Siis mä en tajuu..
mitä ihmettä siel kuntosalilla tehdään jos ei haluta lihaksien kasvavan.. :piis:
Esimerkiksi minä käyn siksi, että haluan lihasteni pysyvän hyvässä kunnossa, jotta jaksan paremmin esimerkiksi
- hiihtää talvella
- juosta lumettomaan vuodenaikaan (hyvä lihaskunto auttaa tässä myös rasitusvammojen ehkäisyssä.)
- vaeltaa Lapissa yli 20 kg painava rinkka selässä (olin reilu viikko sitten vaelluksella ja huomasin, että kuntosaliharjoittelusta oli suuri apu tässä suhteessa. Rinkka ei tuntunut läheskään niin painavalta kuin aikaisemmilla vaelluksilla.)
Lihasten kasvu ei ole minulla lainkaan tavoitteena, jonkinlainen lihasvoiman ja -kestävyyden kasvu kylläkin. Toisaalta en lihasten kasvua varsinaisesti pelkääkään, koska tiedän, että naisille ei kovin helpolla kasva suuret lihakset.
Alkuperäiselle kysyjälle toteaisin, että kuten muutkin ovat tässä ketjussa sanoneet, läskiä ei voi polttaa paikallisesti. Jos laihdutat, niin läski häviää vyötärön lisäksi myös rinnoista ja pepusta (perinnölliset ominaisuudet lähinnä ratkaisevat sen, mistä läski lähtee ensin ja mistä viimeiseksi.)
Jotain voit kuitenkin tehdä:
- syvien vatsalihasten treenaaminen auttaa vetämään pömpöttävää vatsaa sisäänpäin
- muiden vatsalihasten treenaaminen kasvattaa jonkin verran vatsalihaksia (mutta naisilla hyvin hillitysti). Kun lihas on isompi, jakautuu sen päälle tuleva läski suuremmalle alueelle ja vatsa näin näyttää kiinteämmältä, vaikka läskin kokonaismäärä ei ole oikeasti vähentynyt.
- rinta- ja pakaralihasten treenaaminen (liikkeistä voi suositella esimerkiksi penkkipunnerrusta ensimmäiseen ja jalkakyykkyä jälkimmäiseen) kasvattavat jonkin verran (naisilla hyvin hillitysti) pakara- ja rintalihaksia. Tällä lihasten kasvulla voi ainakin jonkin verran kompensoida mahdollisen laihdutuksen aiheuttamaa muotojen menetystä. Tosin varsinaista laihdutusta sinulle ei voi mittojesi perusteella suositella.