Treenin ja ravinnon tasapaino(ko)?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja unnna
  • Aloitettu Aloitettu
Olen käynyt salilla aktiivisesti jo muutaman vuoden, mutta nyt on vasta iskenyt sellainen fiilis, että haluan saada siitä jotain oikeasti irti. Ongelmani on kuitenkin se, että en yksinkertaisesti vain tiedä mitä minun kokoisen pienen naisen kannattaa tankata. Olen jo pikkuhiljaa saanut totutettua itseni siihen ajatukseen, että pakkohan se on syödä, jos haluaa tuloksia. Eniten kuitenkin haluaisin tietää kannattaako tällä minun nykyisellä ruokavaliolla edes käydä treenaamassa vai onko se yhtä tyhjän kanssa? Lehdet ym. pursuaa kyllä vaikka minkälaisia ohjeita, mutta en vain koe niiden koskevan juuri minua, tiedä sitten miksi. Eli olisi hienoa saada jonkinlaista kommenttia olenko aivan hakoteillä.

08:30 rahka 250g, 4rkl hedelmämysliä, omena, sokeriton kaakao
10:00 kahvi
13:00 kaurapuuroa, sokeriton mehukeitto, 2x ruisnäkkielipä 30% margariinilla
15:00 kahvi
17:00 2x reissumies+margariini, kurkkua, tomaattia, 4x kalkkunaleike, iso omena, proteiinijuoma
17:30 treeni (ja sen jälkeen yleensä palautusjuoma, mutta tällä hetkellä ei ole yksinkertaisesti rahaa ostaa)
20:00 rahka 250g, 100g raejuustoa, 4rkl mysliä, appelsiini

Lääkäri on sanonut, että en saa tarpeeksi energiaa ruokavaliostani, mutta en ole osannut muuttaa sitä, koska en koe varsinaista näläntunnetta päivän mittaan. Painokaan ei ole laskenut, enkä ole mikään langanlaiha. Olen 160cm pitkä ja paino on vaihdellut 55-58kg välillä.

Salilla käyn tällä hetkellä neljä kertaa viikossa, jalat/kädet x2 ja selkä/rinta/vatsa/olkapäät x2. Aerobista olen yrittänyt harrastaa edes kerran viikossa, mutta suoraansanottuna se on yhtä tuskaa. Nyt kuitenkin yritän puristaa itsestäni sen verran irti, että jaksaisin vaikka mennä spinningiin sen kaksi kertaa viikossa ja yhden päivän pyhittää venyttelylle.

Hyvillä neuvoilla tulisi varmasti kunnon fiilis treenatakkin!

Eihän sulla ole pääruokaa tuossa ollenkaan? Kaikki ruokailut pelkkiä välipalaruokia. Ja minkä takia iltapalalla on rahkan lisäksi vielä raejuusto, saat tuosta rahkasta ihan tarpeeksi jo proteiinia. Ja rasvaa näytät välttelevän tuon perusteella oikein hyvin - harmi vain, että keho tarvitsee hyviä rasvoja huomattavasti enemmän.

Laske vaikka tuolla kulutuksesi ja laske sitten noista ruoka-aineista saatava energiamäärä:
http://kalorilaskuri.fi/kalorikulutus

Siitä on hyvä lähteä selvittämään mitä tarvitsisi tehdä.

Olen yrittänyt melkeimpä väkisin lisätä proteiinia kun monet, ravitsemusterapeuttia mukaan lukien, ovat sanoneet, että en saa sitä tarpeeksi. Sitä naista en ole kyllä jaksanut uskoa monessa muussakaan asiassa, mutta juuri tämän takia pää on aika pyörällä. Pitänee mainita, että vuosi sitten söin korkeintaan greipin päivässä, eli kehitystä on tapahtunut. Meinaa siis vanhat uskomukset puskea päälle, esim. juuri tuon rasvan suhteen. Pitää yrittää lisätä sitä "salaa" ruokiin.

Minullakin on häröilytaustaa ja voin sanoa että ei se rasvan lisäys sinua lihota, voi käydä vaikka toisin päin. Tämä on hyvä syömishäiriöisen/ex-syömishäiriöisenkin kohdata jossain vaiheessa. Vähitellen lisäät rasvaa vaikka joka aterialle, niin sitä tulee tasaisesti. Öljyt ovat hyviä rasvanlähteitä, mutta jos rasvan ottaminen siinä muodossa on vaikeaa niin suosittelen myös pähkinöitä (erityisesti saksanpähkinöitä ja vaikka manteleita). Pähkinöistä rasvaa saa melkein huomaamatta. Nyrkkisääntö on että mieluiten gramma rasvaa per painokilo.

Voisit myös lisätä oikeaa ruokaa noiden 'välipalojen' joukkoon.

Joo siis ilman muuta sun kannattaa alkaa syödä myös ihan kunnon lämpimiä aterioita! Kun syöt terveellisesti, eli paljon hedelmiä ja kasviksia sekä hyviä rasvoja, saat aterioistasi paljon enemmän irti, jolloin myös varmasti treeni sujuu paremmin. Jos vierastat ajatusta kahdesta lämpimästä ateriasta päivässä, aloita syömällä vaikka yksi. Tai ei sen nyt välttämättä tarvitse "lämmin" olla, joku ruokaisa salaattikin käy hyvin :)
Itse ajattelin aikasemmin, että kahden aterian syöminen päivässä jotenkin lihottaisi enemmän, joten yleensä söin lämpimän ruuan vaan töissä ja kotona söin sit leipää tms. Tajusin kuitenkin olevani aika hakoteillä, ja nykyään pyrinkin syömään enemmän kunnon ruokaa leivän sijaan. Vatsa toimii paremmin ja energiaa on enemmän kuin ennen, eli hyvin näyttää toimivan :)
Sitä ravsaa voit lisätä vaikka puuroon laittamalla voisilmän ja leivän päälle voit levitää margariinia. Kannattaa valita niitä margariineja, joissa on myös omegoita, niin saat niitä hyviä rasvoja. Esim. Becel ja vissiin Keiju sisältää niitä.
Muutos tapahtuu pikkuhiljaa, eli älä oo itselles liian ankara alkuun. Eiköhän se ruokavalio järjesty kun vaan rupeet miettimään tarkemmin mitä syöt. :) tsemppiä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom