Tonttikaupan rahoittaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Laitetaanpas tämä tännekin, sama teksti on Kauppalehdelläkin, mutta ylläri ettei tuolla asuntopuolella saa mitään älykästä keskustelua aikaseen...


Laitanpa nyt tällaisen oman säikeen kun on suurinpiirtein ajankohtaista.

Eli tarkoitus on ostaa tontti YKSITYISELTÄ! Eli kukaan ei pakota rakentamaan siihen parin vuoden sisällä yms. typeriä ehtoja joita kunnilla yleensä on.

Eli ollaan nyt katottu max 30.000 euron hintaista tonttia ja tämä rahoitetaan 100% lainarahalla. Edellistä asuntolainaa on aika vähän, joten tuon lainan saanee ongelmitta.

Sitten kun aletaan varsinaisesti rakentamaan, myydään kämppä pois ja neuvotellaam mahdollilnen pieni lisälaina jos kämpästä saatava hinta ei riitä talon pykäämiseen. Mutta siis rakentaminen ei vielä ala ja vanha kämppä näinollen pidetään.

Itse ajattelin, että otan lainaan maltillisen 15 vuoden maksuajan. Mutta mietin tässä korkoa, tuon voisi sitoa jopa pitkään kiinteäänkin, kun siihen nyt ei ole mikään pakko tehdä ylimääräsiä lyhennyksiä tai hakea muitakaan joustoja, niitä voi suorittaa varsinaiseta lainastakin tarvittaessa. Toinen vaihtoehto on sitten mahdollisimman lyhyt korko, 12 kk euriborissa en näe mitään järkeä noin yleisesti.

Mitäs mieltä täällä porukka on, miten itse hoitaisitte tuollaisen tonttikaupan rahoittamisen?

Pörssiosakkeitani en ole myymässä, joten sitä ei kannata edes ehdottaa...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ajattelin, että otan lainaan maltillisen 15 vuoden maksuajan. Mutta mietin tässä korkoa, tuon voisi sitoa jopa pitkään kiinteäänkin, kun siihen nyt ei ole mikään pakko tehdä ylimääräsiä lyhennyksiä tai hakea muitakaan joustoja, niitä voi suorittaa varsinaiseta lainastakin tarvittaessa. Toinen vaihtoehto on sitten mahdollisimman lyhyt korko, 12 kk euriborissa en näe mitään järkeä noin yleisesti.

Mitäs mieltä täällä porukka on, miten itse hoitaisitte tuollaisen tonttikaupan rahoittamisen?

Samoilla linjoilla. Jos taloudessasi on hyvin puskuria, niin lyhyellä 1kk/3kk korolla tulisi todennäköisesti kaikista edullisimmaksi. Mutta kannattaa tarkistaa, että talous kestää vaikka korot lähtisivät nopeaan nousuun.

Toisaalta esimerkiksi 5 vuoden kiinteän saisi nyt varmaan varsin kilpailukykyiseen hintaan, joten mielenrauhan kannalta ei välttämättä huono ratkaisu tuokaan. Tuona aikana ylimääräiset lyhennyt voi pistää nykyisen asunnon maksuun (ja/tai osakkeisiin) ja 5 vuoden päästä voi todenteolla ruveta tuota tonttia maksamaan.
 
Tuo kiinteä vs. lyhyt korko olisi ikäänkuin korkoriskin hajauttamista. En mä kaikkea lainaani sitoisi pitkään korkoon jo siitäkään syystä, että siinä ei sitten maksuohjelmat yleensä paljon jousta.

Mutta mitä tulee lainanamaksu vs. osakkeet, niin itse alan kanavoimaan säästöjä lainanmaksun suuntaan sitten kun lainankorot on sellaiset, että voisi pankkitalletuksia tosissaan miettiä. Velkaisen kun ei kannata talletuksia omia varapuskureita enempää pitää, joten korkosijoitukseni on ylimäärästä lainanmaksua sitten jos/kun se joskus on ajankohtaista. Tämän hetkisellä rahanhinnalla ei oikein ole mieltä ylimääräsiä lyhennyksiä tehdä, lyhenee muutenkin tuo laina vauhdilla ja esim. osakkeista saa moninkertaisen tuoton pelkästään osinkotulojen muodossa.

Itse lasken siten, että talouden pitää kestää ainakin 8% korko. Tuollaisissa lukemissa voidaan hyvin käydä, ei tuollainenkaan lukema mikään pysyvä olotila ole.
 
No hinnaltaa, kooltaan ja sijainniltaan kyllä, mutta eipä tontista hyvää kuvaa saa kun lunta on näin sikana!

Vielä pitäs kohtuu tarkat kustannusarviot repiä jos kämpän tekisi pitkästä tavarasta tai runkopakettina niin että itse ois esim. vuorotteluvapaalla ja mukana täysillä kakkosmiehenä koko ajan.

Sitten vois tonttikaupat tehdä vaikka tossa keväällä ja tähdätä rakentaminen vuoteen 2011.

Olen miettinyt, että pitäsköhän alkaa vääntään jotain blogia tästä koko projektista, tulipa siitä sitten miten pitkä tahansa.
 
Offtopiccia lisää, kaveri rakensi talon ja dokumentoi alkuun valokuvina ja kai tekstinäkin paljon kaikkea projektiin liittyvää. Jossain 8-10 kk kohdalla ei kuulemma enää vaan jaksanu intoilla 12 tunnin raksapäivän jälkeen. Mutta blogin seuraaminen olis kyllä mielenkiintoista...
 
Täytyy tuo blogi miettiä vielä vaimon kanssa. Tässä vaiheessa ei oo tietoa, että toteutuuko koko projekti, mutta eipä tuo nyt blogin pitämistä estä, oishapahan se tarina tuokin. :D

Täytyy varmaan kaverin kanssa tsekata omalla serverille pohja tohon. Sitä kun itse kirjottaa kahdelle foorumille, niin voisi vain nakata linkit omaan blogiin ja sitä voisi sitten seurailla ne jotka haluaa seurata.

Eli pistetään tämä tarkempaan harkintaan!
 
Back
Ylös Bottom