treeniohjelma aloittelevalle nuorelle naiselle

Haluisin kysyä apua teiltä treeniohjelman suunnitteluun. Täytän tänävuonna 16. Ensinnäkin fillaroitua tulee aika paljon. Olen harrastanut 3vuotta kerran viikossa reisi-peppu-vatsa- painotteista jumppaa ja kuntosalilla on tullut käytyä 2vuoden ajan epäsäännöllisesti. 3-4kk sitten aloin käymään säännöllisemmin salilla 5krt viikossa, tosin ei mulla sitä tietoa niin paljoa ole. Aluksi varsinkin tein enimmäkseen reisille ojentajia, koukistajia, loitontajia ja lähentäjiä ja pakaraprässiä. Nyt olen n. parin kk ajan tehnyt myös hauiskääntöjä, ylätaljaa(niskan taakse, vai miten tässä sanoisi) ojentajapainallusta ja sitten rintalihaksia ja vatsalihaksia laitteessa. (Niin ja siinä laitteessa, missä istutaan ja nostetaan suoraan ylöspäin, voi mikä selitys tuolle asialle :eek: )Vatsalihaksia myös kotona yleensä joka päivä sillätavalla, että nostan jalat ylös vatsalihasten voimalla(niinkun tuolla jumpassakin ja vinot)Noin on siis tullut "treenattua". sarjoja yleensä 3 ja toistoja sen 15-20 ja painoa "sopivasti". Toivon, että voisitte neuvoa, miten voisin parantaa tässä, että saisin näkyvää tulosta.. Kiinteyttä löytyy, mutta tahtoisin lihasta näkyviin. Mua hävettää, luultavasti kaikki ketkä tän lukee, saa kunnon naurut.:nolo: Mutta kuten sanottu, alottelua tämä vasta on ja kai sitä on koitettava itsekin ja hyvältä on tuntunut. Kerron nyt mittanikin tässä sitten 155/52. Syön mielestäni terveellisesti, vihanneksia, hedelmiä, lihaa, kanaa, kalaa, viljatuotteista mahdollisimman terveellisiä vaihtoehtoja. Nyt olen ajatellut vähentää hiilihydraatteja, en mitenkään radikaalisti tokikaan, vaan vähentää hedelmiä, perunaa, leipää, riisiä.. Karkkia tai herkkuja en syö ollenkaan. Ja nyt sitten vaan kommentointia odottelemaan...:)

Ite alotin suunnilleen samassa iässä (9 luokalla, pituuskasvu oli jo nollassa). Jos näillä tiedoilla ja kokemuksilla olisin taas samassa tilanteessa niin pyrkisin heti alussa opettelemaan raskaat perusliikkeet vapailla painoilla - penkki, kyykky ja maastaveto. Ne ehdottomasti kannattaa opetella jonkun kokeneemman ohjauksessa, väärin opittu tekniikka altistaa vammoille ja on vaikea korjata vuosien jälkeen. Ohjelmaesimerkkejä on treenit- osiolla vinot pinot, oma subjektiivinen näkemys on, että kokemattoman treenaajan tulisi suosia 1- ja 2-jakoisia treenejä ja muistaa pitää tauko/kevyet viikot.

Aloittelijoiden puolella oletkin jo saanut treenineuvoja.

Laita tänne myös esimerkki parin päivän ruokailuista niin saat palautetta siitäkin. Monet kun toteavat syövänsä hyvin/terveellisesti, mutta määrät ovatkin tosi pieniä, proteiinia ei tule läheskään tarpeeksi tms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom