Tilastoja urheiluvammoista?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen yrittänyt etsiä tilastoja missä lajeissa sattuu eniten urheiluvammoja ja kuinka paljon, mutta sellaista ei vaan satu silmään. Jokapaikassa vaan todetaan, että tilastollisesti blaablaablaa... Minä haluan nähdä ne tilastot, kun oli kavereitten kanssa pientä kiistaa asiaan liittyen. Osaiskos joku kertoa mistä semmoiset löytää tai joku paremmin googlea käyttävä etsiä ne? :worship:

Mark Rippetoen kirjassa "Starting Strength" oli juuri tuollainen taulukko. Ei nyt satu olemaan kirjaa kotona tällä hetkellä (ompi lainassa kaverilla), mutta kyllä painonnosto ja voimanosto olivat ihan pohjalla siinä. Eniten loukkaantumisia taisi olla jalkapallossa (siinä normaalissa, ei jenkkifutis), sitten muissa kontaktilajeissa. Voisin joku päivä pistää tänne vaikka ne tilastot jos kiinnostaa ja jos saan sen kirjan takaisin. ;)

Tietty en tiedä miten ne on mitattu joten luotettavuudesta ei ole hajuakaan.

Taitaapi nuo jalkapallo, jääkiekko ja salibandy olla ne missä eniten nuita urheiluvammoja syntyy. Nuissa ne vammat on yleensä nilkkojen ja polvien erinäköisiä muljahteluja. Myös kontaktilajit kuten paini ja jenkkifutis löytyy top 10 sakista, kuten myös laskettelu ja ratsastuskin. Nuissa vammat onkin sitten huomattavasti monimuotoisempia kuin nuissa palloiluissa.

Taisi VK-kustannuksen urheiluvammat kirjasessa olla tuollainen top 10 tai 20 lista mikäli en ihan vallan väärin muista. Mielenkiintoisin pointti oli nuissa listoissa se, että jalkapallossa tulee enemmän päähän kohdistuvia vammoja kuin nyrkkeilyssä. Ja se kuka on pelannut puulaakijalkapalloa, ei voi vastaankaan väittää, etteikö se olisi väkivaltaisin ja tapaturtma-alttein laji mitä löytyy :)

edit. Nämä siis ulkomuistista riipaistuja muisteluita...

Itselläni on kokemuksia jenkkifutiksen loukkaantumisista. Viime kesänä olin Helsinki Roostersin matkassa koko kauden teippaamassa ja huoltamassa joukkuetta. Jokaisessa pelissä 1-3 pelaajaa loukkaantui omista ja 1-3 pelaajaa vastustajalta. Tämän kauden avaus oli viime viikon loppuna ja omista loukkaantui 3 ja vastustajalta 2 pelaajaa. Itse jääkiekkoa pelanneena, jääkiekko ei ainakaan yllä loukkaantumisissa jenkkifutiksen tasolle.

Tämä on siis ruohonjuuri tasolta katsottuna.

Eivät ole aivan järjestyksessä, mutta:
Liikuntavammat tuhatta harrastettua tuntia kohti eri liikuntamuodoissa (Parkkari ym. 2004). sanoi:
Liikuntamuoto Vammat /1000 harrastettua tuntia
Asiointi- ja työmatkaliikunta 0,3
Uinti 1,0
Kävely 1,2
Soutu 1,5
Murtomaahiihto 1,7
Sauvakävely 1,7
Pyöräily 2,0
Kuntosaliharjoittelu 3,1
Aerobic, jumppa 3,1
Luistelu 3,3
Ratsastus 3,7