Kivut saattaa johtua tuosta yliliikkuvuudesta jotain kautta, minullakin ne tulivat vastaan työssä jossa tehtiin paljon nostoja, kumartelua ja siirtoja.
Lantion vinouden eteen-taakse suunnassa pystyt testaamaan ihan yksinkertaisesti niin, että seisot sulle luonnollisessa asennossa, yrittämättä vääntää itseäsi mihinkään suuntaan. Laita kädet tuohon lantiolle noiden näkyvien luiden päälle jotka ovat molemmin puolin alavatsaa vinottain (anteeksi, en osaa kertoa näitä oikeita nimityksiä ;) ). Katso käsiäsi ylhäältä päin, onko ne samalla linjalla vai jääkö toinen taaemmas kuin toinen? Mulla tällä testillä luonnollisessa asennossa (joka on mun pään mukaan suora...) vasen on selvästi taaempana. Selässä mahdollisesti tuntuva epämiellyttävä tuntemus helpottuu heti kun työnnän lantioni vasemman sivun (huom. ei koko kroppa) eteenpäin ihan kuin joku vetäisi lantioon kiintetystä narusta suoraan eteenpäin. Tätä voit testata päivän mittaan useita kertoja, ja myös vaikka kyykistyessäsi ja kyykystä ylös noustessasi, luistaako lantio liikkeessä alta pois: onko kädet samassa paikassa ja lantio suorassa ennen kyykkyä ja kyykystä palatessasi. Ylös-alas-vinoutta onkin sitten hankalampi todentaa, mulla sitä ei ole, niin en tiedä siihen mitään kikkaa.
Mulla on vasen puoli myös hermottunut jotenkin puutteellisesti. Joudun tekemään välillä tosissaan hommia että löydän vasemmalta sivussa olevat vatsalihakset, varsinkin alavatsasta, ja selän puolella on vaikea saada tuntemusta tasapuolisesti joka paikkaan. Vatsalihasliikkeistä yhden jalan nostot selinmakuulla tekevät oikein hyvää tälle asialle, samoin selkäpenkissä vinoissa selän ojennuksissa, ja ihan päinmakuulla tehtävässä yläkropan nostossa niin ikään vinottain saan jotain tuntumaa "kadoksissa" oleviin selkälihaksiin ;) Kovalla ja sinnikkäällä harjoittelulla pitäs saada touchia oikeisiin paikkoihin. Teen näitä juttuja extrana normien treenien päälle. Oon kelaillu että esim. yhden jalan mave ja vastaavat vois olla mulle oikeasti todella hyviä liikkeitä.
Kävitkö pilateksessa jossain isossa ryhmässä? Voi olla, että homma on ihan turhaa hissuttelua, ja jos ei saa vielä kunnon ohjausta eikä tuntumaa sinne mihin pitää, niin ei ihme että motivaatio katoaa. Tuossa pilateksessa kuitenkin opetellaan käyttämään kroppaa fysiologisesti oikein, siellä löytyy ihan noita "kadoksissa" olevia lihaksia ja uusia liikeratoja. Idea on hermottaa kroppaa, ja se on ainakin mua auttanut myös salitreenin kanssa. Vasemman puolen hermotus on parantunut paljon, ja tuolta saa myös tosi hyviä tippejä venyttelyyn, joka yliliikkuvien nivelten kanssa on periaatteessa aika riskialtista hommaa (multa esim. fyssari kielsi kokonaan). Pilatesvenyttely / syvävenyttely kun toteutetaan lisäksi myös sisältä ulospäin, eli hengityksellä luodaan painetta sisältäpäin. Lisäksi tälläkin palstalla kehuttua foam rolleria käytetään runsaasti ainakin niillä tunneilla missä ite käyn. Harkitse palaamista pilatekseen jos selkäsi tuottaa sulle ongelmia, ja hankkiudu pienryhmään. Mun opettaja on varsinainen löytö, koska hänellä on itsellään myös yliliikkuvat nivelet, ja tietää miten tällaisia oppilaita ohjataan.
Yksi juttu mitä piti kysyä on sellainen, että oletko näyttänyt kiropraktikolle tai OMT-terapeutille tuota sun selkää? Toiset löytää sellaisen luona käynnistä lantion vinouteen vastauksia, ja jotkut alkaa "naksuttelun" kanssa ahneeksi, mutta sitäkään ei saisi käydä tekemässä montaa kertaa, ei terveet eikä varsinkaan tällaiset meikäläiset, ettei nivelet löysty entisestään naksuttelun seurauksena. Mä kävin pahimmat jumit aukomassa ja kysymässä mielipiteen minkälaista treeniä tarvitaan, ja tarvitaanko hierojaa (kun oli oikea puoli aika kovassa jumissa). Kiro selvensi mulle kyllä tätä hommaa hyvinkin, kovasti painotti pilatestyylistä harjoittelua ja sitten tätä salihommaa myös. Kielsi tulemasta enää vastaanotolle, ellei käy olo ihan sietämättömäksi ;) OMT-terapiasta en tiedä, se voi olla sitten ihan paljon pehmeämpikin hoitomuoto kuin tuo perinteinen naksauttelu.
Suosi salilla isoja liikkeitä, jotka parantaa sitten kehon hallintaa monipuolisesti. Oon nyt kallistunut ite siihen enemmän, että muutama iso liike, ja sitten pienet turhat hinkkaukset ja nivelen ylimääräinen kuormitus eristävän liikkeen muodossa vähemmälle. Sulle varmaan tekis myös hyvää kehon painolla harjoittelu, eli sisällytä niitä liikkeitä kanssa mukaan treeniin jos ei vielä ole. Niissä toki VOI rikkoa itsensä pahemminkin, mutta periaatteessa se on kaikkein luonnollisin juttu kropalle. Mulla esim. leuanvedot, etunojapunnerrukset, rutistukset, jalannostot, selänojennukset, kyykyt omalla painolla ym. mukana treeneissä. Lisäksi salin ja pilateksen ohessa otan joitain kertoja viikkoon reippaita pätkiä juoksua, ei siis hölkkää vaan ihan kunnon juoksua (sulla oli vissiin tää kans mukana ohjelmassa?), hyppyjä, ja sellaista hidastempoisempaa puurtamista, esimerkiksi nyt talvella hangessa rämpimistä ja kesällä tota vaellusta vaihtelevassa maastossa. Monipuolisuus tekee ilmeisesti ihan hyvää tällaisten nivelten omistajille, yksipuolinen treeni voi aiheuttaa huonossa tapauksessa vääränlaista kuormitusta. CompactFitin sivulla on jotain blogikirjoituksia, joihin sun kanstis varmaan perehtyä, niissä puhutaan myös yliliikkuvuudesta ja on mielestäni ihan asiaa harjoittelusta.
Yliliikkuvien nivelten omaavista ihmisistä on sanottu, että he väsyvät helpommin fyysisesti, oletko huomannut tätä? Fyssarin kanssa (jolla myös sama vaiva) oli puhetta, että asentoa tulee vaihdettua todella usein ja ei oikein halua pysyä pitkään paikallaan. Mä olen tehnyt fyysistä työtä aina, mutta olen joskus ihmetellyt miksi lihaskunto on silti "huono", ja miksi mulle tulee rasitusvammaa helpommin kuin monille muille. Jos teen yksipuolista työtä pitkään, siis puhutaan nyt vaikka koko päivästä pariin päivään, niin nivelillä (varsinkin olkapää) on taipumus rasittua ihan kipuun asti, ja sitä parannellaan sitten hyvä tovi. Samoin nuorempana ihmettelin, että miksi esim. tallihommissa kaverini eivät tunteneet fyysistä väsymystä niin paljon kuin minä, vaikka olimme periaatteessa "samalla viivalla" taidoissa, tiedoissa ja siinä määrässä mitä olimme töitä tehneet, ja melko tavalla saman ikäisiä ja -kokoisiakin. Pää kyllä jaksoi hyvin, mutta kroppa otti itseensä jotenkin helpommin kuin muilla, näin ainakin tuntui. Nyt myöhemmin olen ymmärtänyt, että moni asia noista on osittain ollut sitä kun nivelet on heikot ja liikeradat ilmeisesti menneet yli ihan lahjakkaasti, niin kuormitus on luultavasti ollut erilainen. Ja sisulla on tehty ja eteenpäin puskettu
Tunnen myös yhden keski-ikäisen miehen, jolla on tosi monipuolista bisnestä, siis tekee vähän eri töitä sinne tänne. Syynä tähän on yliliikkuvat nivelet, ja hän ei pystyisi tekemään yhtä ja samaa (fyysistä) työtä jatkuvasti, vaan vaihtelee hommia monipuolisesti ettei saa liian yksipuolista kuormitusta. Hänellä on kevyempää työtä, vähän raskaampaa työtä ja sen sellaista. Fiksu systeemi.
Näiden ajatusten pohjalta olen itsekin miettinyt, että monipuolinen treeni, vaihteleva työnkuva, laaja skaala erilaista liikettä vois olla parempi kuin yksi laji tai yksipuoliset harjoitteet.
Edit: mainitsitkin nuo nyrkkeilyn ja itsepuolustuksen. Ne on varmasti oikein hyviä lajeja, koska kehonhallinta korostuu niissäkin, ja toisaalta nopeat, räjähtävät liikkeet. Niidenkin harjoittelu ja monipuolinen tekeminen on oletettavasti meikäläiselle kropalle oikein hyvästä