treeni ja laihdutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tarkan
  • Aloitettu Aloitettu
Miten tuo pieni laihutuskuurilla oleminen vaikuttaa tuloksiin ? Olis tarkotus painoa pudottaa 78kg:sta ---------> 75. Pituutta tällä hetkellä 181 ni sit ois painoindeksi just sopiva. Ruokavaliolla yritän laihtua, siis kaikki herkut ja muut turhat rasvat pois. Nyt lähteny sellane 0,8kg viikossa, eli mite toi vaikuttaa reenin tuloksiin ? Onko haittaa ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Painoindeksit vittuun :) mäkin oon varmaan sairaalloisen ylipainoinen, joten ihan kiltisti tuolla painolla meet vain salille ja syöt kunnolla niin saat LIHASTA :)

Painoindeksit ei todellakaan täsmää jos aikoo lihasta kasvattaa. Varmasti vaikuttaa tuloksiin painon pudotus ja varsinkin noilla mitoilla, sillä rasvaa ei varmastikaan voi olla paljoa. Tuolla pituudella olisi joku 10kg tiukkaa lihaa sopusuhtaisempi kuin muutama kilo vähempi. Itse olen lähes 12cm lyhyempi ja kuitenkin hieman painavampi ja porukka sanoo mua vaan sopusuhtaiseksi jota ei tuulet heiluttele.

Riippuu siitä millaisessa kunnossa on ennen dieettiä. Jos ei ihan huippukunnossa (siis omassa kuntohuipussaan) niin luultavasti tulokset/kunto paranevat tai eivät ainakaan laske dieetin aikana kunhan ei yritä laihduttaa liian nopeasti. Jos olet kesälaji(e)n harrastaja niin juuri nyt alkaa olla paras aika laihduttaa ne ylimääräiset kilot pois kun treenin intensiteetti tai määrä ei ole luultavasti kovin kova. Myös peruskuntokaudella voi onnistuneesti keventää itseään, itsellänikin kokemusta, suuri treenimäärä auttaa siihen että jos syö puhtaasti niin oikeastaan riittävästi syöminen on vaikeampaa kuin dieettaminen :D Teho- tai kisakaudella ei kannata yrittää laihduttaa kun palautuminen kovista treeneistä ja kisoista on paljolti kiinni ravinnonsaannista. Ja toisaalta kannattaa miettiä dieettaamisen järkevyyttäkin, jos rasvaprosentti on jo valmiiksi kohtuullinen niin kevyemmästä kropasta ei kaikissa lajeissa ole välttämättä juurikaan hyötyä, mutta itsepä varmaan tiedät kannattaako laihduttaminen vai ei.

postaillaas tällekin puolelle...

ite päätin vaihtaa muutamia vuosia sitten kiipeilyn päälajiksi voimailun sijaan ja tiputin kaikessa rauhassa 5kk:ssa 23kg (110 ->87kg). maastaveto oli tammikuussa 210kg ja toukokuussa hyvin runsaan kiipeilyn tukottamalla selällä edelleen 200kg.

eli painonpudotus ei treenituloksiin vaikuttanut. suhteellisen voiman jutut, kuten leuanvedot ja dipit tietenkin kehittyivät runsaasti. leposyke laski 44:stä 30:een.

jos kyse on lenkkikunnosta, painonpudotuksella pitäis olla positiiviset vaikutukset, koska kuljetat vähemmän tavaraa.

tollanen 3kg lähtee melkein kertapierasulla, joten helpoin tapa manipuloida painoa on ruokavalio.

ite vähensin nopeita hiilareita ja yleensäkin muutin hiilari-proteiinisuhdetta enemmän protskujen suuntaan. pidin hyviä rasvoja (oliiviöljyä NAM) mukana sopivasti. jäätelökin maistua aikalailla kuitenkin, eli ei juuri vaikuttanut painonpudotukseen. ei liikaa kiusata saa, ettei mee motivaatio :D

lyhyt matikka oli 80-luvulla lukiossa, mutta osaan toki laskea. mitä ihmeellistä sykkeessä muka on, jos 110-kilosena se oli 42-45 välillä? alhaisin leposyke oli 26 ja se tuli mitattua EKG-tarkalla sykemittarilla aamulla heräämisen jälkeen. nykyään se on hieman tasantunut ja vaihtelee välillä 33-40. koska tahansa istuessaankin saan sen 50:een ja jopa alle.

Myös peruskuntokaudella voi onnistuneesti keventää itseään, itsellänikin kokemusta, suuri treenimäärä auttaa siihen että jos syö puhtaasti niin oikeastaan riittävästi syöminen on vaikeampaa kuin dieettaminen Teho- tai kisakaudella ei kannata yrittää laihduttaa kun palautuminen kovista treeneistä ja kisoista on paljolti kiinni ravinnonsaannista.

Allekirjoitan tämän. Aerobisen treenin tehojen nosto ja varsinkin hiilareiden vähentäminen samaan aikaan on aika vaikea combo, tulee ylikunto äkkiä.

Ps. Mitä tuohon off-topic lepopulssiasiaan tulee niin onhan tuo 30 ja jopa allekin toki mahdollinen. Huipputason kestävyysurheilijoilta on mitattu tuollaisia leposykkeitä. Itsellä pohjat 38.

jto sanoi:
lyhyt matikka oli 80-luvulla lukiossa, mutta osaan toki laskea. mitä ihmeellistä sykkeessä muka on, jos 110-kilosena se oli 42-45 välillä? alhaisin leposyke oli 26 ja se tuli mitattua EKG-tarkalla sykemittarilla aamulla heräämisen jälkeen. nykyään se on hieman tasantunut ja vaihtelee välillä 33-40. koska tahansa istuessaankin saan sen 50:een ja jopa alle.

Ai, että mitä ihmeellistä siinä on... annasku mietin... ai juu, ihan helvetin harvalla on noin matala syke. Monesti silloin on kyse jostain kestävyysurheiljasta. Juoksetko coopperissa yli 4000, jos et niin on aika helvetin yllättävää, että on noin alhanen syke. En ole koskaan kuullut kenestäkään, jolta olis mitattu alle 30 syke. Mutta kai se on pakko uskoa :kippis1:

Pertti 123 sanoi:
Ai, että mitä ihmeellistä siinä on... annasku mietin... ai juu, ihan helvetin harvalla on noin matala syke. Monesti silloin on kyse jostain kestävyysurheiljasta. Juoksetko coopperissa yli 4000, jos et niin on aika helvetin yllättävää, että on noin alhanen syke. En ole koskaan kuullut kenestäkään, jolta olis mitattu alle 30 syke. Mutta kai se on pakko uskoa :kippis1:

Lepopulssi ei ole suoraan verranollinen esim. juoksukuntoon - suomalaisista huipuista esim Lasse Virenillä taisi olla 32 - olen kuullut hyvin usein 28-40 sykkeistä kansallisen/piirikunnallisen tason nylkyillä. Itsellä alhaisin mitattu noin 36 - tulee harvoin kyllä aamulla mitattua - putoaa tällä hetkelläkin istuessa noin 50 (sykemittarilla) suht nopeasti eli noin 1-2 min

muzzi sanoi:
Lepopulssi ei ole suoraan verranollinen esim. juoksukuntoon - suomalaisista huipuista esim Lasse Virenillä taisi olla 32 - olen kuullut hyvin usein 28-40 sykkeistä kansallisen/piirikunnallisen tason nylkyillä. Itsellä alhaisin mitattu noin 36 - tulee harvoin kyllä aamulla mitattua - putoaa tällä hetkelläkin istuessa noin 50 (sykemittarilla) suht nopeasti eli noin 1-2 min

No ei tietenkään ole suoraan verrannollinen yhtään mihinkään. Mutta se voisi olla yksi selittävä tekijä (siis se, että jos kyseessä on super nylkky).

pertti ystäväiseni... jos tulee vastaan jotain, mihin et oikein ole tottunut ja törmännyt melko nuorella iälläsi vielä, älä ala heti käyttäytyä hölmön sarkastisesti ja hyppiä takajaloillasi.

mulla ei ole mitään tarvetta itseeni korostaa. kunhan kerroin oman kokemukseni threadin alottajalle. tuskin leposyke nyt mikään brassailun aihe on :D . se vaan selvensi, mitä painonpudotus siihen vaikutti. nykyään siis syke taas itelle normaalimpi eli siellä 33-40 välillä huitelee. tänä aamuna 34.

yleensä alle 30:n sykkeille laitellaan joskus jo tahdistimia, joten ei ollu kauheen kivaa mittailla niitä 26:sia jne... jumps...................jumps.....................jumps.......................jumps...... :)

kun mainitsit, koskaan en kestävyyslajeja ole treenannut, koska eivät niin kiinnosta. löysässä armeijassa meni cooperissa 3150m ilman mitään treeniä. en siis mikään friikki ole. ihan tavallinen urheilua harrastava ukkeli. punttitausta ja nyt siis kiipeilyä. jotain lahjakkuutta saattaa olla, sillä yleiskestävyys kyllä kehittyy melko nopeesti.

kuten muzzi sanoi, leposyke ei vielä merkkaa mitään. isommilla ihmisillä on keskimäärin alempi leposyke kuin pienemmillä. ite olen 193cm pitkä. hapenottokykyä ei ole mitattu, mutta keuhkotilavuus on 7,3 litraa. joku lääkäri sanoi, ettei oo nähny suurempia ku juha miedolla.

yks tuttavatyttö taas on toisesta päästä. ergometritestissä syke paukutti 230, eikä ollu lähelläkään tappia. testaaja sano, että eiköhän tää piisaa... leposyke tällä ~165/50 -kokosella neidolla on ~80.

kun vaan saisin irti noista ominaisuuksista jotain hehee... tän painosena ei juuri nylkyttäminen kiinnosta :)

Pertti 123 sanoi:
Mutta kai se on pakko uskoa :kippis1:

Johan mä uskoin ja asian unohdin, mutta sitten muzzi jatkoi aiheesta ja mä vastasin vielä.

Uskon, enkä ota ongelmaa. En mä tajunnu, että joku luulis, että mä rupeen "takajaloillani hyppimään" tän jutun takia :D

Isketaanpa nyt sitte tan threadin jatkoks ku on sen verran lahella. Elikka siis mimmoista ohjelmaa kannattaisi tehda laihiksella? Olen treenannut aika lailla 9-15 toiston sarjoilla viimeisen vuoden aikana enemman tai vahemman saannollisesti suoritetut treenit. Painoahan siis on 80 kiloa ja pituutta 173 senttia. Pieniahan tassa viela ollaan, varsinkin kun rasvaa loytyy todennakoisesti semmonen 5-10 kiloa pudotettavaksi.

Olisiko siis mahdollista nostaa voimatasoja, vaikka dietilla olisikin kun on keho tottunut hieman pidempia sarjoja tekemaan? Voimatasoista sen verran, etta penkista todennakoisesti nousee jotain 65 pintaan ja mavea tein viimeksi 70 kilolla 5x5. Tuon maven kehitys todennakoisesti menee suoraan ylospain, silla sita ei ole pahemmin tullut tehtya. Kyykkya meinasin myos alotella tekemaan kuhan saan tekniikan kuntoon. Pakkista lueskellessa tarttunut tammoinen ajatus, etta dietilla kannattaa teha tyyliin penkkia, mavea, kyykkya ja leuanvetoja? Onko ihan tuulesta temmattua vai kui? Ja sitten noista etta miten noita kannattais jaksottaa viikolle? 5x viikossa semmosen 30-40 minuuttia kerkee salilla olemaan ettei mitaan kauheita kerkea tekemaan. Tuossa nyt tuli mittailtua kun tylsaa oli, jos naista nyt jotain apua on eli siis: reisi 23", vatsa 33", haba 12", rinta 36" ja pohje 15".

Jos joku nyt jonkun ohjelman viitsisi vasata niin oisin kylla todella kiitollinen :P Mieluiten jonkun aika tarkan kun en oikeen tosta salillakaynnista liikoja tiia :D Jos jollain jotain vinkkeja ruokavalion suhteenkin niin ne ovat aina tervetulleita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom