Todelliset kcal-kulutukset?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sagio
  • Aloitettu Aloitettu
Lueskelin vanhoja threadeja, mutta en löytänyt tietoa aiheesta.. Linkittäisittekö, jos tästä on keskusteltu. Eli mitä luokkaa mahtaa olla todellinen kcal-kulutus kuntosalin aerobisissa laitteissa: kuntopyörä, concept2-soutulaite, stepperi, cross trainer... Laitteet tarjoavat joskus hyvinkin optimistisia lukemia.. Olen tämmöinen 58-kiloinen tyttö.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika vaikeaa varmaan sanoa tarkasti, kuinka paljon kaloreita kuluu. Periaatteessahan noiden vehkeiden tehon/energian kulutus voidaan laskea tarkastikkin, mutta se mikä ihmiskropasta loppupeleissä irtoaa onkin eri asia. Mutta eiköhän nuo hyvin suuntaa antavia kuitenkin ole.

Sykemittaritkin ilmoittavat kulutetut kalorit, mutta niidenkin luotettavuus on hyvin epäselvä. Jossain on sanottu, että sykemittarit ilmoittavat kulutettut kalorin melko tarkasti mikäli kävellään tasaista vauhtia tasaisessa maastossa tasaisella sykkeellä. Kun itse raapasen 10km lenkin, palaa minulta mittarin mukaan noin 1 000kcal.

Lisäksi kaloreiden kulutuksen laskentaa vaikuttaa myös treenistä palautuminen, joka vaatii energiaa.

En kyllä usko siihen, että aerobisten laitteiden kalorinkulutusmittarit näyttäisivät kovinkaan realistisia lukuja, varsinkaan jos niihin ei ohjelmoida omia tietoja eikä sykkeenmittausta tehdä samalla. Joskus huvikseni kattelin soutulaitteen kcal-toimintoa, se näytti kulutetuiksi kaloreiksi noin kaksi kertaa sen mitä sykemittari. :rolleyes:

Olen jostain kuullut, että yleensäkään kaloreita ei todellisuudessa kuluisi kuin murto-osa siitä, mitä sykemittarikin näyttää. No, tämä oli vaan jonkun tutun jostain lukemaa tietoa tai hardcore-mutua... :) ehkä netistä löytyisi tarkemmin aiheeseen perehtyneitä sivustoja?

Muutenkin toi sykejuttu arveluttaa, vaikka kai on tarkin kotikonstein käytettävä mittaustapa... Mutta entäs sitten, jos esimerkiks mun syke on yleisesti hirmu alhainen, ja joudun tosissani tekemään töitä että saan sen nousemaan. Se, mikä joillekin on normaali lenkkisyke, tuntuu mulla jo ihan tapposykkeeltä, menee siis tosi rankasti jo anaerobisen puoelle eikä sitä todellakaan jaksais montaa minuuttia. Sykemittarin mukaan kuluttaisin kuitenkin siis hurjasti vähemmän energiaa kuin muuten samanikäinen ja samat mitat omaava nainen, vaikka teho/tahti oiskin sama. Voiko tämä muka pitää paikkansa??

Tietääks joku viisas miten tämä oikeesti menee? En mä sitä, että jaksaisin noita enää nykypäivänä niin seurata, pääasia et liikkuu! Mutta kaikkee sitä tulee pohdiskeltua... :)

Kyllä esimerkiksi kuntopyörän polkiemien pyörittämiseen tarvittava energia voidaan määrittää varmasti tarkasti. Mutta ihmisen käyttämää energiaa polkimien pyörittämiseen on vaikea arvioida.

Mitä tuohon energian kulutukseen vielä tulee niin fyysiset ponnistelut vaativat hyvin vähän energiaa mikäli lasketaan vain "oikea" työ. Laskeppa vaikka paljonko energiaa vaatii 100kg tehty 10 toiston kyykkysarja, kyykkysyvyyden ollessa vaikkapa 1m.

Vain 2,45 kcal.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom