, esim 3x8? Vai aloitanko normaalit vitoset alusta, maltillisella progressiolla?

Totuin alussa ehkä liiankin hyvälle noitten sarjapainojen kehittymisen suhteen... Puoleen vuoteen kyykky on noussut 35kg->75kg ja penkki 20kg->40kg. Nyt kehittyminen on junnannut muutaman viikon, ja dieettaaminen tuskin auttaa asiaa. Siksikin aion nyt hakea motivaatiota sulattamalla läksiä, jotta saisin lihakset vähän paremmin esiin.

Eli: onko järkeä tehdä vitosia dieetillä?
Ja onko 1800 kcal hyvä, kun mitat on 74kg/179cm? Liikuntaa tulee 3 punttia ja 1-2 lenkkiä (30-60min) viikkoon.

Mun mielestä teet sellaisella ohjelmalla joka sulla toimii, ts. energiatasot riittää dieetilläkin. Parhaiten rasva tosiaan palaa dieetillä noissa isoissa liikkeissä, eli kannattaa suosia noita liikkeitä missä isot lihasryhmät ja koko kroppa tekee töitä. Toistomääriä voisit kokeilla nostaa tosiaan vaikka tuohon 8. Et maininnut mitään siitä, oletko jo aloittanut tuon 1800kcal, ja onko painoa lähtenyt? Mitään tarkkaa neuvoa on hankala antaa, kaikki on niin yksilöllisiä. Aerobista sulla näyttäis ohjelmistossa jo olevankin.
Juu kehitys ei välttämättä ole dieetillä huimaa, ja paino saattaa nousta tai laskea aika hitaastikin, jos on lihakset koko ajan pumpissa :) Tarkkaile siis mittanauhan kanssa, älä tuijota pelkkää vaakaa. Tsemppiä reeneihin!

Jes, kiitos vastauksesta! Eli itseä kuunnellen mennään edelleen... Tänään on toinen 1800 kalorin päivä, joten painonlaskusta en osaa vielä sanoa juuta enkä jaata. Voi olla, että jossain vaiheessa syklitän vähän - pidän parin viikon välein tankkauspäivän ja sitten haen vauhtia alhaisemmista kaloreista, mutta näin alkuun menen yksinkertaisella systeemillä. Tällä hetkellä mulle on pääasia, että energia riittää treenaamiseen, joten jos motivaatio alkaa suuresti kärsiä, niin nostan kaloreita hieman.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom