Treenaus ja jatkuvat särkylääkkeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jasir
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko täällä muita jotka joutuvat syömään saleilun takia särkylääkkeitä / särkylääkekuureja kerran viikossa parissa?

Itselläni tulee alaselkä kipeäksi melkein kaikista jalka- ja vatsalihasliikkeistä. Kipu säteilee jalkaan ja pahenee aina seuraavaa päivää kohden, kunnes kävely on vaikeaa jolloin otan about kolmen päivän tulehduskipulääkekuurin. Tämän jälkeen ei enää särje, kunnes taas menen uudestaan salille ja sykli alkaa alusta.

G6 syklit olivat pidempiä, kyykky ei niin selkää kiinnostanut. Nyt kuitenkin vaihdoin kaksijakoiseen jossa mm SJMV, jalkojen ojennuksia ja koukistuksia, jalkojen nostoa jne. Nyt menee aina joku 7-10 päivään kunnes on kuurin aika.

En varsinaisesti pidä lääkkeiden syönnistä, joten yritän aina sinnitellä viimeiseen asti. Vaikka varsinkaan viimeiset reenit eivät vaikuta enää hirveän mielekkäiltä, kun ei saa levypainoja nostettua lattialta. Kuitenkaan selästäni ei ole usean vuoden aikana löydetty mitään vikaa. Onko tulehduskipulääkkekuureista merkittäviä haittoja terveydelle? Haluisin kuitenkin jatkaa saleilua, enkä viitsisi jättää jalkoja pois ohjelmastani, vaikka ymmärrän että sekin saattaa olla edessä.

Oletan että olet jo käynyt lääkärissä/fysioterapeutilla ym. selvittämässä että miksi selkä kipeytyy ja mitä voisit tehdä sen saamiseksi kuntoon?

Kyllä mä selkäongelmista kärsivänä olen vaan suoraan jättänyt kaikki liikkeet pois mistä selkä kipeytyy. Ei se varmaan ainakaan parempaan suuntaan voi mennä jos treenatessa noin pahasti kipeytyy, eikö? Fysioterapeutilta hakemaan ohjeet kuntoutustreeniin.

Olen käynyt, vikaa ei löydy magneettikuvista, fysioterapeutit ei ymmärrä, kiropraktikot tarjoaa uskottavaa teoriaa mutta eivät saa kuntoon. On tullut luultavasti käytyä yli kolmellakymmenellä ihmisellä näyttämässä tätä tuloksetta.

Itselläni tulee alaselkä kipeäksi melkein kaikista jalka- ja vatsalihasliikkeistä.

Istumaannousussa yleinen tekniikkavirhe on nytkäistä keho ylöspäin jolloin se taipuu vähän taaksepäin ja alaselkä ottaa vastaan rasituksen. Jos lisäksi tapana on tehdä paljon toistoja niin siitähän se sitten kipeytyy herkästi. Kyykyssä taas voi kumartua liiaksi eteenpäin jolloin selkä rasittuu enemmän ja lisänä vielä liian isot painot verrattuna selän kuntoon. SJMV on vieläkin pahempi, sen voisi jättää kokonaan pois jos selkä ei vielä kestä treenausta. Oikeaoppinen keskivartalon vahvistaminen on vastaus tähän ongelmaan. Särkylääkkeiden popsiminen vain pahentaa asiaa, koska se vähentää kipua ja kipu on merkki siitä, että jokin on pielessä.

On täysin mahdollista ellei jopa varmaa ettei tekniikkani ole hyvä. SJMV:ssä painojakin on huimat 25kg, juuri tästä syystä että haluan opetella tekniikkaa. Voimapyörää selkäni kestää hyvin, sitä olenkin tehnyt.

Selkäni tosin tulee kipeäksi myös huonoista sängyistä, lenkkeilystä ja miltei kaikesta aerobisesta paitsi pyöräilystä. Oikeastaan pääsyy miksi päädyinkin kuntosalille. :D

Miten suosittelisit vahvistamaan keskivartaloani?

joo ei todellakaan särkylääkkeitä siihen et vois sitten treenata. jotaki muuta pitää keksiä. parempaa tekniikkaa, kipeyttävien liikkeiden välttämistä jne.

nimimerkillä kipulääke politiikka kokeiltu. laittomiin piristeisiin asti et reenata pystyi. oireet vaan paheni ja illat oli melko tuskaa kun huurut haihtu.

Miten olisi selän lihasten harjoittaminen... Mieluiten oman kehon painolla tapahtuvilla harjoitteilla, fysioterapeutilta varmaan saat ohjeet. Ja minua fiksummat väittävät että tulehduskipulääkkeiden (kuten myös paracetamolin) käyttö hidastaa lihaskasvua huomattavasti.

Kyllä mä selkäongelmista kärsivänä olen vaan suoraan jättänyt kaikki liikkeet pois mistä selkä kipeytyy. Ei se varmaan ainakaan parempaan suuntaan voi mennä jos treenatessa noin pahasti kipeytyy, eikö? Fysioterapeutilta hakemaan ohjeet kuntoutustreeniin.
No juu.. Ikävä vain jättää kaikki jalkaliikkeet pois kun ei voi tehdä muuta kuin koukistuksia ja ojennuksia pääsääntöisesti. Fysioterapeuteilla olen niin monella käynyt eikä ole auttanut, kynnys on kova mennä uudestaan. Kieltävät kuitenkin reenauksen. :(

Ikävä kuulla Rantapallo, kiva kuitenkin kuulla että on kohtalotovereita. Tiedänpähän etten lähe tuohon leikkiin mukaan.

Kiitos kaikille jo vastanneista, täytyy ilmeisesti yrittää vain välttää liikkeitä mistä selkä tulee kipeäksi. Onko kenelläkään tiedossa selkäystävällisiä etureisiliikkeitä tai pakaraliikkeitä? Prässi ja kyykky kun eivät onnistu.

onnistuukos prässi tai kyykky jos et tee kovin syvälle. nimittäin syvälle tehdessä se alaselkä pyöristyy jos liikkuvuus/tekniikka/tukilihakset ei pidä. tai esim kiskoilla kyykätessä sen asennon voi saada paremmaksi että kestää tehdä.
tai sitten hack kyykkyä siinäkin tarkkana ettei pommilla pohjaan.
askelkyykkykin vois toimia tai vaikka etukyykkyä siinä sais samalla pitoja vatsaan.

ja mitä noista sitten koittaakin niin alavatsassa kunnon paine lihaksissa. ettei tuu huomaamatta ns notkoselällä nosteltua. siis lannerangassa kaarta väärään suuntaan. siinä oikea hengitystekniikka auttaa. ja vyötäkin voi kokeilla saa paremman paineen vattaan.

En ole nytkään kovin syvälle tehnyt, reidet vaakatasossa lattiaa kohden, ehkä hieman alle. Kuinka syviä tarkoitit?

Nyt kun asiaa tarkemmin ajattelen, ei minulla kesän alussa tullut selkä juurikaan kyykystä kipeäksi. Nyt kun on painot noussut niin on jatkuvasti kipeänä. Lantion liikkeet sattuu pääasiallisesti, eli jos koitan nostaa selinmakuulta lantiota ylös niin se ensimmäinen 2 senttiä tuntuu pahalta. Myös prässissä tuntuu välillä pahalta jos pusken vahingossa lantiolla. Kuulostaisiko tukilihaksiston puutteelta? En meinaan saa kyykyssä tai oikeastaan missään muussakaan liikkeessä minkäänlaista tuntumaa tai painetta vatsaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Back
Ylös Bottom