Todella raju harrastus!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mirka1
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Oletteko kuulleet lajista nimeltä vapaasukellus. Näin juuri dokkarin ja oli aika rajua touhua. Lajissa kilpaillaan syvyys ja pituussukelluksessa sekä pidätetään hengitystä kilpaa..
naisten maailmanennätys hengenpidättämisessä on 8 minuuttia, ja sen teki joku venäläinen nainen! huh huh..
Suomessakin on naisia jotka ovat pidättäneet yli 6 minuuttia hengitystään ja yli 5 minuutin pidättäjiä taitaa olla useita.

Innostuin kuitenkin kokeilemaan kauan pystyn hengitystä pidättämään ihan kotisohvalta käsin ja sain tuloksen 2minuuttia15sekkaa. Pitäisiköhän alkaa treenaamaan tuota? :)

Onko muut kuulleet lajista, entä kauan kykenette pidättämään hengitystänne?

Ottamatta kantaa lajiin sinänsä: hengenpidätystä ei saisi harjoitella yksikseen.

Jos "kovaa lajia" etsit, hakeudu merivoimien sukeltajaksi. Yksikään nainen ei ole pääsykoetta vielä läpäissyt.

Moro,

Joo nadesha totesikin ihan oikein sen perusvaroituksen, että hengenpidätysjuttuja (varsinkaan vedessä) ei tulisi harjoitella ilman aktiivista valvontaa. Tajuttomuuden riski on olemassa kokeneellekin sukeltajalle ja tajuttomuus+vesi = tilastomerkintä tai säkällä lööppi

Kiinnostuneiden kannattaa silmäillä www.freedivingfinland.net sivustoa.

2:15 on muuten ykkösellä ihan kelpo aika. Aikanaan kun hommaa aloittelin pääsin samaa luokkaa.

Jos homma kiinnostaa niin kannattaa ottaa yhteyttä FDTF:n kautta kouluttajiin/kokeneempiin sukeltajiin ja lähteä vaan mukaan.

Lajilla on kenties (?) hurja maine, mutta ei se sitä ole. Harrastajat itseasiassa ovat aika närkästyneitä jos sitä nimitellään extreme-lajiksi (muutamia mediahakuisia lukuunottamatta). Sukeltaminen on rennointa puuhaa nukkumisen jälkeen mitä tiedän. Syykin on tietysti yksinkertainen, mitä rennompi olet, sitä vähemmän kulutat happea ja sitä paremmin voit sukeltaa - joten se tulee vähän niinkuin kylkiäisenä kuvaan mukaan :)

Uppopalloilijat ovat muuten hyviä pidättämään hengitystään. Hehän pelaavat palloa vedessä, ja se on joskus rajuakin. Olen ite joskus pelannut, ja harkoissa meillä oli toisinaan hengenpidätysharjoitusta. Olen siellä muistaakseni päässyt noin 1.30 minuuttiin vedessä. Mutta sukellapas 25 metrin altaan päästä päähän, jolloin joudut tekemään lihastyötä henkeä pidätellessäsi. (Tietysti tämäkin on tekniikkalaji, ja on löydettävissä taloudellinen etenemistapa. Räpylöiden kera tai ilman.)

Suosittelen muuten sukellusta harrastuksena. Olen käynyt laitesukelluskurssin. Siellä lähdetään vapaasukelluksesta, eli opetellaan räpyläpotkuja ja snorkkelin käyttöä. Mitään hurjia hengenpidätystreenejä siellä ei tehdä, mutta siellä on ainakin ihmisiä, jotka voivat neuvoa. Siellä opin, että ihminen voi ja saa voittaa vielä ensimmäisen hengitysrefleksin, kun pidätys käy voimille. Toista ei missään nimessä saa yrittää voittaa, jos on veden pinnan alla.

Hengenpidätysenkkaani en tiedä, kun en ole kokeillut. Sukelluksessa sitä vastoin olen päässyt uimahallissa 25 metrin altaan edestakaisin ilman räpylöitä. Vain kerran, tarkennettakoon, jo ennen kuin aloin pelata uppista. Olen kyllä lopettanut sen, kun lihakset ja sukellus eivät oikein sopineet yhteen. Vieläkin kuntoilen sukeltamalla joka uimahallikerralla pari kertaa sen 25 m.

Lisäys vielä, että olen nähnyt TV:stä niitä hurjia yrityksiä tehdä syvyyssukelluksen maailmanennätyksiä. Se kyllä on extremeä, mutta miusta ei järkevää, ja sitä paitsi siellä bluffataan: painot vievät ihmisen alas, sitten ne lasketaan irti ja palataan pinnalle. Nämä heput kyllä pidättävät hengitystään hurjan pitkään. Normaali, uimahalleissa tehtävä kilpasukellus taas ei ole extremeä.

Hengenpidätysenkkaani en tiedä, kun en ole kokeillut. Sukelluksessa sitä vastoin olen päässyt uimahallissa 25 metrin altaan edestakaisin ilman räpylöitä. Vain kerran, tarkennettakoon, jo ennen kuin aloin pelata uppista. Olen kyllä lopettanut sen, kun lihakset ja sukellus eivät oikein sopineet yhteen. Vieläkin kuntoilen sukeltamalla joka uimahallikerralla pari kertaa sen 25 m.
Hengenpidätysenkasta mullakaan ei oo mitään hajua, mutta olen sukeltanut 80m (ilman räpylöitä) hallissa, 25m altaassa. Pala kakkua, mun mielestä, laitesukellukseen verrattuna. Uppopalloa ja uintia harrastaneena, tuo vapaasukellus tuntuu jotenkin kiehtovalta.

Hengenpidätysenkasta mullakaan ei oo mitään hajua, mutta olen sukeltanut 80m (ilman räpylöitä) hallissa, 25m altaassa. Pala kakkua, mun mielestä, laitesukellukseen verrattuna. Uppopalloa ja uintia harrastaneena, tuo vapaasukellus tuntuu jotenkin kiehtovalta.

Missä seurassa ja joukkueissa olet uppopalloillut, Smart? Olisimmekohan joskus olleet joko samassa joukkueessa tai toisiamme vastaan pelaamassa. En kylläkään ole pitkiin aikoihin enää harrastanut uppista.

Ja tuo siun sukellusenkka... :worship: Sehän on kolme kertaa altaanmitta ja vähän päällekin!!! Kyllä siinä aikaakin kuluu. Hyvät keuhkot, en muuta sa.

Lisäys vielä, että olen nähnyt TV:stä niitä hurjia yrityksiä tehdä syvyyssukelluksen maailmanennätyksiä. Se kyllä on extremeä, mutta miusta ei järkevää, ja sitä paitsi siellä bluffataan: painot vievät ihmisen alas, sitten ne lasketaan irti ja palataan pinnalle. Nämä heput kyllä pidättävät hengitystään hurjan pitkään. Normaali, uimahalleissa tehtävä kilpasukellus taas ei ole extremeä.

Syvyyslajeja on useita.

Syvyyssukellus räpylöillä (constant weight), jossa englanninkielisen nimensä mukaisesti painotus ei saa vaihtua, ts. saat kyllä ottaa vaikka 20 kg painoa mukaan, mutta sen kanssa pitää uida myös ylös.

Syvyyssukellus ilman räpylöitä (constant weight without fins), tässä muuten suomalainen Topi Lintukangas teki aikanaan ME:n 60m, nykyinen ME 82m

Sitten on Variable weight, eli mennään lisäpainoin alas, mutta uidaan takaisin ylös.

Ja lopulta (kuvailemasi) no-limits, jossa mennään painokelkalla alas ja nostopussilla ylös.

Näistä no-limitsiä ei pidetä "oikeana" lajina, vaan enempi näytöslajina. Mutta koska syvyydetkin ovat hurjimmat niin luonnollisesti myös suurin mediahuomio kohdistuu siihen. Urheilullisimpana ja harrastajien keskuudessa arvostetuimpana pidetään syvyyssukellusta räpylöillä tai ilman, vaikka syvyydet jäävätkin alle puoleen no-limits:stä.

Allassukelluksessa kilpaillaan hengenpidätyksessä (static apnea), sekä pituussukelluksessa räpylöillä ja ilman. Pituussukelluksessa myös on ollut yksi ME suomessa, Johanna Nordblad 158m.

80m metriä ilman räpsiä on muuten aika kova tulos, ei ole montaa vuotta kun tuo olisi ollut SM-tasoa. Tuollainen pituus on kyllä myös jo aika vaarallinen tehdä ilman valvontaa.

Maailmanennätyksiä voi ihmetellä täältä:
http://www.aida-international.org/aspportal1/code/page.asp?sType=wr&CountryID=4&actID=3&ObjectID=136

Tokihan mikä tahansa laji on äärimmilleen vietynä extremeä. Rennosti ja "oikein" harrastettuna vapaasukellus on minusta sekä helpompaa, että turvallisempaa kuin laitesukellus. Tietysti jos perusasioista ei huolehdita eikä tiedä mitä on tekemässä niin vaarallistahan se on.

80m metriä ilman räpsiä on muuten aika kova tulos, ei ole montaa vuotta kun tuo olisi ollut SM-tasoa. Tuollainen pituus on kyllä myös jo aika vaarallinen tehdä ilman valvontaa.
Juu, ei missään nimessä pitäis sukellella ilman valvontaa. Me tehtiin noita harjoituksia treeneissä. Porukkaa oli paljon sekä pinnalla, että altaassa.
En kyllä tiedä miten noi matkat oikeasti mitataan, sillä päädystä otetulla liu`ulla saa jo aika paljon lisää metrejä tulokseen. Lasketaanko sekin? Oman käsitykseni mukaan tuo matka ei kyllä ole mikään kummonen uimarille. Tai no sanotaan, että en ollut ainut joka sukelsi helposti sen 65-75m. 75m käännökseen se monella sitten jäi.
Hmmm... Olis sillon pitäny ottaa selvää mihin tuo tulos riittää, siitä on nimittäin jo yli kymmenen vuotta aikaa ja olin n. 16v. Vois olla nyt yks ennätys lisää nimissä :)
Sillon oli treenin pääpaino ihan muissa jutuissa. Metrille jo privaa laitoinkin, josko oltais jossain voitu törmätä.

Tokihan mikä tahansa laji on äärimmilleen vietynä extremeä. Rennosti ja "oikein" harrastettuna vapaasukellus on minusta sekä helpompaa, että turvallisempaa kuin laitesukellus. Tietysti jos perusasioista ei huolehdita eikä tiedä mitä on tekemässä niin vaarallistahan se on.
Tästä olen laitesukelluskurssin suorittaneena täysin samaa mieltä!

no joo... nolimits ei ole varmaankaan laitesukellusta turvallisempi laji. Sukellustaustaa takana 5 vuotta ja luokitus DM. vapaasukellus on kauskaa puuhaa kunnes todellakaan ei mennä äärimäisyyksiin... no-limitas harrastajat on sentään sekä luonnonfriikkejä (luonnollisesti iso keuhkokapasiteetti) että takana on vuosia tai kymmenia harjoittelua.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Reiluuden nimissä toki täytyy verrata maailmanennätysluokan no-limitsiä laitesukelluksen ME-tuloksiin, eikä mihinkään lomareissuihin :)

Kyllä laitesukelluksessakin ME-luokan sukellukseen tarvitaan vuosikausien treenaaminen ja harjoittelu, asiantuntemus ja ehkä vähän "luonnonfriikkiäkin". Se on myös erittäin vaarallista touhua, kuten tilastotkin osoittavat (tuollaisiin temppuihin on valitettavasti sukeltajia myös menehtynyt)

No-limitsiä voi sukeltaa myös paljon paljon matalammalle ja se on hyvinkin hauskaa ja turvallista kunhan tekijät tietävät riskit ja ovat varautuneet asianmukaisesti. Ihan niinkuin missä tahansa muussakin lajissa. Kaikki vapaasukeltajat eivät sukella pelkästään ennätyslukemat silmissä, vaan siksi että se on hauskaa. Huippu-urheilijat ovat sitten erikseen...

Vapaasukellus ei myöskään sinänsä vaadi mitään luonnonfriikkiä. Tietysti ME-luokassa vaaditaan luontaista lahjakkuutta, kuten missä tahansa lajissa. Toisaalta laji on vielä niin nuori, että huipulle voi päästä jopa pelkästään lahjoilla tai pelkästään kovalla harjoittelulla. Vaikkapa Maratonissa tämä ei onnistu.

Esimerkiksi yksi treenikavereistani joka vetelee SM-luokan sukelluksia omaa 5 litran keuhkot, joka on hänen paino ja pituusluokassaan pikkasen keskivertoa alle. On toki melko tavallista että hyvillä vapaasukeltajilla on pikkasen keskivertoa isommat keuhkot. Tämä ei kuitenkaan läheskään aina ole niinkään synnynnäistä, vaan sukeltajat yksinkertaisesti oppivat käyttämään hengityselimiään tehokkaammin.

Smart - olisiko ollut 3 vuotta sitten kun naisten SE oli 80m luokkaa ja miesten SE 100m luokkaa. Olisit varmaan hyvinkin päässyt SE-lukemiin tuolloin :) Varmasti moni huippu-uimari pystyisi vetämään melko vaatimattomalla harjoittelulla SE-luokan tuloksia pituussukelluslajeissa. Kunto ja tekniikka on kohdallaan, perusteet vaan sukelluspuolesta kuntoon niin se on siinä.

Reiluuden nimissä toki täytyy verrata maailmanennätysluokan no-limitsiä laitesukelluksen ME-tuloksiin, eikä mihinkään lomareissuihin :)
No-limitsiä voi sukeltaa myös paljon paljon matalammalle ja se on hyvinkin hauskaa ja turvallista kunhan tekijät tietävät riskit ja ovat varautuneet asianmukaisesti. Ihan niinkuin missä tahansa muussakin lajissa. Kaikki vapaasukeltajat eivät sukella pelkästään ennätyslukemat silmissä, vaan siksi että se on hauskaa.
Näin minäkin olen tämän ymmärtänyt. Ei kait sitä joka sukelluksella tarvitse mennä syvemmällä ja olla kauemmin pinnan alla kuin edellisellä kerralla? Ja alunperin oli kait kyse vapaasukelluksesta yleensä, ja sen turvallisuudesta verrattuna laitesukellukseen, eikä NO-limitsistä.

Eihän Dive Master luokituksen omaava, monen vuoden kokemuksella varustettu ihminenkään sukella joka kerta edellistä vaativampia sukelluksia? Kyllähän hänellekin välillä riittää alle 18m syvyydessä kalojen ja korallien katselut, eikä joka kerta tarvitse päästä 40m syvälle luolaan tai hylkyyn...

Dm-llä ei ole kysymys siitä mistä riittä. Kiva olis jos vois loikoilla siina 15-20 syvyydessä missä enimmäkseen on myös paras kasvi-eläin elämää.... työ on selläistä että mennään sinne minne pitää mennä- niin kuin pomo ja asiakas määrää ja instruktorin avuna voi päivässä tulla aika moniakin nousuja. vaikka itellä max 17 nousua päivässä - aloittelijoiden perässä sinkoilua kun monta kurssia päivässä seurataan ja avustetaan. Ei tartte mennä pilaamaan hyvää harrastusta tulemalla ammattilaiseksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom