• Käy heittämässä ääni Pakkotoistolle vuoden Podcast äänestyksessä.KIITOS!
  • Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Tinder

Vau, miri trollaa. Vaatii jo luovuutta ymmärtää tahallaan kaikki noin väärin.
Taisi keskustelu lähteä tästä, meitsi on vaan samoilla linjoilla edelleen:

Eiks toi ”tykkään punaviinistä ja hyvästä ruoasta” ollut trendi joskus yli 5v sitten? Hiillyin aina kun näin ton tekstin, ja se oli usein. Mutta en ole vuosiin joutunut törmäämään.

Analysoin tuon silloin niin, että kyseinen ihminen halusi vaikuttaa hedonistiselta ja aistinautiskelijalta, ujo viittaus seksiin ilman, että itse asiaa mainittiin kertaakaan.

Matkustelusta tykkääminen viittaa mun mielestä siihen, että toivoo löytävänsä matkailusta tykkäävän, ei-tyhjätaskun.

Tuntuu oudolta, että joku haluaisi löytää kumppanikseen ”kotiäidin”:unsure:. Eiks kaksi palkansaajaa perheessä ole aika deLux 😊

Delgado

Base animal
Ikä
35
Nyt kyllä tunnustan että tipuin kärryiltä, että puhutaanko kotiäidin löytymisestä vai ylipäänsä kotihoidon priorisoinnista. :unsure: Nehän ovat kaksi eri asiaa, koska kotihoitoonhan ei kotiäitiä tarvita. Siis jos työssäkäynti on välttämätön paha eikä isääkään ellota kotona olo kuten carcayua ja mua, niin mistä tämä tuli, että olisi pitäisi löytää kotiäiti että lapset saisi hoidettua kotona? Kyllähän isäkin saa valtiolta samat sentit kai?

Koska mä olen tämmönen diplomatian kukkanen ja humaani henkilö, tiedän ehkä missä tässä miri vs. kotihoito -keississä on kysymys. Siitä haluaako että mun lapset hoidetaan kotona kouluikäiseksi, VAI haluaako että
ois kiva tarjota naiselle semmoinen elämä että nainen saa halutessaan olla kotona lasten kaa
Nehän on eri asioita, vaika lopputulema on sama. Jälkmmäisessä ei ees tavotella lasten kotihoitoa jos nainen ei niin haluukaan, ainoostaan jos se on naisen haave. Tämän tulkinnan tein koska miri toisteli sitä että on outoa haluta nimenomaan kotiäitiä.

En väitä että JP Fux tätä tarkotti, mutta miri ehkä tulkitsi että tässä halutaan olla se joka jaloudessaan mahdollistaa jollekin tämän pikku kotirouva-unelman täyttymisen. Kieltämäti niin tulkittuna se ois mustakin vähän erikoista. Vähän niinkun jos etsisin tinderistä jotain reppanaa jonka talous on aivan persiillään, koska mä halun olla sen elämän pelastaja. Tai jos etsisin alkkista, koska halun olla se enkeli joka vetää sen kuiville. Tai ylipäätään jotain holhottavaa joka kattois muhun ylöspäin.

Edelleen tätähän ei kukaan sanonu eikä kysyny, mutta varokaa lapset tyttöjä ja poikia jotka haluaa olla nimenomaan se hyvä poikaystävä/vaimo, joka täyttämällä yhden haaveenne on teidän unelmienne täyttymys. Usein siihen liittyy olettama loputtomasta kiitollisuudenvelasta ja palvonnasta koska hei, mähän täytin sun haavees ja pelastin sun elämäs ja toin sydämen muotosen suklaarasian ja kukkia joka lauantai, mikset sä palvokaan mua?

No mä ainakin oon puhunut siitä, että minusta olisi outoa, jos parisuhteen etsintäkriteerinä olisi just "kotivanhempi", oli se sitten -äiti tai -isä (jätän sen riippumaan hakijasta kumpaa sukupuolta tämä kumppanikseen preferoi, ei ainakaan mulle oleellinen tieto. Siksi olen pyrkinyt käyttämään sanaa kotivanhempi,kätevää eikö :giggle:). Ja koska me ollaan tinderketjussa, niin oletusarvoisesti me puhutaan täällä parinhausta, parin löytämisestä ja tinderöinnistä, muutenhan keskustelu tulee siirtää muualle. No niin, musta tuntuu hassulle, että tuollainen kriteeri voi olla jollekin kumppanin valinnassa niin vahva. Käytännössähän kyse on max kolmesta vuodesta, ei vuosikymmenestä, ja sen rinnalla taas elämä ja lapsen lapsuus taas on pitkä aika. Tietty tässä täytyisi varmaan olla lisäpointtina se, että noita kotivanhempiehdokkaita kumppanikseen etsivä haluaisi ison perheen, jolloin tuo kotona vietetty aika toisella venyy ja tehtävä muuttuu uravalinnaksi. Mutta silloin mua ihmetyttää se, että miksi kukaan haluaisi ison perheen, jos itse haaveissaan ei elä keskellä sitä perhettä, vaan että se olisi syy työskennellä paljon jossain toisaalla. Outoa.

kotiäiti koti-isä
Niin siis kotihoidontuen kriteeriksihän riittää, että lapsi hoidetaan kotona. Se ei siis ota kantaa siihen, kuka hoitaa, kunhan hoidon järjestää. Ja siihen, haluaako joku hoitaa lapsensa kotona, pienryhmässä, päiväkodissa, tai onko tukiverkostoa yms, löytyy varmasti paljon painavaa asiaa esim. idoliltani Liisa Keltinkangas-Järviseltä, mutta se kotiinjääminen usein riippuu monesta muustakin asiasta. Esimerkiksi siitä, löytääkö muista kotivanhemmista ystäviä tms, yksinäisyyshän ei meille laumaeläimille hirveämmin sovi. Pidän kotiinjäämistä vahvasti sen kotiinjäävän päätettävänä asiana tilanteen mukaan. Lisäksi kotiinjäävän olisi hyvä huomioida ne taloudelliset tappiot, mitä tuollainen kotiinjääminen aiheuttaa - jos toinen sit rutisisi avioerotilanteessa jotain siitä, että hän on käynyt tienaamassa ja toinen on laiskotellut kotona, niin kyllä dorkuusmittarini suorastaan kiehuisi :LOL:. Mutta nämä viimeisen kappaleen asiat eivät mielestäni ole varsinaisesti tinderketjun asioita.

Ferya

VIP
.No niin, musta tuntuu hassulle, että tuollainen kriteeri voi olla jollekin kumppanin valinnassa niin vahva. Käytännössähän kyse on max kolmesta vuodesta, ei vuosikymmenestä, ja sen rinnalla taas elämä ja lapsen lapsuus taas on pitkä aika. Tietty tässä täytyisi varmaan olla lisäpointtina se, että noita kotivanhempiehdokkaita kumppanikseen etsivä haluaisi ison perheen, jolloin tuo kotona vietetty aika toisella venyy ja tehtävä muuttuu uravalinnaksi. Mutta silloin mua ihmetyttää se, että miksi kukaan haluaisi ison perheen, jos itse haaveissaan ei elä keskellä sitä perhettä, vaan että se olisi syy työskennellä paljon jossain toisaalla. Outoa.
Kahden lapsen perhe ei ole iso perhe IMO.
Ja kukaan ei ole täälläkään kirjoittanut esim haluavansa syyn työskennellä paljon muualla. Osa on toivonut voivansa tienata normaalilla työajalla riittävän summan. Susta ei ole normaalia että (mies) haluaisi isonkin perheen jos joutuu käymään töissä? Kyllähän sitä voi perhe-elämästä nauttia täysillä töistä huolimatta.

Mutta joo, turha näistä vääntää kun käännät kaiken kuitenkin omalla tavallasi ihmeteltäväksi. Minusta on ylipäänsä ihanaa että on vielä ihmisiä joille perhe ja lapset on tärkeitä!

Paljonko sen töissä käyvän vanhemman pitäisi euromääräisesti mielestänne tienata, että toisen kannattaa jäädä kotiäidiksi/-isäksi?
Kotihoidon tukihan on jotain ~340€/kk ja lapsilisä 100€/lapsi, ei kovin huima elintaso vielä keskituloilla taida tulla..

Mutta joo, turha näistä vääntää kun käännät kaiken kuitenkin omalla tavallasi ihmeteltäväksi.
Joo, se lienee yksi heikkouksistani. Onneksi sinä sentään olet täällä ymmärtämässä oikein :)

Mä vastasinkin tuohon Tompon kysymykseen silloin kun Ya-ya kysyi sen pari sivua sitten. Vastatkaahan nyt muutkin :giggle:

Nyt kyllä tunnustan että tipuin kärryiltä...
Tässä väittelyssä on nähdäkseni sivuutettu psykologinen pointti, jota yritin selventää aksiooman (3) yhteydessä. Uskoakseni ya-ya sai tästä kiinni, kun kutsui minua leipäsudeksi.
Pointti on siis siinä, että haluan tehdä urotekoja, jotka mahdollistavat perheeni selviämisen pahassa maailmassa. Tässä keskustelussa irrotetaan turhaan nainen ja lapset toisistaan. Pyrkimykseni suuntautuu kokonaisuuteen - minun laumaani. Ei suoranaisesti siihen, että joku nainen voisi toteuttaa unelmiaan, lapset välttyvät päiväkodilta tai kotona olisi mahdollisimman siistiä duunin jälkeen.
Siihen fiilikseen, jota yritän kuvata, sopii hyvin elokuva Cinderella Man. Se kertoo nyrkkeilijästä, joka raataa satamassa elättääkseen köyhän perheensä. Yllättäen kaveri saa mahdollisuuden mm-otteluun. Siitä tienaa, mutta vastustaja tappoi edellisen yrittäjän, joten vaara on ilmeinen. Nyrkkeilijä kuitenkin ottaa matsin, koska näkee siinä tilaisuuden ruokkia perheensä. Hän käyttää älyään ja voimiaan ja voittaa matsin. Perhe saa ruokaa ja nyrkkeilijä on maailmanmestari. Mestaruuden pyhittää se, ettei mies tavoitellut sitä kunnian takia vaan perheensä edun vuoksi. Ilman perhettä mies olisi palkkasoturi vailla tarkoitusta ja yhtä turha jätkä kuin vanha keikarimestarikin oli ollut.
Minä haluan olla se nyrkkeilijä. Tämän takia optimiroolit perheesä menee niin, että nainen on kotona enkä minä.
Jos leffassa perheen tilanne olisi ratkennut siten, että vaimo menee töihin, mies jää kotiin hoitamaan lapsia ja katsoo mestaruusmatsin telkkarista niin se olisi ollut IMO tylsä elokuva.

Uskon että tämän pyrkimyksen varjoa ihmettelit, kun pohdit miksi kotiäitejä vähätellään. Perus palkkatyö on niin helppoa, että mies sortuu helposti vähättelemään naisen roolia kotona, että tuntisi oman roolinsa palkkatyössä enemmän sankarilliseksi.

Nainen kotona hoitamassa lapsia ja kotia, omasta halusta tarkoittaa minusta perhe-elämän onnellisuuden maksimointia jos kaikki ovat tyytyväisiä järjestelyyn eli hyödyt voittaa haitat.
Vaikka mies maksaa kaiken ja tekee työt niin kokee silti saavansa enemmän.
Miksi nämä pitää vääntää aina niin helvetin monimutkaiseksi?
E: Eikä siinä ole sankaruutta eikä marttyyriyttä tippaakaan jos molemmat tuntee itsensä tasavertaiseksi.

Viimeksi muokattu:

Delgado

Base animal
Ikä
35
Tässä väittelyssä on nähdäkseni sivuutettu psykologinen pointti, jota yritin selventää aksiooman (3) yhteydessä. Uskoakseni ya-ya sai tästä kiinni, kun kutsui minua leipäsudeksi.
En ole yllättynyt, enkä kyllä arvellutkaan että jos hoitojärjestelytoiveille on jo kauan etukäteen nimetty roolit ei-tilannelähtöisesti, etteikö syy löytyisi oikeastaan pitkälti niistä rooleista itsestään. Occamin terä jne.

Paljonko sen töissä käyvän vanhemman pitäisi euromääräisesti mielestänne tienata, että toisen kannattaa jäädä kotiäidiksi/-isäksi?
Kotihoidon tukihan on jotain ~340€/kk ja lapsilisä 100€/lapsi, ei kovin huima elintaso vielä keskituloilla taida tulla..
Näähän on makuasioita, mutta mun mielestä ihan pienen lapsen/lasten kanssa kannattaa jomman kumman jäädä kotiin, ihan sama mitä tienaa. Ei nyt taloudellisesti tietenkään kannata, mutta ihan muista syistä. Useissa työehtosopimuksissa ekat 3 kk on jopa täydellä palkalla. Jos tulot on hyvät, myös äitiysraha on melko hyvä. Hoitovapaallahan kukaan ei tienaa juuri mitään, kunnasta riippuen voi kuntalisän kanssa saada jonkun 600 euroo kai parhaimmillaan.

Taloudellisen kannattavuuden suhteen sitä vähemmän kotiin jääminen kannattaa mitä enemmän tienaa, joten kannattavaa rahallisesti se on kai lähinnä tilanteissa joissa jommalla kummalla on pieni liksa, paikkakunnalla korkeat hoitomaksut ja lapsia useampi. Bonusta jos esim. hoitoonkuskausten vuoksi joutuis pitämään toista autoa.

Oon näissä hoitojärjestelyasioissa miettiny sitäkin kumpaa lapsi itse toivois sitten myöhemmin: sitä että hengaan kotona silloinkin kun hän on jo niin iso että mieluummin teutarois kavereiden kanssa pihalla, vai että menisin sillon jo töihin, tienaisin X euroa vuodessa enemmän ja sijottaisin ne odottelemaan hänen opiskelukämppätarpeitaan tai muuta vastaavaa. Musta ois kiva tarjota perilliselle mahdollisuus esimerkiksi opiskella ihan mitä lystää ilman huolia taloudellisesta toimeentulosta. Jos oon 10 vuotta kotona niin ei onnistu. Tai no joo, Suomessa voi kuka vaan opiskella mitä vaan, mut on se helpompaa jos kotoa saa vähän taustatukea eikä tarvi rahasta stressata.

JP Fux

IFBB PRO
VIP
Koska mä olen tämmönen diplomatian kukkanen ja humaani henkilö, tiedän ehkä missä tässä miri vs. kotihoito -keississä on kysymys. Siitä haluaako että mun lapset hoidetaan kotona kouluikäiseksi, VAI haluaako että
Nehän on eri asioita, vaika lopputulema on sama. Jälkmmäisessä ei ees tavotella lasten kotihoitoa jos nainen ei niin haluukaan, ainoostaan jos se on naisen haave. Tämän tulkinnan tein koska miri toisteli sitä että on outoa haluta nimenomaan kotiäitiä.

En väitä että JP Fux tätä tarkotti, mutta miri ehkä tulkitsi että tässä halutaan olla se joka jaloudessaan mahdollistaa jollekin tämän pikku kotirouva-unelman täyttymisen. Kieltämäti niin tulkittuna se ois mustakin vähän erikoista. Vähän niinkun jos etsisin tinderistä jotain reppanaa jonka talous on aivan persiillään, koska mä halun olla sen elämän pelastaja. Tai jos etsisin alkkista, koska halun olla se enkeli joka vetää sen kuiville. Tai ylipäätään jotain holhottavaa joka kattois muhun ylöspäin.

Edelleen tätähän ei kukaan sanonu eikä kysyny, mutta varokaa lapset tyttöjä ja poikia jotka haluaa olla nimenomaan se hyvä poikaystävä/vaimo, joka täyttämällä yhden haaveenne on teidän unelmienne täyttymys. Usein siihen liittyy olettama loputtomasta kiitollisuudenvelasta ja palvonnasta koska hei, mähän täytin sun haavees ja pelastin sun elämäs ja toin sydämen muotosen suklaarasian ja kukkia joka lauantai, mikset sä palvokaan mua?
Perkeles! Tätä periaatetta jos noudatan, miehän oon helvetti monelle naiselle kiitollisuuden velassa, enkä edes ole tiennyt! Moni nainen on miulle sanonu: Haluisin tehdä siun elämästä parempaa. Ja jumalauta! Kaikki naiset on niin tehnyt! Toiset enempi, toiset vähempi mut kaikkien kanssa miun elämän laatu on parantunut! Paljonkohan on velkaa näistä asioista jo kertynyt :( Itsekkin kyllä heille tein kivoja juttuja enkä odottanut mitään palvomisasennetta. Ehkä miussa on joku vika kun ajattelin että niitä on vain kiva toiselle tehdä kun eletään parisuhteessa kumminkin.

Mie en tosiaan ymmärrä miksi ei puolisonsa haaveita voisi toteuttaa (vai onko se nimenomaan tämä kotiäiteys mitä ei saa mies haluta toteuttaa)? Oli ne mitä tahansa. Olen myös niin tyhmä ja / tai sinisilmäinen, että haluan uskoa että hyvässä parisuhteessa tuommoista "palvominua" asennetta ei ilmene, jos ja kun on sen jonkun unelman toiselta toteuttanut. Jos tuommoisesta oikeasti kärsitte suhteissanne, lähtekää nyt helvetin äkkiä karkuun!

Viimeksi muokattu:

JP Fux

IFBB PRO
VIP
Minäkun en enää lisäännyt niin saanko laittaa tinneriin toiveeksi että etsin kotiporttoa jonka elämä kustannetaan mutta haarat sitten aukeaa pyydettäessä ja ilman kuin prisman liukuovet ennen juhlapyhiä?
Miusta tuo on rohkeaa ja tiedät mitä haluat! Älä tyydy mihinkään vähempään!