treenaus, sairastaminen ja syöminen

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
moikka,
oon jo pidemmän aikaa lueskellu täällä juttui, mutta nyt vasta itse rekisteröidyin.. oon opinnut täältä paljon ruoka-asioista ja muustakin.. nyt kuitenkin tarttisin hiukan apua fiksuimmilta:)
elikkä tilanteeni on nyt sellainen, etten saa treenata kovaa ainakaan pariin kk koska minulla on erilaisia rasituksia/tulehduksia jaloissa ja ehkä m,yöskin ylikuntoa(oireina väsymys, sekä lihakset kokoajan ihan jumissa, kokoajan lämpöä yli37 ja nukuhatamis vaikeuksia josjus), joten liikunta koostu kevyestä kävelystä.. aikasemmin kulutuksei on päivittää ollut 2000kcal ylös päin ja syönyt olen n.2000kcal.. nyt sitten kun liikunta jää pois ja olen töissä ja kävelen kaikki matkat pääsen johonkin 1800kcal korkeinaan.. ja ongelmani onkin,että miten rakennan ruokailuni.. jätänkö pois hiilarit,kun en treenaa, koska nehän on silloin turhia,vai? nyt olen syönyt aamuisin puuroa, lounaalla on ollut pastaa,perunaa,riisiä, välipalat on koostunu hedelmistä, raejuustosta ja pähkinöistä, treenin jälkeen kunnon ruoka ja siihenki kuulunut riisi,pasta,peruna ja iltapala on sitten ollut rahkaa tai muuta proteiini pitoista,joskus mukana leipää.. mut mites nyt kun en treenaa ja haluan pysyä näissä mitoissa??täytyy vielä sanoa, et viime aikoina ruokailut on jäänyt vähälle ku ei ole ollut ruokahalua, mut nyt taas viimeiset pari vko olen syönyt hyvin, mut taidan silti olla laihtunu muutaman kilon) sitten tarttisin vielä apua, etä kun taas pääsen treenaa niin kuinka paljon olisi sopiva määrä treenata, kun minulla on paha tapa treenta aivan liikaa(niinkuin nytkin tämä tauko johtuu siitä).. olen pitänyt aina yhden vapaa päivän, mutta joskus slloinkin olen ollut kävelemässä.. muina 6päivänä olen treenanut yleensä n. 1,5h ja urheiluni on rankkaa aerobista, en käy salilla. venyttely kuuluu suhteellisen hyvin iltaisin ohjelmaani. tavoitteeni on vain pysyä kunnossa, en enää tähtää mihinkään van harrastn lajiani,koska se on kivaa ja rakastan urheilua ja se tekee hyvää, paitsi viime aikoina olen varmaankin vetänyt hiukan yli!!
toivottavasti jaksatte auttaa minua, se olisi tosi iso apu! kiitos jo etukäteen kaikille!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kuulostaa tutulta noi oireet, sellasilla mullakin joskus sairastelukierre alkoi. Tosin mulla meni sitten selkäkin siinä samassa hötäkässä. :(

Eihän ne hiilarit turhia ole, missään nimessä. Pitäähän sun syödä, että sä jaksat toimia normaalisti. Mut ei se väärin ole, että katsoo vähän mitä sinne suuhunsa laittaa.

Mä sanoisin kyllä, että sä treenaat/treenasit liikaa siihen nähden mitä sun kroppa kestää, ja nyt joudut niin sanotusti pakkolepoon, opettele kuuntelee kroppaas. Maltti on valttia, kaikessa! ;)

Zone-sarja -42%
Sanoisin, että siihen asti, että olet kunnolla toipunut, unohdat ajatukset "mitoissa pysymisestä" ja keskityt syömään riittävästi ja monipuolisesti. Eli runsaasti kasviksia, hyviä rasvoja, proteiinipitoista ruokaa. Eivätkä ne hiilaritkaan pannassa ole, mutta mielestäni on järkevämpää ottaa lautaselle lihaa ja salaattia enemmistö ja perunaa vain sen verran, että saat kastikkeen hilattua suuhusi.

Epäilen, että painosi saattaa nyt vaihdella ihan miten sattuu, koska kroppasi on ylirasitustilassa, joten se saattaa välillä kerätä nestettä ilman aikojaan. joten unohda vaaka ainakin vähäksi aikaa.

Nyt sinun täytyy oppia kuuntelemaan itseäsi sekä syömis- että liikuntajutuissa. kun alat taas treenata, lisää treenejä pikkuhiljaa, ja tosiaan kuuntele koko ajan, koska tulee raja vastaan.

Sen voin sanoa, että rankkaa aerobista kuutena päivänä viikossa on suoraan sanottuna päin helvettiä, anteeksi vain. voit kyllä treenata 1,5 h kuutena päivänä viikossa ja jopa käydä lepopäivänä kävelyllä, mutta kaikki treeni ei voi olla rankkaa. Kunto nousee paljon paremmin, jos treeni on monipuolista ja vaihtelee sekä tehon, intensiteetin että keston suhteen.

Sinulla voisi esimerkiksi olla 1-2 rankkaa aerobista viikossa, 1-2 lihaskuntopäivää (mielellään tietty salilla), venyttely/jooga/pilatespäivä, "pitkälenkkipäivä", jolloin teet pitkän kävelylenkin ja sitten 1-2 lepopäivää, jolloin toki voit venytellä kevyesti tai käydä pienellä kävelyllä.

Kiitos paljon vastauksistanne! yritin kirjoittaa jo aikasemmin, mut ei ilmeisesti ottanut viestiäni.. toivottavasti se ei ny ilmesty tänne, mut tää on hiukan tiivistetty versio siitä:)

eli, nyt tosiaan kun miettii tota treeni määrää, niin onhan se ollu älytön.. ei sitä silloin tajua, ku sinne tunnille on niin kiva mennä.. näkee kavereita ja siinä samalla tulee se treeni, ei oikein tajua.. suurimmat ongelmani on muistaa pitää niitä vapaa päiviä ja se ettei kaikkien treenien tartte ollu niitä hullun rankkoja.. eli nyt täytyy vaan alkaa opettelemaan:)

sitten siitä rytmityksestä, se oli tosi jees.. ainoo, kun siinä oli 1-2 punttia, niin en oikein oo innostunut puntista enkä sitä haluisi tehdä.. onko siitä haittaa kropalle/lihaksille kun en käy salilla?tarviiko siis ottaa 1 salia mukaan? ajattelin näillä neuvoilla ja lukemien juttujeni perusteella tällästä viikko-ohjelmaa.. MA: tanssi 1h ja balletone TI: jooga 1,5h(hatha-jooga, alkaa tammikuussa) KE: vapaa, jotain pientä ulkoilua,lähinnä hyötyliikunnan merkeissä ja hyvät venyttelyt TO: kuntonyrkkeily 1,5h
PE: tanssi 1h ja balletino LA: vapaa, ei mitään.. SU: pitkä kävelylenkki ja venyttelyt.. eli tossa olisi kokonaa yksi vapaa päivä ja toinen missä on pikkasen jotai..miltä kuulostaa?

sitten vielä tosta ruokailusta.. sanoit, et pitää syödä paljon eikä miettiä "mitoissa pysymistä" niin riittäkö et syön kulutuksen verran vai pitääkö syödä enemmän? sitten ruokavalioni kompasyuskivi, eli rasvat.. kuinka paljon nyt oikeestaan tartten niitä? pituutta on 170 ja painoa 57-59kg.. riittäkö ruokalusikallinen ruuan sekaan ja kourallinen pähkimöitä illalla? hmm.. vielä sellasta, kun ihminen on kipe, onko sen kulutus jotenkin normaalia suurempi vai auttaako paljon syöminen vain nopeampaan parantumiseen? niin ja vielä siitä, kun mainitsi tuossa et kroppani saattaa kerätä nestettä(olen huomannut,ei paljon mut hiukan) niin mistä sekin oikein johtuu?

taas oli paljon kysymyksiä,toivottavasti jaksatte vastailla:)

Mitä on balletino? :wanha: Jotain aikuisbalettia? 1h tanssia on ok, mutta jos menet sen päälle vielä toisen tunnin, ei hyvä.

Ei punttaaminen mitenkään välttämöntä sinänsä ole, jotain lihaskuntoa on tietysti tarpeen tehdä. Mutta oletettavasti tuolla kuntonyrkkeilyssä on lihaskunto-osuus?

Oikeasti en tiedä, miksi sitä nestettä kertyy, tuntuu, että se vaan on ihmisruumiin joku stressireaktio.

Sairaana ei ainakaan pidä pyrkiä syömään väkisin, vaan sen verran, kun maistuu. Mutta jos ei jaksa syödä kunnolla, ei ole riittävän terve treenaamaan. :)

Ilmeisesti lasket kaloreita, kun kysyt, pitäisikö sinun syödä kulutuksen mukaan vai enemmän? Ehdottaisin, että unohtaisit sen ainakin joksikin aikaa, ja keskittyisit ruoan laatuun. Mainitsemasi rasvamäärä tuntuu minusta kovin pieneltä, mutta minä olenkin karppaamiseen päin kallellaan.

Latest posts

Back
Ylös Bottom