Treenaako kukaan runsasrasvaisella low-carb dieetillä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miuku
  • Aloitettu Aloitettu
Eli siis suhteet about 15-25% proteiinia, 15% hiilaria ja 60-70% rasvaa?

Ihan vaan ajatuksena mietin tuota. Hiilarit jäisi jonnekin satasen pintaan. Tästä on nyt vähän ristiriitaisia ajatuksia ihan low-carb-piireissäkin. Sears ja muutamat muut meinaa että lisääntynyt IGF-1 tuotanto (ym. muut adaptaatiot rasvanpolttoon) paikkaisi menettyä insuulinin anabolista vaikutusta, ja kun kokonaiskalorit olisi kuitenkin plussalla, homma voisi toimia. Mm. Lyle McDonald taas on sitä mieltä, että IGF-1 ei kompensoi tarpeeksi ja koko idean voi unohtaa.

Mutta mitenkäs käytännössä (tai vaikka teoriassakin)? Treenaako joku tuollaisella ruokavaliolla oikeasti, ja millaisia tuloksia on tullut/jäänyttulematta?

Muistelen että voimapuolella olisi ainakin joku äijä treenannut low-carbilla?

Ja nyt siis näkökulmana nimenomaan treenaaminen, lisää massaa, lisää voimaa. Ei siis mitään laihdutusjuttuja...

Olen kokeillut parin kuukauden kuurin. Ei ainakaan mulla ollut pelkoa että lihaa olisi liikaa tullut :p Ei minusta sovi ainakaan massakaudelle lihaksen hankintaan. Dieetille paremminkin.

Lisäksi palautuminen hidastu huomattavasti.

Maso, millaiselta ruokavaliolta lähdit kokeiluun? Ja kalorit oli sitten kuitenkin plussalla suunnilleen saman verran kuin muillakin "bulkeilla"?

Taustaksi siis, että ajattelin itsekin kokeilla tuota ja siksi kyselen kokemuksia. Itsellä taustalla pidempi aika (3v+) runsasrasvaista suhteellisen vähähiilarista syömistä. Kroppa on tähän jo niin tottunut että normaalit treenit menee ihan hyvin eikä palautumisessakaan ole ongelmia. Kaloreita vaan kertyy lihaksenkasvatukseen vähänlaisesti, joten niitä pitäisi lisätä. Ajattelin, että jos lähden bulkkaamaan hiilarivoittoisella, turpoan vaan palloksi...

En laskenut kaloreita, mutta koetin syödä niin paljon kuin pystyin. Hiilareita oli 100-150g päivä ja proteiinia 200g päivä. Saattahan se olla, jotta kalorivajetta tuli, mutta minä en kyllä enempää hyvällä tahdolla pysty syömään.

Kalorivajeella on kyllä älyttömän vaikeaa kasvattaa lihasta, oli ruokavalio mikä tahansa. Itse laskeskelin, että pitäisi erikseen vedellä jotain kananmunaoliiviöljymössöä että saisi kalorit tarpeeksi ylös. Eli siis käytännössä mun pitäisi laskea myös se rasvan määrä, jotta sitä tulisi tarpeeksi.

Mutta jos nuo sun hiilarimäärät suhteuttaa kokonaiskaloreihin... jos olet syönyt suunnilleen tuolla mainitulla suhteella ja hiilareita tuo mitä sanoit, kokonaiskalorit ovat äkkiä arvioiden olleet siinä 3000-4000 kcal tienoolla... En tiedä paljonko miehillä kulutukset ovat, mutta äkkiseltään tuo kuulostaa sellaiselta luvulta, että luulisi tuossa olevan ainakin vähän kaloriylijäämää. Että jos homma toimisi, jotain olisi pitänyt näkyäkin. Mitenkäs, tuliko vastaavasti sitten fläsää kuitenkin?

Kukaan muuko ei tunnusta kokeilleensa?

Missäs toi raja sitten käytännössä menee?

Tuolla setupilla niitä hiilareita pitäisi kuitenkin se 75-125g tulla päivässä. Eikö tuo runsaampi rasva ja pluskalorit kompensoi yhtään?

Back
Ylös Bottom