Treeni ja olkapäiden muoto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miuku
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka paljon treenillä pystyy vaikuttamaan olkapäiden muotoon ja ulkonäköön?
Näyttää, että joillakin ne olkalihakset näyttää alkavan siitä melkein epäkkäiden vierestä (http://www.jelenafit.com/portfolio.htm#), mutta mulla on epäkkään ja olan välissä sellainen tasainen alue, joka tällä hetkellä näyttää siltä, että siinä alla ei ole kuin luu. Muutenkin olkalihas näyttää "alkavan" tosi alhaalta. Eli kun laitan kädet alas, edestä katsottuna mulla on tosi luinen olkapää ja sitten vasta siinä vähän alempana se sivupatti. Aika ruma.

Onko jotain tiettyä liikettä joka ottaisi enemmän olkalihaksen yläosaan? Vipunostoja ja pystypunnerrusta olen tehnyt... Missähän vika voisi olla, meneekö osa noista olan lihaksista ylemmäs kuin toiset ja olen treenannut vääriä? Vai onko kyse vain lihaksen koosta?

On varmasti kysymys m. deltoideuksesta eli hartialihaksesta. Se on kolmiosainen. Linkissä on jokaisesta osasta eriksees kuva. Eli deltoit ja siitä alta anterior=etuosa, lateral=keskiosa, posterior=takaosa. Exercise kohdassa on hyviä liikkeitä lihaksen harjoittamiseen. Toivottavasti auttaa ja oli kysymys oikeasta lihaksesta.

Miuku sanoi:
Missähän vika voisi olla, meneekö osa noista olan lihaksista ylemmäs kuin toiset ja olen treenannut vääriä? Vai onko kyse vain lihaksen koosta?
Muistan jokunen vuosi sitten pähkäilleeni ihan saman ongelman kanssa. Toki lihasten kiinnityskohdat vaikuttavat siihen, kuinka alhaalta esim. juuri "keskimmäinen" lihas lähtee, eli juuri se, joka tuo hartioihin leveyttä ja sivusuunnassa pyöreyttä. Edelleen minulla tuntuu hartian päällä pelkkä luu :), mutta kun siihen sivuun ja toki myös eteen ja taakse on tullut lihasta, niin kyllä nuo pikku hiljaa ihan normaaleilta olkapäiltä näyttävät.

Kertoisitko vähän tarkemmin, millaisia vipunostoja olet yleensä tehnyt olkapäille?

Mä olen tehnyt oikeastaan eniten vipunostoa sivulle. Käsipainoilla, kun nykyään treenailen kotona. Suorilla käsillä ja koukussa. Tuntuu melkein, että koukussa saan paremman tuntuman. Taakse koen sen aika hankalaksi, mun liikeradat sinne suuntaan on lyhyet. Olen ajatellut että jos nojaisi penkkiin, voisi saada ne takanostot toimimaan. Eteen yritän tehdä aina muutaman sarjan silloin tällöin, mielestäni etummaiset on muuta "kehitystä" (heh, mitä kehitystä...) edellä.

Mutta sulla on tosi nätit hartiat, eli sitten mullakaan ei varmaan pidemmän päälle ole mitään ongelmaa, pitää vaan ilmeisesti yrittää niillä etu ja takalihaksilla korvata sitä hiukan alempaa lähtevää sivummaista?

Mä olen miettinyt tota ihan samaa asiaa, et mikä siinä on, kun voimatasot nousee, mutta pyöreyttä en noihin olkapäihin tunnu saavan millään...Harmittaa ihan suunnattomasti. Tottahan sekin vaikuttaa, jos on kovin pitkät raajat (niinku mulla) niin ei se lihas näytä heti yhtä pyöreältä, kuin sellaisella jolla on lyhyet ja pulleat lihassäikeet lyhyissä raajoissa.

Mutta jos jollain on jotain hyviä vinkkejä, niin antaa kuuulua vaan ;)!

Onpas kaunis ja upea vartaloinen nainen siinä linkissä, inspiroi aivan valtavasti.

Mutta asiaan, itsellä on aina ollut sellaset luunappi olkapäät. Sitten lisäsin olkapäille oman treenipäivän ja tuloksia on tullut. Nyt on ihan oikeat olkapäät. Tietty massaa saisi lisätä, mutta pikkuhiljaa tapahtuu.
Olen huomannut, kun johonkin alueeseen keskittyy sekä treenissä, että mielessä niin tuloksia alkaa tapahtua.

Itse huomasin kiinnittää asiaan huomiota viime syksynä pitkän treeniatauon jälkeen. Luonnostaan leveäharteisena olen tarkoituksella välttänyt olkapäiden voimakasta treenausta, mutta totesin että jos käsi muuten paksunee muttei olkapää kehity samassa suhteessa on lopputulos epätasapainoinen. Lisäsin neljännen treenikerran viikko-ohjelmaani, joka käsitti pelkästään olkapää treenin. Aluksi tuntui ihan typerältä käydä koko salilla mokoman takia, mutta lisäsin siihen stepperin ja tavallista huolellisemman venyttelyn, siten sain harjoitukseen "mielekkyyttä". Pari kuukautta teki ihmeitä, palasin nyt normaaliin kolmijakoiseen systeemiin ja olen ajatellut, että jos joskus haluan panostaa johonkin ongelmakohtaan on tämä systeemi paras vaihtoehto sen korjaamiseen. Treenipainot ja -into on ihan eri luokkaa, kun sen tekee keskittyen yhteen kohtaan, kuin jos liikkeet tekee esim. treenin lopuksi jo väsyneenä.

Liikkeet tein käsipainoilla, eli pystypunnerrus, vipunosto sivulle istuen ja vipunosto etunojassa istuen ja vipunosto eteen selkä seinää vasten, lisäsin vielä pystysoudun alataljalla, vaikka liike ei taida niin olkapäihin edes ottaa vaan yläselkään. Kun katsoo noita amerikkalaisia fitness kilpailijoita heillä on järjestään hienot pyöreät olkapäät, se antaa ryhtiä olemukseen.

Nyt olen sisällyttänyt kevyemmän olkapäätreenin rintapäivän lopuksi, jotta saavutetut tulokset eivät häviä taas olemattomiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom