PC Total War -pelisarja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

MTM1977

WTF
Mode
Total War sarjan seuraavan osan julkaisu lähestyy ja demo on julkaistu tänään. Sen saa ainakin Steamista.

Itse olen noita Total War pelejä aina vääntänyt innolla, joten tätä on jo tovi odoteltu.

Total War peleihin tutustumattomille tiedoksi, että kyseessä on pelisarja, joka yhdistää strategia ja RTS genret. Eli armeijoiden liikuttaminen, kaupunkien hallinta jne. tapahtuu strategisella kartalla vuoropohjaisesti, taistelu sitten reaaliaikaisena, erillisessä RTS moodissa.

Aikaisemmissa peleissä on ollut aiheena Japanin samuraiklaanit (Shogun:Total War), Rooman valtakunta (Rome:Total War) ja sitten keski-aika kahdesti (Medieval ja Medieval2: Total War).
Tällä kertaa ollaan hiukan lähempänä historiassa, eli 1700-1800 luvuilla, peli sijoittuu Eurooppaan, Amerikkoihin ja Intiaan.
Suurimpana uudistuksena tulee olemaan meritaistelut, eli ne ovat vihdoinkin samalla tavalla ohjattavissa kuin muutkin taistelut.

Tuolta löytyy pelistä ihan kattavasti tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Empire_total_war

Viralliset sivut:
http://www.totalwar.com/

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lupaavalta vaikuttaa tämäkin Total War, vaikka epäilenkin hieman julkaisuversion sisältävän jokusen pikkubugin. Laitetaanpa demo latautuen.

Lupaavalta vaikuttaa tämäkin Total War, vaikka epäilenkin hieman julkaisuversion sisältävän jokusen pikkubugin. Laitetaanpa demo latautuen.

Juu, bugeja taatusti löytyy (perinteet kunniaan :D), mutta kyllä CA onneksi niitä aina ahkerasti korjaakin.
Latautuu tuo demo muuten törkeän hitaasti, mulla ollut nyt varmaan tunnin latauksessa ja vasta 25% tullut, taitaa joku muukin latailla...

Modejahan näihin TW peleihin myös tulee aina runsain mitoin, joten peleillä on ilahduttavan pitkä elinkaari. Itse pelailen edelleen silloin tällöin Romea ja Shogunia. Medieval 2:sta tulee pelailtua useinkin.

Oli toi edellinen TW aika tylsä. Tekoäly, tai oikeastaan keinotekoisesti luotu tyhmyys, oli yhtä urpolla tasolla kun vielä Romessa tai ehkä jopa huonompi. Muutenkin alkoi toistaa itseään todella nopeasti alun jälkeen. Eipä tätä varmaan jaksa hankkia jollei jotain oikeita parannuksia ole tällä kertaa jaksettu koodailla.

Oli toi edellinen TW aika tylsä. Tekoäly, tai oikeastaan keinotekoisesti luotu tyhmyys, oli yhtä urpolla tasolla kun vielä Romessa tai ehkä jopa huonompi. Muutenkin alkoi toistaa itseään todella nopeasti alun jälkeen. Eipä tätä varmaan jaksa hankkia jollei jotain oikeita parannuksia ole tällä kertaa jaksettu koodailla.
Ennakkoversion perusteella tekoäly ei bugaa ainakaan ihan niin julmetusti kuin aikaisemmin.

Medieval 2:een on lukuisia modeja, jotka parantavat tekoälyä roimasti.
Löytyy mm. tuolta:
http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?f=3

No en tota bugisuutta taisteluissa tarkoita niinkään kuin sitä älytöntä makrotekoälyä joka toimii aina ihan päin persettä. Siis aina kun itse tulee voimakkaaksi niin kaikki käpäsenpaskavaltiot kartalla julistaa sotaa muna pystyssä, vaikkei niillä ole mitään mahiksia voittaa. Tuossa ensimmäisessä medieval TW:ssä ja Shogunissa asia oli hienosti hoidettu siten, että kartalla oli aina muodostumassa toinen vähintään oman valtakunnan kokoinen suurvalta, jolloin jännite pysyi koko loppupelin ajan. Näissä uusissa vain itse valtailee alueita eikä siinä ole mitään haastetta kun ei synny isoja valtioita vastustamaan ja peli toistaa itseään koko ajan.

E: Olen noita modeja pelaillut, mutta ei ne tuota asian ydintä muuta. Muutenkin olen sitä mieltä, että saisi nyt kerrankin kunnolla luoda taas tuon makrotekoälyn julkaisuveriossa. Olisihan se aika tyhmää ostaa tämä peli ja luottaa jonkin modin korjaavan tuon asian jos tämä seikka vaivaa näissä peleissä. Mutta jos ei tuo haittaa niin kai tuosta pelistä pystyy ihan hyvin pitämään.

Pärjää vanhoille osille aivan helposti. Koko maailma käytettävissä sotaa varten (tosin osa vain laivoille mutta muuten olisikin tullut ihan liikaa armeijoiden liikuttelua) ja kasa muitakin helvetin päteviä uudistuksia. Esimerkiksi alueiden kehitys on sidottu pääkaupunkiin ja sitten pienempiin kyliin jotka tuottavat jotain. Nyt on myös tekniikan omatoiminen kehitys mukana.

Laivataistelut valitettavasti ainakin minusta tuntuivat helvetin sekavilta enkä niitä oikein tajunnut, ei oikein jaksaisi opetellakaan mikä on sääli nimittäin automaattisella taistelun ratkaisemisella menettää aivan helvetisti enemmän sotilasta kuin mitä itse pelaisi (tosin laivoilla pelaan niin huonosti että lieko eroa).

Maataistelut sen sijaan ovat ihan taattua laatua ja yksiköiden komennus tuntuu jopa hieman jouhevammalta verrattuna edellisiin osiin. Taktikointia on enemmän kun muureja, rakennuksia yms. voi käyttää enemmän hyväkseen. Niistä oikeastaan ei sen enempää ole sanottavaa.

Tärkeintä kuitenkin että tunnelma on kohdillaan! Tässä on semmoinen jännä maailmanvalloittamisfiilis ja pientä seikkailun makua. Esim jossain vaiheessa pitäisi varmaankin lähteä riistämään rikkauksia Amerikoista ja esim Karibian saaristo näyttää erittäin kauniilta ja mielenkiintoiselta pienine saarineen ja erilaisine rikkauksineen. Sama juttu Intiaan päin mennessä, on niin jännää ettei tiedä mihin menisi :P

Pieniä vikoja löytyy ja latausajat on pitkiä. Esim tekoälyn mänööverit on joskus aivan käsittämätöntä soheltamista, myöskään omat ukkelit ei aina suostu ampumaan muurin takaa. Diplomatian käyttäminen on myöskin hankalaa koska vastapuoli on esim minulle antanut tasan kerran vastatarjouksen, muuten on ihan arvontaa mitä pitäisi tarjota mistä. Mutta kaikki viat tuntuvat semmoisilta pikkuvioilta ja väärin säädetyiltä namiskoilta että voisivat korjaantua jo ensimmäisen patchin myötä.

Suosittelen ostamaan, voisin kuvitella että muutamalla patchilla ja ehkäpä vielä lisäosalla tästä tulee vuoden parhaita pelejä.

Itse olen nyt lukenut kaikkia mahdollisia arvosteluita yms. pelistä, ja vituttaa aivan suunnattomasti kun koneessa ei riitä resurssit pyörittämään tätä :(

Joo, hyvältä peliltä vaikuttaa muuten paitsi että tuo tekoälyn diplomatia on kai tässäkin osassa kohtuu surkea.

Rome Total War 2 takia päivitin viimeksi tietsikan. Täytyy kattoa täytyykö taas päivittää. :( Nykyisellä kokoonpanolla tuskin pyörii.

Toivotaan että pyörii... Läppärissä.

Core 2 duo 2,5GHz
Quatro FX 3600M 512mt
2Gt muistia.

Höyrystä demoa pukkaa mutta niin saastasen hitaasti että koko päivähän tässä on mennyt odottelemiseksi.

Nyt tuota on jonkin verran tullut pelattua, joten osaa jo vähän pelistä kommentoida.

Alkuun vaikuttaa hieman sekavalta aiempiin peleihin verrattuna (campaign map osio), mutta nopeasti siihen tottuu. Isoimpina eroina alueiden kehitys muutenkin kuin pääkaupunkia rakentamalla ja uusien teknologioiden yms. tutkiminen.
Myös hallistusmuodon vaihto vallankumouksen avulla on mielenkiintoinen uudistus.

Taistelut ovat samaa tyyliä kuin aiemminkin, tosin taktiikat menevät uusiksi, kun tykistö ja musketit oikeasti osuvatkin jo varsin tehokkaasti :D Eli varovaisuutta joutuu noudattamaan vähän enemmän kuin aiemmin ja oikeasti miettimään, että miten joukkojen kanssa etenee.

Kaikenkaikkiaan varsin lupaava peli, mutta valitettavasti vielä ensimmäisen päivityksen jälkeenkin on ärsyttäviä bugeja. Pahimpina täysin randomina tulevat crash to desktopit. Toivottavasti saavat pian nuo viat korjattua, että pelistä pystyy kunnolla nauttimaan.

Graafisesti peli on taattua laatua, eli komea kuin mikä, mutta vaatii myös koneelta melkoisesti vääntöä, eli optimointi ei ole taaskaan ihan onnistunut. No, päivitysten myötä tuokin asia helpottunee.

Iso miinus tulee siitä, että peli on pakotettu Steamiin, eli vaikka mullakin on ostettuna DVD versio niin silti peli pyörii Steamin kautta. Ei hyvä.

Kaikenkaikkiaan varsin lupaava peli, mutta valitettavasti vielä ensimmäisen päivityksen jälkeenkin on ärsyttäviä bugeja. Pahimpina täysin randomina tulevat crash to desktopit. Toivottavasti saavat pian nuo viat korjattua, että pelistä pystyy kunnolla nauttimaan.
Lueskelin vinkkejä tuohon ja tuli kokeiltua ajaa peliä Windows XP SP2 compability modessa ja käynnistettyä peli suoraan Empire.exellä. Tämä ei auttanut, joten vaihdoin compability moden pois kuten jo suositteli ja kappas, eipö kaatuile enää.

Ärsyttävintä pelissä tällä hetkellä ovat tosiaan tuo hirveä optimointi, joka saa näyttikseni ulvomaan, ja rasittavan huono tekoäly. Parikin kertaa vihulla on ollut vain yksi huonosti puolustettu kaupunki jäljellä joukkojeni lähestyessä tätä ja suuri armeija minun huonosti puolustetun kaupunkini vieressä. Toisinsanoen: tietokone tuhoutuu kokonaan ellei joko puolusta pääkaupunkiaan tai valtaa helposti yhtä minun kaupungeistani. Mitä tekee tämä: no tietysti valtaa minulta yhden farmin ja jää sinne kykkimään... Monta kertaa vihu julistanut sodan minulle ja tullut rajan yli vain hengatakseen kirkollani. Tämä siis hard/hard vaikeustasolla. Pitää taas pistää tuo very hard jos tuo vähän muuttuisi.

Lueskelin vinkkejä tuohon ja tuli kokeiltua ajaa peliä Windows XP SP2 compability modessa ja käynnistettyä peli suoraan Empire.exellä. Tämä ei auttanut, joten vaihdoin compability moden pois kuten jo suositteli ja kappas, eipö kaatuile enää.

Mä en ole compatibility modella edes yrittänyt, koska siitä ei ole koskaan muuta kuin haittaa tämän 4870x2 näyttiksen kanssa.

Ärsyttävintä pelissä tällä hetkellä ovat tosiaan tuo hirveä optimointi, joka saa näyttikseni ulvomaan, ja rasittavan huono tekoäly. Parikin kertaa vihulla on ollut vain yksi huonosti puolustettu kaupunki jäljellä joukkojeni lähestyessä tätä ja suuri armeija minun huonosti puolustetun kaupunkini vieressä. Toisinsanoen: tietokone tuhoutuu kokonaan ellei joko puolusta pääkaupunkiaan tai valtaa helposti yhtä minun kaupungeistani. Mitä tekee tämä: no tietysti valtaa minulta yhden farmin ja jää sinne kykkimään... Monta kertaa vihu julistanut sodan minulle ja tullut rajan yli vain hengatakseen kirkollani. Tämä siis hard/hard vaikeustasolla. Pitää taas pistää tuo very hard jos tuo vähän muuttuisi.

Vihollisten tekoäly toimii taisteluissa välillä ihan hyvinkin, mutta tuossa campaign mapilla se ei kyllä tosiaan oikein tunnu tietävän mitä pitäisi tehdä. No, joko se fixaantuu patcheilla taikka sitten aikanaan modeilla, niinkuin aina ennenkin :D

Mult löytyy kyseinen peli, en ole vaan vielä kerennyt pelaamaan. Ensi vkl lähtee varmaan kamppanja käyntiin.

Demost voisin tuon surkea tekoälyn (:itku:) lisäksi kommentoida tyylikästä grafiikkaa. Ihan sotameininki on kun seurailee niitä mähinöitä siitä maan rajast.

Mä en ole compatibility modella edes yrittänyt, koska siitä ei ole koskaan muuta kuin haittaa tämän 4870x2 näyttiksen kanssa.
Ilmeisesti tuo päälle/pois vääntö auttoi jostain syystä. Compability modea ei siis tarvitse pitää kokoaikaa päällä.
Vihollisten tekoäly toimii taisteluissa välillä ihan hyvinkin, mutta tuossa campaign mapilla se ei kyllä tosiaan oikein tunnu tietävän mitä pitäisi tehdä. No, joko se fixaantuu patcheilla taikka sitten aikanaan modeilla, niinkuin aina ennenkin :D
Taisteluissa toimii yllättävän hyvin. Saanut pari kertaa yllättyä, kun vihu on tullut ratsuväellä selkään tai tykkeihin. Ja tosiaan, pätsejä odotellessa :)

Back
Ylös Bottom