Toiminimi / ammatinharjoittajakansalle: YEL eli yrittäjäeläke

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Izzman
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
14.9.2004
Viestejä
1 301
(siirsin tämän vielä omaksi threadiksi tuolta 'Toiminimi'-ketjusta, ihan vaan jos aloittavia yrittäjiä on täällä paljonkin)

Ainiin, btw, kaikki "toiminimiläiset" ja ammatinharjoittajat: muistakaa YEL:in eli yrittäjäeläkkeen olemassaolo. Sehän on lakisääteisesti pakollinen mikäli ns. työtulo ylittää 6 186,65 € / vuosi (vuonna 2008). Ja toi työtulohan kettumaisesti ei tarkoita tekemääsi tulosta, vaan sitä summaa, jonka joutuisit maksamaan työntekijälle jos sellaisen ottaisit tekemään samat hommat. Se, että teet todellisuudessa vaikka tappiota, ei vaikuta. YEL-maksut ovat (lähde: varma.fi):

"YEL-vakuutusmaksusi määräytyvät vahvistetun työtulosi perusteella. Tietyin edellytyksin voit joustaa YEL-maksuissasi taloudellisen tilanteesi mukaan. Jos aloitat ensimmäistä kertaa yrittäjätoiminnan, saat alennusta vakuutusmaksuistasi.

Vuoden 2008 YEL-maksuprosentit ovat

20,6 % (alle 53-vuotias)
21,7 % (53 vuotta täyttänyt)
Aloittavan yrittäjän alennuksen saavilla maksuprosentit ovat

15,45 % (alle 53-vuotias)
16,275 % (53 vuotta täyttänyt)"

eli vähimmillään aloittaja voi selvitä 6186.65 € x 15.45% = 955.84 € / vuosi.

Jos YELiä ei ota ja verotuksessa näkyy että liikevaihto ylittää tuon mainitun alarajan, ottaa eläketurvakeskus postitse yhteyttä (verotuksen valmistumisen jälkeen eli esim. v 2008 aloitetusta toiminnasta todennäköisesti alkuvuonna 2010) ja antaa pari viikkoa aikaa ottaa vakuutus (maksettava taannehtivasti) tai toimittaa selvitys siitä, miksi ei ole ottanut. Jos tuotakaan ei hoida, vakuutus otetaan "lusmuilijan" puolesta melkoisten sanktiokorotusten kera.

YELiä ei tarvitse ottaa vaikka tulot olisivat 100 000 € / v jos sen eteen vaikka todella kaunis nainen joutuu makaamaan epämääräisten miesten kanssa esim. 100 tuntia JA oletetaan, että prostituution ja ihmiskaupan alan työehtosopimuksen mukainen minimipalkka olisi 8 € / h (työtulo 100 h x 8 € = 800 €). Tällaisissa tapauksissa kannattaa ehdottomasti soittaa etukäteen Eläketurvakeskuksen neuvontaan ja varmistaa välttääkö YELin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainiin, btw, kaikki "toiminimiläiset" ja ammatinharjoittajat: muistakaa YEL:in eli yrittäjäeläkkeen olemassaolo...

Ihan asiaa kirjoitit mutta jos yrittäjäeläkkeestä pitää erikseen muistuttaa jo yrittäjänä toimivia niin silloin on mennyt jotain aloitusvaiheessa todella pahasti pieleen :jahas:

Lisätääs vielä se, että työtuloa ei kannata määritellä tarkoituksella liian pieneksi. Toki se on varmasti kivempaa maksaa vähemmän, mutta kannattaa muistaa että tietyt etuudet lasketaan tuon työtulon perusteella, puhumattakaan toki eläkkeen kertymisestä. Esimerkiksi yrittäjänaisen kannattaa ennen lisääntymistä huolehtia YEL:in työtulo riittävälle tasolle...

Edit. Siirsin oman vastaukseni tänne kun avasit uuden ketjun.

Edit2. Vaikka otsikossa mainitaankin vain ammatinharjoittajat, toki YEL koskee myös muiden yhtiömuotojen omistajayrittäjiä. Osakeyhtiössä esimerkiksi on YEL-velvollinen jos omistaa yksin tai yhdessä perheen kanssa yli puolet yhtiöstä ja työskentelee määräävässä asemassa.
 
Otsikossa mainitsin noi koska ajattelen, että osakeyhtiön perustaja on todennäköisemmin jo perillä asiasta, niitä ei ihan yhtä helposti perusteta kuin esim. pelkästään ilmoittaudutaan ennakkoperintärekisteriin (=itse henkkoht pelkästään sivutulojen hankkimiseksi jolloin eläkkeeni varsinaisesti kertyy TELleistä).
 
Yläraja on 140 500 € mutta voi siihen saakka sen laittaa itse jos haluaa vaikka tienaisi satasen kuussa jos vaan pystyy ja haluaa maksaa.
 
yel on erittäin tehoton sekä eläkkeen kartuttamisessa sekä riskivakuutuksissa, en suosittelis sen pitämistä minään muuna kuin miniminä.
Tehokkaan ratkaisut saadaan aina tehtyä vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ja riskivakuutuksen kautta, kustannuksen on murto-osa yellistä ja eläke moninkertainen.

ainoa mikä yellissä on "hyvää" on sen helppous. Yrittäjät monesti mielletään sellaisiksi jotka ottavat selvää asioista eivätkä valitse vain sitä helpointa vaihtoehtoa mutta kummasti vaan moni ton yellin kautta lahjoittaa rahaa valtiolle

Niin ja kaikki mitä niissä verottajan ohjeissa lukee ovat suosituksia, yelliä saa maksaa sen minimin mukaan vaikka palkka ois kuinka tähtitieteellinen tahansa
 
Vanhaa ketjua herättelen koska tuo syöttösian kommentti koskee sitä mitä itsekin olen miettinyt. Eli mikä olisi hyvä vaihtoehto korkeille YEL-maksuille? Olen perustamassa liikunta-alan yritystä (tarjoan ohjaustyötä asiakkaalle). Lähinnä suurin huoleni on se että mitä tapahtuu jos vaikka loukkaannun fyysisesti ja en pysty tekemään töitä pariin viikkoon? Muita huolia en näekään, uskon että asiakkaita riittää ja parin päivän flunssat jokusen kerran vuodessa tms. eivät kokonaisuutta kaada mutta parin viikon tauko, puhumattakaan kuukaudesta tai kahdesta, on jo iso juttu. Joutuisin mm. palkkaamaan tuuraajan tuoksi ajaksi.

Olen miettinyt YEL:in sijaan (siis YEL minimiin joka vuosi) jonkinlaista ammatinharjoittajan tapaturmavakuutusta + yksityistä eläkesäästämistä. Kuulostaako ihan idiootilta idealta?
 
Ainiin, btw, kaikki "toiminimiläiset" ja ammatinharjoittajat: muistakaa YEL:in eli yrittäjäeläkkeen olemassaolo. Sehän on lakisääteisesti pakollinen mikäli ns. työtulo ylittää 6 186,65 € / vuosi (vuonna 2008). Ja toi työtulohan kettumaisesti ei tarkoita tekemääsi tulosta, vaan sitä summaa, jonka joutuisit maksamaan työntekijälle jos sellaisen ottaisit tekemään samat hommat. Se, että teet todellisuudessa vaikka tappiota, ei vaikuta.

Mites jos ei tee mitään, vaan vetää tietyn prosentin välistä, kun tavara siirtyy taholta toiselle? Mikä silloin lasketaan työtuloksi? Toisekseen, jos tekee päätyönä palkkatyötä ja maksaa veroja, pitääkö YEL-maksut maksaa sivutoimisesta yrittämisestä? Olen tätä kyllä ajoittain tarpeeksi selvittänyt, huonolla menestyksellä. Ilmarisella joku asiantuntija sanoi, ettei kannata maksella mitään, ennen kuin Eläketurvakeskukselta alkaa tulla mitään postia.
 
Ota vakuutus, YEL on pelkkää kusetusta. Eläke muutenkin typerin tapa hukata rahaa.

No näin mäkin ymmärsin. Ja selvitän nyt vielä että tosiaan tarkoitus olisi tehdä tätä ainoana hommana täyspäiväisesti, eli oot vielä samaa mieltä? hyvä. ;) Eli YEL siis minimitasolle ja sekin raha vakuutukseen.

Olisiko vielä tarkentaa millainen vakuutus olisi hyvä? Tapiolasta ne kovasti ois myymässä mulle henki- ja tapaturmavakuutusta, ja sit siinä ois vielä terveydenhuolto yksityisellä ja jotain muutakin mut jos joku viitsisi heittää ihan nopeasti mitä vakuutuksia yrittäjällä olisi hyvä olla niin olisin kiitollinen (koti-, matkustus-, vapaa-aika-, yms. vakuutukset löytyy jo, keskitytään nyt vain ja ainoastaan siis yrittäjän vakuutuksiin).

Kiitos!!
 
Tarkennetaan nyt sit vielä että en todellakaan halua tietää Tapiolan, eli sen yrityksen joka vakuutuksia tarjoaa, mielipidettä siitä mitä vakuutuksia mun pitäisi ottaa koska nehän nyt myy vaikka paleltumavakuutuksen beduiinille joten siks kyselen "tyhmiä" täällä koska täällä tuskin on porukkaa jolla on intressejä myydä turhia ja kalliita vakuutuksia höveleille yrittäjille...
 
Mites jos ei tee mitään, vaan vetää tietyn prosentin välistä, kun tavara siirtyy taholta toiselle? Mikä silloin lasketaan työtuloksi? Toisekseen, jos tekee päätyönä palkkatyötä ja maksaa veroja, pitääkö YEL-maksut maksaa sivutoimisesta yrittämisestä? Olen tätä kyllä ajoittain tarpeeksi selvittänyt, huonolla menestyksellä. Ilmarisella joku asiantuntija sanoi, ettei kannata maksella mitään, ennen kuin Eläketurvakeskukselta alkaa tulla mitään postia.

Työtulo lasketaan (muunmuassa) siten että paljonko joutuisit maksamaan palkkaa jollekin toiselle tyypille joka hoitaisi tuon homman. Tuskin kukaan sulle kuitenkaan kävisi ilmaiseksi vetämässä prosentteja välistä :) YELin joutuu maksamaan myös sivutoimisesta yrittämisestä jos tuo työtulon raja ylittyy.

Mielenkiintoinen lausunto Ilmarisen asiantuntijalta kun Ilmarinen kuitenkin taitaa valtaosan YEListä kerätä.

YEL-maksujen suuruus vaikuttaa myös työttömyysturvaan ja vakuutusyhtiöiden maksamaan sairauspäivärahaan.
 
Työtulo lasketaan (muunmuassa) siten että paljonko joutuisit maksamaan palkkaa jollekin toiselle tyypille joka hoitaisi tuon homman. Tuskin kukaan sulle kuitenkaan kävisi ilmaiseksi vetämässä prosentteja välistä :) YELin joutuu maksamaan myös sivutoimisesta yrittämisestä jos tuo työtulon raja ylittyy.

Joo tätä on vain jotenkin hirveän vaikeata mieltää. Ymmärrän liikevaihdon, voiton ja tappion paremmin.
 
YEL on tosi kallis keino kartuttaa eläkettä, mutta kannattaa ottaa huomioon, että siitä sitten maksellaan niin kauan kunnes kuolet. Jos elät pitkään, niin YEL on tähän mennessä toiminut hyvin (meidän alle nelikymppisten tulevaisuudessa saamasta lakisääteisestä eläkkeestä en olisi niinkään varma). Harva kuitenkaan makselee vapaaehtoista eläkettä niin paljon, että se riittäisi merkittävän kokoisena esim. 90-vuotiaaksi. Jos tarkoituksella pitää YEL:in pienenä, niin vakuutusturva kannattaa huolehtia muuta kautta (olettaen että olet kyllin terve vakuutuksen saamaan). Itse tein sen ratkaisun, että maksan tällä hetkellä pientä YEL:iä, mutta maksan vapaaehtoista eläkettä, yrittäjän tapaturmavakuutusta ja laajaa henkilökeskeytysvakuutusta. Sairas/tapaturmatapauksissa saan noista vapaaehtoisista vakuutuksista YEL:in päivärahan täydennystä huomattavasti halvemmalla, kuin mitä YEL:iä maksamalla saisin. Olen lisäksi sitä mieltä, että nykyinen eläkejärjestelmä tulee loppumaan tai vähintäänkin heikkenemään huomattavasti kun olen eläkeiässä (tämän tajuaa kun vähänkään tarkastelee tämän hetkistä huoltosuhdetta Suomessa), joten en pidä YEL:in maksamisen päätavoitteena eläkkeen kerryttämistä. Jos kuitenkin sattuisin jäämään pysyvästi työkyvyttömäksi, niin sitten tulen saamaan tosi pientä työkyvyttömyyseläkettä, mutta tuohonkin asiaan voi varautua vakuutuksen kautta.

Nämä on vain mun mietteitä asiasta, eikä varmaan kukaan voi etukäteen sanoa, mikä olisi järkevin ratkaisu. Jos haluaa pelata varman päälle, niin voi maksella reilua YEL:iä ja vapaehtoisia vakuutuksia siihen päälle. Isommasta YEL:istä maksetaan tietenkin paremmat sairaspäivärahat, jolloin vakuutuksen tarve ei ole välttämättä yhtä suuri, riippuu siitä paljonko rahaa haluaa saikulla saada:)
 
Jos otan nyt YEL:lin niin säästyykö siinä toi 4-5 kuukautta mitä on kulunut tänä vuonna vai onko se kuitenkin tuo sama koko vuoden maksu?
 
On tuo YEL sellainen juttu mikä pitäisi lopettaa kokonaan, ihmeellinen jäänne kommunismin ajoista... Vammaista pelleilyä tuollainen sakotussysteemi, noissa tulee eräpäivätkin aina juuri silloin kun tili on huvennut rillutellessa. Joo ja minimiä maksellaan täälläkin.
 
Jos otan nyt YEL:lin niin säästyykö siinä toi 4-5 kuukautta mitä on kulunut tänä vuonna vai onko se kuitenkin tuo sama koko vuoden maksu?

Riippuu siitä laitatko hakemukselle aloittaneesi yrittäjätoiminnan tuolloin. Voit myös tehdä niin, että laitat hakemukselle, että yritystoiminta on alkanut vaikka 10.5 ja perusteluksi, että yritys alkoi tuottaa vasta tuolloin. Jos YEL:in työtuloa haluaa myöhemmin laskea, niin perusteluksi ei tunnu kelpaavan mikään muu kuin töiden väheneminen. Kuriositeettina mainittakoon, että maanviljelijöillä vastaava MYEL-vakuutus on parhaimmillaan yli puolet halvempi, kuin YEL...
 
^ mä aloin maksamaan yelliä vasta toisena toimintavuotena. En enää muista millanen se täytettävä kaavake oli mutta kyllä mä joka paikkaan oon aina laittanut yrityksen perustamispäiväksi sen koska oon hakeutunut ennakkoperintärekisteriin, eikä tuosta mitään valituksia ole tullut. En sitten muista että laitoinko siihen sitten jotain että työtulo ei ylittynyt ensimmäisenä vuonna tms.
 
Back
Ylös Bottom