Treenaus synnytyksen jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Melize
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Heips! Olen aivan tuore tapaus tällä palstalla (seuraillut toki olen ahkerasti juttujanne) ja päätin rekisteröityä, kun eräs asia vaivaa mieltä. Josko teistä olisi apua?

Elikkäs, voiko salitreenin aloittaa jo ennen jälkitarkastusta synnytyksen jälkeen, mikäli tuntee vointinsa hyväksi? Pikku pojumme syntymästä on nyt kohta 4 viikkoa (tiedän, ei kovin paljon...), ja isukki on lupautunut hoitamaan häntä sillä aikaa kun äippä kävisi salilla. Jälkitarkastukseen on vielä (tai enää, miten sen nyt kukin ajattelee) yli kuukausi aikaa, mutta mieli on niin malttamaton palata treenaamaan...

Mitä mieltä olette? Odotanko suosiolla lääkärin "tuomiota", vai painunko salille?
Niin, ja vaikuttaako treenaus jotenkin maidon tuloon? Tiedättekö? Kaikki neuvot ja niksit otetaan synnytyksen jälkeiseen treenaamiseen vastaan ilomielin!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Melize, lukaise tämä linkki: http://www.stumptuous.com/postpartum.html.

Tuosta jälkitarkastuksesta en valitettavasti osaa sanoa mitään, kun itselläni ei lapsia ole. Toisaalta, jos tunnet olosi hyväksi, niin enpäs kyllä heti keksi, mikset voisi pikku hiljaa treenejä aloitella... Palstan "lapselliset" mimmit varmasti tietävät tästä(kin) enemmän!

Tervetuloa palstalle! :)

Riippuu varmaan kuinka olet harrastanut salitreeniä ennen raskautta ja raskauden aikana. Yleisneuvo on 3-4 kk raskauden jälkeen, että ne vatsalihakset ehtii palautua oikeille paikoilleen.
Mutta jos olet ollut aktiivinen raskaudenaikana tuskin mikään estää sinua salille menemästä. Luin että Marion Jones oli takas treenaamassa 2 vkoa synnytyksestä.

Maidon tuloon treeni tuskin vaikuttaa, vain jos dieettaat.
Mutta jos menet salille, ole varovainen kyykkyjen ja prässien kanssa.

Treenit voi aloittaa kun oma ja lapsen olo sallii. Ennen kun imetys sujuu ei mielestäni pitäisi paljon olla vauvasta erossa. Huomioida pitää raskauden aikana lantionpohjaan kohdistunut venytys (esim kyykyissä) ja ison mahan aiheuttama vatsalihasetn venytys ja loittoneminen toisistaan - ei rutistuksia. Vaikka käärö ei paljon mitään paina niin hartiat kyllä helposti treenaamatta jumii kun staattista kantamista+imetystä tulee useita tunteja vuorokauteen.

Oma kokemus on, että liivit pitää topata suurella perusteellisuudella ja vauva on pakko imettää ennen pesua tai maitoa lentää; treeni ja hikoilu pakkaa maidon rintoihin.

Yksilöllistähän tuo ehdottomasti on, mutta jos olet treenaillut raskausaikana ja ennen sitä, eli kokemusta asiasta on, niin en näe estettä mikset voisi jo treenejä pikkuhiljaa aloitella. Näistä asioista on kamalan vaikea antaa yleispätevää vastausta, kun omat tuntemukset ratkaisevat. Itse palasin salille jo vajaa kaksi viikkoa synnytyksestä, mutta treenailinkin vielä synnytyspäivän aamuna ihan hyvällä sykkeellä :D , joten jos tunnet olevasi valmis, tee ilman muuta comeback! :thumbs: Aloita varovasti ja lähde rakentamaan siitä, ehkä ylävartaloa treenissa aluksi painottaen. Tsemppiä treeneihin!

Mä aloittelin treenin noin reilun 4kk päästä sektiosta. Lääkäri antoi luvan aloittaa jo 1kk kuluttua tikkien poistosta kevyen liikunnan ja voimailun sitten 2kk kuluttua. Taustalla mulla olikin jo monta vuotta treeniä. Mutta odottelin koska mielestäni en ollut valmis vielä silloin rehkimään. Vaunuilin vaan, jolla sain kuntoa tosi hyvin kohotettua.

Tavan synnytyksen jälkeen on kuulemma todella tärkeää saada lantionpohjalihakset ekaks kuntoon. Voipi kuulemma kohtu luiskahtaa alas :eek: En tiiä sitten voipiko ihan oikeesti noin käydä, hui!

Maidon tuloon vaikuttaa hikoilu, mitä enemmän hikoilet, sitä laihempaa maito on. Joten pitää muistaa juoda ja paljon.

Tottahan toi on, kohdun laskeuman vaara on olemassa, jos lantionpohjan lihakset jäävät ilman mitään huomiota, vaikka tosin varmaan hyvin yksilöllistä kuinka paljon kuntoutusta kukanenkin tarvii. Itse yritin alkuunsa varsinkin treenailla niitä aktiivisesti ja vältin just juoksemista ja kaiken maailman pomppimista noin yleensäkkin, kun kuulostaa sen verran kamalalta!

Noniin, palasin salille n.kuukausi pojan syntymästä. Painot on tippunu ja kilot kropasta kans. Mikähän mahtaa olla imetyksen lisäämä proteiinintarve ja kun vielä lisäksi treenaa? Energiantarpeesta olisin jostain lukenut, että imetys lisää 500-700 kaloria...

Zone-sarja -42%
Mä lähdin takas salille molempien likkojen (sektiot) jälkeen 6 viikon kuluttua, sinne jälkitarkastukseen sinnittelin menotuskissani joten kuten...eikun nuoremman jälkeen lähdin hitusen ennen...Mua kun ei sattunut mihinkään missään vaiheessa, niin se sali poltteli koko ajan ajatuksissa ;) Toki hiljakseen aloittelin, mut ei siinä kyllä kauaa mennyt kun oli jo normitreeni päällä :)

Anna-Kristiina sanoi:
Noniin, palasin salille n.kuukausi pojan syntymästä. Painot on tippunu ja kilot kropasta kans. Mikähän mahtaa olla imetyksen lisäämä proteiinintarve ja kun vielä lisäksi treenaa? Energiantarpeesta olisin jostain lukenut, että imetys lisää 500-700 kaloria...
Imetys tosiaan kuluttaa sen ylimääräisen noin 500 kaloria/vrk, joten jos meinaat laihtua olemattomiin, niin lisää ihmeessä ruokamääriäsi, uskoisin, että palautuminenkin, varsinkin voimatasojen, sujuu huomattavasti nopeammin riittävällä energiansaannilla. Proteiinin saanti uskoakseni,olisi hyvä pitää samalla tasolla, kuin normaalioloissakin, en usko, että se imetys kuitenkaan sitä tarvetta enää treenin lisäksi hirveästi nostaa. Ainakin itse olen syönyt synnytyksen jälkeen ihan samalla tavalla kuin ennen raskauttakin(ihan perus proteiinipainotteinen ruokavalio)ja hyvin on kehitystä tullut, pikku neiti on nyt 9kk ja treeneissä suunta on vahvasti ylöspäin. Hyvien rasvojen saannista kannattaa muuten pitää huolta, riittää maito hyvin ja on koostumukseltaankin sitten vauvalle parasta mahdollista:haart:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Back
Ylös Bottom