Treenin ajankohta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pazodee
  • Aloitettu Aloitettu
Treenaako muut mimmit aamulla, illalla, päivällä, yöllä ;) ? Vaihdellen? Ja lähinnä kalastelen vastauksia kokeneemmilta, että miten kellon aika vaikuttaa? Tietty jokaisella on oma aikataulunsa (aamun virkku / illan torkku) ja sitte elämän rutiineihin liittyvät aikataulut? Eli treenaatteko itselle sopivaan aikaan vai ns aikataulujen pakosta 'väärään aikaan'? Voiko 'väärään aikaan' tottua tai onko siitä haittaa pidemmän päälle?

Mä tykkään treenata aamulla, mutta aamun aikaiseen ajankohtaan on ollut totuttelemista. Ns HYVÄ treeni AAMU alkaisi klo 9-10, mutta silloin pitäisi jo olla töissä. Illalla olen taas niin vetämätön ja lapsiperheestä on mahdoton lähtä treenaamaan. Olen joutunu pakosta tottumaan aikaisempaan aamuun, tosin se aamu sopii muuten iltaa paremmin. Nyt herään klo 6...eli aika vaikea syödä 1-2h ennen treeniä. Syön sitten isomman iltapalan, joka tuntuis antavan potkua aamulla.

Miksi siis kyselen...olen ALOITTELIJA ja varmasti kaikki liiikunta, treeni ja ns oikea ruoka tuntuu hyvältä. Mutta miten kuvio toimii pidemmän päälle? Tosin luin joskus juttua jostain hyvin pärjänneestä suomalaisesta punttimimmistä, joka oli lentoemo eli siinä on aika extremeä tottua treeni- ja ruoka-aikoihin ja aikaeroihin.

Löysin aiheesta pientä keskustelua, mutta lähinnä tykkään ja en tykkää pohjalta ja siinäkin useimmat treenas klo 11-13...kun tavallisen konttorirotan täytyy istua näyttöpäätteen edessä. ;)

Puoli kuusi aamulla olen salilla. Herätys vähän ennen viittä. Treenaan kukonlaulun aikaan siksi, että rakastan aikaisia aamuja ja olen aamuvirkku. Syömättä en salille lähde, eli teen edellisenä iltana valmiiksi jotain suuhun pantavaa (rahka-banaanikombo tms.). Kunnon aamiaisen syön sitten kun tulen salilta. Töissä olen noin klo 8. Oon onnekas, koska mun sali on niin lähellä kotia, että voin salin jälkeen tulla kotiin ja lähteä siitä sitten töihin. Tykkään kun saan rauhassa syödä aamiaista ja valmistautua alkavaan päivään :)

Mulle sopii aamutreeni tosi hyvin. Teen istumatyötä ja tuntuu, että työpäivän jälkeen ei tunnu niin vetreältä kuin aamulta. Eli siksi minulle nuo aamutreenit sopii paremmin kuin hyvin. Työpäivän jälkeen tulee käveltyä kotiin (n. 30 min) ja sitten vielä illalla mukavat venyttelyt. Näin teen oikeastaan pakostikin, sillä selkäsairauden vuoksi "huollan" itseäni.

Työpäivinä salitreenit menee työajan jälkeiseen ajankohtaan. Vapaapäivinä jos saleilua niin menen monesti ennen puoltapäivää, jolloin aamiainen on hyvin laskeutunut.

Juoksentelua teen joko aamulla tyhjään vatsaan tai sitten töitten jälkeen. Vapaapäivänä milloin mitenkin. Maantiepyöräilykaudella töitten jälkeen tai vapaapäivinä varsinkin kesähelteillä aamupäivästä. Jos tiedossa ns. ylipitkä pyöräily, niin pakostakin lähdettävä tien päälle viimeistään klo 10 am.

Ai niin, siisti sisätyö 8-17 normisti.

Koulupäivinä 17-19 välillä. Työpäivinä, jos iltaan menen niin 6-8 aikaan treenaan. Aamulla jos salille menen niin juon yleensä 1-2 kuppia kahvia ennen treeniä tai latausjuoman. Ihan mukavaa vaihtelua välillä ja päivä lähtee ihan eri tavalla käyntiin.

Täysin koulun ja muiden aikataulujen mukaan. Yleensä aamulla (n. välillä 8-10), päivällä tai ilta-päivällä, mutta välttelen illan ruuhka-aikoja. Aikaiset aamut ovat vaikeita, koska olen aamu-uninen, mutta toisaalta päivät lähtevät kyllä tosi hyvin käyntiin jos jaksan raahautua salille. Sali on koulun vieressä joten on usein joko ennen tai jälkeen luentojen.

Mun on pakko käyä reenaa millon vaa melkein ku pystyy. Monesti teen salireenin aamulla ja illalla sitte jottai aerobista tai toisinpäin. Eilen olin salilla viieltä aamulla ja joskus lähen kymmenen-yhentoista aikaan salilta (5-23 on mahollista reenata meiän salilla). Inhoon ruuhka-aikoja kyllä..

Ehdottomasti treenaan aamulla. Nyt kun lukukausien aikana opiskelen, ja osa-aikainen työkin on koululla eli ihan lähellä kotia, niin ehdin hyvin aamulla treenaamaan. Yleensä menen salille seiskalta kun se aukeaa, ja herään sen verran ajoissa että ehdin hyvin syödä aamiaisen ja juoda kahvin ennen treeniä. Kesällä olen duunissa; siellä on pakko olla viimeistään 9.30 joten lähden treenaamaan 6.30.-7.00 välillä. Treeniä tulee yleensä tunti, viikolla lähes joka aamu - viikonloput lepään. Illalla en tykkää todellakaan treenata, ja olen niin pitkään treenannut vain aamuisin että uskon silloin jaksavani parhaiten. Jostain syystä aamulla ei haittaa, vaikka aamupalasta olisi vain puoli tuntia, vaikka lähtisin sitten juoksulenkille. Illalla taas vaikka syömisestä olisi 4 tuntia, se haittaa. Lisäksi aamutreenin etu on, että siitä tulee hirveästi virtaa päivään :)

Mä treenaan aina aamuisin. Herään puoli kuus, käytän koiran pihalla, juon pari kuppia kahvia ja vitamiinit sekä suksin salille seiskaks kun se aukee. Sit siitä suoraan ysiks töihin ja aamupuurot sunmuut naamariin. Toimii mulla ja päivä lähtee hianosti käyntiin. Neljä kertaa viikossa. Perus.

Caicu ja ipana - ja muut aamulla (ennen 8) treenaavat: mihin aikaan menette nukkumaan? Minä kun pääsen kyllä ylös mutta sitten tahtoo virta loppua illalla heti 21 jälkeen - ja kun näin on ollut aina.

Nytten treenaan epäsäännöllisesti; aerobinen koska tahansa ja puntti alkuillasta. Raskasta punttia en ole koskaan pystynyt tekemään ennen 8 aamulla (minulla luultavasti nesteytys yön jälkeen on kriittisempi kuin kalorit:)) mutta aamuaerobiset sujuu ongelmitta parin ekan kerran jälkeen. Jos voisi valita, niin kaikki treenit olisi aikaisella ruokatunnilla ennen lounasta.

Nyt kun olen vielä syksyyn nuoremman kans kotona ja esikoinen on hoidossa, niin urheilut tulee tehtyä joko illalla tai pojan päikkäreiden aikaan.
Esim. tänään tuli tehtyä kotitreeni. Takana 50min kuntopyörää ja päälle vatsa-peppu- jumppa ja venytykset.
Jos aamulla olo tosi pirteä, niin saatan aloittaa päivän pirteällä vaunulenkille, poika kirkuu ilosta kun äippä
vuoroin juoksee ja kävelee vaunujen kanssa. Salitreenit ajoittuu alkuiltaan.
Mulla ei treeniajankohdalla sinänsä väliä. Treeni kun kulkee sekä aamulla, päivällä ja illalla.

Caicu ja ipana - ja muut aamulla (ennen 8) treenaavat: mihin aikaan menette nukkumaan? Minä kun pääsen kyllä ylös mutta sitten tahtoo virta loppua illalla heti 21 jälkeen - ja kun näin on ollut aina.

Nytten treenaan epäsäännöllisesti; aerobinen koska tahansa ja puntti alkuillasta. Raskasta punttia en ole koskaan pystynyt tekemään ennen 8 aamulla (minulla luultavasti nesteytys yön jälkeen on kriittisempi kuin kalorit:)) mutta aamuaerobiset sujuu ongelmitta parin ekan kerran jälkeen. Jos voisi valita, niin kaikki treenit olisi aikaisella ruokatunnilla ennen lounasta.

Kyllä mä siinä klo 21 koitan nukkumaan mennä. Joskus voi olla, ettei ihan heti uni tule. Mutta ihan siis luonnollista, että alkaa tuohon aikaan jo väsyttää, kun on aikaisin aamulla herännyt :)

Olen aikaisemmin treenannut iltaisin klo 18 jälkeen, mutta yritän nyt aikaistaa treenejä. Uni tulee ainakin mulla meinaan selvästi huonommin, jos iltaisin treenaa, kun sitä on jotenkin niin täpinöissään ja kierroksilla aina treenien jälkeen jopa tuntikausia. Jos saan treenattua riittävän aikaisin niin alkaa mukavasti nukuttaa jo 21-22 aikoihin ja sitten on ihanan virkeä olo koko seuraavan päivän. Ja lihaskin kasvaa varmasti paremmin kun ei ole kukkunut puolilleöin, onhan riittävä uni/lepo yksi punttitreenin kulmakivistä.

Eri asia sitten on, miten treenien aikaistaminen onnistuu... Ennen koulupäivää klo 6-7 aikoihin musta ei ole treenaamaan, en vaan tykkää. Mahtavuutta olisi saada tehdä treenit aamupäivällä, mutta useinkaan se ei ole mahdollista. Niinpä yritän tähdätä iltapäiviin, eli nytkohta treenaamaan mars!

Mä meen töihin kuudeks (lähtö 5:15) ja tuun illalla yheksän maissa kotiin, joten työpäivinä en treenaile lainkaan, vapailla sitten aamupäivästä kunhan oon rauhassa heräillyt, tai illasta, yritän valita sellaiset ajat, ettei salilla olisi väkeä.

Millon vaan. Pirteinä aamuina seitsemältä, toisinaan töiden jälken viideltä. Talviaikaan päiväunien jälkeen kahdeksan maissa.

Lenkkejä mieluiten aamulla heti herättyäni tai viikonloppuisin aamupäivällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom