Treeni olkapääleikkauksen jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gym_92
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
pääseekö yleensä leikatulla olkapäällä enää ikinä treenaamaa kovaa? vähä huonoja kommentteja oon tähä mennes kuullu. jos kysymykses on esim labrumin tähystys. itellä just laikattu.

pääseekö yleensä leikatulla olkapäällä enää ikinä treenaamaa kovaa? vähä huonoja kommentteja oon tähä mennes kuullu. jos kysymykses on esim labrumin tähystys. itellä just laikattu.

Riippuu varmasti 100% siitä miten toteutat rehabin. Suosittelisin jumppakumpparilla tehtävää shoulder dislocate-harjotusta mutta se vaatii melko nöyrää lähestymistapaa.. Pikasesti selitettynä: Kuminauhasta kiinni, kyynärvarret lukkoon, rintaa niin kaarelle että sen päälle vois asettaa kahvimukin ja sitten vaan hinkkailet toooooosi hitaasti ja jatkuvalla vedolla (koita katkaista kuminauha vetämällä sitä poikki, kuitenkin pitäen mielessä ton kyynärnivelten lukituksen) kumpparia etupuolelta takapuolelle ihan koko liikeradan läpi.

Mulla meni joku mikälie olkapäästä joskus vuosi sitten, ja puolivuotta sitten bongasin tuon dislocaten, ja sen jälkeen ei ole ollut olkapääongelmia yhdenkädenseisonnassa tai kahvakuulatempaustabatoissa. Liian hyvä liike ollakseen totta.

Tässä näyttää kynäniska vähän mallia. Ja tarkoitus on että sitä voimaa tulee, joten alota nöyrästi ja leveällä otteella, mutta pyri aina viemään vähän lähemmäs käsiä ja vetämään lujempaa.

shoulder dislocate-harjotusta

Löydätkö tuohon videota tai kuvia??

Kyllähän labrum leikkauksen jälkeen pitäisi ainakin mehiläisen sivujen mukaan onnistua kuulantyöntö ja keihäänheitot yms.. räjähtävyyttä vaativat lajit. Itse olen varsin positiivisin mielin kuntoutumassa jahka pääsen ensin puukon alle.
T: 6kk jonossa.

Tuota ChildInTime:n kehumaa harjoitusta voi tehdä myös kepillä. Siinä on mun makuun helpompi seurata kehitystä, kun laittaa alkuun vaikka teipillä merkit miltä leveydeltä menee ympäri ja lähtee otettaan liikkuvuuden lisääntyessä kaventelemaan.

Muutoin ohjeet ihan samat. Rinta pystyssä, kyynärnivelet lukossa ja keuhkot täyteen hengitettynä yrittää vetää keppiä kahteen osaan ja siitä lähtee viemään keppiä taakse. Ääriasennossa hengittää keuhkot tyhjäksi ja palauttaa kepi alkuasentoon. ja ei kun uutta toistoa tekemään.

Ja mitä tuollaiseen labrumin operoinnin jälkeiseen kuntoutukseen tulee, niin se onpi sen verta tapauskohtaista, ettei pysty kyllä juuri muuta kuin arvailemaan mitä tulee kestämään ja millä aikataululla. Itseltä tuota kiinniteltiin tähystyksellä tuossa keväällä ja treenaamaan punteilla aloitin jo parin päivän kuluessa. Toisaalta työssä näkee tapauksia, joissa treenaamisen ja ihan perusliikkeetkin saa unhoittaa pitkiksikin ajoiksi ja kuntoutuminen on hidasta. Suuri merkitys kuntoutuksen kannalta on myös sillä, että missä kunnossa olkapää oli ennen leikkausta.

Olkapään tähystysleikkauksesta 7kk takana. Kiertäjäkalvosimen liikerata ei ole vieläkään normaali. Treenit aloitin 2kk sitten ERITTÄIN pienillä tehoilla. Sanotaan näin että treenaaminen todella vaikeaa kunnolla.. Edes kyykkyä en pysty tekemään, koska kiertäjäkalvosin panee vastaan. Jos lääkäri lupaa jotain tiettyä palautumisaikaa, niin älä kuuntele! Ihan yksilökohtaistainen palautumisaika "ennalleen" tai edes suht ok.. Voimia sinne!!

EDIT: Vastuskuminauhatreenit alkaa fysiokäynnin jälkeen, johon sinut passitetaan parin kuukauden päästä.

Gym 92: .-Näytti olevan treenipäivyrissä että parin päivän jälkeen 3kg käsipainoilla aloitin jumppailut ja parin viikon päästä salilla tyhjällä tangolla testaileen ja totutteleen. Toki muutakin kuntoutusjumppaa oli mukana. Tämä siis vastaus kysymykseen miten aloitin.

Kuten sanottua jo aiemmin, tuo kuntoutuminen riippuu ihan siitä, mitä ja miten on leikattu ja korjattu, missä kunnossa olkapää on ollut ennen leikkausta. Itsellä tuossa tähystyksessä korjailtiin osaa vanhoista vammoista siten, ettei tähystyksen jälkeen esim. liikelaajuuksille rajoituksia tullut lainkaan edes alkuunsa. Ja ennen leikkausta kun koko hartiarenkaan ja olkapään voimatasot ja liikkuvuuskin oli vähintääkin kohtuullinen, joten kuntoutumisjumpat oli helppo aloittaa heti miten.

Mulla leikattiin tähystämällä (5 reikää olkapäässä) aikalailla tasan vuosi sitten irti revennyt supraspinatus sekä revennyt takalabrum jokusella ankkurilla kiinni pultaten. Kun leikkauksen jälkeen oli pari kk kulunut ja kantositeen sai ottaa jumppaamisen ajaksi pois niin ajattelin ettei tästä kädestä voi mitenkään enää käyttökelpoista tulla. Nousi parikymmentä senttiä eteen päin ja sivulle ei sitäkään.
Sitkeästi vain kuminauhauhojen, harjanvarren ja pienen käsipainon kanssa jumppasin ja venyttelin kivun sallimissa rajoissa seuraavat pari-kolme kuukautta. Liikeradat paranivat pikku hiljaa ja kipu rajoittui vain liikeradan ääripäihin. Seuraavaksi sitten pikkuhiljaa salille ja todella pienillä painoilla vähitelle eteenpäin.

Jalkoja olin tosin (heti kun pystyin) leikkauksen jälkeen treenannut säännöllisen epäsäännöllisesti kun vitutti koko touhu koska olin tosiaan sitä mieltä että toi olkapää on paska mikä paska. Mutta kyykkyä ei pystynyt ensimmäiseen 8kk tekemään kun käsi ei yksikertaisesti taipunut että olisi voinut takoa pidellä niskassa. Helvetin hyvä oli voimaharjoittelu.netistä ostettu etukyykkyhaarniska jolla oli tosi hyvä tehdä etukyykkyä jo paljon ennen kuin tavallinen kyykky onnistui.

Oikeastaan heti kun liikeradat olivat saatu kuntoon aloin vaan systemaattisesti hilata joka treenissä painoja ylöspäin tosi pienin korotuksin ja aloitin esim vinopenkinkin teon pelkällä tangolla. Pystypunnerruksessa ei pystynyt nostamaan edes pelkkää tankoa tosi pitkään aikaan. Sen sijaan useat kädet alhaalla tehtävät selkäliikkeet olivat liki heti aika helppoja, esim alatalja ja kulmasoutu ja niissä piti aikalailla stoppuutella treeni painojen nousua.
Jossain tossa 6-8kk kohdalla piti alkaa jo vähän myös punnerruksissa hidastelemaan treenipainojen nousua vaikka olin kokoajan tehnyt sellaisia 8-12 toiston sarjoja minimissään. Noin 10kk kuukauden kohdalla ei koko leikkausta oikein enää muistanutkaan vaikka vieläkin yritin olla aika maltillinen painojen suhteen.

Nyt kun on tasan 12kk leikkauksesta kulunut niin parempi toi leikattu olkapää on kun toi leikkaamaton josta myös on vaikka mitä pientä hajalla ollut mutta on vain ajan myötä itsekseen aina parantunut. Nyt tei just eilen todella siistiin kasin vinopenkissä 120kg joka toisto alas pysäyttäen ja 90kg samanmoisen sarjan pystypunnerrusta. Eihän noilla nyt vielä repostella voi ja kaukana ollaan vielä vanhoista painoista (ja valitettavasti lihoista), mutta niin on oltu tosin viimeiset 10v :) mutta ainakin näyttää että kyllä ne hyvin parantunut on ja tosiaan tässä on vasta 12kk leikkauksesta mennyt. Nyt ainakin näyttää että kai noilla olkapäillä vielä vois vaikka ihan kunnollakin treenata.

gym_92;3018878 begin_of_the_skype_highlighting**************3018878******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************3018878******end_of_the_skype_highlighting sanoi:

Itselläni oikea olkapää leikattiin 2008 Diacorissa VIA Harri Heliö.
Ja oli käsi niin sanotusti KAPUT , eli oli suurta jänne repeämää joku helvetin rustolevy oli haljennut ja lihaksissa oli myös suuria repeämiä eli aivan paskana.

2kk käsi paketissa leikkausen jälkeen ,minkä jälkeen käsi 1kk rasituslevossa eli edes maitotölkkiä saanut nostaa.

3kk jälkeen aloitin kevyen kuminauha treenin , mitä jatkoin 2kk.

5kk leikkauksesta kokeilin punnerruksia ja roikkumista mikä ei kumma kyllä sattunut tai tuntunut pahalta.

Kunnon treenauksen aloitin 10kk leikkauksesta ja hyvin on toiminut,mutta keihäänheittäjää minusta ei ikinä tule :hyvä: .

Mitä olen oppinut ?
Lämmittely , venyttely ja rajojensa tunnustaminen:puntti:

penkissä 175kg
mave 200
kyykky 200

Tutun kuuloista juttua. Varmasti pääsee kyllä treenaamaan, ittellä ainakin tuli selvästi parempaan ja treenattavampaan kuntoon kuin mitä ennen leikkausta "löysänä" oli. Kuminauhalla täälläkin alkuun ja ei saanu mihinkään nousemaan kättä, kuukausia meni. Sitkeesti vaan, ei pidä toivoa menettää! Negatiiviset pysyväisvaikutukset oli leikatun vasemman käden / olkapään jääminen kooltaan pienemmäksi ja toi, että kyykky käy kaikista lihaksista ja nivelistä eniten ranteeseen, eikä ole edes vitsi :/ Lämmittelylle ja venyttelylle ääni täältäkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
2,5kk taka-labrumin leikkauksesta ja hyvällä mallilla ollaan. Maanantaina vetäsin 200kg maasta vuoden tauon jälkeen ja kaikki punnerrusliikkeet onnistuu 12kg kässärillä kivuitta. Pitäisi vaan malttaa tatamilta pysyä poissa ettei tule takapakkia...

öö

no kyl on sul vähä laittoman nopeesti kuntoutunu. mullaki takalabrum leikattii ja nyt 4kk leikkauksesta. rintoja pystyn vetämään 6kg kässäreillä. pystypunnerrus sarjat 3kg kässäreillä maximi muuten alkaa sattuu. eli siis leikkaus onnistui täysin ja hyvin kuntoutunu mut en ymmärrä miten jätkä palautuu noi nopee. mul kuitenki ollu tasasessa kehityksessä kanssa. ja kuitenki nostin penkistä 100kg enneku pamahti olkapää... ehkä sul oli sit pienempi leikkaus? mul oli 1,5kk kantoside ja vedän vieläki kuminauhajumppaa..

mul on leikattu kolmesti olkapäät l. kerran vasen ja kaks oikee. toi kuntoutuminen on paljolti siitä kiinni miten aikaisin ja miten yleensäkin kuntoutat. kyllä mullekin ortopedi sanoi et 6vkoa kantositeessä. no, kannattaako nyt ehkä hieman käyttää maalaisjärkee. kaikille sannotaan sama 6vkoa ja niin lukee myös netissä eri lekuripalstoilla. ajatteles 60 v. ihminen vrs. sinä, okei minä , 40v ja urheillu koko ikänsä. lihaskunto monta kymmentä kertaa parempi ku tavis ihmisellä. plus, mulla on todennäköisemmin huomattavasti nopeampi aineenvaihdunta kuin iäkkäällä potilaalla. plus viä, parin viikon jälkeen leikkauksesta treenaan jalkoja jo kohtuu kovaa...aineenvaihdunta kiihtyy ja paraneminen edistyy entisestään.
nyt mulla viim.leikkauksesta reilu 3 ja puol vkoa. kantosidettä pidän enään kun lähden ulos sen varalta että vahingossa käytän oikeaa. kotona teen pikkuhiljaa päivärutiineja myös oikealla. syöminen ei enää satu lainkaan olkapäähän ja suihkussakin alkaa oleen omatoiminen. ja mulla oli esim.supraspinatusjänne kokonaan irti ja ankkuroitiin luuhun kiinni.
jo 10 päivän kohdalla lekuri ite sano et ei normi ihminen sitä enää irti saa mut sä ehk voisit saada...sekin herätti mua alottaan kevyesti pientä "tekemistä" oikeallakin.
jokainen ymmärtää et jos sul on 6 vkoa käsi kantositeessä niin sen liikeratojen palautminen kestää jonkin verran vrs. aloitat käden vapaana roikkumisen tms. jo parin viikon päästä, miettikääpä tätä ;)

no kyl on sul vähä laittoman nopeesti kuntoutunu. mullaki takalabrum leikattii ja nyt 4kk leikkauksesta. rintoja pystyn vetämään 6kg kässäreillä. pystypunnerrus sarjat 3kg kässäreillä maximi muuten alkaa sattuu. eli siis leikkaus onnistui täysin ja hyvin kuntoutunu mut en ymmärrä miten jätkä palautuu noi nopee. mul kuitenki ollu tasasessa kehityksessä kanssa. ja kuitenki nostin penkistä 100kg enneku pamahti olkapää... ehkä sul oli sit pienempi leikkaus? mul oli 1,5kk kantoside ja vedän vieläki kuminauhajumppaa..

Kesti tasan vuoden päivät ennenkuin pääsin loukkaantumisesta leikkaukseen jonka aikana tein koko ajan punttia ja noita leikkauksen jälkeen tehtäviä ulko/sisäkiertoja kuminauhalla. Uskon että syy on osittain siinä, ja onhan tässä 6 vuotta tullut aktiivisesti urheiltua. Nauhalla jumppaan kyllä vieläkin kokoajan ja jumppaan koko elämän...

Kantosidettä pidin 5 viikkoa jonka aikana lähti kädenympäryksestä 6cm, nyt aletaan olla vanhoissa mitoissa.

Se olkapää voi olla monella eri tavalla rikki, enemmän tai vähemmän, vaikka olisikin "sama" vamma.
Minulla meni seuraavalla kaavalla:

- leikkaus
- 2 päivää leikkauksen jälkeen eka fysioterapia, jossa käsi otettiin ensimmäistä kertaa pois kantositeesta ja heiluteltiin varovasti
- 3 vko kantosidettä, tosin piti heiluttaa kyynerniveltä ja rannetta väh. 3 kertaa päivässä
- 3 vko jälkeen toinen fysioterapia, kantoside vain ulkona ja nukkuessa, jumppaliikkeet vaakatasoon asti (siis käsi suorassa eteenpäin tai suorassa sivulle, muttei nostoja olkanivelen yläpuolelle)
- 6 vko jälkeen kolmas fysioterapia täysien liikeratojen jumppaminen, eli ulkokierrot, nostot jne. avustaen
- 9 vko jälkeen neljäs fysioterapia kuminauhajumppaa ja liikkuvuuden palauttamista venytyksillä
- 12 vko jälkeen viides fysioterapia kuminauhajumppaa erilaisilla liikkeillä ja liikkuvuuden palauttamista venytyksillä
- 6kk ei heittoja, repäisyjä tai kamppailulajena, vältettävä yhtäkkisiä repäsyjä
- lopullinen vahvuus rustossa pitäisi olla vuoden päästä leikkauksesta, tähän asti pitää koitaa pitää käsi kolhuitta

Itselläni useita pieniä repeämiä takana ja etureuna täysin irti ja kiinnitetty nyt titaaniankkureilla, toinen kerta kun leikattiin. Tuntuu toipuvan nopeammin ja paremmin kuin ekasta leikkauksesta.

Nää on yksilöllisiä juttuja. Mitä parempi lähtökunto, mitä pienempi vamma, mitä parempi kirurgi, mitä onnistuneempi operaatio, mitä parempi fysioterapeutti, mitä enemmän jumppaa...

Miten oon päässy kuntoon, toimiiko käsi, sattuiko mitään "siteessä" olo aikana.?

Itsellä leikattu 2,5 vk sitte labrum (kiinnitetty 3:lla biofastak ankkurilla uudelleen). vielä vajaa 3 vk liikkumatta pitää olla. Sitten 2kk valvottu passiivi / aktiivi kuntoutus.
Kipulääkkeet laskin puoleen paripäivää sitten, liekö virhe kun kropan lämmöt nousi. Pitää seurata tilannetta.

On tämä kyllä yhtä *elvettiä aktiivi miehelle. Labrumi on kait niitä paskimpia korjata, ainakaan en ole muissa vastaavissa kuullut 5-6 vk liikkumattomuus sääntöä.

moikka

hyvin se kuntoutuu. tosin vaatii lehmän hermoja.. mulla kohta puol vuotta leikkauksesta ja vetelen vieläkin tosi pienillä painoilla.. ja kannattaa muute venytelllä se on tosi tärkee juttu.. nimittäi liikeradat jää sitten vajaaks muuten.. jotai naksumista mulla kuuluu penkkiä tehdessä en tiiä sitten kuuluuko asiaan..

6 päivää takana kun sain kantositeen pois (käsi oli rinnalla 5vk).
En voi muutakuin ihmetellä ihmiskropan palautumiskykyä. Kerran käynyt vasta fyssalla, katsottiin liikkeet yms. Vaikutti ihan helvetin tuskaiselta.
Nyt tehnyt niitä kotona 5 pv 2x päivässä --> pesin hiukset kaksinkäsin eilen ensimmäistä kertaa kuuteen viikkoon, kurkotan ylähyllylle yms. Mieli tekee ihan vitusti treenata enemmän, mutta järki sanoo ihan muuta.
Olkapääkierto on ainut mikä ei ole vielä palautunut alkutilaansa, hemmetinmoinen säteileväkipu venyttäessä olkapäästä ojenta hausvälistä kohti kyynerpäätä asti, väittäisin että viikon päästä saisi jo tangon nostettua niskan taakse jos kehitys suunta jatkuu.

Treenipäiväkirja, selkeät liikkeet, joka päivä vähän pidemmälle, pari treeniä silloin tällöin kipulääkeellä maksimoi tavoitteen, jäätä aina olkapäähän heti harjoituksen jälkeen.

Pitää toivoa että liika innokkuus ei kostaudu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom