treeniä selkävaivaiselle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bends
  • Aloitettu Aloitettu
Reilu kahdenkymmenen vuoden ikääni nähden omistan aika pahasti oireilevan selän (kipu alaselässä, joka pahentuessa nousee hartioihin ja niskaan asti) jota ei todellakaan auta avustajan työ kehitysvammaisten parissa, jossa lähinnä istutaan ja pidellään ihmisiä kiinni.
Aina silloin tällöin selkä muistuttelee reenin jälkeen tai viimeistään seuraavana aamuna olemassaolostaan..
Fysioterapeutti kehotti pienentämään painoja ja tekemään tuplamäärän sarjoja, mutta sitä tuntuu olevan joskus vaikea noudattaa :D

Kellään kokemuksia huonon selän kanssa treenaamisesta? Vinkkejä, ohjeita?

Yleiskunto mulla on hyvä, juoksen kesät ja syksyt ja siinä ohessa salilla punttireenin parissa menee noin 4 kertaa viikossa. Tosin juoksua olen joutunut juuri selän takia nyt vähentämään ja vaihtamaan kävelyyn.

Ps. viikon päästä lähtö pohjois-Espanjaan kahdeksi viikoksi vaeltamaan rinkan kanssa, 300km taivallettavana. Varmaan pyörätuolilla sitten kotiin.. :D

Hei bends,

Onko sulla selvitetty mistä tuo oireileva selkä johtuu? Onko vika lantiossa (mahdollinen epätasapaino), lähteekö selässä "palikat pois paikaltaan" tai onko jotain skolioosintynkää tms? Vaivan alkuperän tietäminen helpottaisi varmaan treeniä, kun voisi kiinnittää huomiota pikkujuttuihin kuten esimerkkinä vaikka lantion suorassa pitäminen. Mulla se on ihan numero 1 salilla ja myös kotona: en tee mitään liikettä ilman että kiinnitän huomiota siihen missä asennossa mun lantio on, eli aina varmistelua ja ajatus sinne päin kehoa. En ole salilla kyllä käynyt vielä kovin pitkään, vasta n. 4 kk, joten voipi olla että viisaampiakin neuvojia löytyy. Laitan silti jotain omakohtaisia kokemuksia tähän.

Mä olen kärsinyt alaselkäoireista reilusti yliliikkuvien nivelten vuoksi, ja lisäksi mulla on vanha polvivamma joka on aiheuttanut sen että edelleen 10 vuotta leikkauksen jälkeen varon vasenta puolta, bonuksena oon vielä oikeakätinen. Eli oikea puoli dominoi ja vasen on selvästi heikompi ja vino. Akuutin kivun aikaan tein pari kertaa päivässä kevyttä jumppaa: erityisesti jalan nostot päinmakuulla pakaraa tiiviisti jännittäen, kylkilankut ja jalan nostot istualtaan tuolilla niin, että vain reidet tekee töitä ja lantio pysyy paikallaan auttoivat huomattavasti jopa siihen akuuttiin kipuun. Vatsaliikkeistä rutistukset, erilaiset pidot. Melkeinpä akuutissa vaiheessa pitäs keskittyä sellaisiin liikkeisiin, jossa alaselkä on tuettuna, ja huomio kiinnitetään niihin osiin mitkä ei liiku liikkuvien sijaan :) Myös kierrot tekee selkärangalle kuulemma hyvää, mä taas en oikein ole saanut niistä niin tehokasta apua kuin alaselän tukilihaksiin keskittyvästä jumpasta ja treenistä. Ehkä kierrän sitten liikaakin vaikka koitan varoa, kun kyllähän tää mun kroppa menee ja menee ja menee...

Mä käyn pilateksessa kerran viikossa, se antaa aika hyviä eväitä vartalonhallintaan ja kotona tehtäviin harjoituksiin myös. Pelkkä salitreeni on ainakin mulle liian pintapuolista, yritän aina ottaa pari kertaa viikkoon myös noita syviä lihaksia mukaan. Mutta jos ajatellaan salia, niin hyviä liikkeitä mun selälle on olleet mm.

- Kulmasoutu tangolla: alaselkä pysyy paikallaan mutta tekee kuitenkin staattista työtä, lantio pysyy paikallaan ja se on helppo pitää suorassa. Painoa saa helposti siirrettyä vasemmalle heti kun tuntuu että se luistaa oikealle.

- Selkäpenkki pääosin palauttavana: liikerata täytyy pitää vaan kontrollissa, ettei ole liian laaja. Teen kevyellä lisäpainolla ja ilman. Tätä en tee jos akuuttia kipua.

- Alataljasoutu varovasti: taljan palautusvaiheessa vastaan pistäminen tekee hyvää. Liikeradan kanssa taas sama homma, ei pidä hötkyillä. Tämäkin akuutissa vaiheessa huono.

- Mave on kokonaisuuden kannalta todella hyvä. Ei saa ahnehtia painoja, ja täytyy kiinnittää kovasti huomiota siihen että yläkroppa tulee mukana: hartiat ei saa päästä roikkumaan missään vaiheessa, vaan yläselkä on myös tiukkana :) Mulla unohtuu helposti hartiat noston alussa kun mietin tota lantiota, joudun aina muistuttamaan itseäni myös hartioista :)

- Nyt opettelussa on hyvää huomenta-liike...Kyykkyjä treenaan kanssa, mulla on aloittelijan ongelmaa eli takakyykyssä se perinteinen: ylösnousussa korsetti pettää ja takapuoli lähtee omille teilleen, joten en ole ottanut vielä mitään lisäpainoja. Pelkällä tangolla mennään toistaiseksi.

Kaikki liikkeet, missä pakara ja takareisi aktivoituu tekee ainakin mun selälle hyvää. Reiden lihakset taas tukee myös lantiota, ne menee ainakin mulla vähän käsi kädessä. Vatsat tietenkin on tärkeät sitten myös sen selän takia.

Sellaiset mitä taas en tee ollenkaan on perinteiset istumaannousut siinä "vatsalihaspenkissä" ja vinot vatsat laitteessa (sellainen rotary torso-laite), ne tekee vaan huonoa.

Tuo vaellus (no aika pitkä matka sulla edessä :D, menetkö kenties sen pyhiinvaellussetin?) voi olla erittäin hyvä juttu selälle. Mun selkä on täysin oireeton kun rinkka selässä painan menemään metsikössä. Olen kuullut selkävaivaisilta metsämiehiltä- ja naisilta, että oikeastaan vaellus saattaa poistaa kivut kokonaan pitkäksi aikaa. Yleensä ottaen epätasaisella alustalla käveleminen, itellä lempparit just vaellus, megapitkät sienestys- ja marjastuslenkit, tekee parempaa kuin tasaisella meno. Lihaksia joutuu silloin käyttämään enemmän ja menee ns. "oikeaan paikkaan" tuo lihastyö. Olen kuullut myös hyvää perinteisestä hiihdosta, kun taas luistelutyyliä ei oltu suositeltu ollenkaan eräälle tutulle alaselkävaivoista kärsivälle.

Sun duuni on kyllä fyysistä, mutta koita pyrkiä sielläkin aina vaan ergonomiaan. Älä silti pety jos joudut jättämään työsi jossain vaiheessa, kannattaa varmaan "sivusilmällä" kuulostella ja ehkä opiskella sellaista alaa joka vois olla vaihtoehto. Mä sain ns "unelma-alalta" tuossa jokin aika sitten tuomion että eipä tule onnistumaan. Ei auta muu kuin pitää niin hyvässä kunnossa kroppa kuin pystyy, ja sitten tehdä sitä mitä voi. Ai niin, ja mä olen kanssa suht nuori vielä, kohta 28, joten varmaan kaikkea pohdittavaa osuu eteen tän kropan kanssa vielä..

Edit: saatkos muuten kotona tietokonetta korokkeen päälle, ja seisoisit siinä edessä? Mä oon väsännyt matalan hyllyn päälle läppärin mentävän paikan, ja silloin jos selkä vihottelee nostan koneen siihen ja yksinkertaisesti seison koneen ääressä, ja tavoittelen hyvää seisoma-asentoa siinä. Välillä seisoskelen tasapainotyynyn päällä jos se tuntuu auttavan tilannetta ;) Istuminen on pahinta myrkkyä selälle, koita saada välillä aina jotain liikettä pitkin päivää.

Vau! Kiitos viestistä, selveni kyllä muutama hämärän peitossa oleva asia.
Selkää on tutkittu koko syksy ja röntgenit, magneettikuvat ja kaikki. Ei pitäisi olla mitään. Lääkäri enemmän puhunut juuri tuon työn aiheuttamasta selästä ja osittaisesta "sukuviasta". Duuni on kyllä mulla väliaikainen, vaikka sitä rakastankin niin on suunnitelmat ihan muualla. Ensi syksynä lähdössä ainakin vuodeksi Ausseihin, se mielessä treenaan ettei vaan siellä pamahtaisi vielä huonompaan kuntoon..
Mulla on erittäin yliliikkuvat nivelet, polvet pahimmat. Juostessa ja salilla yritän pitää huomion myös niissä etteivät pääse taipumaan liikaa.
Fysioterapeutti sanoi, että selän treenaamisen lisäksi huomiota pitäisi kiinnittää erityisesti vatsalihaksiin ja niiden kovaan treeniin. Yritän yritän.

Kiitos noista liikkeistä. Kulmasoutu on tähän mennessä tuntunut tosi hyvältä. Alataljasoutua ei ole reeniin sisältyny, pitää siis ottaa se mukaan. Mä oon kyllä tehnyt vinoja vatsalihaksia tolla rotary torso -laitteella, tosin oikean asennon opettelemiseen taisi mennä puolisen vuotta :D ei ole ollut vaivaa selälle.
Mutta ohjeestasi taidan alkaa kiinnittämään huomiota tuohon lantioon.

Pilateksessa kävin viime syksynä, ei sopinu mulle. Varmasti olisi tehnyt hyvää selälle (siis olisi!), mutta mulla ei pinna riittänyt kun ei päässyt tosi hommiin :D Nyrkkeilyä ja itsepuolususta harrastan ja ainakin ohjaajat ovat sanoneet lajien olevan hyvä selälle(?)

Ja juurikin tuonne pyhiinvaellusreitille menossa, parin viikon loma niin sinne ajatuksia selventämään. Toivottavasti selkä kestää ja toivottavasti siitä on hyötyä niinkuin kerroit.

Ei kyllä himassa ole mahdollisuutta korkealle tasolle, mutta oon ostanut sen verran surkeen tuolin, ettei tässä koneen ääressä montaa kymmentä minuuttia päivässä pysty istumaankaan.

Kivut saattaa johtua tuosta yliliikkuvuudesta jotain kautta, minullakin ne tulivat vastaan työssä jossa tehtiin paljon nostoja, kumartelua ja siirtoja.

Lantion vinouden eteen-taakse suunnassa pystyt testaamaan ihan yksinkertaisesti niin, että seisot sulle luonnollisessa asennossa, yrittämättä vääntää itseäsi mihinkään suuntaan. Laita kädet tuohon lantiolle noiden näkyvien luiden päälle jotka ovat molemmin puolin alavatsaa vinottain (anteeksi, en osaa kertoa näitä oikeita nimityksiä ;) ). Katso käsiäsi ylhäältä päin, onko ne samalla linjalla vai jääkö toinen taaemmas kuin toinen? Mulla tällä testillä luonnollisessa asennossa (joka on mun pään mukaan suora...) vasen on selvästi taaempana. Selässä mahdollisesti tuntuva epämiellyttävä tuntemus helpottuu heti kun työnnän lantioni vasemman sivun (huom. ei koko kroppa) eteenpäin ihan kuin joku vetäisi lantioon kiintetystä narusta suoraan eteenpäin. Tätä voit testata päivän mittaan useita kertoja, ja myös vaikka kyykistyessäsi ja kyykystä ylös noustessasi, luistaako lantio liikkeessä alta pois: onko kädet samassa paikassa ja lantio suorassa ennen kyykkyä ja kyykystä palatessasi. Ylös-alas-vinoutta onkin sitten hankalampi todentaa, mulla sitä ei ole, niin en tiedä siihen mitään kikkaa.

Mulla on vasen puoli myös hermottunut jotenkin puutteellisesti. Joudun tekemään välillä tosissaan hommia että löydän vasemmalta sivussa olevat vatsalihakset, varsinkin alavatsasta, ja selän puolella on vaikea saada tuntemusta tasapuolisesti joka paikkaan. Vatsalihasliikkeistä yhden jalan nostot selinmakuulla tekevät oikein hyvää tälle asialle, samoin selkäpenkissä vinoissa selän ojennuksissa, ja ihan päinmakuulla tehtävässä yläkropan nostossa niin ikään vinottain saan jotain tuntumaa "kadoksissa" oleviin selkälihaksiin ;) Kovalla ja sinnikkäällä harjoittelulla pitäs saada touchia oikeisiin paikkoihin. Teen näitä juttuja extrana normien treenien päälle. Oon kelaillu että esim. yhden jalan mave ja vastaavat vois olla mulle oikeasti todella hyviä liikkeitä.

Kävitkö pilateksessa jossain isossa ryhmässä? Voi olla, että homma on ihan turhaa hissuttelua, ja jos ei saa vielä kunnon ohjausta eikä tuntumaa sinne mihin pitää, niin ei ihme että motivaatio katoaa. Tuossa pilateksessa kuitenkin opetellaan käyttämään kroppaa fysiologisesti oikein, siellä löytyy ihan noita "kadoksissa" olevia lihaksia ja uusia liikeratoja. Idea on hermottaa kroppaa, ja se on ainakin mua auttanut myös salitreenin kanssa. Vasemman puolen hermotus on parantunut paljon, ja tuolta saa myös tosi hyviä tippejä venyttelyyn, joka yliliikkuvien nivelten kanssa on periaatteessa aika riskialtista hommaa (multa esim. fyssari kielsi kokonaan). Pilatesvenyttely / syvävenyttely kun toteutetaan lisäksi myös sisältä ulospäin, eli hengityksellä luodaan painetta sisältäpäin. Lisäksi tälläkin palstalla kehuttua foam rolleria käytetään runsaasti ainakin niillä tunneilla missä ite käyn. Harkitse palaamista pilatekseen jos selkäsi tuottaa sulle ongelmia, ja hankkiudu pienryhmään. Mun opettaja on varsinainen löytö, koska hänellä on itsellään myös yliliikkuvat nivelet, ja tietää miten tällaisia oppilaita ohjataan.

Yksi juttu mitä piti kysyä on sellainen, että oletko näyttänyt kiropraktikolle tai OMT-terapeutille tuota sun selkää? Toiset löytää sellaisen luona käynnistä lantion vinouteen vastauksia, ja jotkut alkaa "naksuttelun" kanssa ahneeksi, mutta sitäkään ei saisi käydä tekemässä montaa kertaa, ei terveet eikä varsinkaan tällaiset meikäläiset, ettei nivelet löysty entisestään naksuttelun seurauksena. Mä kävin pahimmat jumit aukomassa ja kysymässä mielipiteen minkälaista treeniä tarvitaan, ja tarvitaanko hierojaa (kun oli oikea puoli aika kovassa jumissa). Kiro selvensi mulle kyllä tätä hommaa hyvinkin, kovasti painotti pilatestyylistä harjoittelua ja sitten tätä salihommaa myös. Kielsi tulemasta enää vastaanotolle, ellei käy olo ihan sietämättömäksi ;) OMT-terapiasta en tiedä, se voi olla sitten ihan paljon pehmeämpikin hoitomuoto kuin tuo perinteinen naksauttelu.

Suosi salilla isoja liikkeitä, jotka parantaa sitten kehon hallintaa monipuolisesti. Oon nyt kallistunut ite siihen enemmän, että muutama iso liike, ja sitten pienet turhat hinkkaukset ja nivelen ylimääräinen kuormitus eristävän liikkeen muodossa vähemmälle. Sulle varmaan tekis myös hyvää kehon painolla harjoittelu, eli sisällytä niitä liikkeitä kanssa mukaan treeniin jos ei vielä ole. Niissä toki VOI rikkoa itsensä pahemminkin, mutta periaatteessa se on kaikkein luonnollisin juttu kropalle. Mulla esim. leuanvedot, etunojapunnerrukset, rutistukset, jalannostot, selänojennukset, kyykyt omalla painolla ym. mukana treeneissä. Lisäksi salin ja pilateksen ohessa otan joitain kertoja viikkoon reippaita pätkiä juoksua, ei siis hölkkää vaan ihan kunnon juoksua (sulla oli vissiin tää kans mukana ohjelmassa?), hyppyjä, ja sellaista hidastempoisempaa puurtamista, esimerkiksi nyt talvella hangessa rämpimistä ja kesällä tota vaellusta vaihtelevassa maastossa. Monipuolisuus tekee ilmeisesti ihan hyvää tällaisten nivelten omistajille, yksipuolinen treeni voi aiheuttaa huonossa tapauksessa vääränlaista kuormitusta. CompactFitin sivulla on jotain blogikirjoituksia, joihin sun kanstis varmaan perehtyä, niissä puhutaan myös yliliikkuvuudesta ja on mielestäni ihan asiaa harjoittelusta.

Yliliikkuvien nivelten omaavista ihmisistä on sanottu, että he väsyvät helpommin fyysisesti, oletko huomannut tätä? Fyssarin kanssa (jolla myös sama vaiva) oli puhetta, että asentoa tulee vaihdettua todella usein ja ei oikein halua pysyä pitkään paikallaan. Mä olen tehnyt fyysistä työtä aina, mutta olen joskus ihmetellyt miksi lihaskunto on silti "huono", ja miksi mulle tulee rasitusvammaa helpommin kuin monille muille. Jos teen yksipuolista työtä pitkään, siis puhutaan nyt vaikka koko päivästä pariin päivään, niin nivelillä (varsinkin olkapää) on taipumus rasittua ihan kipuun asti, ja sitä parannellaan sitten hyvä tovi. Samoin nuorempana ihmettelin, että miksi esim. tallihommissa kaverini eivät tunteneet fyysistä väsymystä niin paljon kuin minä, vaikka olimme periaatteessa "samalla viivalla" taidoissa, tiedoissa ja siinä määrässä mitä olimme töitä tehneet, ja melko tavalla saman ikäisiä ja -kokoisiakin. Pää kyllä jaksoi hyvin, mutta kroppa otti itseensä jotenkin helpommin kuin muilla, näin ainakin tuntui. Nyt myöhemmin olen ymmärtänyt, että moni asia noista on osittain ollut sitä kun nivelet on heikot ja liikeradat ilmeisesti menneet yli ihan lahjakkaasti, niin kuormitus on luultavasti ollut erilainen. Ja sisulla on tehty ja eteenpäin puskettu :)

Tunnen myös yhden keski-ikäisen miehen, jolla on tosi monipuolista bisnestä, siis tekee vähän eri töitä sinne tänne. Syynä tähän on yliliikkuvat nivelet, ja hän ei pystyisi tekemään yhtä ja samaa (fyysistä) työtä jatkuvasti, vaan vaihtelee hommia monipuolisesti ettei saa liian yksipuolista kuormitusta. Hänellä on kevyempää työtä, vähän raskaampaa työtä ja sen sellaista. Fiksu systeemi.

Näiden ajatusten pohjalta olen itsekin miettinyt, että monipuolinen treeni, vaihteleva työnkuva, laaja skaala erilaista liikettä vois olla parempi kuin yksi laji tai yksipuoliset harjoitteet.

Edit: mainitsitkin nuo nyrkkeilyn ja itsepuolustuksen. Ne on varmasti oikein hyviä lajeja, koska kehonhallinta korostuu niissäkin, ja toisaalta nopeat, räjähtävät liikkeet. Niidenkin harjoittelu ja monipuolinen tekeminen on oletettavasti meikäläiselle kropalle oikein hyvästä :)

En nyt jaksa perusteellisesti lukea kaikkia vinkkejä, joita oot jo saanut, mutta käytännössä jos on poissuljettu kaikki vammat tai muut "vakavammat" syyt ja kyse on ainoastaan selän väsymisestä (lähinnä siis kontrollin pettämisestä) niin suosittelen mahdollisimman paljon toiminnallisia harjoitteita. Kaikki sellaiset liikkeet missä tulee koko kroppa hyvin mukaan ja keskivartalon tukea tarvitaan, ovat hyviä. Tosin näissä pitää olla tarkkana, että liikkeet tehdään hyvällä tekniikalla (esim juuri maastaveto ja kyykyt tangolla), ettei aiheuteta lisää vaivoja. Ja myös pitää aloittaa kevyellä kuormalla, ensin tekniikka kuntoon ja sitten vasta lisää painoa/kuormaa.

Lisäksi katsoisin työssäsi ergonomiset asennot kuntoon, ellei niin ole jo tehty..

Ootkos käyny hierojalla yms? Itse olen aina ollu selkävaivanen erilaisten onnettomuuksien, töiden yms takia. Fysiolla kävin kerran töiden takia, kun erinäisiä käsien puutumisia on paljonkin ollu. Selkälihakset oli vaan sillon niin jumissa :( Viimeinen niitti oli synnytys. Selkä meni niin huonoon kuntoon, että lapsen nostaminen ja varsinkin laskeminen oli kauheen tuskan takana. Sängystä piti kierimällä tulla pois, kun oli menny yön aikana niin jumiin. Kipu säteili tuolta vasemman pulen alaselästä koko selkään ja pakaraan. Onni löyty, kun menin kertomaan tuossa kuukausi sitten meidän ravintolaporukan pikkujouluissa pomolle et selkä on pahassa kunnossa ja siinä yritin välillä venytellä et jotenkin olis edes parempi olo. Pomolla ollu samoja oireita, veikkasikin et siellä olis lukko. Pomo sitten nosti mut ylös ja neljästä kohtaa nikamat naksu. Voin sanoa et oli aika taivaallinen tunne sen jälkeen, koska kivut katos saman tien. Nyt on pystyny reenaamaankin kunnolla. Ainoa milloin selkä enään oireilee on kuukautisten aikoihin, koska mulla ainakin tuntuu et nivelet löystyy sillon, joten pitää olla tarkkana sillon nukkumisasennon kanssa.

Toivottavasti tästä nyt jollekkin oli edes hyötyä, joka kamppailee kipujen kanssa. Itsellä ainakin tuntuu et on saanu elämän takasin, kun ei tarvi joka aamu herätä kauheeseen kipuun ja tärkeintä ettei tarvi enään joka päivä vetää nappeja kuntoon et jotenkin olis ees toimintakykynen :)

Kiitos kaikille vinkeistä ja omakohtasista kokemuksista! En viitsi jokaiselle henk.koht vastata niin laitan tämän hetkiset selän kuulumiset.

Vaellukselta siis tosiaan kotiin palailtu viikko sitten. Ja kyllä, vaelsin siellä Santiago de Compostelan pyhiinvaellusreitillä. Lomat eivät antaneet periksi niin matkaa taittui vaan parin viikon verran (11pv valetamista, 3pv Madridissa hillumista). Kilometrejä tuli kasaan 11pv aikana 320km. Eli aika pitkästi mentiin yli tavoitteen. Selkä kesti hyvin. Jos kipua oli, se oli yläselässä eikä alaselässä kuten normisti.
No, kotiin tultua alkoi kauhea huimaus. Niin paha että sänkyyn heittäytyessä koko kämppä pyöri ympärillä. Aluksi ajattelin että jotain palautumiseen liittyvää, verenpaineet alhaalla tms. Työterveyteen vaan. Tuomio; koko selkä niin jumissa ettei veri pääse kiertämään päähän (nuori ikä ja kova reeni vaikuttaa myös), jonka vuoksi meinaa pyörtyä alituisesti. Kaksi kortisoonipiikkiä selkään ja pariksi päiväksi kotiin huilimaan. Pari päivää ku jakso kotona makoilla ja ottaa iisisti niin nyt tuntuu helpottavan.

Viime viikon pidinkin salireenistä tauon tuon palautumisen takia, sunnuntaina ekaa kertaa 3,5viikkoon salille. Nannaa.. Veljen piti raahata mut sieltä 2 tunnin jälkeen pois :D

Lääkäri ei kieltänyt punttia eikä nyrkkeilyreenejä. Ja ensi viikolla meen vielä parkour-akatemian treeneihin joten toivotaan että selkä pysyy siinä kunnossa missä nyt on.

Ps. Lääkäri tosiaan sanoi noista yliliikkuvista nivelistä ja uskoi, että työ + yliliikkuvat nivelet aiheuttaa selkäsäryt. Pitäs koittaa muistaa aina etenkin noi polvet ettei mee taivuttaessa lukkoon.

Kova matka, onnea kuitenkin sen taittamisesta! Oliko painoa paljon selässä? Ite olen huomannut vaelluksilla että hyväkin rinkka jumittaa yläselän varsinkin ekoina päivinä, ja suositushan on siis kantaa korkeintaan 25% omasta painosta. Ripeätahtisessa vaelluksessa minusta tuo 25% on melko paljon, eli vähempikin riittäisi.

Voisit koittaa foam rollerilla rullailla, jos jumit vielä vaivaa. Ei se pahaa tee, vaikka ei olis jumissakaan.

Mitenkäs, onko sulla siellä alaselässä tarpeeksi voimaa ja tukea? Olisko iloa jos syviä lihaksia ja staattisia pitoja tekisit enempi? Mä olen harrastanut nyt lähiaikoina ihan selinmakuulla jalan nostoja pienellä nilkkapainolla. Eli toinen jalka ylös alustasta vaikka vatsan päälle koukkuun, ja toista sitten nostellaan, ja kun lasketaan niin hi-taas-ti ja sellaisen staattisen jännitteen säilyttäen. Pitäs tuntua alaselän lihaksissa ja mennä voi aika pitkälle tonne selkään saakka. Keholla ei saa tietenkään sitten vemputtaa vastaan :) Parikymmentä jalan nostoa niin johan tietää tehneensä. Toinen mitä teen säännöllisesti on sellainen, että istutaan ensin istuinluiden takaosalla. ylävartalo hyvässä ryhdissä ja jalat polvet koukussa edessä vierekkäin. Kädet ojennetaan suoraksi eteen, pidä keppiä käsissä ja purista sitä napakasti. Lähdetään laskeutumaan taaksepäin jännitys alaselän lihaksissa säilyttäen, ja laskeudutaan niin alas kuin pääsee ilman että jännitys katoaa alaselästä. Kädet koko ajan suorina melko leveällä otteella keppiä puristaen. Jalkoja voi nostaa lattiasta vähän. Selkä ei saa pyöristyä, ja tosiaan jännitys kadota. Kun on laskeuduttu tarpeeksi alas, räjähtäen ylös ja hidas laskeutuminen uudelleen alaspäin. Tää käy myös vatsaliikkeestä, mutta haastavampaa se on saada sinne selän puolelle tuntumaan oikein, sen helposti unohtaa jos tekee tuota vatsaversiona :)

Treenaan koko selkää puntilla, pitkien taukojen takia jäänyt aina välillä vähäsemmäksi se reeni. Selässä pitäs olla jonkunverran voimaa, lisää tietysti kaivattaisiin. Nyt reissusta tultua aloitin tämän kevään juoksut. JEE! kolme viikkoa normaalia juoksua (aloitin 5km lenkeistä ja nyt 10km menee jo ihan ok) eikä selkä ole vielä sanonut mitään vastalauseita. Normaalisti alkaa heti lenkin jälkeen (etenkin 10km) selkä oireilemaan ja sänkyyn mennessä alaselässä tuntuu kova kipu. Nyt vielä tuntuu hyvältä ja lääkärikin sanoi, että juokse vaan ja jos kivun tultua pidä taukoa ja keskity muuhun reeniin.
Kaksi kertaa vaelluksen jälkeen saanut nyt kortisonipiikit tuonne lapojen väliin. Auttanut ihan mukavasti. Sirdalydia koittanu muistaa ottaa kuuriluontoisesti nyt joka ilta sen 2-4mg jotta selkä rentoutuisi (nyt niin jumissa että puntilla ja juostessa tulee alitajuisesti jännitettyä sitä ja oltua ihan ihmeellisissä asennoissa..). Kuulemma sitkeyttä tarvitaan nyt että selkä palautuu kunnolla.

Täytyypi vaikka välipäivinä lenkin jälkeen kokeilla tuota selinmakuulla jalkojen nostoa. 2kg nilkkapainotkin löytyy. Iskä oikeastaan näyttikin tuon toisen liikkeen juuri selkäliikkeenä ja sitä olen koittanut opetella. Usein tuntuu vaan tehot menevät vatsoille. :)

Relaksanteista: jotkut suosittelevat ettei yliliikkuvien nivelten "omistajat" käyttäisi niitä, koska relaksantti vie lihasten antaman tuen pois. Paino on tällöin enemmän nivelten ja nikamien varassa. Lihasten "pehmittämiseen" suosittelisin itsekin enemmän foam rolleria tai ihan perinteistä hierontaa. Toki jos tilanne on hyvin hankala kuten sulla tuntuis olevan, täytyy miettiä mikä on järkevin vaihtoehto :)

Yksi mikä on kiellettyjen listalla ainakin täällä päässä on vatsallaan nukkuminen, ettei ranka "romahda" alaspäin lihasten rentoutuessa.

Oon tehnyt yhtenä selkää helpottavana liikkeenä myös floor wipersia niin, että jalat pysyy hyvin matalalla. Siinä täytyy olla varovainen ettei tee pahemmaksi tilannetta kun matalalla tehtynä tuo liike ottaa aika paljon alaselkään, mutta jos tuntuu hyvältä ja auttaa niin tuo on hyvä liike.

Yhden jalan mave tuntuis olevan hyvä myös, mutta selän kiertoa täytyy varoa, ainakin täällä tuntui vähän häijyltä kun ei kiinnittänyt oikein tarkasti huomiota tuohon selkään. Olen sitä harjoitellut nyt tekemään, ja vartalonhallinnan kannalta tuo on myös erinomainen liike.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom