Tomaattikastike

Pizzan tomaattikastikkeen ohjeita, kiitos.
Itse olin duunissa ns. "aidossa" pizzeriassa kauan aikaa sitten, mutta en muista miten sitä tomaattikastiketta tehdään. Sehän on siis selvä, että kyseinen setti vaikuttaa erittäin paljon pizzan makuun, ja on yksi päätekijöistä siihen, miksi himassa tehdyt pizzat maistuu aina vitun pahalta.
Porukka laittaa melko varmasti aina sitä ällöttävää tomaattimurskamoskaa kotona pizzan päälle, ja voin kertoa että :urjo:

Ainoo mitä muistan siitä tomaattikastikkeesta, on se, että siihen tuli appelsiinimehua(!). Tottakai resepti on pizzerioissa erilainen, mutta tässä kyseisessä raflassa kastike toimi.

Pikaisella haulla en löytänyt muita vastaavia topikkeja, ja tyhmiin kysymyksiin tai vastaaviin en halunnut tätä laittaa, koska toivon saavani muutamiakin eri ohjeita.

Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei mun mielestä kotona tehdyt pizzat maistu ollenkaan pahalta, mutta ei oo kyllä tomaattikastikkeen reseptikään mikään kummoinen. Ketsuppia, pyrettä ja tabascoa sikin sokin on tullut aina heiteltyä.

Eikä tästä varmasti mitään apua ollut.. :D Maistuu ainakin itellä hyvältä, ehkä pohja olisi enemmän se mikä itellä tulisi kysymykseen jos makua pitäisi parantaa.

^ Just. Pyrettä, ketsuppi ja mausteita jos haluaa. Kyllä mun ei tee todellakaan mieli pizzerian pizzaa, jos vaihtoehtona on kotona tehty.

Itsellä kyllä se pohja on myös se pahin paholainen, ei millään saa siitä sellaista maukasta kuin mitä pitserioissa, vaan tulee lähinnä puulle maistuvaa tönkköä jöötiä :D Eipä sillä, ei se kaupan tomaattimurskakaan mitää yliherkkua ole, olisihan siihenkin joku maukkaampi vaihtoehto kiva olla.

Tässä on tomaattikastikkeen perusohje, jonka pohjalta voi sitten kehitellä keitosta eteenpäin omien makumieltymystensä mukaan. Jos olisin syönyt tätä pastan kanssa paljaaltaan, olisin haudutellut soosia ikuisuuden, lisännyt sekaan rutkasti yrttejä (lähinnä basilikaa ja oreganoa) sekä kunnon lorauksen punaviiniä. Ja ehkä jonkinlaisen satsin jotain muutakin tomaattivalmistetta, esim. tomaattipyrettä tai aurinkokuivatuista tomaateista tehtyä tahnaa:

Tomaattikastikkeen perusohje

6-8 valkosipulinkynttä hienonnettuna tai ohuina viipaleina
oliiviöljyä
reilu desi silputtua sipulia
2 tölkkiä säilöttyjä luumutomaatteja
12 basilikanlehteä karkeaksi pilkottuina/revittyinä tai 1 rkl kuivattua basilikaa
pari teelusikallista kuivattua persiljaa
1/2 tl sekä suolaa että pippuria

Kuullota silputtuja sipuleita muutaman minuutin ajan oliiviöljyssä kohtuullisen kuumalla pannulla, lisää valkosipuli ja jatka paistelua vielä minuutin verran. Älä anna sipuleiden ruskistua. Lisää pannulle säilyketomaattitölkkien mehut. Murskaa tai pilko tomaatit leikkuulaudalla ja lisää ne joukkoon. Lisää basilika, persilja ja 1/4 tl sekä suolaa ynnä pippuria. Kiehauta, hämmennä perusteellisesti, minkä jälkeen alennetaan lämpöä ja jätetään soosi hautumaan. Hämmennetään hautumisen aikana 10-15 minuutin välein. Keittele puolesta tunnista tuntiin, vähän sen mukaan, kuinka löysää tai paksua soosia haluat. Tarkista maku ja lisää loput suolasta ja pippurista, mikäli tarve vaatii.

Kastiketta voi pakastaa sopivissa erissä ja sulatella aina annoksen kerrallaan vaikkapa pizzan päälle. Ohje on otettu hieman soveltaen loistavasta italialaisia reseptejä sisältävästä keittokirjasta nimeltään The Wiseguy Cookbook.

Kermainen tomaattikastike:

* 1 sipuli hienonnettuna
* 1 porkkana karkeana raasteena
* 1-2 valkosipulin kynttä murskattuna
* 1rkl ruokaöljyä
* 400g tomaattimurskaa
* 1dl ruokakermaa
* 1dl kasvislientä
* 1tl sokeria

Kuullota sipulia, porkkanaa ja valkosipulia pannulla öljyssä noin viisi minuuttia.

Lisää tomaattimurska, kasvisliemi ja ruokakerma. Mausta suolalla, sokerilla ja mustapippurilla. Kuumenna kiehuvaksi ja hauduta kannen alla 20 minuuttia.

Tiedän ainakin yhden hyvän pizerian jossa tomaattiliemi on vaan tomaattiprettä jota on ohennettu vedellä :D Ja hyvää pizzaa siellä on.

Mä olen viimeaikoina lorauttanut kuppiin ketsuppia ja heittänyt sekaan:
-½tl suolaa
-½tl sokeria
-valkosipulijauhetta
-oreganoa
-oliiviöljyä
-pippurisekotusta
-herbamarea

Ei välttämättä ihan oikea oppinen kastike, mutta on se mun mielestä parempaa kun pelkkä ketsuppi.:D

Käytetään tomaatteja kiehuvassa vedessä jotta kuoren saa niistä irti. Tomaatit sheikkeriin ja sinne kaveriksi sipulia, v-sipulia, oreganoa/basilikaa ja maun mukaan mustapippuria, suolaa ja chiliä. Kaikki sauvajööterillä sekaisin ja hiljalleen kattilaan se kiehahtaan n.10 min. Myös tölkkitomaatit käy tarpeen vaatiessa. Toimii soosiksi pitsapohjiin, ite tehdylle kebulihalle ym.

Mä oon vihdoin oppinut tekemään hyvää pizzaa, ja salaisuutena on riittävästi suolaa ja valkosipulijauhetta pohjaan.

Kastikkeeksi heitän riittävästi ketsuppia, tomaattipyrettä (ehkä 50-50?) ja jauhettua mustapippuria. On hyvää.

Pitäisköhän tehdä illalla pizzaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom